Sidan 2 av 9 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 161

Ämne: Språkpolistråden

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    320

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nej,det är INTE valfritt.

    Jag hade tidigare en tråd med rubriken "Hur många hörn har en triangel?" där man knappast kan godkänna svaret "ett par".

    "Ett par" är TVÅ lika säkert som att det är tre personer i en trio, 4 i en kvartett etc.

    "Ett dussin" är exakt 12, inte 11-13 stycken osv.
    duger SALO åt herr lm
    http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx
    Hmm, jag hittar inte Salo där, du menar inte SAOL?
    9-3 2,0t -01

  2. #22

    Re: Språkpolistråden

    [quoteJ]
    Citat Ursprungligen postat av "99 då 9-5 nu, båda svarta":1w2gcbn3
    Hmm, jag hittar inte Salo där, du menar inte SAOL? [/quote:1w2gcbn3]
    handlar det inte om språkliga fel då
    JAGUAR - spinner som en katt

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    duger SALO åt herr lm
    http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

    skriv bara in ordet "par" i rutan där det står ord eller sida

    tjog & gross är också exakta antal, till skillnad mot par...
    Nej, SAOL är ingen definitionsordbok utan "till sin natur en samling rekommendationer. De gäller först och främst stavning, uttal och böjning av ett stort urval ord."

    Således vidhåller jag att man inte korrekt på frågan om hur många hörn en triangel har kan svara "ett par".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #24
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Eller som brossans lärare sa, nu ska jag gå och trycka upp papper...
    Nu tror jag du menade "brorsans"

    LM och jag är så gamla att läraren försvann till lärarrummet för att "dra stenciler". Ibland elektriskt eller i värsta fall med handvev. Dessa var i blått och luktade tvättsprit.

    Jag har svårt för dagens "lödade" samt "damsugat"

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Eller som brossans lärare sa, nu ska jag gå och trycka upp papper...
    Nu tror jag du menade "brorsans"

    LM och jag är så gamla att läraren försvann till lärarrummet för att "dra stenciler". Ibland elektriskt eller i värsta fall med handvev. Dessa var i blått och luktade tvättsprit.

    /Fred
    Känns att det är mitt i semestern, det blir knappt ett rätt när man sitter och skriver.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    LM och jag är så gamla att läraren försvann till lärarrummet för att "dra stenciler". Ibland elektriskt eller i värsta fall med handvev. Dessa var i blått och luktade tvättsprit.
    Som även kan härledas i det svengelska uttrycket "att blueprinta motorn". Av den blåaktiga ton som dessa ritningskopior fick.

    Jag har för mig att det var nån sorts ynnest om man fick hjälpa till att veva stencilapparaten varför nu det skulle vara kul?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Fral

    Nu tror jag du menade "brorsans"

    LM och jag är så gamla att läraren försvann till lärarrummet för att "dra stenciler". Ibland elektriskt eller i värsta fall med handvev. Dessa var i blått och luktade tvättsprit.

    /Fred
    Känns att det är mitt i semestern, det blir knappt ett rätt när man sitter och skriver.
    Nja Pumba, jag har noterat att du stavat det så flera gånger tidigare men tycker det gör det lättare för mig att höra din småländska i huvudet då jag läser dina inlägg och jag gillar ju dialekter.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Språkpolistråden

    Nu vet jag inte hur gammal denna tingest är men jag född 79 kommer också ihåg att vi vevade stenciler på mellanstadiet.
    Kanske iofs. har lite med den aktuella skolans ekonomi att göra också

    Bortsett från redan nämnda språkfel tycker jag personligen att sär skrivning är bland det jobbigaste att se och läsa, en minut på blocket och det riktigt kryper i skinnet.

  9. #29

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    duger SALO åt herr lm
    http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx

    skriv bara in ordet "par" i rutan där det står ord eller sida

    tjog & gross är också exakta antal, till skillnad mot par...
    Nej, SAOL är ingen definitionsordbok utan "till sin natur en samling rekommendationer. De gäller först och främst stavning, uttal och böjning av ett stort urval ord."

    Således vidhåller jag att man inte korrekt på frågan om hur många hörn en triangel har kan svara "ett par".
    att en triangel har tre hörn, har inget med att ett par öl kan vara tre öl att göra

    och du får även exempel på hur orden andvänds...
    JAGUAR - spinner som en katt

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Språkpolistråden

    Jag noterar ibland att vissa verkar sakna shift-tangenten på tangentbordet..

    Dock så har jag en ful ovana att avsluta varje mening men två punkter..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Känns att det är mitt i semestern, det blir knappt ett rätt när man sitter och skriver.
    Nja Pumba, jag har noterat att du stavat det så flera gånger tidigare men tycker det gör det lättare för mig att höra din småländska i huvudet då jag läser dina inlägg och jag gillar ju dialekter.
    Fan då kom man ju inte undan med den ursäkten heller .
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    att en triangel har tre hörn, har inget med att ett par öl kan vara tre öl att göra

    och du får även exempel på hur orden andvänds...
    Nu skall jag vara vass fast med glimten i ögat vilket jag hoppas går fram: För att ha SAOL som kvällslitteratur stavar du ganska illa: "används", inte andvänds.

    Jag är medveten om och använder själv begreppet "En par, tre..." även om det inte så ofta handlar om öl men det är för mig något helt annat än att tvärsäkert hävda att en triangel har "ett par" hörn.

    Definitionsordbok förresten: Har för mig att SAOB som är en sådan hunnit förbi bokstaven "P" nu så där borde du i så fall hitta stöd för din ståndpunkt?
    Själv ids jag inte leta argument MOT min egen ståndpunkt utan det överlåter jag till dig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #33

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    att en triangel har tre hörn, har inget med att ett par öl kan vara tre öl att göra

    och du får även exempel på hur orden andvänds...
    Nu skall jag vara vass fast med glimten i ögat vilket jag hoppas går fram: För att ha SAOL som kvällslitteratur stavar du ganska illa: "används", inte andvänds.

    Jag är medveten om och använder själv begreppet "En par, tre..." även om det inte så ofta handlar om öl men det är för mig något helt annat än att tvärsäkert hävda att en triangel har "ett par" hörn.

    Definitionsordbok förresten: Har för mig att SAOB som är en sådan hunnit förbi bokstaven "P" nu så där borde du i så fall hitta stöd för din ståndpunkt?
    Själv ids jag inte leta argument MOT min egen ståndpunkt utan det överlåter jag till dig.
    då jag inte störs av att kalla 3 eller 4 av något för par... finner jag ingen anledning till det.
    och du stör dig mer på det, vilket inte minst märks på skapandet av en tråd om det...
    skulle det vara så att det står att ett par är exakt 2, kanse jag kan fundera på att använda det så, men något beslut därom tages ej nu
    JAGUAR - spinner som en katt

  14. #34
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 247

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Jag noterar ibland att vissa verkar sakna shift-tangenten på tangentbordet..

    Dock så har jag en ful ovana att avsluta varje mening men två punkter..
    Vi kan med en enkel bild visa vilken det är
    http://www2.skolor.pedc.se/mellanheden/images/shift.jpg

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nu skall jag vara vass fast med glimten i ögat vilket jag hoppas går fram: För att ha SAOL som kvällslitteratur stavar du ganska illa: "används", inte andvänds.

    Jag är medveten om och använder själv begreppet "En par, tre..." även om det inte så ofta handlar om öl men det är för mig något helt annat än att tvärsäkert hävda att en triangel har "ett par" hörn.

    Definitionsordbok förresten: Har för mig att SAOB som är en sådan hunnit förbi bokstaven "P" nu så där borde du i så fall hitta stöd för din ståndpunkt?
    Själv ids jag inte leta argument MOT min egen ståndpunkt utan det överlåter jag till dig.
    då jag inte störs av att kalla 3 eller 4 av något för par... finner jag ingen anledning till det.
    och du stör dig mer på det, vilket inte minst märks på skapandet av en tråd om det...
    skulle det vara så att det står att ett par är exakt 2, kanse jag kan fundera på att använda det så, men något beslut därom tages ej nu


    Frågan är väl snarare varför och i vilket sammanhang man vill kalla något som inte är två till antalet för ett par?

    Jag förstår resonemanget om man säger ett par tre vilket är ett lite mer diffust uttryck, men att säga att man bytt ett par tändstift när man i själva verket bytt fyra känns väldigt out of place.

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Frågan är väl snarare varför och i vilket sammanhang man vill kalla något som inte är två till antalet för ett par?

    Jag förstår resonemanget om man säger ett par tre vilket är ett lite mer diffust uttryck, men att säga att man bytt ett par tändstift när man i själva verket bytt fyra känns väldigt out of place.
    Där du jobbar gör ni väl tvärtom? Byter ett par men fakturerar byte av 4?

    Förlåt, jag kunde inte hålla mig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548

    Re: Språkpolistråden

    Tur det inte är så varmt ute då fläckten är trasig på på vår 9-5
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286

    Re: Språkpolistråden

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Frågan är väl snarare varför och i vilket sammanhang man vill kalla något som inte är två till antalet för ett par?

    Jag förstår resonemanget om man säger ett par tre vilket är ett lite mer diffust uttryck, men att säga att man bytt ett par tändstift när man i själva verket bytt fyra känns väldigt out of place.
    Där du jobbar gör ni väl tvärtom? Byter ett par men fakturerar byte av 4?

    Förlåt, jag kunde inte hålla mig.

    Självklart, men vi ska väl inte gå in på företagsekonomi också?

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315

    Re: Språkpolistråden

    Att använda ett "par" beror väll på vart man befinner sig, te.x på jobbet kanske en mekaniker säger att " du, hämta ett par tändstift" till reservdelskillen, då tror iaf jag att reservdelskillen hämtar 4st stift
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  20. #40

    Re: Språkpolistråden

    Haha, detta var en rolig tråd.
    Ibland ser man folk som skriver en blocket-annons utan en enda punkt och/eller stor bokstav.

    Ett vanligt fel jag ser idag är att folk skriver "skall", och inte "ska".
    Tydligen (har inte fördjupat mig om det är så eller ej) så finns inte "skall" längre kvar i den svenska ordlistan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •