Sidan 3 av 9 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 161

Ämne: Språkpolistråden

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Således vidhåller jag att man inte korrekt på frågan om hur många hörn en triangel har kan svara "ett par".
    En uppsättning, borde således vara ett säkert svar.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Språkpolistråden

    Angående termen "ett par" är jag av den bestämda uppfattningen att det alltid syftar till två stycken undantaget de idiomatiska uttrycken ett par byxor, ett par glasögon etc.

    Jag citerar texten till Facebookgruppen "Svenskt väpnat motstånd mot språkvåldtäkt". En aning raljerande men budskapet är klockrent.

    "Svenskt väpnat motstånd mot språkvåldtäkt är en grupp som vill bekämpa alla de vidriga språkliga fel som dagligen begås på internetforum, i media etc.

    I skrivande stund är mord olagligt, så tills vidare får kampen ske på intellektuell nivå!

    De vidrigaste språkfelen som vi vänder oss mot är:

    -Särskrivning: Det är inte svårt att lära sig och det är betydelseskiljande. Det är jävligt stor skillnad på "kassapersonalen" och "kassa personalen".

    -De/dem-inkompetens: Eftersom 3: e person pluralispronomenet alltid uttalas "dom" i talspråket har en extremt stor grupp, mestadels bestående av intellektuellt underutvecklade individer, extrema svårigheter att begripa när man ska använda subjektsformen ("de") och objektsformen ("dem"). Vissa är enfaldiga nog att tro att "dem" endast är en äldre och finare stavning av "dom", vilket gör att dessa cerebralt underlägsna hjon konsekvent använder "dem". Detta gör att man ibland tvingas beskåda vidriga språkvåldtäkter som "Dem slår dem".

    -Onödiga anglicismer: Folk (läs: förståndshandikappade) slänger sig med fåniga översättningslån från engelskan som inte fyller någon funktion eller på något sätt berikar svenska språket, exempelvis: "komma upp med" istället för "komma på". Det är bedrövligt att folk inte kan hålla isär sitt modersmål och engelskan.
    Extra vidrigt är när folk (samma betydelse som ovan) helt utan finess eller nödvändighet "smyger" in engelska fraser mitt i en svensk mening.

    -Bristfällig/obefintlig kommatering: Alltför ofta ser man hur folk helt struntar i att använda sig av komman och punkter när de skriver. Detta får texten att se ut som om den hasplats fram i överljudshastighet med ett enda rossligt andetag. T ex (notera även idiotstavningen): "Jo för fan d e bra ja va ute igår träffade Larsa han va sktifull o så men hur e d annars då?"

    Svenska språket sodomeras dagligen av lata idioter som inte lyckats lära sig hur deras eget modersmål fungerar! Ska vi acceptera denna neanderthalarstandard som håller på att sättas?

    Visa ditt förakt och dra iväg en rejäl spottloska i ansiktet på språkvåldtäktsmännen genom att gå med i denna förträffliga gerilla-organisation!"

  3. #43
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Språkpolistråden

    Lillsven>>Tycker det du citerar tyvärr motverkar arbetet med att på ett nyanserat sätt sprida folkbildning angående det svenska språket. Det är alltså alltför raljerande för min smak. Att kalla folk för "förståndshandikappade" för att de blandar ihop svenska och engelska är osmakligt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #44
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Dock så har jag en ful ovana att avsluta varje mening men två punkter..
    Även jag avslutar i stort sett alla meningar med flera punkter, min språkpolisiära mentalitet till trots...
    !!!! Citius - Altius - Fortius !!!!
    Med fingrarna i en 9000 surturbo

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    458

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Lillsven>>Tycker det du citerar tyvärr motverkar arbetet med att på ett nyanserat sätt sprida folkbildning angående det svenska språket. Det är alltså alltför raljerande för min smak. Att kalla folk för "förståndshandikappade" för att de blandar ihop svenska och engelska är osmakligt.
    Jag är beredd att hålla med dig LM. De exempel på vanliga språkfel som förekommer är dock bra. Frågan är vad man konkret kan göra åt det. Skolans roll är naturligtvis betydande men inte har väl svenskaundervisningen försämrats? Jag vägrar tro att det är språkutveckling som sker. Jag är dock för ung för att kunna avgöra om det faktiskt är värre nu än det varit förr.

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Språkpolistråden

    Särskrivningar är nog den allra värsta språkförbrytelsen tycker jag.
    De blir vanligare och allvarligare också.
    Inte ovanligt med särskrivningar i affärsdokument.

    De-dom-dem-problemen är också irriterande. På något forum, inte här tror jag, läste jag ett inlägg där skribenten använt sig av "DOM", vilket jag tycker kan vara okej i vardaglig text, tillexemel på forum. Han/hon använde det i ett "de-fall". (Alltså används om ett predikat?) T.e.x: -Dom kommer senare.
    Inlägget under anmärker någon smart-ass: Det heter inte "DOM", det heter "DEM". Resten av tråden var vilda gissningar om de/dom/dem/deras/dettes ...

    Och det lite nya fenomenet o istället för å...
    Å har ju länge använts som kortform för och i talspråk och "slarvigt skriftspråk".
    men: Jag o Pär har varit o badat.
    Vad kommer det ifrån?

    Sedan finnns det lite roliga saker som folk säger/skriver fel på:
    Öppenhjärtlig.
    vidarbefodra.
    osv.
    De här felen är ju lite charmigare tycker jag.

    Edit: ibak och ifram skrev någon tidigare att vi säger här i Linköping.
    Jag tror inte att det är så lokalt. Det finns nog i hela södra Sverige, men det kan stämma att det är lite extra vanligt just här. Används även i talspråk.

  7. #47

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    LM och jag är så gamla att läraren försvann till lärarrummet för att "dra stenciler". Ibland elektriskt eller i värsta fall med handvev. Dessa var i blått och luktade tvättsprit.
    Som även kan härledas i det svengelska uttrycket "att blueprinta motorn". Av den blåaktiga ton som dessa ritningskopior fick.

    Jag har för mig att det var nån sorts ynnest om man fick hjälpa till att veva stencilapparaten varför nu det skulle vara kul?
    kul och kul
    fan, tänk på pocenten helge
    JAGUAR - spinner som en katt

  8. #48

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av Lennart.N
    Haha, detta var en rolig tråd.
    Ibland ser man folk som skriver en blocket-annons utan en enda punkt och/eller stor bokstav.

    Ett vanligt fel jag ser idag är att folk skriver "skall", och inte "ska".
    Tydligen (har inte fördjupat mig om det är så eller ej) så finns inte "skall" längre kvar i den svenska ordlistan.
    du kommer väl inte ihåg postens reklam "skriv som du talar"

    å de e änna la gött då tycker la ja då


    dom som stör sig, får väl störa sig då...


    ps
    e kvar, skall alltså, i ordlistan då...
    JAGUAR - spinner som en katt

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    Re: Språkpolistråden

    Här kommer en av mina favorithemsidor;
    www.skrivihop.nu
    På denna sida kan man underhålla sig länge. Jag måste verkligen hålla med om problematiken av särskrivning (sär skrivning) då meningen oftast får en helt ny innebörd. Anyhow (jag gillar själv att blanda in lite engelska och missbrukar paranteser grovt) är jag av ståndpunkten att problemet bör tacklas i tidig ålder - Går inte lära en gammal hund att sitta.
    Kontentan: trådar som denna gör ingen nytta utan gör bara åtlöje av de som inte fått korrekt språkutbildning. Detta är min tillfälliga åsikt efter en ytlig inre attitydefterforskning av mig själv(...)

    Over and out

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    att en triangel har tre hörn, har inget med att ett par öl kan vara tre öl att göra

    och du får även exempel på hur orden andvänds...
    Nu skall jag vara vass fast med glimten i ögat vilket jag hoppas går fram: För att ha SAOL som kvällslitteratur stavar du ganska illa: "används", inte andvänds.

    Jag är medveten om och använder själv begreppet "En par, tre..." även om det inte så ofta handlar om öl men det är för mig något helt annat än att tvärsäkert hävda att en triangel har "ett par" hörn.

    Definitionsordbok förresten: Har för mig att SAOB som är en sådan hunnit förbi bokstaven "P" nu så där borde du i så fall hitta stöd för din ståndpunkt?
    Själv ids jag inte leta argument MOT min egen ståndpunkt utan det överlåter jag till dig.
    Det är kul att läsa denna tråd (även om den är föga originell på detta världsomspännande nätverk), det förvånar mig inte att LM är den som startar en dylik diskussion (all heder åt dig som försöker hålla oss i styr). Själv är jag en ganska slarvig språkpolis (eller kanske är det besserwisser jag är?) som ogillar uppenbar särskrivning och samtidigt tycker att språket i mångt och mycket definieras av de som använder det, för att ta ett exempel från tidigt i tråden så om (gud, eller annan respektingivande person, förbjude) majoriteten av svenska språkets brukare börjar använda ordet "s t e r i o" isf. "stereo" får vi väl i demokratins anda acceptera detta och anse det som den korrekta stavningen.

    Detta var inledningen till en replik på LMs hårt vidhållna ståndpunkt att 1) "ett par" refererar enbart till antalet två och 2) det går inte att besvara frågan "hur många hörn har en triangel?" med "ett par":

    1) Du tycks acceptera SAOB som en definitionsordbok? i så fall är följande citat taget därifrån:
    Citat Ursprungligen postat av SAOB
    4) i uttr. ett par l. en par l. ensamt par, övergående i bet. av ett adj. l. obestämt pro*nomen, betecknande ett litet, ungefärligt antal, som utgöres av minst två (stundom, i fråga om måttsenheter som äv. bruka anges i bråkdelar, närmar sig två) o. som man icke kan (l. bryr sig om att) exakt ange l. som man tänker sig på ett obestämt sätt; ofta liktydigt med: några (få), "två tre stycken"; förr ngn gg betecknande ett exakt antal o. liktydigt med: två;
    Vilket då torde utgöra det stöd du efterfrågade. Notera dock sista meningen som i viss mån styrker din ståndpunkt, min konklusion är dock fortfarande att ett par enligt SAOB definitivt kan avse ett antal skiljt från två. Så använder jag också uttrycket "ett par" och även om jag inte utgör en majoritet bidrar jag till den population jag anser formar det svenska språket.

    2) Jag vill, med utgångspunkt från 1) hävda att det visst går att besvara frågan "Hur många hörn har en triangel?" med "ett par", man har inte givit det mest exakta svaret (som du så riktigt påpekar är tre) men man har täckt in det genom att svara att antalet är något tal c som är större än ett och mindre än oändligheten (ja eller mindre än "få" enligt SAOB, vilket dock känns lite väl odefinierat), ett villkor som talet tre uppfyller. Vid ett prov i geometri (såväl som det överordade ämnet matematik och i mångt och mycket samtliga ämnen som lärs ut i skolsystemet) eftersöks implicit det mest specificerade svaret, vilket många tar för givet, något en luttrad språkpolis givetvis inte bör göra. Hade frågan varit formulerad "Exakt hur många hörn har en triangel" har man gjort precisionen i svaret mer explicit (om än kanske inte helt entydig) och man blir nog tvungen att svara tre på den frågan. Jag vill dock hävda att det inte var din formulering LM.

    /U

    EDIT: det lyckades ändå smyga in åtminstone tre stavfel, hjälp mig att hitta resterade

  11. #51
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Språkpolistråden

    Nu accepterar jag inte SAOB eftersom om den inte stöder mig till 100% men OM jag skulle göra det skulle jag nog ändå hävda att det är just det där med "som man icke kan (l. bryr sig om att) exakt ange l. som man tänker sig på ett obestämt sätt;" som motsäger att man skall slarva med användningen av "ETT PAR" i bemärkelsen TVÅ STYCKEN då man VET antalet.

    Om man annonserar ut sina hjul på "Pryltorget säljes" VET man förhoppningsvis hur många man har till salu och då finns väl ingen anledning att skriva "ett par" om det handlar om 4 stycken?
    Om man VET att en triangel per definition har tre hörn varför skall man då svara "ett par"?

    Jag vill åter igen trycka på det som jag skrev inledningsvis: Denna tråd skall på inget sätt ses som ett korståg mot de som lider av dyslexi utan är tänkt att väcka alla oss som slarvar med språket.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008

    Re: Språkpolistråden

    [quote=99 då 9-5 nu, båda svarta]
    Citat Ursprungligen postat av "Lennart.N":z6xepctm
    Haha, detta var en rolig tråd.
    Ibland ser man folk som skriver en blocket-annons utan en enda punkt och/eller stor bokstav.

    Ett vanligt fel jag ser idag är att folk skriver "skall", och inte "ska".
    Tydligen (har inte fördjupat mig om det är så eller ej) så finns inte "skall" längre kvar i den svenska ordlistan.
    du kommer väl inte ihåg postens reklam "skriv som du talar"

    å de äns la gött då tycker la ja då


    dom som stör sig, får väl störa sig då...


    ps
    e kvar, skall alltså, i ordlistan då...[/quote:z6xepctm]Kan man inte göra för då får man en varning av en moderator....(dö grabben nu får du allt tagganer ett hekto) Moderatorn trodde jag tyckte grabben skulle dö och så får man ju inte säga

  13. #53
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Annars finns ju mina favoriter:

    i bak och i fram
    Men visst är det dialektalt för mellansverige? Jag tror i alla fall att jag hört det användas mest av personer kring Mälardalen och något söderut, i alla fall inte i norra Sverige.
    Nu är inte jag någon språkpolis som retar upp mig så farligt på det här, men vad jag blir mest tveksam över är varför det mest bara verkar vara vissa grupper som skriver dialektalt?

    Alla skriver ju uppenbarligen inte dialektalt, så varför gör en grupp från mellansverige det när de har något "i bak"? Och varför har en annan grupp söderut samma dialektala skrivsvårigheter när de "b y t a r" eller har "b y t a t" något?

    Att man gör det ibland, medvetet om att det är fel, visst. Men det verkar som att just "b y t a t" och "ibak" är ord som många faktiskt tror är rätt sätt att skriva på?

    Där jag bor så har de en hel del dialektala saker för sig (t ex så "spelar" man inte här, utan man "speler". Många "a" blir alltså "e", rent dialektalt. Men jag har inte sett någon som skriftligen skriver "speler" istället för "spelar". Samma sak så förekommer det är man "gö" något istället för "gör" något, "klöpp" istället för "klippt", osv, osv. Det har jag inte sett någon skrivit.

    Så varför förekommer det så frekvent att det i vissa delar av Sverige är så att folk skriver som de pratar men inte i andra delar av Sverige?

    Vore ju ungefär lika som att en stockholmare skulle skriva att han eller hon ska "eta reker i heljen".. eller att "Jötteborgarn tykke att du e helt gó i hövve eller?!" eller att gottlänningen "Måste slakte grisen Gutte" Det finns liksom ingen som skriver så även om man pratar så. (Utom möjligen i Keno-reklamen...)

    Så varför har vissa "b y t at" något "i b a k" för?

    Jag som har rötter i Jämtland skulle, om jag skulle skriva dialektalt, kunna göra mig mer eller mindre totalt oförstådd i text för alla som inte kan "jamska" men varför skulle jag göra det?

    Dialekter finns det många rätt på och hemskt få saker som egentligen kan klassas som fel.

    Skriftligen finns det inte så många sätt att välja att skriva på för att det ska vara rätt...

    Sen har vi ju i och för sig mer och mer "Sms & MSN språks"-inblandning och att det kanske är därifrån som gör att samtidigt som folk mer och mer känner sig bekväm med att skriva "oxå", "brb", "cya" "rofl" osv i text också känns ok att skriva "i b a k" och "b y t a t"?

    Ja, inte vet jag, men det är intressant med dialekter..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Språkpolistråden

    Åter igen: Dialektala uttryck är ju kul så länge man är medveten om att de är just detta.

    Själv bor jag ju på en ort där man förutom att endast känna till ett enda ö-ljud dvs det öppna som i "söndag" och således går omkring och bräker köök, löök, röök osv som den värsta östgöte så blandar man också ihop uttalet av bokstäverna "u" och "ö". Buss blir "böss" etc vilket kunde läsas i dagens ST där en dalkarl från Borlänge som påstods ha åkt båt på hemmaplan på sjön "Rönn" när det förmodligen handlade om Runn.

    Om man vill vara tydlig med sitt göteborgska idiom kan man väl stava "dô" så ingen misstolkar det som en uppmaning till att sluta leva?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #55
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: Språkpolistråden

    Hej LM!

    Det verkar som du har glömt lite ord och komman i ditt första inlägg. Dessutom skriver man siffror med bokstäver och inte 4. Något som retar mig är språkpoliser som inte kan skriva själva.

    Jag retar mig generellt på de som "kastar sten i glashus".

    Ex. Fan vad Pelle är snål som kräver tebax sin tjugolapp.
    Fan vad Kalle kör illa, klonk, pang och bom, osv.

    Men jag är inte bitter inte, bara mina åsikter.

    Mvh

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Har själv en del saker jag om inte retar mig på så tycker är onödigt att folk svänger sig med i svenska språket.
    Som sagt: Jag upprörs inte speciellt mycket av dessa saker men tycker att det är ett onödigt slarv som utarmar språket.

    Det handlar inte heller om att peka finger till alla de som lider av någon form av dyslexi, jag själv stavar inte heller klockrent främst på grund av att jag slarvar.

    Att ogenomtänkt blanda olika språk har jag också svårt för även om jag också gör det då vi talar om komponenter här på forumet.
    Å andra sidan är inte LLK så mycket svårare att skriva än IC så i vissa fall är det bara en ful ovana.

    Fyll gärna på med saker om det är någon annan som har lite av en språkpolis i sig.

    Skulle du göra narr av en person i rullstol ? dyslexi är också ett handikapp. (dock osäker på om det heter nåt annat än dyslexi när man väljer alternativa men korrekt stavade ord)

    Varit med om detta på ett annat forum, nån lackade ur och höll ett helt A4 föredrag om att det heter "Dator och INTE data"
    "Dator är själva burken, data är information..."

    Förmodligen en kille som bara går ut när han absolut måste.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej LM!

    Det verkar som du har glömt lite ord och komman i ditt första inlägg. Dessutom skriver man siffror med bokstäver och inte 4. Något som retar mig är språkpoliser som inte kan skriva själva.
    Som jag skrivit flera gånger så är de exempel jag gett ingenting jag retat mig på utan mest noterat och medger att jag slarvar alltför mycket både då det gäller kommatering, rättstavning och annat.

    Jag har en egen påhittad skrivregel där jag oftast skriver ett, två, tre, 4, 5 osv även om det brukar föreskrivas att tal upp till och med tolv (ett dussin alltså) skall skrivas med bokstäver såvida det inte handlar om decimaltal eller i kombination med måttenheter till exempel "9 mm".

    Andra saker jag slarvar med är förkortningar så som "tex", "osv", "etc" som helst inte bör användas i löpande text.

    När det gäller användande av decimalavgränsare är jag inkonsekvent och använder ibland punkt trots att det i svenskan är föreskrivet komma.

    För övrigt har förhoppnings inte någon undgått att inse det självironiska i skapandet av denna tråd? Om inte framgår det tydligt av trådrubriken.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #58
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM

    För övrigt har förhoppnings inte någon undgått att inse det självironiska i skapandet av denna tråd? Om inte framgår det tydligt av trådrubriken.
    Var det inte du som postade en tråd för ett tag sen där du var trött på alla meningslösa trådar ?
    Börjar LM tappa greppet måtro ?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av LM

    För övrigt har förhoppnings inte någon undgått att inse det självironiska i skapandet av denna tråd? Om inte framgår det tydligt av trådrubriken.
    Var det inte du som postade en tråd för ett tag sen där du var trött på alla meningslösa trådar ?
    Börjar LM tappa greppet måtro ?
    Gjorde jag? Visa mig för det har jag glömt.

    Förresten tycker jag att man får skämta även med handikappade även om så inte skett medvetet i den här tråden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Förresten tycker jag att man får skämta även med handikappade även om så inte skett medvetet i den här tråden.
    Att skämta med handikappade är okej men att kalla dig paragrafryttare är inte ok, det sårar mitt hjärta. Jag får driva med en rullstolsbunden dvs o inte få en varning men att kalla dig paragrafryttare resulterar i en varning.

    Kan vi inte flytta ihop istället, vi skulle passa bra ihop. Du tar kvinnorollen och vi har ett fint dubbelgarage och 4-5st kamphundar som vaktar våra fina saabar, du kan ju bjuda på Ekströms färdiglagade smulpaj när Aero E tuna dyker förbi på fyllan o känner suget. (det blir nåt smaskens, det blir...)
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •