Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 107

Ämne: EFFEKT MED 19T#6

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av Strykjärn
    Det borde man väl ändå klara med 2.3, 630cc och 19T #6?
    Steg 5 programmen till 9000 Aero ligger väl där runt 360hk med grönisar om jag inte är helt felinformerad.
    Kanske, kanske med Kungskobra. Inte med eftermarknadskobra, det har jag svårt att föreställa mig.

    19T #6 ger vanligtvis 370-375 hk på E85.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    skåne
    Inlägg
    67

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    då e frågan om man skall inhandla en ny tryck klocka o åka upp igen o låta han fixa till felet som han säger ligger på klockan?? givetvis måste jag prata med frank först innan jag säger för mycket här men just nu bara e man en anningen besviken o vet inte vad man skall tro har bara svårt att se att han fixar till en del hk till med hjälp av bytte av klockan bara? kanske man äben bör säga till att man vill ha ner nm kurvan lite då..

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    skåne
    Inlägg
    67

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Strykjärn
    Det borde man väl ändå klara med 2.3, 630cc och 19T #6?
    Steg 5 programmen till 9000 Aero ligger väl där runt 360hk med grönisar om jag inte är helt felinformerad.
    Kanske, kanske med Kungskobra. Inte med eftermarknadskobra, det har jag svårt att föreställa mig.

    19T #6 ger vanligtvis 370-375 hk på E85.

    Mvh
    KK
    hur menar du med kungs kobra o vad e en eftermarknads kobra?? vad e skillnaden??

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    882

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Kungskobra=grövre inloppsrör från 9-5 aero 06-, flödar mer luft än ditt original.
    Du har det om du monterat grejerna enligt din bild på garaget, såg att KK kommenterat där med.

    Har man lyckats bromsa 360hk en gång så ska de ju gå att hitta dem igen så det är väl bara att höra med Frank vart de kan tänkas ha tagit vägen.
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    skåne
    Inlägg
    67

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    det e kobran jag har från en 9-5 aero 06 o fram som jag köpt .. det e inte orginal jag kör med nu.

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av villmer
    det e kobran jag har från en 9-5 aero 06 o fram som jag köpt .. det e inte orginal jag kör med nu.
    Precis, det är den man ofta kallar för "Kungskobra". Som du ser på din turbo har den också ett kortare kompressorhus, ofta kallat "trubbnos".

    Allt i sin ordning för mycket mos alltså.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #47
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Spontant tycker jag du ska ringa till Trollspeed/Frank och reda ut situationen du är i.

    Använd gärna bromspapper från andra leverantörer, Nordic/Hirsch/Maptun för att på så vis kunna föra en dialog om den stora skillnaden i effektkurvor.

    Det är ju mycket som DrBoost även nämner att det känns som man valt att gå på onödigt hårt med vridmoment som inte kommer tillföra vidare mycket gott för körupplevelsen.

    Om jag var dig skulle jag välja att hålla ner det till runt 500nm men även försöka få till ordningen på toppen. T5-kammar eller ännu hellre B202 är trevliga för att låta motorn andas lite bättre.

    Handlar det trots allt om en trasig wg-klocka ska du självklart reklamera denna till Maptun, även om det låter lite långsökt. Kolla med Frank ifall han inte kan låna ut en annan klocka under bänkning och efteråt ifall det visar sig vara denna tills du har reklmerat din.

    Mvh

    Sebastian
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Spontant tycker jag du ska ringa till Trollspeed/Frank och reda ut situationen du är i.

    Använd gärna bromspapper från andra leverantörer, Nordic/Hirsch/Maptun för att på så vis kunna föra en dialog om den stora skillnaden i effektkurvor.

    Det är ju mycket som DrBoost även nämner att det känns som man valt att gå på onödigt hårt med vridmoment som inte kommer tillföra vidare mycket gott för körupplevelsen.

    Om jag var dig skulle jag välja att hålla ner det till runt 500nm men även försöka få till ordningen på toppen. T5-kammar eller ännu hellre B202 är trevliga för att låta motorn andas lite bättre.

    Handlar det trots allt om en trasig wg-klocka ska du självklart reklamera denna till Maptun, även om det låter lite långsökt. Kolla med Frank ifall han inte kan låna ut en annan klocka under bänkning och efteråt ifall det visar sig vara denna tills du har reklmerat din.
    Helt enig. Det finns drösvis med bromspapper "där ute" på liknande konfigurationer. Den "bör", som tidigare nämnts, leverera någonstans runt 340-350 hk och 480-500 Nm (beroende på hur hårt man väljer att ställa på) vid körning på BF98. Du bör se maxvrid redan från runt 2.000 rpm (om man vill) och maxeffekt runt 5.300-5.400 rpm med de kammar du har nu. T5-kammar, som nämnts ovan, bör ge dig maxeffekt runt 5.500-5.700 rpm.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #49
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 132
    Medlem#
    3409

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Spontant tycker jag du ska ringa till Trollspeed/Frank och reda ut situationen du är i.

    Använd gärna bromspapper från andra leverantörer, Nordic/Hirsch/Maptun för att på så vis kunna föra en dialog om den stora skillnaden i effektkurvor.

    Det är ju mycket som DrBoost även nämner att det känns som man valt att gå på onödigt hårt med vridmoment som inte kommer tillföra vidare mycket gott för körupplevelsen.

    Om jag var dig skulle jag välja att hålla ner det till runt 500nm men även försöka få till ordningen på toppen. T5-kammar eller ännu hellre B202 är trevliga för att låta motorn andas lite bättre.

    Handlar det trots allt om en trasig wg-klocka ska du självklart reklamera denna till Maptun, även om det låter lite långsökt. Kolla med Frank ifall han inte kan låna ut en annan klocka under bänkning och efteråt ifall det visar sig vara denna tills du har reklmerat din.

    Mvh

    Sebastian

    O andra sidan har väl o är väl Franks filosofi högt vrid.?? Vad jag vet sen tidigare iallafall..
    Alla har vi olika filosofi i trimvärlden,, många gillar den karraktären medans andra ej gör de..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #50
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 889

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av Robert@

    O andra sidan har väl o är väl Franks filosofi högt vrid.?? Vad jag vet sen tidigare iallafall..
    Alla har vi olika filosofi i trimvärlden,, många gillar den karraktären medans andra ej gör de..

    Mvh
    Så kan det mycket väl vara, men nu verkar det som kunden har ännu ett annat önskemål, om Frank/Trollspeed inte kan möta det kanske det är lämpligt för kunden att titta på andra alternativ i form av Nordic eller Maptun.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #51
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 225

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Hej !

    Har sett en liknande viggen med samma effekt kurva dock gul viggen denna gång,hittar den inte på garaget nu i alla fall,men inte kan det vara wg trasig klocka på den med ?
    Den är från samma trimleverantör om jag såg rätt..

    Hittat nu

    http://www.garaget.org/?car=52791&image=1123356

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Har sett en liknande viggen med samma effekt kurva dock gul viggen denna gång,hittar den inte på garaget nu i alla fall,men inte kan det vara wg trasig klocka på den med ?
    Den är från samma trimleverantör om jag såg rätt..

    Hittat nu

    http://www.garaget.org/?car=52791&image=1123356

    Shit, vanligt med dåliga WG-klockor på de däringa 19T:na...

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #53
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Vad är det för WG klocka han har på nu? om det är en forge så är det dax att byta till orginal igen med hårdare fjäder i. Jag har hört så många som har haft strul med just forgeklockarna.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  14. #54
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Vad är det för WG klocka han har på nu? om det är en forge så är det dax att byta till orginal igen med hårdare skruv i. Jag har hört så många som har haft strul med just forgeklockarna.
    Hej,

    Det sitter en snäppet hårdare original TD04-klocka på de där snurrorna. Hade samma på min förra svarta. Funkar klockrent.

    Forgeklockorna funkar perfekt på de bilar jag känner till. Vet dock att några har haft fel fjädrar i vid leverans, så det gäller att kolla grundtryck på dem.

    Mvh
    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #55
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 104
    Medlem#
    5389

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Vad är det för WG klocka han har på nu? om det är en forge så är det dax att byta till orginal igen med hårdare skruv i. Jag har hört så många som har haft strul med just forgeklockarna.

    Nu får vi väl innerligt hoppas att du menar fjäder och inte skruv...

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 304

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av tobias321
    Vad är det för WG klocka han har på nu? om det är en forge så är det dax att byta till orginal igen med hårdare skruv i. Jag har hört så många som har haft strul med just forgeklockarna.

    Nu får vi väl innerligt hoppas att du menar fjäder och inte skruv...
    Tack Magnus nu har jag ändrat i min första post, men KK fattade vad jag menade endå. så ingen stor skada uppdagades som tur är denna gång.
    Älskad utav många hatad av desto fler
    bästa ET 12,18 högstaslutfart 204 kmh
    http://www.garaget.org/?car=56564

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Hej !

    Har sett en liknande viggen med samma effekt kurva dock gul viggen denna gång,hittar den inte på garaget nu i alla fall,men inte kan det vara wg trasig klocka på den med ?
    Den är från samma trimleverantör om jag såg rätt..

    Hittat nu

    http://www.garaget.org/?car=52791&image=1123356

    Mvh

    Hej,

    Om jag inte missminner mig så berodde den kurvan på en dålig intercooler.

  18. #58
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 266

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av knallert


    Hej,

    Om jag inte missminner mig så berodde den kurvan på en dålig intercooler.
    Vad var det för IC? Orginal?

    Annars: Vad är det som är dåligt med vissa TD04 hl 19t aggregats tryckdosor?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av knallert


    Hej,

    Om jag inte missminner mig så berodde den kurvan på en dålig intercooler.
    Vad var det för IC? Orginal?

    Annars: Vad är det som är dåligt med vissa TD04 hl 19t aggregats tryckdosor?

    M.V.H.

    Tror det var org. IC

  20. #60
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287

    Re: EFFEKT MED 19T#6

    Citat Ursprungligen postat av knallert
    Tror det var org. IC
    Ja, då kan man ju ivrigt undra vad det var för stolpskott som prackade på kunden ifråga all den där hårdvaran (som ser ut att vara specad för en BRA bit över 500 hk) utan att rekommendera det som behövs när man passerar steg 1 på en OG9-3 Aero, alltså en uppgraderad IC?

    Sorgligt vad en del stackare blir blåsta.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. Effekt ur en 2.0i
    Av Kalven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 22:08
  2. Vad är det för effekt?
    Av TuRbO Myran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 16:20
  3. Mer effekt?!
    Av Macke J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-22, 01:41
  4. Effekt?
    Av Bobb_y i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 13:44
  5. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •