Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    58

    För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    varför inte splitta upp "Motor och motorstyrning"
    i två forum.

    1: Orginal - 300 hk
    2: 300-xxx HK

    Eller liknande.
    Är jobbigt att lästa om pysventiler,magnetventiler,laddtrycksproblem.
    Är samma frågor hela tiden.
    är själv inte så intresserad av org bilar när jag är inne i den tråden och är svårt att hitta via sökmotorn.
    Delar man upp i två så kan man välja i vilket forum man sedan söker i.

    DÅ kan man söka i 300+ och bara få svar från dom som har Sådana bilar medans dom med orginalbilar som vill veta var nåt relä sitter kan skriva/söka i orginal Fliken.
    namny på dom två underkategorierna är väl inte så bra. går att hitta på något bättre
    /stellan

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Tror mig förstå hur du menar men tycker ändå det faller på att samma komponenter kan orsaka liknande problem oavsett effekt.

    Liknande idéer har ju förts fram om att dela upp på olika bilmodeller men jag tycker faller pga samma argument.

    Om folk till att börja lärde sig att skriva tydliga trådrubriker vore mycket vunnet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Jag förstår inte riktigt hur du har tänkt att det ska fungera?

    Om någon med 500hk har problem med laddtrycket varpå man kommer fram att det är magnetventilen som är felet.. Vad är skillnaden på en sådan tråd och en tråd där en bil med 250hk har problem med laddtrycket där felet var magnetventilen?

    Jag förstår lite grann att du menar att trådar med bilar som har lite mer extrem trimnivå ska diskutera alla "extremtrimfrågor" i en avdelning, men vad räknas dit då och hur ska den enskilde avgöra vad som är extremt eller inte? Ska en "300hk bil" posta där om frågor även om det är exakt samma fel på en bil med 190hk? Eller ska "300 hk" bilen posta i båda avdelningarna för att få svar? Kom ihåg nu att det högst troligt blir en stor grupp användare som skiter i att kolla i "300hk och uppåt" avdelningen eftersom det inte rör dom och även tvärtom.

    Och om vi har en avdelning som rör "extremtrim". Hur ska man avgöra vilka delar på bilen som räknas dit? och är man välkommen att posta där med frågor om sin bil om man har som effektmål att nå 300hk men ligger på 150hk nu? Eller ska man posta där när man väl har över 300hk?

    Jag kan ha fel, men jag tycker forumet tappar på att ha för mycket avdelningar. Visst, det blir väldigt strukturerat och prydligt, men folk ska fortsätta att tycka om att skriva i alla de olika forumavdelningarna också. Jag tror t ex att en person som har en bil med 150kh skulle ha kunnat haft mycket nyttig och rolig läsning av trådar som handlar om bilar över 300hk aldrig får för sig att gå in i den forumdelen och därmed missar mycket.

    Jag tror i så fall på att det är bättre att dels försöka få sökmotorn att bli bättre på att sålla fram relevanta svar än att arbeta runt problemet genom att skapa många forumdelar, och dels så tror jag mycket skulle kunna vara vunnet om dels de som söker efter trådar i så stor utsträckning som möjligt använder +-" i sökningen för att försöka sålla fram relevanta trådar.

    Att göra fler avdelningar är förvisso kanske inte galet, men frågan är hur man ska dela upp dom. Det är nog inte "bara å gört" utan man måste nog ta sig en funderare på exakt hur man ska strukturera upp det här också innan man beslutar sig för att dela upp någon avdelning.

    Det är min åsikt. Men som sagt så kan jag ha fel.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    594
    Medlem#
    5788

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Går det inte att lägga in så att när någon försöker posta en ny tråd i valda delar av forumet, så kommer det upp ett meddelande vad dom ska göra innan dom postar en ny tråd?

    Typ att har du provat sökfunktionen?

    Personligen så är min åsikt det ju därför det ploppar upp likadana trådar hela tiden, pga att folk inte söker eller scrollar ner listen en bit brukar ju räcka ibland.
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Dunken - Är det inte så att när man registrerar sig på forumet så förbinder man sig att läsa igenom reglerna och följa dessa? I dessa regler så ingår det att man ska söka innan man skapar en ny tråd.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    594
    Medlem#
    5788

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Jo iofs är det väl så, men det verkar ju lite som att det inte funkar om man får säga så.

    Men det var ju bara ett tips ifrån min sida, så ni får det gratis av mej..
    Mvh Dunken
    Projekt Secret ..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    58

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Ja. extrema saabar är ju oftast ganska org i motor och styrsystem.

    man skulle ju kunna splitta på dom olika styrsystemen.
    T5
    T7
    skiljer ju en del mellan dom. även motorerna.
    finns säker fler än dom två vanligaste.

    man behöver ju inte hänga upp sig på Hk. var bara ett exempel.
    Avancerad motorteknik
    Allmän motorteknik

    ja vet inte men av samma anledning som att man inte går in och läser i en viss grupp och missar bara för att man skriver i 300+ tråden så tror jag det är väldigt många avancerade Saab trimmare som inte orkar skriva i detta forum för att dom skriver i en tråd sen ploppar det in 35 nya trådar som handlar om lite frågor var saker sitter och vad dom gör.
    så hittar man inte tillbaka till tråden där dom dom snackar kolvprofiler och tändning vs laddtryck.
    och så orkar man inte söka sig tillbaka till den tråden för den har halkat ner till sidan 12 om ingen skrivit i den på 3 dagar.
    Och är man saabGuru med extrema kunskaper så är det lättare att hitta och svara på dom "svåra" frågorna i ett forum.
    och själv få lite ideer.
    visst är det kul att det är drag på forumet och att det skrivs en massa.
    men startar man själv en tråd är det knappt man hittar den.
    och jag i alla fall orkar inte läsa trådrubriker på 4 helsidor för att hitta de 2 trådar jag tyckte var intressanta i går och som jag skrev i.

    jag tror absolut på en uppdelning på något sett.
    finns säker många fler än jag som har liknande ideer och bättre.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Citat Ursprungligen postat av nallets
    ...men startar man själv en tråd är det knappt man hittar den.
    och jag i alla fall orkar inte läsa trådrubriker på 4 helsidor för att hitta de 2 trådar jag tyckte var intressanta i går och som jag skrev i.
    Men DET kan väl inte vara något problem?

    Dels kan du ju söka på alla inlägg/trådar du själv skrivit i via sökfunktionen men dessutom har du väl följande val uppe till höger:

    Senaste besöket: ons jul 29, 2009 12:43
    Aktuellt datum och tid: ons jul 29, 2009 17:30
    Visa nya inlägg | Visa dina inlägg
    ?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Citat Ursprungligen postat av nallets
    men startar man själv en tråd är det knappt man hittar den.
    och jag i alla fall orkar inte läsa trådrubriker på 4 helsidor för att hitta de 2 trådar jag tyckte var intressanta i går och som jag skrev i.

    jag tror absolut på en uppdelning på något sett.
    finns säker många fler än jag som har liknande ideer och bättre.
    Som LM påpekar så finns det faktiskt rätt bra funktioner i forumet som jag tycker du bör sätta dig in i hur de fungerar innan åtminstonde jag kan hålla med dig om att saker ska delas upp hit och dit.

    Dels har du "visa nya inlägg" "Visa dina inlägg" sen under kontrollpanelen har du också "bevakning av trådar" och "bokmärkning av trådar". Så SÅ himla otroligt jobbigt att hitta tillbaka till "den där tråden jag gillade" är det inte om man väl lär sig hur forumet fungerar... Och är det en tråd du gillar... SKRIV nått i den då istället för att bara sitta och läsa så är tråden ett klick bort. (Visa dina inlägg). Samtidig som du lätt hittar din tråd så hjälper du dessutom forumet att bli levande med fler folk som vågar skriva än bara sitta och läsa.

    Förslaget om att dela upp med T7, T5 är ju också dumt som jag tycker. De som har alla andra styrsystem då? Jag är helt klart av åsikten att om det blir för många avdelningar så blir det:

    * Krångligt som fan att hålla rätt på vad för trådar som korspostas, dubbelpostas etc, vilka problem som har gemensamma lösningar mellan de olika förslagen när folk med olika styrsystem, hk, åsikter vad som är vråltrimmat eller inte eller what so ever uppdelningen blir postar samma frågor rörande samma saker i de olika avdelningarna.

    Den ENDA uppdelningen som åtminstone jag möjligtvis kan tänka mig kan funka, är om man delar in "Motor och motorstyrning" under exempelvis kategorier för olika dela i motorutrymmet. Alltså exempelvis "Tändningssystem" "Bränslesystem" "Avgassystem" "Grundmotor" eller liknande.

    Tror inte ett enda ögonblick på att det är rätt sätt att dela upp olika folk efter modeller, styrsystem, hästkrafter osv. Jag personligen är helt säker på att forumet kommer att tappa massor på det. I så fall är det enda sättet som åtminstone jag ser som sagt om det delas upp i gemensamma underkategorier där såväl folk med Saab V4 såväl folk med Ng9-3 V6 Aero som ev folk med Saabkaross till sin top-fuel dragster kan hålla till.

    Men det är jag det. Jag kan som sagt ha fel...

    Innan någonting kan bli gjort tycker jag dock att fler måste tycka till med åsikter om det är bra som det är eller om det bör göras uppdelningar och i så fall efter vilka rubriker.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Citat Ursprungligen postat av nallets
    man skulle ju kunna splitta på dom olika styrsystemen.
    man behöver ju inte hänga upp sig på Hk. var bara ett exempel.
    Avancerad motorteknik
    Allmän motorteknik
    läste denna tråd häromdagen och tyckte ideén med hk gräns var mycket konstig men det som Nallets skrev om Avancerad motorteknik & Allmän motorteknik kanske skulle kunna vara något.
    Säg att men har Motor och motorstyrning som den är idag men yterligare en flik under där med avancerad motorteknik som i offtopic ungefär, så kanske man kan få till det bra.

    ha de
    //Patrik

  11. #11
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Jag tycker det är bra som det är, men om det nu måste delas upp håller jag på Kongos idé. Men även där kan det bli svårigheter om vart man ska posta en ny tråd om man har problem med bilen som man inte vet vad det beror på.

    T.ex. jag, min bil rycker då och då när jag gasar, vart skulle jag lägga den tråden då?

    Mvh Marcus

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Säg att men har Motor och motorstyrning som den är idag men yterligare en flik under där med avancerad motorteknik som i offtopic ungefär, så kanske man kan få till det bra.
    Mjo. Helt inne på vad ni menar.. Men hur avgör den enskilde hemmatrimmaren vad som är avancerat och inte?

    Är det när man mekar med programvaran själv, jackar kolvar och pystrimmar eller är det när man byter ut halva motorn för att den inte pallar alla hästar?

    Eller ska var och en få avgöra det där lite godtyckligt?

    Jag personligen skulle då få väldiga problem att avgöra vilka trådar som ska sorteras in som "avancerat" och inte..

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    T.ex. jag, min bil rycker då och då när jag gasar, vart skulle jag lägga den tråden då?

    Mvh Marcus
    Helt sant påpekande.

    Som sagt. Uppdelningar är jäkligt knepigt hur de inte bara ska se ordningssamma och fina ut utan också att de ska funka bra.

    Personligen tycker jag också att det är bra som det är men tycker många att det är rörigt och bör delas upp så rättar jag mig naturligtvis efter en eventuell majoritet som tycker så.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Jag personligen skulle då få väldiga problem att avgöra vilka trådar som ska sorteras in som "avancerat" och inte..
    Och med tanke på hur många trådar som redan idag placeras i "fel" forumdel kan man knappast förvänta sig att det blir lättare vare sig för trådskapare eller moderatorer med en ytterligare uppdelning.

    Vill inte på något sätt lägga locket på i denna debatt men hittills ser jag att nackdelarna överväger fördelarna med en ytterligare uppdelning.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Jag personligen skulle då få väldiga problem att avgöra vilka trådar som ska sorteras in som "avancerat" och inte..
    Och med tanke på hur många trådar som redan idag placeras i "fel" forumdel kan man knappast förvänta sig att det blir lättare vare sig för trådskapare eller moderatorer med en ytterligare uppdelning.

    Vill inte på något sätt lägga locket på i denna debatt men hittills ser jag att nackdelarna överväger fördelarna med en ytterligare uppdelning.
    Jag skall väll säga: har inga problem med hur det fungerar idag, men kan tänkta mig lite vad det är han fiskar efter med denna tråd.

    Sen har jag ingen anning om hur mycket tid /jobb ni moderatorer lägger ner på att fixa o städ forumet hela dagarna.
    Jag var väll helt enkelt så långt bortom flötet att jag trodde folk tänker igenom sina inlägg på forumet och söker info innan man göra nya trådar.
    Så min tanke var att Krister som undrar vart magnetventilen sitter på hans bil ska kunna fråga i grund "motor och motorstyrning" medans Leif som vil räkna ut vilka kammar han skall amvända ska kunna använda sig lite av både och om han vill.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    42

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Så länge det finns funktioner för bevakning/bokmärkning och "visa nya inlägg" - "visa dina inlägg" känns det som om det uppmålade problemet är ganska bagatellartat...eller?

    Det kan ju faktiskt vara så att en person sitter på sjukt mycket intressant info och kunskap även om han/hon inte kör trimmat?
    Och sedan kan det ju komma upp trådar om problem som alla skulle ha nytta av att lösa.
    och sist men inte minst ska det väl vara så att nybörjare(tex nya SAABägare)
    skall känna sig välkommna att komma med funderingar och kunna be om hjälp.
    Delas forumet upp så riskerar dessa personer att inte få den hjälpen, för att
    alla erfarna rutinerade SAABmekare inte ens läser den forumdelen.
    9-3 -98 2,0T Nordic st2
    koni & eibach runt om

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: För mycket trådar i Motor och motorstyrning

    Det finns alltid undantag, men väldigt, väldigt ofta finns det man söker här redan. Det kräver dock ett par saker.

    Det största problemet som har med topic att göra är att postarna (du och jag) inte skriver tillräckligt bra, korrekt eller tillräckligt, hur man nu väljer att uttrycka det.
    Ja, mycket text må vara tråkigt för 'den stressade hemmapysslaren' som inte orkar läsa allt. Men, och ett stort men: korrekt text med relevant info hittas av antingen den interna sökmotorn eller googles sökmotor (se exempel i annan tråd på att nyttja google även här).

    När jag har problem, hittar jag som många ofta svar på Google. Ofta länkas det till detta forumet. Men det kräver att många lär sig söka på rätt sätt också.
    Kod:
    två ord
    "en sammansatt komposition"
    +alla +ord +måste +finnas
    +alla +ord +måste +finnas -men -ej -dessa
    +"och så givetvis" +olika -kombinationer -"av detta"
    ...som några få exempel. Oavsett vad man anser om sökfunktionen, vad, var och hur folk skriver så kommer vi långt om alla funderar på och vidarbefodrar ovan.

    Lite offtopic kanske, men det gled in på sökningar, så...
    On topic så är denna typen av 'mikrouppdelningar' svåra att handskas med på ett forum som fungerar som ett supportforum. Hade det varit ett rent FAQ-forum så kanske, men...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Utöka "Motor och motorstyrning" !
    Av Anders 99 turbo-16V i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-07, 11:17
  2. motor och motorstyrning
    Av babbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 19:00
  3. Delarna i en 2.0t motor - hur mycket effekt håller de för?
    Av Benka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 10:02
  4. [LÖST] Hur mycket klarar en T7 motor?
    Av aero_marcus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 01:02
  5. Hur mycket går det att borra upp en t16 motor og 900??
    Av Turbosaaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •