Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: när kan man kasta "köpt" obetald vara?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    när kan man kasta "köpt" obetald vara?

    Jag beställde för en tid sedan en mellanvägg till kombiutrymmet på Subarun.
    Denna mellanvägg var dessvärre felaktigt gjord, fästena satt fel och gick inte använda, höjden för dålig och vinkel mot baksätets ryggstöd även den felaktig.

    Jag har sökt han som har gjort mellanväggen, via telefon och lämnat medelande, men han ringer inte upp.
    Jag har skickat mail med bilder för att visa på bristerna, men får inget svar.
    För att vara säker på att det verkligen når fram har jag skickat fax där jag får kvittens på att det är mottaget, men även där uteblir svar.

    I köpet köpte jag även en vädringskrok som det inte var nåt fel på, den betalade jag givetvis mot fakturan och skrev även i medelandefönstret att jag önskar kontakt med dom (det jag betalade var 100.- av 2000.-) Men jag får ingen respons, nu har det gått, 1.5 månader och jag börjar tröttna på avsaknaden av respons samt ha ett stort metalföremål i förrådet som är värdelöst.
    Den vill jag nu göra mig av med - förpassa till tippen, men när kan man göra det med befriande verkan så att säga?

    Jag har givetvis erbjudit mig att skicka den åter, men är inte intresserad av att betala frakten på 400.- för det. Jag funderar på att skicka ett fax med någon typ av limit "hör jag inget inom det och det datumet kastar jag den"... Borde väl dubbelkolla med någon konsumentombudsman om vad som gäller, jag hittar inget om det själv, varken lagtext eller rättsfall så jag chansar på att någon kanske varit med om samma sak??
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: när kan man kasta "köpt" obetald vara?

    Skicka tillbaka och mottagaren betalar frakten ,funkar inte det?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: när kan man kasta "köpt" obetald vara?

    man ska aldrig skicka tillbaks nåt med mottagarfrakt, då blir det bara så att de inte löser ut det och så går det i retur och så har man lagt ut x antal hundralappar i onödan.
    Låt det istället stå och avvakta, släng det för guds skull inte för då åker du ju på att betala det oavsett. Vad du gör med det du beställt är upp till dig och får inte tillverkaren chans att rätta till misstagen så har man nog lite att sätta emot.
    Varför han inte svarar vet man ju inte men så länge det inte kommer betalningskrav så låt det vara. Du har ju gjort det du kan så här långt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    230

    Re: när kan man kasta "köpt" obetald vara?

    Lämna in den hos polisen som upphittat gods, så slipper du ha den hemma... När ägaren (du) inte hämtat ut den inom några månader så tillfaller den väl upphittaren igen (dig)...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: när kan man kasta "köpt" obetald vara?

    2 år måste du vänta sen har du ryggen fri.
    Detta enligt konsumentverket när jag frågade för några år sedan.
    Fick en telefon från 3 men hade ingen täckning hemma. Sa upp abbonemanget,
    skulle skicka tillbaka telefonen men dom sa att jag inte fick skicka den i förpackningen
    dom skickade till mig utan skulle skicka en ny kartong till mig. Jag hörde av mig flera
    gånger men dom sa att paketet var på väg. Ringde konsumentverket dom sa 2 år.
    Så efter 2 år fick lillebrorsan en mobil som han hade som mp3spelare.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

Liknande ämnen

  1. "Projekt bilskola" - KÖPT!
    Av Boss_time i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-06-25, 19:19
  2. Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 10:49
  3. "Köpt på kredit med återtagande rätt?"
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 19:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •