Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Hej, skulle det gå att programmera in en nyckel med inbyggd fjärr i en äldre og93 med trionic5?


    Nyckeln jag funderar på:


    Någon som vet vad saab tar för en sådan?

    Mvh
    Henrik

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Det går, jag har en sånn och en av äldre modell. Har tyvärr ingen aning om vad det kostar då jag fick med den när jag köpte bilen. (Fick med den gamla trasiga dosan också, den var full med rost!)

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Gött får åka och snacka med dom på saab i veckan då, kan återkomma med pris här utifall någon skulle vara intresserad.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Citat Ursprungligen postat av henknu
    Gött får åka och snacka med dom på saab i veckan då, kan återkomma med pris här utifall någon skulle vara intresserad.

    Det kostar typ 750-800 kronor för en ny nyckel.... man behöver en nyckelkod när man ska beställa.....har man inte den så ska det tydligen kunna lösa sig ändå men då skulle det kosta ruggigt mycket mer...... Typ att saab får kolla i sitt register eller något...

    Har själv ingen aning om var jag ska finna min nyckelkod någostanns annars hade jag beställt för länge sedan.. Så vet någon var denna gåd brukar finnas någostanns så meddela gärna det.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    167

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Jag lånar tråden lite då jag har en liknande fråga fast till ng900:an. Hoppas att det är ok Är det möjligt att programmera in en sån nyckel om man tar en og9-3 TWICE och sätter in den i ng900:an? Tänkte då på en utan immobilizer.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Citat Ursprungligen postat av henknu
    Gött får åka och snacka med dom på saab i veckan då, kan återkomma med pris här utifall någon skulle vara intresserad.

    Det kostar typ 750-800 kronor för en ny nyckel.... man behöver en nyckelkod när man ska beställa.....har man inte den så ska det tydligen kunna lösa sig ändå men då skulle det kosta ruggigt mycket mer...... Typ att saab får kolla i sitt register eller något...

    Har själv ingen aning om var jag ska finna min nyckelkod någostanns annars hade jag beställt för länge sedan.. Så vet någon var denna gåd brukar finnas någostanns så meddela gärna det.
    Ok, du vet inte om det går att beställa den oskuren? Sen kan man ju åka till en låssmed och få den skuren.

    Mvh
    Henrik

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    15

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Hej
    Tror inte att de går att beställa en oslipad nyckel.
    annars kostar slippad nyckel ca 726kr (artikelnr på nyckel 40012889
    ta fram cod oss saab ca 250kr
    programera nyckeln ca 300kr

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Tack för hjälpen!
    1300:- kan det väl vara värt(före rabatt).

    Såg att dom fanns oskurna på ebay men det lönar sig nog inte så dom inte var direkt billiga där. (http://cgi.ebay.com/ebaymotors/03-04-20 ... ccessories)

    Är det någon som vet hur lång nyckelkoden är? sitter någon klisterlapp med en "kod" på "Specen" från fabriken.

    Mvh
    Henrik

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    15

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Hej

    nyckel numret är 2st bokstäver och fyra siffror typ BC1456.
    de sitter en liten plast remsa tillsammans med nycklarna när man köper bilen.
    kolla med den firman som sålde bilen som ny dom kan ha nyckel numret lagrat i deras dator och behöver kanse inte göra en förfråga till saab.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Var förbi och pratade med dom på saab förut. om man inte har sitt nyckelnummer kan man demontera tändningslåset så ska det stå på låscylindern. priset verkar dessutom ha gått ner i pris? dom skulle ha 180:- för att ta reda på nyckelkoden, ~6-700:- för nyckeln samt 200:- för programmering. Kanske skiljer mellan olika verkstäder dock.

    Detta var på ANA-Trollhättan.


    Mvh
    Henrik

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    15

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    japp de kan var olika priser.bästa är att ringa runt

  12. #12
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Kan förresten tillägga att min sådana nyckel har betydligt sämre räckvidd än larmdosan av gamla modellen. Kan vara något att ha med i beräkningarna.

    Jag måste i princip stå inom en armslängds avstånd från bilen för att kunna låsa eller låsa upp. Rakt bakifrån funkar den dessutom riktigt dåligt och man måste nästan hålla upp nyckeln så det blir fri sikt genom bakrutan. Mycket plåt ivägen antar jag...

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Kan förresten tillägga att min sådana nyckel har betydligt sämre räckvidd än larmdosan av gamla modellen. Kan vara något att ha med i beräkningarna.

    Jag måste i princip stå inom en armslängds avstånd från bilen för att kunna låsa eller låsa upp. Rakt bakifrån funkar den dessutom riktigt dåligt och man måste nästan hålla upp nyckeln så det blir fri sikt genom bakrutan. Mycket plåt ivägen antar jag...
    Jaså? har fungerat riktigt bra på alla bilar jag provat. Du har inte dåliga batterier? Eller är antennen "sämre" på bilar utan denna nyckeln?

    Mvh
    Henrik

  14. #14
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Citat Ursprungligen postat av henknu
    Jaså? har fungerat riktigt bra på alla bilar jag provat. Du har inte dåliga batterier? Eller är antennen "sämre" på bilar utan denna nyckeln?

    Mvh
    Henrik
    Jag tycker ju att där borde vara bra batterier då den bara är ett år gammal, men man kan ju aldrig veta... Konstigare saker har väl hänt...

    Funderade lite på det nu när jag var ute i bilen ikväll och framifrån/snett framifrån är det kanske en 3m räckvidd. Längre än en armslängd men fortfarande betydligt sämre än den äldre modellen.

    Mottagaren sitter precis under baksätets luftutblås, precis i bakkant av framstolarna. Den är alltså ganska så långt ner i bilen och mycket plåt som kan blockera. Kanske är det som du säger att den sitter annorlunda i modeller med den kombinerade nyckeln/dosan standard. Eller helt enkelt bättre elektronik som klarar av att filtrera ut svagare signaler.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    110

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Sjävla twice enheten sitter på samma ställe på 9-5orna iaf (under förarstolen). men det bör ju gå en antennkabel ngnstans? Du fick inte en kontroll med gamla batterier då? iofs ska väl bilen klaga på batterierna när dom är dåliga...

  16. #16
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Nyckel med inbyggd fjärr (9-3 t7? 00-02) på 9-3 t5 -99

    Citat Ursprungligen postat av henknu
    Sjävla twice enheten sitter på samma ställe på 9-5orna iaf (under förarstolen). men det bör ju gå en antennkabel ngnstans? Du fick inte en kontroll med gamla batterier då? iofs ska väl bilen klaga på batterierna när dom är dåliga...
    Är väl ingen direkt antenn-kabel utan en mottagare med integrerad antenn (iaf i og9-3, har inte skruvat i någon 9-5:a). En liten svart plastlåda på i runda slängar 7x5x3 cm om jag inte minns fel, ansluten till TWICE med tre sladdar. Skulle kunna testa att förlänga sladdarna och lägga den under instrumentpanelen och se om det blir nånn större skillnad.

    Tja vem vet det kan ju sitta en gammal cell i den, får kanske prova att byta. Men då nyckeln var ny då jag fick den känns det lite avlägset. Fast åas kan den ju legat i ett varmt lager i 5 år med batteri i innan den skars till åt mig.

Liknande ämnen

  1. Byta fjärr till nyckel?
    Av Kitte P i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 10:42
  2. Lås som inte vill med fjärr men funkar med nyckel 9000
    Av Purre84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-30, 14:26
  3. Byte till nyare nyckel/fjärr 9-5..
    Av T16_AeRo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 19:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •