Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ställa in dumpventil TurboXS (enkeltratt) till 9-3 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    5

    Ställa in dumpventil TurboXS (enkeltratt) till 9-3 -99

    Hejsan!

    Jag har inhandlat en Turbo-XS-style dump med en tratt -> http://klracing.se/?subpage=vara&vara=43

    Har läst massor på hur man ska ställa in den men får ingen klarhet samt att en del säger olika.
    För det första, när man säger att man ställer dumpen hårdare, menas då att man lägger in fler brickor så fjädern blir mer spänd?
    Och i vilket fall bör man kapa fjädern?

    Just nu har jag 9st brickor i och bilen kvittrar från luftfiltret på låga laddtryck och dumpar riktigt när jag laddar ca över 0,7 bar.

    Vad jag har förstått är att det inte ska kvittra från luftfiltret utan dumpen ska släppa ut luften istället men hur får jag den att göra det?
    Hur ska jag ställa in dumpen? Fler brickor? Mindre brickor? Kapa fjädern och mer brickor? Kapa fjädern och mindre brickor?

    Har läst att vissa säger att dumpen ska vara stängd på tomgång men andra skriver att den ska vara öppen och stängas så fort man gasar. Hur ska det vara?

    Bilen i fråga är en 9-3 -99 Steg 1 Speedparts. Laddar runt 1 bar.

    All hjälp uppskattas!

    Tack
    Erik

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 566
    Medlem#
    4156

    Re: Ställa in dumpventil TurboXS (enkeltratt) till 9-3 -99

    Har ingen aning hur det ska vara inställt. Har själv försökt fått svar på frågan förut, men det verkar inte finnas något riktigt rätt eller fel?

    Originalventilen är dock lite öppen på tomgång. Skruvar man bort återcirkulationsslangen och sätter handen för öppningen på ventilen så känner man att den blåser ut lite luft. Sen hur bra det är att ha det så på en öppen dump vet jag inte. Lite luft som blåser ut kanske inte räcker för att undvika att få in skräp i värsta fall? Men som sagt. Ingen aning..

    Jag skulle tro att den är för lite spänd om den kvittrar. När jag mekade med dumpventil så kvittrade min när den var för slapp och slutade kvittra när man spände den. Fast 9 brickor låter ju ganska mycket så.. Ja, du får väl experimentera helt enkelt. Jag tror på att du ska spänna den mer iaf. Kvittra ska den inte göra i alla fall, för det kan vara skadligt för turbon. (Det kan uppstå tryckstötar som är onyttigt om dumpen öppnar och stänger pulserande).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. "ställa" in dumpventil?
    Av SAAB örnie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 11:13
  2. Hur många brickor använder ni i era TURBOXS dumpar????
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 08:03
  3. [dump] TurboXS Type S
    Av Favst i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2004-11-30, 10:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •