Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: ng900 2.3i startar inte, tändproblem? (Död igen, suck!)

  1. #1
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    479

    ng900 2.3i startar inte, tändproblem? (Död igen, suck!)

    Morsan har en ng900 2.3i -96 som beter sig lite skumt. Började med att hon inte fick igång den då hon hade åkt in till stan och handlat, och fick då boxera bilen till en mek som brukar serva hennes kärra. Han fick igång den, och hon körde hem. Några dagar senare så dog den när hon körde, vilket innebar en ny resa till verkstaden.

    Jag skickade upp lite smådelar som tändstift, brytare och fördelarlock och tyckte att det var lika bra att dom byttes då den var inne på verkstad. Om jag minns rätt så borstade meken av diverse jordpunkter och bilen startade som den skulle igen. Inte långt senare så fick hon inte igång bilen då hon handlat. Denna gången åkte meken ut och bonkade till soppatanken vart på bilen hoppade igång.

    Då misstänkte ju han, liksom jag funderat på ett tag, att bränslepumpen var boven. Så en bättre begangad sådan monterades och verkstaden körde bilen ett tag för att se att det blev bra. Sen hämtades kärran ut men felet är tyvärr inte avhjälpt!

    Det senaste är att reläet till insprutningen bytts, men bilen har vägrat att starta ibland ändå.

    Funderingar mottages tacksamt!
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  2. #2
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Det verkar som om att den inte vill starta när den är varm...
    De gånger den har startat så har den blivit tillräckligt kall..
    Så jag skulle gissa på vevaxellägesgivaren
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  3. #3
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    479

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Citat Ursprungligen postat av dino
    Det verkar som om att den inte vill starta när den är varm...
    De gånger den har startat så har den blivit tillräckligt kall..
    Så jag skulle gissa på vevaxellägesgivaren
    Även jag har funderat på detta, men kan det göra så att den stannar under färd med?

    Hur tillförlitlig är felsökningsmetoden som går ut på att man kör den på startmotorn för att se om varvräknaren hoppar? Och för att bilen inte ska starta direkt så är det väl lämpligt att dra säkringen till soppapumpen?

    Mvh
    David
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  4. #4
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    479

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Hon kollade hurvida varvräknaren hoppade när man kör bilen på startmotorn, vilket den inte gjorde. Så nu bör man väl kanske testa med en ny vevaxellägesgivare. Duger den som finns på speedparts, eller är det värt dom extra slantarna för en bosch dito från mekonomen.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    227

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Hon kollade hurvida varvräknaren hoppade när man kör bilen på startmotorn, vilket den inte gjorde. Så nu bör man väl kanske testa med en ny vevaxellägesgivare. Duger den som finns på speedparts, eller är det värt dom extra slantarna för en bosch dito från mekonomen.


    testa den från speedparts. den blir nog bra!

    även jag gissar på den faktiskt.

    mvh Symptom

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    622

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Citat Ursprungligen postat av Symptom
    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Hon kollade hurvida varvräknaren hoppade när man kör bilen på startmotorn, vilket den inte gjorde. Så nu bör man väl kanske testa med en ny vevaxellägesgivare. Duger den som finns på speedparts, eller är det värt dom extra slantarna för en bosch dito från mekonomen.


    testa den från speedparts. den blir nog bra!

    även jag gissar på den faktiskt.

    mvh Symptom
    Har också problem med min givare tror jag, då bilen inte startar när den är ljummen.
    Men vad är det för skillnad på den på speedparts och mekonomen?
    Kvalité?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    227

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Citat Ursprungligen postat av DumDum
    Citat Ursprungligen postat av Symptom



    testa den från speedparts. den blir nog bra!

    även jag gissar på den faktiskt.

    mvh Symptom
    Har också problem med min givare tror jag, då bilen inte startar när den är ljummen.
    Men vad är det för skillnad på den på speedparts och mekonomen?
    Kvalité?

    Speedparts ska nog vara original vara. har inte kollat...

    men dom håller ett tag. köp det som är enklast så löser det sig ska ni se

    lycka till!

    Mvh Symptom

  8. #8
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    479

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Jag har beställt den ifrån speedparts nu i alla fall, får återkomma med resultat när vi fått tag på nån som kan stoppa ner den i morsans bil till ett humant pris.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    karlshamn
    Inlägg
    227

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Jag har beställt den ifrån speedparts nu i alla fall, får återkomma med resultat när vi fått tag på nån som kan stoppa ner den i morsans bil till ett humant pris.

    okej vad bra!

    nae, så mkt ska dom inte ta för det.

    lycka till!

    mvh Symptom

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lund
    Inlägg
    622

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Citat Ursprungligen postat av frostyman
    Jag har beställt den ifrån speedparts nu i alla fall, får återkomma med resultat när vi fått tag på nån som kan stoppa ner den i morsans bil till ett humant pris.
    Jag fick inte loss min, halvt omöjligt utan att montera ner något. Så får göra samma sak som dig.. (:

  11. #11
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    479

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    ---Update----
    Det drog ut på tiden lite då speedparts verkar lista fel vevaxelgivare för ng900i 96-98. Enligt EPC ska dessa bilar ha samma vevaxelgivare som T7-bilar. I vilket fall så fick morsan inte ens igång bilen längre så meken fick montera givaren på parkeringsplatsen bilen stod.

    Nu hoppade bilen igång, men dog vid en växling när hon skulle åka hem igen. Diagnostikutrustning kopplades in men inget konstigt hittades. Dock så slutade bilen att kommunicera med diagnosutrustningen efter ett tag.

    Mamma körde sen hem bilen, och nu verkar den i alla fall hoppa igång även när den är varm.

    Frågor:
    -Borde batteripolen lyfts då man bytte vevaxelgivare? Tänkte om det kanske vore bra att göra en ny adaptering.
    -Vad kan det bero på att bilen dött vid växlingar?
    -Meken funderade om styrboxen var defekt, då den faktiskt slutade att kommunicera med diagnostikutrustningen. Något som andra råkat ut för?
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 668

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Jag har ingen lösning åt dig, men är lite nyfiken på om det är så att jag har samma problem på min ng900 -94. Ibland vill den inte heller starta, men vid de tillfällena tänds inte CE-lampan när man vrider på tändningen, så man vet att den inte kommer starta redan när man slår på tändningen och CE är svart.

    Jag hade först en teori om jordproblem då styrdonet tydligen är rätt känsligt för rätt spänningsmatning, men det lustiga i mitt fall är att om CE inte tänds när man vrider på tändningen (och således inte startar) så kan man kliva ur bilen och rulla den några decimeter bakå, då tänds CE och bilen går att starta , det känns ju inte styrdonsrelaterat längre utan snarare relaterat till någon lägesgivare, men frågan är då vilken givare det är som släcker CE-lampan då den är trasig?


    /Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  13. #13
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    479

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Jag har ingen lösning åt dig, men är lite nyfiken på om det är så att jag har samma problem på min ng900 -94. Ibland vill den inte heller starta, men vid de tillfällena tänds inte CE-lampan när man vrider på tändningen, så man vet att den inte kommer starta redan när man slår på tändningen och CE är svart.

    Jag hade först en teori om jordproblem då styrdonet tydligen är rätt känsligt för rätt spänningsmatning, men det lustiga i mitt fall är att om CE inte tänds när man vrider på tändningen (och således inte startar) så kan man kliva ur bilen och rulla den några decimeter bakå, då tänds CE och bilen går att starta , det känns ju inte styrdonsrelaterat längre utan snarare relaterat till någon lägesgivare, men frågan är då vilken givare det är som släcker CE-lampan då den är trasig?


    /Fredrik
    Det lät väldigt konstigt, men morsans bil tänder alltid CE-lampan när man vrider på tändningen. Jag vet inte riktigt vad man ska tro om bilen längre, känns lite tungt att bo så långt ifrån att man inte kan åka dit och hjälpa - speciellt då hon är sjukskriven och bor utanför stan.

    Vad skulle ni fortsätta felsökningen med?
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  14. #14
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    479

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Hej, jag lyfter denna tråden igen då bilen faktiskt aldrig blev bra. Morsan hade inte råd att laga mer saker så hon ställde hel sonika av bilen i somras.

    Men nu när jag är här uppe i norr och firar nyår, så tänkte jag ta nya tag med bilen.

    Symptomer och felsökning:
    Bilen verkar få soppa, stiften blir blöta, och den startar ej heller med startgas. (Bränslepump och bränslepumpsrelä är bytta).

    Vevaxelgivaren är bytt.

    Försökte kolla gnista men det var rätt knepigt tycker jag. Fick rätt tydliga gnistor på ettans tändkabel (dock ej hela tiden) men det var svårare med dom andra. Ibland gick det bättre om jag tog ettans tändkabel och flyttade runt, ibland inte. Har inte mekat så mycket med fördelarförsedda bilar innan och upplevde att det mest berodde på vad jag höll tändstiftet mot. I alla fall så var jag på skroten idag och köpte en tändspole och bytte den utan reslutat. Har även beställt en uppsättning nya tändkablar som kommer imorgon. Fördelarlock och rotor är med bytta.

    Tänkte även på att det låter som att något relä under ratten klickar när man kör runt startmotorn. I samma frekvens blinkar även check-enginelampan. Något som kan tillföröra någon visdom?

    Det känns ju nästan som att det är något jobbigt elfel, eller om det t.o.m kan vara så att styrboxen är kaputt? De jordpunkter jag hittat har sett fräsha ut.
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Högsby
    Inlägg
    109

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Provbyt hela fördelaren! Kan ge konstiga symptom om lindningen är dålig eller fördelararmen är glapp! Även kabeln mellan tändspole och fördelar ifall det är överslag i den! Mvh
    9-5 aero -05 v70 d5 -06 opel corsa -00

  16. #16
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    479

    Re: Mammas ng900 startar inte ibland.

    Idag byttes alla tändkablar utan någon framgång. Dock så hörde jag nu ett knäppande ljud ur motorrummet när jag lämnade nyckeln i tändläget. Försökte lyssna så gott det gick och det lät som att det kom från området där tändspolen sitter. Alltså något bakom batteriet.

    Skulle gå ut och kolla lite mer på fördelarhistorien ikväll tänkte jag. Lyckades bryta sönder rotorn utan att vara alltför hårdhänt, tyckte jag

    Dock så gjorde jag en intressant upptäckt då det ser ut att vara fel rotor, i alla fall om man ser till speedparts och mekonomens illustrationer.

    Denna listas till ng900 94-96


    Men det satt där en som liknade denna


    Kan det vara detta som spelar in?

    Det blir nog att dra in bilen till stan och lämna in den till nån som har diagnostikutrustning samt ett varmare garage. Är inte hälsosamt att stå ute och skruva i nästan -30 grader
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  17. #17
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 478
    Medlem#
    6901

    Re: ng900 2.3i startar inte, tändproblem? (uppdaterad)

    Jag tror hela fördelaren är kass.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #18
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    479

    Re: ng900 2.3i startar inte, tändproblem? (uppdaterad)

    Kan komma med några små uppdateringar då verkstaden började felsöka bilen idag. Enligt meken jag pratade med så bollade han om lite bland reläerna som sitter ovanför pedalerna och då startade bilen (antar att han bytte likadana relän mot varandra bara). Sen lät dom den vara en stund och då startade den inte igen, men efter lite mer försök gick den igång igen. Han startade den 4-5 gånger i rad när jag var där.

    Den får i alla fall stå kvar där till imorgon, då felsökningen efter det förbannade elfelet fortsätter..

    Mvh
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  19. #19
    Grundladd frostymans avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    479

    Re: ng900 2.3i startar inte, tändproblem? (Död igen, suck!)

    Hämtade ju ut bilen från verkstaden, och bjöd faktiskt morsan på notan. Bilen startade hela tiden och gick hur fint som helst under tiden vi var kvar där uppe.

    Men så ringde hon igår och sa att den dött igen, givetvis när hon var på väg hem från mormor. Så nu stod bilen 6 mil hemifrån. Jäkla skitbil alltså

    Eftersom den hoppade igång när verkstaden pysslade om bland reläerna där nere vid pedalerna senast så måste det ju vara något galet där. Ringde verkstaden och dom funderade om det kunde vara "mainreläet" som var dåligt. Hittar ingen sån benämning i vare sig EPC eller WIS, men fick artikelnummer och det är samma typ som insprutningsreläet. Vad jag kunde se så är det startrelät och bränslepumpsreläet som använder samma sorts relä (8533176), i den reläboxen.

    Bilen dog som sagt under drift, och när man försöker starta den så går inte instrumentbelysningen igång samt att insprutningsreläet (bytt av två olika verkstäder visade det sig med) klickar hela tiden man kör startmotorn.

    Jag fiskade fram ett elschema ur WIS och "229" är just detta insprutningsrelä.
    https://docs.google.com/fileview?id=0Bx ... MjBm&hl=en

    Vad kan vara anledningen till det klickande reläet?
    og900 -85 | 9000 CD Aero -91 | 9-5 2.3t -99 | 320 -92 | 996 Turbo -01
    www.garaget.org/frostyman

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 077

    Re: ng900 2.3i startar inte, tändproblem? (Död igen, suck!)

    ni har väl säker redan kollat upp det men kan ju vara värt o "påminna"
    allt släckt i intrumentpanel och klickande relä
    tändkontakten/tändlåskontakten
    glappar den lite så kan den ge HUUUUR konstiga fel som helst


    //T



    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Stannade plötsligt, startar inte igen OG9-3
    Av elak_ekorre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 23:36
  2. 9000 2,3T startar inte! (Igen!)
    Av Nordenstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 20:55
  3. 9000 startar ej.. tändproblem !
    Av Ekbäck i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 07:04
  4. 9-5:a 2,3t -04:a startar inte....( IGEN )
    Av Sundance Kid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-07-11, 11:56
  5. Oilsludge igen, suck.....
    Av JO68 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •