Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Missljud efter service OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ume
    Inlägg
    44

    Missljud efter service OG9-5 B2x5

    Tjenare

    Jag har nyss haft in min 04:a 9-5 vector på 12000-mila service. Efter servicen har det uppstått två missljud, enligt mej. Dels är det ett vinande "kvittrande" ljud som hörs på tomgång. Bilfirman trodde att detta kom från generatorn. Det andra verkar komma från servon, ffa på fullt rattutsalag. Det ljudet kan jag inte ens beskriva!

    Kan både dessa påverkas av multiremsbytet (servon och generatorn), jag tänker att den nya remmen kanske är mer spänd en den gamla etc?

    Känns lite tråkigt att ha in en fungerande bil på service och så börjar den låta som ett tröskverk : (

    /Micke
    Ingen egen Saab nu tyvärr men har haft ett knippe

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Ger mig fasen på att de satt dit den korta remmen, då brukar det bli lite restljud när beslastningarna ändras på remmen, långa remmen är inga probs.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    har troligen samma problem! alltså att på tomgång o jag belastar styrservon så uppkommer ett konstigt kurrande/brummande ljud samt att remmspännaren vibrerar som bara den!
    JAG HAR DEN KORTA REMMEN!
    ska byta nu snart till den långa remmen o se om de hjälper av problemet
    Hoppas de

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Samma sak hände mig. Den korta remmen fungerar helt enkelt inte på gamla bilar. När jag bytte till den längre försvann alla problem.
    Fredrik J

  5. #5

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Samma här på bägge mina 9-5:or. Har t.o.m haft så otur att den korta remmen hoppat av vid ett tillfälle då det blev sån belastning på den.

    Nu sitter det den långa remmen på bägge bilarna.

    /Henrik

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ume
    Inlägg
    44

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    vet någon nummer, etc. på remmarna. Det är ju en saabverkstad som bytt den på service. Jag menar, hur ska jag veta vilken de lagt dit?

    /Micke
    Ingen egen Saab nu tyvärr men har haft ett knippe

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ume
    Inlägg
    44

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Samma sak hände mig. Den korta remmen fungerar helt enkelt inte på gamla bilar. När jag bytte till den längre försvann alla problem.
    definera "gamla bilar", min är ju ändå en 04:a

    /M
    Ingen egen Saab nu tyvärr men har haft ett knippe

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Citat Ursprungligen postat av ironheadmike
    vet någon nummer, etc. på remmarna. Det är ju en saabverkstad som bytt den på service. Jag menar, hur ska jag veta vilken de lagt dit?

    /Micke
    Det kan du se genom att öppna motorhuven och kika under motorfästet på höger sida: Den långa remmen går under ett löphjul där medan den kortare går helt vågrätt: http://photo.platonoff.com/Auto/2004...0929m.Belt.jpg

    Långa respektive korta dragningen:

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ume
    Inlägg
    44

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av ironheadmike
    vet någon nummer, etc. på remmarna. Det är ju en saabverkstad som bytt den på service. Jag menar, hur ska jag veta vilken de lagt dit?

    /Micke
    Det kan du se genom att öppna motorhuven och kika under motorfästet på höger sida: Den långa remmen går under ett löphjul där medan den kortare går helt vågrätt: http://photo.platonoff.com/Auto/2004...0929m.Belt.jpg

    Långa respektive korta dragningen:


    Jepp, har precis varit ut och tittat och de har satt den korta remmen. Blir att fara tillbaka i morgon.

    /M
    Ingen egen Saab nu tyvärr men har haft ett knippe

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Bytte också till den korta remmen, men kan inte påstå att det vart något störande ljud för min del. Nu har jag kört ca 1000 mil med den.

    På saab i Nyköping, så diskuterade jag med dem om vilken rem jag skulle ha innan jag bytte. De sa att på bilar med manuell växellåda så skulle det inte vara några problem med den korta remmen, men på bilar med automatisk växellåda så bytte man alltid till den långa remmen. Kommer inte ihåg varför det var så, men min undran är ju om ni som har problem med den kort remmen har automatiska växellådor?

    //Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  11. #11

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Ja det är ju bara de med automat som låter illa.

    /Henrik

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Citat Ursprungligen postat av ironheadmike
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Samma sak hände mig. Den korta remmen fungerar helt enkelt inte på gamla bilar. När jag bytte till den längre försvann alla problem.
    definera "gamla bilar", min är ju ändå en 04:a

    /M
    Bilar som har den långa remmen från fabrik.... Tydligen efter -04. Har hört från en källa på powertrain att de bilar som har den korta remmen från fabrik har andra modifieringar också. Var något med frihjul på generatorn om jag minns rätt.
    Det är anliggningsytan på servohjulet som blir mindre samt att trycket på aggregatens axlar blir högre. Problemen märks mest på automatväxlade bilar då man ofta manövrerar dessa på ett varvtal mycket nära tomgång.

    Att Saab väljer att montera den kortare remmen är än mer obegripligt när man även tar mindre betalt för den än för den långa. Saab sparar således inga pengar på "besparingen" vid eftermontering.
    Fredrik J

  13. #13

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    ja min låter illa o de är en automat! väntar på remm från sp ska bli skönt o bli av me oljudet!
    har iblant blitt orolig för att skiten ska braka samman låter som en Duva flyttat in under huven

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ume
    Inlägg
    44

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Min är också automat. Har varit dit idag och de skall beställa den långa remmen.

    /Micke
    Ingen egen Saab nu tyvärr men har haft ett knippe

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    PAssa på och byt brythjul nr 2 också. Mitt var lite dåligt vid 11000 servicen men det bytes inte eftersom man istället monterade kort rem. Hjulet kostade ruunt 300kr och byte jag själv innan den långa remmen monterades.
    Fredrik J

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ume
    Inlägg
    44

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Jepp, nu är det fixat, långa remmen på plats och ett nytt hjul. Nu är det inga probs!

    /Micke
    Ingen egen Saab nu tyvärr men har haft ett knippe

  17. #17

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    min e bytt med blev som en ny bil! helt tyst! kan remmen föra lite oljud som ny? alltså innan den slitits in lite? hade ett lite konstigt ljud de första milen som försvann sen!

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Ett par skitiga mekanikerfingrar på brythjulen kan vi remmen att slira lite. Remsprej finns på biltema. Den smörjer inte remmen, om någon trodde det, utan tvättar hjulen torra från smuts.
    Fredrik J

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    154

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    Även jag fick den korta remmen efter 11000 mila servicen.

    Märkte först efter några 100 mil att den lät konstigt vid start.
    Har sedan varit i kontakt med saabverkstaden som gjorde servicen och då visste de inte vad de kunde bero på och ville ta in bilen för felsökning men fick tillbaka bilen utan något resultat.

    Men jag ville ju självklart inte ha en bil som låter så här och sökte lite här på forumet och hittade att det berodde på att de satt dit en kortare rem.
    Kontaktade verkstaden igen och de sa att så gör de på alla bilar och att det ska vara så och att man får leva med det osv.

    Kontaktar då istället SAAB som inte håller med utan att det givetvis ska vara den långa remmen som satt där innan servicen. Så de ska kontakta saabverkstaden och be dem följa deras rekommendationer.

    Saabverkstaden ringer sedan upp mig och säger att de har varit i kontakt med saab men tänker ändå inte genomföra ett byte.
    Säger att jag inte tänker ge mig utan kommer gå vidare med detta.

    De ringer sedan upp och säger att de kommer byta remmen och hjulet utan extra kostnad.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Missljud efter service 9-5:a vector

    På min -02Aero aut så hade jag samma skvirrljud. Verkstan hade plockat bort remhjulet o satt dit korta remmen på rekommendation av saab. Remsallad hade uppstått alldeles för ofta pga remdragningen sas det då. E ju några år sen. Kollade inte upp de, men egentligen, vilka bilar har INTE ljud från servon vid fulla rattutslag?
    Skvirret vid start kunde iaf jag leva med för bilen va så skön, så skön.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Lätt missljud motorrum, multirem? OG9-5 B2x5
    Av pacmyc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-12-07, 17:57
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-07-06, 08:46
  3. Rök efter oljebyte OG9-5 B2X5
    Av Kaisergriffin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-03-27, 10:14
  4. [LÖST] CE och ojämn motorngång efter motortvätt T7/B2x5
    Av AddeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-05-08, 18:17
  5. [LÖST] Fel efter kamkedjebyte B2x5
    Av snaabforce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-01-26, 22:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •