Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: vilket år försvann motorproblemen på T7?

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    vilket år försvann motorproblemen på T7?

    Hej, är på G att köpa "ny" 9-5 och vill bara försäkra mig om vilken årsmodell som problemet med vevhusventilation och oilsludge försvann? Jag är nästan helt säker på 04, stämmer det? Gäller det också alla motorvarianter 2.0T, 2.3T aero?

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: vilket år försvann motorproblemen på T7?

    Hej

    2004 är rätt. Se http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
    Det gäller alla bensinmotorer från detta år. Däremot står det så här citat "För årsmodeller 2004 till 2005 rekommenderar jag att vevhusventilationen modifieras till modifiering 4b."

    Nu skall vi nog inte säga att problemet försvann. Däremot kanske det rätta är att säga "minskades".

    Fortfarande gäller täta oljebyten vid korta körsträckor. Naturligtvis använda rätt GM klassad olja.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: vilket år försvann motorproblemen på T7?

    tackar
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: vilket år försvann motorproblemen på T7?

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Hej, är på G att köpa "ny" 9-5 och vill bara försäkra mig om vilken årsmodell som problemet med vevhusventilation och oilsludge försvann? Jag är nästan helt säker på 04, stämmer det? Gäller det också alla motorvarianter 2.0T, 2.3T aero?

    Fredrik
    Först kanske man måste definiera "motorproblem"...?
    2004 har åtgärder som skall lösa oilsludge, men resten då?
    Du har forfarande kedjor i motorn som måste bytas (dyrt!!). Även utan oilsludge så kan man räkna med högst 20000mil innan det är dags för byte, om man inte skall chansa vill säga. Det tycker åtminstone inte jag är Ok.
    Turboaggregaten från Garrett är rena katastrofen kvalitetsmässigt med problem som leder till hög oljeförbrukning och blårök vid start. Detta drabbar även rena motorer som inte har problem med oilsludge.
    Köper man en Aero så bör turbon inte vara ett bekymmer då det sitter ett bättre turboaggregat från Mitsubishi där.

    Nu kan man ju ändå göra en bra affär och Saab 9-5 är ingen dålig bil. Men tro inte att allt är lugnt efter 2004.

    //Mr MEP

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: vilket år försvann motorproblemen på T7?

    Varför alla klagomål just gällande våra Saabar.
    De tyska kusinerna, alla fabrikat inräknade har haft dessa problem i typ 20 år nu. Problemen kom ju när GM började lägga sig i motorkonstruktionen.
    Lågfriktion = Samma skit som alla andra fabrikat.

    Varför har alla BMW-ägare alltid en 4-liters dunk med olja i bagaget när de ska ut på långfärd?
    VAG specar runt 3 liters oljeförbrukning mellan servicarna som nåt normalt!?! Tror det va 3 liter jag läste nånstans. Kan vart 2 också.
    Den som slarvar med byten o kollarna får skylla sig själv, även om man kör Saab!
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: vilket år försvann motorproblemen på T7?

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    tackar
    Tjena, long time o.s.v....
    Först, skall du köpa "ny" 9-5'a sikta in dig på m/06 o framåt. Jag upplevde att det var en helt annan komfort i de "nya", och de känns bättre ihopskruvade.

    Helt rätt att m/04 var det år som Saab ansåg att Oil-sludge problemen försvann. Oxo därför som m/04 och framåt inte omfattas av den 8-åriga motorgarantin...
    Men, jag hörde om m/04 som rasade efter 1500-2000 mil oxo, och av precis samma problem som tidigare. Fast brända kolvringar som knäcker kolven. Så faan vet egentligen vad man skall tro på...
    Däremot vet jag inte att jag sett några "nyare" 9-5'or ståendes efter vägen. De äldre ser man ståendes med huven öppen "överallt" i vägrenen, eller iallafall gasnka ofta.

    Dock hade jag inga som helst såna problem på min m/04. Bara en tändkasett som sa upp sig och ett kopplingsras som gjorde att jag fick åka med Falck..

    Att jag har samma oil-sludge bekymmer i min Audi av årsmodell 2007 har inte med saken att göra. Men iprincip alla moderna motorer har problemet mer eller mindre... Överladdning eller ej.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Re: vilket år försvann motorproblemen på T7?

    Hej, jo jag vet att många märken har problem med oljeförbrukning och "sludge", jag ville bara få bekräftat när saab tyckte att man hade löst problemet. Det lutar även åt att det blir en aero igen, på grund av det jag hört om turbosarna tidigare och som även nämndes av mr Mep.Personligen tycker jag Aero årsmodell 04-05 har grymt snygg front, men det skulle också vara trevligt med den senaste faceliften, den är inte så dum heller.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: vilket år försvann motorproblemen på T7?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    tackar
    Tjena, long time o.s.v....
    Först, skall du köpa "ny" 9-5'a sikta in dig på m/06 o framåt. Jag upplevde att det var en helt annan komfort i de "nya", och de känns bättre ihopskruvade.
    Körde en hel del nya 9-5or M/06, minst 50st och kan tyvärr inte hålla med dig, de kändes oerhört plastiga invändigt och inte alls lika påkostade som tidigare.

    Dessa 9-5or hade gått max 2 mil..

    Kanske blev bättre efter några mil, men är tveksam..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Vilket stift är vilket på lågnivåkabeln? *Löst*
    Av Nirre74 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 22:23
  2. Basen försvann!!
    Av lampann i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 13:38
  3. byte av länkarms bussning og9-3 vilket är upp och vilket är
    Av M frändberg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 13:40
  4. Emblem försvann
    Av C.A i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 21:16
  5. När försvann kromlisten?
    Av Magnus 2074 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 15:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •