Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Originallarm NG900 HJÄLP

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    10

    Originallarm NG900 HJÄLP

    Tja,

    Jag har tappat bort mina nycklar till bilen (Ng900 Turbo -96) och den står med larmet på på min parkering. Jag har mina reservnycklar men på den funkar inte larmdosan (tydligen)
    Jag måste ta mig in i den jävla bilen, så jag kan ta mig på jobbet på måndag. spelar ingen roll om jag aldrig kan använda larmet igen, bara jag kan köra bilen igen!
    Finns det någon panikknapp man kan hålla in som på cargard? Jag har provat att öppna dörren och rycka säkringen till larmet men den tjöt vidare så glatt
    Men jag är inte bitter...

    Alla tips är välkomna! helst ska de fungera

    Mvh
    Jonas

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    206

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    Testa att öppna bilen och starta den. När min dosa på 9-3an va dålig gjorde jag så.
    Saab 9-5 Aero -02 - http://www.garaget.org/?car=275939
    Saab 9-3 2,0t -99 - Såld

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    10

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    Precis vad jag gjorde, det händer nada tyvärr
    Det är förresten skitkul att sitta i en larmande bil, fipplandes med säkringar och nyckel mitt på ljusa dagen

    Någon annan som har tips?

    Mvh

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    testat att byta batterier i reservlarmdosan?

    Du har ju startspärr i larmet så det finns inget du kan göra för att starta denna själv.

    Det du måste göra är att köpa en ny larmenhet tillsammans med en dosa som är programerad för denna och byta befintlig dosa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    10

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    Ja då jag var och köpte nya batterier idag.
    Så det finns inget sätt att komma runt larmet? Man måste lägga (antar jag) en förmögenhet bara för att man tappat bort nycklarna? Jag måste väl kunna köpa en ny larmdosa och para ihop den med det befintliga larmet i bilen?

    Mvh

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    Citat Ursprungligen postat av 411VM
    Ja då jag var och köpte nya batterier idag.
    Så det finns inget sätt att komma runt larmet? Man måste lägga (antar jag) en förmögenhet bara för att man tappat bort nycklarna? Jag måste väl kunna köpa en ny larmdosa och para ihop den med det befintliga larmet i bilen?

    Mvh

    nej du kan inte programera in nya larmdosor till befintligt larm om du inte har MINST 1 fungerande dosa till den larmenheten.
    Isf vore det skitlätt att stjäla din bil, tech2an är bärbar så det vore ju bara att ta bilen man ville stjäla, koppla in tech 2an och 1 minut senare programerat en ny larmdosa, tuta och kör, behövs helt enkelt en larmdosa för att låsa upp larmenheten för programering av nya dosor.

    Du kan köpa en beg larmenhet med 1 dosa på skroten, brukar kostar runt 1000kr
    sen får du byta med den och helt enkelt programera in nya dosor.

    Om tech 2 behövs för att lägga till den nya larmstyrenheten låter jag vara osagt då jag inte vet.

    Jag ser alltid till att ha iaf 3st larmdosor till varje bil, de kostar runt 50-100kr/st på skroten, med andra ord ingen kostnad att ha ett par extra, så slipper man vara oroad för att råka ut för det du gjort.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    10

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    en fråga isf, varför finns det en säkring till larmet om larmet ändå inte dör när jag drar ur den?
    Om jag skulle plocka ur säkringen, dra av polerna på batteriet i typ 2 dagar. Borde inte larmet vara av när jag sätter på polerna igen, med tanke på att det inte finns någon säkring?

    Mvh

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    Citat Ursprungligen postat av 411VM
    en fråga isf, varför finns det en säkring till larmet om larmet ändå inte dör när jag drar ur den?
    Om jag skulle plocka ur säkringen, dra av polerna på batteriet i typ 2 dagar. Borde inte larmet vara av när jag sätter på polerna igen, med tanke på att det inte finns någon säkring?

    Mvh
    vad vore poängen med att ha larm i bilen om det bara var att ploppa ur en säkring, då faller ju liksom hela stöldskyddsgrejen, vem som helst kan bryta sig in i bilen och på 2 röda tysta larmet, lite mer krångel ska det ju ändå vara.

    Så vitt jag vet behöver styrboxen klarsignal från larmenheten för att bilen ska kunna starta, annars är ju bla soppan bortkopplad.
    Så jag tror inte du kan få igång bilen genom att på nått sätt koppla bort larmet.
    Det gick på de tidiga ng900 att komma förbi, men det var ju på inget vis så avancerat larm.
    Polaren drog bara säkringen till sitt och körde, men du har det mer avancerade larmet med startspärr som kom 96.

    Detta är tyvärr nått som är väldigt vanligt, skroten hade en hel hög med "kit" på hylla liggandes då det verkar vara väldigt vanligt att folk inte har några reservdosor osv utan kör på 1 dosa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    10

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    Nån hittade min nyckel! Hade tydligen tappat den när jag körde fyrhjuling för 2v sedan
    Nu är jag däremot glad att jag har ett så bra larm som jag har, det var jag inte tidigare i veckan
    Ibland ska man fan ha tur

    Tack så mycket för alla svar iaf!

    Mvh

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    Citat Ursprungligen postat av 411VM
    Nån hittade min nyckel! Hade tydligen tappat den när jag körde fyrhjuling för 2v sedan
    Nu är jag däremot glad att jag har ett så bra larm som jag har, det var jag inte tidigare i veckan
    Ibland ska man fan ha tur

    Tack så mycket för alla svar iaf!

    Mvh
    Se till att fixa larmdosan till reservnyckeln också nu då.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    ja man kan ju hoppas att trådskaparen tar lärdom av händelsen.

    Men som jag sa tidigare, när jag var på skroten sist så sålde de färdiga "kit" för någonstans 1000kr om jag inte missminner mig.
    De sålde väldigt bra av någon anledning sa dem då jag ville köpa lösa dosor.

    Värt att tänka på i sammanhanget är ju att dosorna man köper nya är väldigt dyra, jag köpte 2st beg här på forumet för en hundring.
    Absolut inget problem att programera in beg dosor, glöm bara inte bort att sätta i nya batterier så man inte blir påtvingad att köpa det när de ska programera in nycklarna, de är av någon outgrundlig anlednig äckligt dyra på just saab..

    jag var inne ett slag på att programera alla 6st dosorna jag har till att funka till båda bilarna, dock så kändes inte det allternativet så bra när jag började testa räckvidden på dosorna, inte så smidigt när båda bilarna står på samma parkering.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    10

    Re: Originallarm NG900 HJÄLP

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av 411VM
    Nån hittade min nyckel! Hade tydligen tappat den när jag körde fyrhjuling för 2v sedan
    Nu är jag däremot glad att jag har ett så bra larm som jag har, det var jag inte tidigare i veckan
    Ibland ska man fan ha tur

    Tack så mycket för alla svar iaf!

    Mvh
    Se till att fixa larmdosan till reservnyckeln också nu då.
    Ja reservdosan ska programeras om snarast möjligt, sådan här tur får man inte två gånger

    Mvh

Liknande ämnen

  1. Eftermontera originallarm 900 ng 95
    Av Ileach i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-05-01, 20:02
  2. Var sitter larmboxen i en ng900 med originallarm?
    Av Isaksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 23:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •