Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: etanol vs bensin

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    etanol vs bensin

    Hej! kolla nu på maptuns sida och då har dom ett steg för både bensin och etanol som ger 285hk/440nm hur kommer det sig att man inte behöver sportkatt till etanolen? men till bensin måste väl bli samma tryck?
    om jag nu skulle konventera min till etanol som ger 285hk/440nm vad får jag för effect om jag nu skulle tanka bensin med etanolchipp?

    Mvh/ John
    Saab 9-5 2.0t -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: etanol vs bensin

    Brukar landa på vad du har idag. D.v.s 265hk. (steg1) helt enkelt
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: etanol vs bensin

    Citat Ursprungligen postat av tannen
    Brukar landa på vad du har idag. D.v.s 265hk. (steg1) helt enkelt

    Okej tack så mycke ingen som har koll på varför man inte behöver katt till e85?
    Saab 9-5 2.0t -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: etanol vs bensin

    Återigen, med risk för att fel. Har ju själv ett sådant här steg i min bil.

    Så kan man köra med lite lägre laddtryck och ändå få mer effekt för att bränslet är effektivare. Därför måste man byta spridare för att det går åt mer bränsle.
    Så på E85 så blir det lite lägre laddtryck än BF98. Och E85 är mindre spikbebäget än Bensin, vilket gör att bilen inte blir lika mattad en varm sommardag. Om man bortser från att IC:n kanske bottnar först då.

    Vilket jag antar innebär att turbon inte behöver jobba lika hårt och därför blir avgasröret inte en så stor "begränsning". Även om den självklart mår bra av en 3" Downpipe och en racekatalysator. Då kan man ju helt plötsligt plocka ut 315hk. Så blir ju ett bra hopp.

    Det går att köra snällt så man hamnar runt 1.0-1.2 med E85. Och annars känns det i.a.f bättre och tanka för 9,30/L
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298

    Re: etanol vs bensin

    Hej,

    Precis som Saab själva gör på BioPowermodellerna så går det helt enkelt att plocka ut högre effekt med en viss given hårdvarukonfiguration när man kör på E85 jämfört med vanlig BF95 eller BF98.

    Man kan höja både laddtryck och tändning ganska ordentligt i förhållande till vad man kan göra på bensin. E85 har ett högre oktantal (ca. 103) och "brinner" dessutom kallare, d v s brukar ge lägre avgastemperatur. Just avgastemperaturen är en av de parametrar som avgör om ett grövre avgassystem "krävs" eller ej för att uppnå en viss effekt.

    Hoppas det svarade på frågorna.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    274

    Re: etanol vs bensin

    Japp det va kanonsvar. Man blir ju lite fundersam när det kommer till såna här frågor, man vet ju att maptun gör rätt men man vet ju inte vad rättet va så att säga.
    Saab 9-5 2.0t -04

Liknande ämnen

  1. Bensin VS etanol förbränning
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 17:46
  2. Etanol eller bensin? OG9-5 -00
    Av johnny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 00:59
  3. Etanol vs. bensin och hästkrafter OG9-5
    Av chpal56 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 16:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •