Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: hur mycket kräm drar en spridare?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856

    hur mycket kräm drar en spridare?

    tja! har som några kanske vet synnerligen jobbiga problem med mitt prospark och funderar på dimensioneringen av kablaget. problemet är att soppan försvinner vid höga laddtryck, och jag antar att en spridare är en slags magnetventil som helt enkelt drar fler ampere vid högre belastning och skulle belastningen bli för stor så antar jag att den är helt stängd istället för helt öppen.

    jag kör i dagslägen med 0.5kvmm, och jag misstänker detta kan vara felet och jag får spänningsfall vid högre laddtryck (och därmed högre bränsletryck) vad är rimlig dimensionering av matning till spridare? vad är det orginal?

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  2. #2
    Vet du resistansen hos spridaren så kan du ju räkna ut strömmen då du vet spänningen (Ohms lag, strömmen I = U / R) U=spänning (V)
    R=resistans (Ohm)

    Sedan kan du nog surfa fram rekomenderad kabelarea för den strömmen, har du funderingar får du fråga, dock fins det säkert elare här som kan sånt bättre, (är själv mekanist)
    9-5 Aero Steg 3

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    kan gå ut och mäta kabeldiametern senare ikväll om det inte trillar in några svar.
    9-3x TTID 20x9,5

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Efter som det inte är någon ändring i själva ohmen på spridarna så är ju inte kablarna själva problemet heller då det funkar till orginal.
    Även om spridarna skulle vara öppna konstant så ska kablarna räcka till.
    Skilnaden mellan spridarna ligger ju inte i motståndet i dom utan flödet på dom.
    Att dimentionen på kablarna skulle ha så stor betydelse om man har trimmat en bil och satt på större spridare har igentligen ingen betydelse då orginal drar lika mycket stöm.
    Felet måste ligga någon annan stans och då skulle jag säga tändningen som kan dra mer ström om det är någon stans de drar mer.
    Till spridarna är det försumbart.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    tändningen matas separat med rejält tilltagen kabel. det hela gäller mina extraspridare som jag byggt eget kablage till. om jag skulle råka ut för spänningsfall så skulle ju fortfarnade strömmen räcka till för att stänga spridaren vid låga tryck, men ej vid höga. jag har svårt att tro att org kabalget inte skulle vara grövre än 0.5mm. för av nån anledning så stänger spridarna vid högre laddtryck (lamdanmätaren störtdyker och bilen dör)

    kan inte tänka mej lamdan skulle dö om tändingen slås av. det är endast vid höga laddtryck detta sker. har prospark extrasprut och tändning.

    så spänningsfall borde kunna vara en rimlig anledning. såvida jag inte har fel i min prosparkbox men den har funkat felfritt förut.

    finns det nåt vettigt och snabbt intstrument man kan logga elsignalen med, som klarar av den snabba växlingen en spridare har. typ en Fluke eller nåt sådant, så man kan studera kurvan efteråt, för då borde man kunna se hurvida spridarna är felet eller ej.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Heffaklumpen
    Vet du resistansen hos spridaren så kan du ju räkna ut strömmen då du vet spänningen (Ohms lag, strömmen I = U / R) U=spänning (V)
    R=resistans (Ohm)

    Sedan kan du nog surfa fram rekomenderad kabelarea för den strömmen, har du funderingar får du fråga, dock fins det säkert elare här som kan sånt bättre, (är själv mekanist)
    SKa vi räkna lite för att bara räkna

    I = U / R

    U = 12 Volt kan man väl säga att det är?
    R = 14-16 ohm, har för mig det var 16 ohm på Saabs.

    12 / 16= 0,75
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Henke> Hur är det med spikningar osv? Har du någon knacksensor som spökar?

    Ett tips som kanske inte är genomförbart, men ändå är att beepbeep skulle testa med bredbandslambdan så man får upp ett diagram.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Skulle också kolla upp så att motorn inte knackar för även om det är höga laddtryck så ska spridarna öppnas men dom kan gå lite varma kablarna istället och då kan man kolla de på att känna på kablarna direkt efter att man har stannat bilen.
    Personligen så tror jag mer på att det spikar och att den drar ner på laddningen för den skull.
    Testa att montera vatteninsprutning vid fullgas och sen om det kan avhjälpa ditt problem.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    knackningar är inte problemet. kör utan APC och extrasprutet funkar ändå utöver vanliga systemet så det är helt separat. höga laddtrcyk var kanske att ta i, senast jag testade var det ca 0.6bar, vart upp 1bar förut. nån gång ibland (det som gör mej förbryllad) så har jag kunnat ladda normalt, dvs runt 1.6bar (hehe normal för mej )

    har kvar min knacksensor och apc-box med knackdiod inkopplad så jag ser ifall spikning uppstår och så är inte fallet. det enda jag kan se är att lamdan tvärdör och bilen slutar gå. bilen varvar som vanligt om jag kör lungt och funkar fint som så, det är när jag laddtrycket stiger som lamdan bara tvärdör. provade en gång att dra ny 4kvmm matningskabel till spridarna, då gick den som den skulle, var skitnöjd och åkte hem och gjorde en snyggare installation, så slutade det funka. (prosparket jordar signalen, så det är gemensam 12v+ matning och 4 jordkablar). därav att jag tror det nåt matningsfel som är i görningen. har skaffat ny kabel 4*0,5 men det kanske är för klent då. ska nog gå upp på 4*1mm men känns lite mysko då man trots allt kör 220 med duktigt mycket effekt i 1.5mm kabel.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Personligen så tror jag inte det är matarfel du har utan att det är nått annat fel.
    Kör du med LMM eller map sensor?
    Kan vara LMM som inte hänger med riktigt.
    Testat med en annan?
    Om du nu använder LMM.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Personligen så tror jag inte det är matarfel du har utan att det är nått annat fel.
    Kör du med LMM eller map sensor?
    Kan vara LMM som inte hänger med riktigt.
    Testat med en annan?
    Om du nu använder LMM.
    Bra att du sa det

    Den berömda LMM kanske bottnar?, du ligger väl och tuggar på 280hk iaf?

    Bolla lite med Ragnar han kan mer om det där.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    LH-systemet är orört, så ja, jag kör med LMM, men ändå inte eftersom Prosparket ligger separat som ett extrasprut +tändning (och med mapsensor). måste köra med orginal LH, då mitt prospark är lite äldre och saknar ingång för t.ex. temp och spjällhusvinkel osv. så det känns inte heller som en realistisk lösning då både extrasprut och tänding går utanför vad LMM kan göra.

    blev nu lite fundersam på när jag programerat att extrasprutet ska slå på, får ut och undersöka detta, ifall det är så att orginalsprutet skulle dö och extrasprutet inte hunnit gå på än.

    hur upplevs bilen när LMM bottnar?

    bör ligga på en bra bit över 300strecket, men knappast vid 0.5bars laddtryck.

    jag lägger upp motorspecen också:

    Motor: bytt motor (omreggad) till T16 88b. Renoverad vintern 02/03. portad 2.3topp. matchportat insug. Prospark Tändning och bränsleberikning via 4 extra 380ml (9000 2.3 Aero -93) spridare. Turbonetic T3/T4 kullagrad turbo. Turbonetic Deltagate Mark II Wastegate 42mm. ej APC. 3" inkl batteriböj. Öppet JR-filter. Dubbla 9000ic:s, ihopsvetsade med nya ALU-gavlar. insugstemp, högsta uppmätta: 25grader. EVO-6 35mm Bypass. bortplockad spjällhusförvärmning. pluggad värmning av vevhusvent. avledd vevhusventilation via SAAB95:s oljefälla.
    Laddtryck: 1.5Bar
    Transmission: Renoverad samt förstärkt (fast spännhylsa) 4vxl kokilllåda med kokillprimärhus, med 7ans primär. orginal svänghjul och tryckplatta, dock med 4puckad sinterlamell.
    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Med sånna specifika tioner så skulle jag tippa på över 300 hk och en LMM som bottnar.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Med sånna specifika tioner så skulle jag tippa på över 300 hk och en LMM som bottnar.
    men fortfarande så arbetar ju prospark utan min LMM.

    och hur upplevs en bil där lmm bottnar om man enbart skulle köra med org sprut?

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av popeye
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Med sånna specifika tioner så skulle jag tippa på över 300 hk och en LMM som bottnar.
    men fortfarande så arbetar ju prospark utan min LMM.

    och hur upplevs en bil där lmm bottnar om man enbart skulle köra med org sprut?

    mvh popeye
    Jag har själv faktiskt ingen aning, så jag tycker du ska kontakta Ragnar, han vet mer om hur en bottnad LMM upplevs.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Drar min 9-5 mycket?
    Av saigon i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 01:54
  2. Drar tjuvluft, insug eller spridare?
    Av mixez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-10, 18:47
  3. Kupefläkten, ska den dra så mycket kräm?
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 10:05
  4. Hur mycket kräm kan man få ut?
    Av nozzen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 11:04
  5. Hur mycket drar era 2.3t di/apc?
    Av the_Mattsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •