Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Problem efter 3 veckor

  1. #1

    Problem efter 3 veckor

    Har köpt en 9-5 aero sportcombi automat 02a.
    Av en mindre bilhandlare, för ca 3 veckor sedan, har kört bilen ca 100mil.
    I veckan tändes motorstörningslampan och växelådsindekatorn. Visade sig vid verkstad att något var fel med växelådsoljan, i samband med de såg vi att de droppade växelådsolja mellan motor och låda.

    Har varit i kontakt med bilfirman där jag köpte bilen, dom sa bara att de inte va deras ensak och att dom går helt fria vid sådana insidenter.

    Är de någon som har varit med om liknande situation och har fått bilfirman att stå för kostnaden?
    Eller någon som har nått bra tipps på vad jag kan göra?

  2. #2

    Re: Problem efter 3 veckor

    Enligt konsumentköpslagen är det bilfirman som är skyldig att visa att detta är ett problem som uppstått p.g.a. dig och/eller din körning. I annat fall har de skyldighet att åtgärda problemet.

    sök lite på konsumentköpslagen för bilar så kan du läsa mer.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Problem efter 3 veckor

    det är bara för dem att fixa felet, finns massor med bilfirmor som försöker frånsäga sig allt ansvar.
    Det finns väl en nedregräns att en bil som, kostar under 10000kr inte omfattas av konsumentköplagen. därava tt man hittar många gamla bilar för runt 9000kr på vissa bilfirmor, detta är ju hela poängen med att köpa bil på firma, annars hade ju ingen köpt beg bil på firma om man hade samma garantier som privatköp.

    Sen ibland går det ju diksutera det hela med firman, min växellåda läckte olja som ett såll när jag 20 mil efter köp lämnade på service.

    När ändå växellådan var nere så byttas lite andra grejer med som inte omfattades av garantiarbetet, var på jag kom överräns em bilfirman om att ta en del av kostnaden då jag helt enkelt fick mer grejer gjorda som annars kostat dyrt.

    Tänk även på att det blir väldigt svårt att få tillbaks pengar från verkstadsbesök som man inte kommit överräns om med firman.
    Så ta det lungt med att lämna bort bilen tills du har rett ut hur de vill göra, de kanske har egen verkstad eller avtal med någon som lämnar bra priser till dem, då vill de ju så klart använda det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4

    Re: Problem efter 3 veckor

    Tack för bra tipps.
    Jag har läst om konsumentköplagen på konsumentverkets sida.
    De verkar ju klart lovande. Är oxå medlem hos motormännen, och tänkte prata med deras jurister imorgon.

    Har även kontakt bilfirman igen, som fortfarande hävdar att dom har avtal som friar dom. Dom kunde erbjuda rabbaterat pris hos deras verkstad.
    Men när jag sa att jag ville höra om minna rättigheter via motormännen och konsumentverket, sa dom att erbjudandet om rabbat dras tillbaka och att dom inte vill ha nått mer med mig att göra.

    Känns som om allt kommer lösa sig, hoppas bara att processen inte blir allt för lång.

  5. #5

    Re: Problem efter 3 veckor

    Får jag fråga vilken bilhandlare det rör sig om? Kan ju vara bra att avråda folk i fortsättningen från att köpa där!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Problem efter 3 veckor

    Håller med Pumba, jag köpte min 9-5 på ana/opel i vänersborg, det kom lite småfel på bilen strax efter jag hade köpt den, tex så visades det inte att spolarvätskan va slut på diplayen . och service stöldlarm började lysa. Detta fixade dom direkt utan något som helst tjafs, fick även en 4 hjuls inställning pga vibrationer i bilen(som sen visade sig vara däcken som stått ett tag)


    Just pga sånt här som jag valde att köpa på firma, bara att lämna in om det är något som är galet på bilen.
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901

    Re: Problem efter 3 veckor

    Det är ju därför man köper på firma som sagt , dom kan inte avskriva sig från konsumentköplagen , så stå på dig , detta kommer lösa sig..
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Problem efter 3 veckor

    Citat Ursprungligen postat av aeroSteffe
    Tack för bra tipps.
    Jag har läst om konsumentköplagen på konsumentverkets sida.
    De verkar ju klart lovande. Är oxå medlem hos motormännen, och tänkte prata med deras jurister imorgon.

    Har även kontakt bilfirman igen, som fortfarande hävdar att dom har avtal som friar dom. Dom kunde erbjuda rabbaterat pris hos deras verkstad.
    Men när jag sa att jag ville höra om minna rättigheter via motormännen och konsumentverket, sa dom att erbjudandet om rabbat dras tillbaka och att dom inte vill ha nått mer med mig att göra.

    Känns som om allt kommer lösa sig, hoppas bara att processen inte blir allt för lång.

    Jag tolkar detta "drag" som att de mycket väl är medvetna om vad som gäller, troligen var de väl medvetna om att bilen inte var helt 100 den heller.

    Ett vanligt knep som många bilfirmor kör med är att "hitta på" egen garanti som man får med vissa dyrare bilar, så har man det som argument att 3 el 6 månader garanti medföljer, det är ju egentligen helt onödigt eftersom konsumentköplagen alltid ska följas ändå, det är ju inte ett extra försäljningsargument utan nått det är så illa tvugna till.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9

    Re: Problem efter 3 veckor

    Bilen är köpt på SWE-Biltorg i Vällingby Stockholm.

    Har idag pratat med motormännens egna jurist. Enligt honom är fallet solklart.
    Hans råd var att gå vidare och anlita en advokat.

    Ville ändå prata med firman igen för att lösa detta utan inblandning av tredjepart. Dock enbart med mindre framgång, firman hävdar fortfarande att dom går fria som dom väljer att uttrycka sig. De dom kunde sträcka sig till var återigen erbjudandet om väldigt bra rabatt på deras verkstad med en viss ekonomisk hjälp.

    Dom räknade med att de va packboxen som läckte, och att prislappen skulle hamna på ca 6000 med rabatt, minus de dom betalar. Så kanske hälften då...
    Om de är de som e felet då.

    Som det känns nu är motormännens förslag det ända rätta.

    Tack för allt stöd..
    Skriver vidare om hur allt går eftersom

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Problem efter 3 veckor

    ja inte ska du betala nått för det, enda anledningen till att betala en "del" av arbetet skulle ju isf vara om de på nått vis gör uppgraderingar av din bil.

    Tex att de byter packbox, men när lådan ändå är nere så byter du kopplingen, då kan iaf jag gå med på att betala en viss del av arbetet då jag helt enkelt fått "mer" än vad de var skyldiga att göra.

    En seriös bilfirma gnäller inte några längre stunder om sånt här, de är väl medvetna om vad som gäller, förstår de även att kunden är det så brukar det inte vara nått problem, finns ju säkert en hel del personer varje år som blir helt lurade på detta sätt, kan ju bara tänka mig tex hur många pensionärer som betalar och ser glada ut för saker som egentligen är garantiarbete.

    Som sagt så försvinenr ju hela poängen med att köpa beg bil på firma till ett högre pris om man inte i gengäld hade nått ut av detta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Problem efter 3 veckor

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    ja inte ska du betala nått för det, enda anledningen till att betala en "del" av arbetet skulle ju isf vara om de på nått vis gör uppgraderingar av din bil.

    Tex att de byter packbox, men när lådan ändå är nere så byter du kopplingen, då kan iaf jag gå med på att betala en viss del av arbetet då jag helt enkelt fått "mer" än vad de var skyldiga att göra.

    En seriös bilfirma gnäller inte några längre stunder om sånt här, de är väl medvetna om vad som gäller, förstår de även att kunden är det så brukar det inte vara nått problem, finns ju säkert en hel del personer varje år som blir helt lurade på detta sätt, kan ju bara tänka mig tex hur många pensionärer som betalar och ser glada ut för saker som egentligen är garantiarbete.

    Som sagt så försvinenr ju hela poängen med att köpa beg bil på firma till ett högre pris om man inte i gengäld hade nått ut av detta.
    Tror inte man byter koppling på en automatare

    Men ändå så får de inte bete sig som de gjort. Hade de sagt typ köp delarna så står vi för jobbet, så hade jag gått med på det. Om priset på bilen var "normalhögt" hade jag nog krävt rep utan kostnad.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772

    Re: Problem efter 3 veckor

    Har läst att en del mindre seriösa firmor kan ha bilen registrerad på säljaren personligen innan köp och kan då hävda att det var ett köp mellan privatpersoner om det skulle bli nåt krångel. Värt att kolla upp kanske fast då helst före affären är gjord. Annars är det som sagt solklart att firman ska stå för hela kostnaden och se till att bilen blir reparerad.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Problem efter 3 veckor

    Citat Ursprungligen postat av turbosug

    Tror inte man byter koppling på en automatare

    Men ändå så får de inte bete sig som de gjort. Hade de sagt typ köp delarna så står vi för jobbet, så hade jag gått med på det. Om priset på bilen var "normalhögt" hade jag nog krävt rep utan kostnad.

    Nu vet jag inte om du missupfattade mig men jag tog det som ett exempel på arbete man normalt sätt kan tänkas göra när en växellåda är nere.

    Det var inte menat nått i just detta fallet utan enbart som ett exempel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Hökarängen
    Inlägg
    131

    Re: Problem efter 3 veckor

    Citat Ursprungligen postat av aeroSteffe
    Bilen är köpt på SWE-Biltorg i Vällingby Stockholm.

    Har idag pratat med motormännens egna jurist. Enligt honom är fallet solklart.
    Hans råd var att gå vidare och anlita en advokat.

    Ville ändå prata med firman igen för att lösa detta utan inblandning av tredjepart. Dock enbart med mindre framgång, firman hävdar fortfarande att dom går fria som dom väljer att uttrycka sig. De dom kunde sträcka sig till var återigen erbjudandet om väldigt bra rabatt på deras verkstad med en viss ekonomisk hjälp.

    Dom räknade med att de va packboxen som läckte, och att prislappen skulle hamna på ca 6000 med rabatt, minus de dom betalar. Så kanske hälften då...
    Om de är de som e felet då.

    Som det känns nu är motormännens förslag det ända rätta.

    Tack för allt stöd..
    Skriver vidare om hur allt går eftersom
    Jag har inte skrivit här på ett tag, men jag kan inte hålla mig. Helt klockrent att du går vidare och står på dig som du gör, oavsett vad dem säger!

    Om du har möjlighet skulle jag närvara när arbetet genomförs på bilen också. En bilfirma jag hade lite tvister med gjorde lite fuljobb när de tyckte att jag fått för mycket på garantin.
    Nu: Saab 9-5 Vector Sportcombi 2,3t från 2002 (trimmad). Pilotpaket, massa lullull.
    Tidigare: Saab 9000 2,3t -1997 (konverterad till FTT med styrbox från 2.3T 200hk + MV)

  15. #15

    Re: Problem efter 3 veckor

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Ett vanligt knep som många bilfirmor kör med är att "hitta på" egen garanti som man får med vissa dyrare bilar, så har man det som argument att 3 el 6 månader garanti medföljer, det är ju egentligen helt onödigt eftersom konsumentköplagen alltid ska följas ändå, det är ju inte ett extra försäljningsargument utan nått det är så illa tvugna till.
    Jag håller med er alla om att firman givetvis ska stå för detta!

    Men, jag vet att jag har skrivit detta förut, men kan göra det igen.

    Konsumentköplagen är tyvärr INTE att likställa med en ren garanti, även om det ingår en hel del skyldigheter som ska uppfyllas innan bilhandlaren kan gå fri från att reparera en skada.
    Dock, kan det bevisas att felet uppkommit genom t.ex felhantering, oaktsamhet, eller att felet inte fanns där från början så är det inte säkert att firman behöver stå för någonting alls. Seriösa firmor väljer dock att göra det ändå, för att inte få badwill från sina kunder.

    En garanti är en garanti (t.ex den mycket vanliga MRF-garantin), där fel repareras i princip alltid utan omsvep (beroende på garantins utformning och villkor givetvis)


    Hoppas verkligen att detta löser sig för dig, det är bara att stå på dig och kriga om det blir problem. Man har ganska mycket hjälp som konsument just vad gäller bilhandeln, eftersom det är så vanligt med firmor som försöker smita från sina åtaganden.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Problem efter 3 veckor

    har ju gått någon vecka nu, har det kommit något framåt?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 496

    Re: Problem efter 3 veckor

    Fel som uppkommer inom sex månader efter köp anses som ursprungligt fel och skall åtgärdas av säljare kostnadsfritt. Har skadan/felet uppkommit pga oaktsamhet/slarv av ägaren kan man inte hävda sin rätt men det är säljaren som skall bevisa detta. Går inte säljaren med på detta har man rätt att häva köpet.

    Hur har det gått??? Du måste hålla oss nyfikna uppdaterade. Lycka till!
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

Liknande ämnen

  1. Vindrutespolaren lagt av igen...3 veckor efter byte??
    Av Spets i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2010-01-10, 21:18
  2. Två kraschade automatlådor på 3 veckor NG9-3
    Av Owejo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 22:08
  3. Bilen helt stollig efter att varit strömlös några veckor...
    Av Pajjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 20:52
  4. problem efter 2 veckor
    Av mackan99gl i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 09:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •