Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Felkod efter byte av ABS aggregat

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Felkod efter byte av ABS aggregat

    Hej,
    var tvungen att byta pumpen till ABS aggregatet på min saab 9000 åm 91, efter bytet av hela enheten slocknade dock varken ABS eller TCS ctr lampan och bromspedalen är helt stum,

    är det så att man är tvungen att radera en ev felkod som bilen har satt när den trasiga pumpen fortfarande var på plats?
    Kan man radera dessa felkoder utan tech 2 eller Isat?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Endera har du missat någon kontakt/eller så har du dragit sönder någon kabel.
    Dock är det mer troligt att det aggregat du bytt till inte heller fungerar. Prova att knacka lite på det med ett kvastskaft eller likande. Vibrationer KAN få igång på åbäket.

    Själv har jag lyckats få ett icke fungerande hydraulaggregat att hoppa igång när jag i blint raseri sparkade sönder vänster framskärm på bilen jag just hade bytt aggregatet på. Det var ju så trångt och jävligt att byta och killen som sålde det kunde i stort sett svära på sin mors grav att det fungerade och bla bla bla. Men ett tiotal riktigt hårda sparkar i den i och för sig helt oskyldiga skärmen senare så surrade skiten igång och sedan fungerade det i gott och väl två år innan jag skrotade bilen av helt andra skäl än bromsen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Citat Ursprungligen postat av MIB
    Hej,
    var tvungen att byta pumpen till ABS aggregatet på min saab 9000 åm 91, efter bytet av hela enheten slocknade dock varken ABS eller TCS ctr lampan och bromspedalen är helt stum,
    Går pumpen? Har du luftat riktigt?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Är lite i samma sits som du han som jag köpte aggregatet av var helt 100 på att det funkade visade bromsvärden på besiktningsprotokollet ....

    har luftat i flera omgångar, trycksatt uppifrån, och pumpat bakifrån, reläet ger ett klickande ljud ifrån sig men vet inte om pumpen går igång, tror nästan inte det eftersom jag var tvungen att trycksätta för att lufta

    sen var det trångt som in i norden man kan inte direkt lägga örat emot den

    har kollat alla anslutningar flera gånger tom bytt styrenhet

    ska man knacka på pumpen, aggregatet, framskärmen??

    Har även kollat alla säkringar

    kom bara ihåg nån gång när det var typ 35 grader kallt ute och bilen höll på att cp´a sig

    ingen lampa slocknade varken tcs eller abs, och bilen gick i limp home

    då var jag tvungen att åka in till saab, nollställde alla felkoder och bilen funkade utan problem

    fast nu går den ju som den ska fast utan bromsverkan...

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Citat Ursprungligen postat av MIB
    har luftat i flera omgångar, trycksatt uppifrån, och pumpat bakifrån, reläet ger ett klickande ljud ifrån sig men vet inte om pumpen går igång, tror nästan inte det eftersom jag var tvungen att trycksätta för att lufta

    sen var det trångt som in i norden man kan inte direkt lägga örat emot den
    Låter som pumpen inte går. Den hörs från kupén om man bara vrider på tändningen och pumpar några ggr på bromsen.

    Kanske idé att testa att koppla 12 volt direkt på pumpen och se om den går då?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Om pumpen går så står det en stråle rakt in i den bakre delen av innerskärmen när du luftar ur bromsen bak. Om man gör som man ska förståss, dvs, lufta först vänster fram, sedan höger fram. Själv dränage fungerar om man har gott om tid. När det är klart där framme så sätter man en bekant i bilen som vrider på tändningen och trampar försiktigt på bromspedalen när du öppnar nippeln. Bak har bromsen nämligen endast servoverkan och ingen "manuell" oljetillförsel...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    förlåt för OT men det här var bara så kul


    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Men ett tiotal riktigt hårda sparkar i den i och för sig helt oskyldiga skärmen senare så surrade skiten igång

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    förlåt för OT men det här var bara så kul


    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Men ett tiotal riktigt hårda sparkar i den i och för sig helt oskyldiga skärmen senare så surrade skiten igång
    Kan du tänka dig den något underliga känslan som kom av smärtan och glädjeruset när det hoppade igång då?
    Farsan sa senare att han inte visste om han skulle vara tyst, säga något eller ringa akutpsyk på en gång, så han bara stod i dörröppningen och tittade på mig medans jag haltade runt med en fungerande fot, glatt visslande i två stooooora pölar bromsvätska med absolhinken i högsta hugg...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    förlåt för OT men det här var bara så kul

    Kan du tänka dig den något underliga känslan som kom av smärtan och glädjeruset när det hoppade igång då?
    Farsan sa senare att han inte visste om han skulle vara tyst, säga något eller ringa akutpsyk på en gång, så han bara stod i dörröppningen och tittade på mig medans jag haltade runt med en fungerande fot, glatt visslande i två stooooora pölar bromsvätska med absolhinken i högsta hugg...
    Hahahahha, du gjorde precis min dag

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    du är inte sugen på att komma upp till Jukkas för att sparka på min skärm...?

    nej, verkar onekligen som att pumpen inte gå igång, finns 5 anslutningar i kontakten den ena raden har 3 kablar och den andra har 2, vilka ska man koppla mot + för att se om pumpen funkar?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    5737

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Citat Ursprungligen postat av MIB
    nej, verkar onekligen som att pumpen inte gå igång, finns 5 anslutningar i kontakten den ena raden har 3 kablar och den andra har 2, vilka ska man koppla mot + för att se om pumpen funkar?
    En sladdstump som går till pumpen. Två anslutningar i kontakten.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Bromsvärde från SBP har inget att göra med ABS.
    Kolla lite på bilder som jag la på :

    Här ser du dom två röda kablar som Garfield skrev om, dom matar pumpen med spänning.

    PS! du har oxå fått bra svar hur man luftar bromsar av Mågis.
    Editerat av mig då fanns ingen bild! Sorry!!

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Hej,
    fanns inga bilder bara röda kryss,??

    Är det nån som har en bild på pumpen, det som jag trodde var pumpen har 5 anslutningar som sagt...

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Citat Ursprungligen postat av MIB
    Hej,
    fanns inga bilder bara röda kryss,??

    Är det nån som har en bild på pumpen, det som jag trodde var pumpen har 5 anslutningar som sagt...
    Nu är de fixat.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jukkas
    Inlägg
    219

    Re: Felkod efter byte av ABS aggregat

    Tack,
    pumpen lät illa i ca 5 sekunder när jag satt 12 v på den sen gick den, kopplade dit alla anslutningar igen och nu verkar det som att bromsarna går, fast TCS och anti lock lyser fortfarande men !-lampan slocknade och det gick att köra.

    Vad kan felet med anti lock lampan beror på? Ska man luft igen nu när servon kommit igång?

Liknande ämnen

  1. Airbag passagerarstol felkod efter byte säte
    Av Toni_9-3 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-01, 23:06
  2. [LÖST] Felkod efter byte spjällhus OG9-5
    Av Vispen74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:32
  3. Felkod på TPS(spjällägesgivare) efter styrbox-byte???
    Av fulingbusen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •