Gäller Saab 9000-94 ACC
Även jag blev drabbat att kupéfläkt slutade att fungera. För att ta ut den kan man se på mina bilder:
1. tagit bort akvariet skydd och den falska torpedvägen. Den sista sitter fast med två skruvar M8. Lossat el matning till kupéfläkt och vatten slangar till värme element som kan ses på bilden och fäst med buntband. Vatten som rann ut var inte mer en
ca 30cl och om du hänger slangar som jag gjorde är ingen fara för mer vatten förlust från motor samt underlättar vid kupéfläkt borttagning och åter montering.

---
Nedre fäste vänster och höger

---

2. lossa två skruvar som håller Ac klumpen ses på bilden

---

3. sist man lossar är en liten låsning som sitter på armen. Här har jag vald att ha armen indragen ty då tycker jag är mycket lättare att komma åt den. Bilden är EJ tagen men kan låna en från annat håll.

Från och med nu har tagit 5min att tag bort kupéfläkt. Ett måste är att de ska vara 2 personer vid denna operation.
Har haft kännedom att fläktkåpa sitter fast med två byglar och två par händer med långa mejslar (enspåriga ) ska fatta tag i dom
och befria låsningen. Dom byglar kan ses på bilden och är måste att lokalisera båda innan man börja att snurra och vrida hela klumpen
samt lyfta och flytta AC enhet så mycket de går ( ca 1-2 cm i sidled och kanske 5cm upp/sid ) för att underlätta att allt går lättare.

Vid åter montering med annan fungerande fläkt, gick inte så smärtfritt, tagit ca 1tim+1tim att hitta lämplig sätt att sätta låsningen på armen utan att tappa den
ty man hade bara en.

PS! Finns säkerligen små detaljer som jag glömt att skriva eller tyckt att dom spelade inte någon roll men de är fritt att hjälpa till
om man vill, kan eller undrar.
Kanske låter ganska svårt men de är INTE.

Lycka till.

Med vänlig hälsning
George