Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 137

Ämne: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Efter att ha läst följande artikel http://www.dn.se/livsstil/visby-stoc...strom-1.914350 där man förvisso kan dra på munnen dels åt hur en del värdesätter olika saker i livet men även citat som "För att drabbas av lågkonjunkturen måste man ha ett jobb, och det har inte jag." började jag fundera på svaret till frågan i trådrubriken.

    Själv kan jag säga att jag är tacksam för att vare sig jag eller någon i min närhet verkar ha drabbats hårt och men hur ser det ut i övrigt?

    Avsikten är inte att "frossa i folks olycka" utan enbart att få kunskap om på vilket sätt lågkonjunkturen egentligen påverkar oss.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Lyckligvis sitter jag hyfsat säkert på jobbet, vi har detta året to.m ökat vår omsättning och har mycket god beläggning.
    Bor på liten ort som klarat sig bra i det stora hela, huvudindustrin NIBE AB med över 1000 ortsbor anställda går fortfarande väldigt bra som väl är.

    Av vänner och bekanta har (hittils) bara en blivit av med sitt arbete.

    Gissar att det är värre i storstäderna, och vissa yrkesgrupper har ju också drabbats betydligt värre än andra.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    641

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Vi är väl lyckligt lottade får jag väl säga. både jag och sambon har jobben kvar och ser ut att fortsätta så. Huslånen bundna med riktigt låga räntor så sparandet är på topp samt rörligt elavtal. Annars så har ju denna kommunen (Olofströms kommun) drabbats bland det hårdaste i landet (procentuellt) med tanke på att vår största arbetsgivare är Volvo. Minst 100 st av mina bekanta och personer man känner har fått gå från sitt arbete. Det är inte roligt alls. flera som är riktigt nere.

    Så denna lågkonjunktur har varit lyckad för oss iallafall.
    Quality Engineer - Paintshop & Packaging
    Key account member for Aston Martin, Honda, Volvo Cars, Saab

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Blev varslad den 17/4 och kommer därför att börja plugga i höst.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Jag pluggade till civilingenjör i maskinteknik och gjorde mitt examensjobb på ett företag. Några veckor innan jag var klar så varslades 1/3 av de anställda om uppsägning. Hade inte detta hänt så hade jag fått jobb där. Nu är jag arbetslös.

    Bland mina polare har lite drygt hälften blivit av med sina jobb. (3 av dem jobbade på Volvo CE.) Lyckligtvis har iaf en fått praktikplats så nu skurar han toaletter efter fotbollsmatcher, istället för att jobba som licenserad svetsare.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Lyckligtvis har iaf en fått praktikplats så nu skurar han toaletter efter fotbollsmatcher, istället för att jobba som licenserad svetsare.
    Utan att vara för kaxig och tvärsäkert påstå att jag skulle kunna göra detsamma tycker jag han gör det jättebra.

    Ett råd utifrån egen erfarenhet är att om chansen ges att flytta för att få jobb eller kanske studera så gör det. Trivs man inte går det att flytta tillbaka.
    Självklart har vi alla olika förutsättningar även att göra detta på grund av familjesituation och annat men om det bara gäller en själv så bör man inte låta en oro för att eventuellt inte trivas på den nya orten och med det nya jobbet/studierna få en att avstå att våga pröva.

    Hoppas att ni som börjar studera "av tvång" trots detta verkligen kan finna motivation i studierna och också har har roligt under tiden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    kan ju inte påstå att jag drabbats så jättehårt för min egna del.

    Däremot så har man ju blivit av med många jämåriga jobbarkompisar, vilket inte är så kul när vi är 2st som är under 35 på jobbet nu, innan var vi 6-7st.

    Det enda är egentligen att företaget ville skjuta upp lönerevisionen för tjänstemännen, det blev ju några hundra i månaden man inte får fram till nyår.

    Skulle jag mot förmodan bli uppsagd så kommer jag hoppa på och läsa in utbildningen för det jobb jag har, jobbat snart 3 år som kvalitetstekniker (bla en del mot volvo CE som tidigare nämndes när vi fick dessa som ny kund)
    Har ingen utbildning för detta, men väldigt lätt för att lära mig saker och ett tekniskt intresse.

    Men visst har det väl blivit en liten klump i magen, min sambo har bara timanställning så skulle jag bli av med jobbet och vi båda ska leva på en a-kasse ersättning och lite timmjobb så lär det inte bli allt för fett.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Cirka 300 personer ner på Atlas Copco i Örebro svepte undan fötterna för mig 09-06-07 och är arbetslös sedan dess. Dock inget jag gråter över ännu. Det där med jobb löser sig den dagen jag verkligen bestämmer mig för att jag inte vill slöa längre utan verkligen vill ha ett jobb...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Cirka 300 personer ner på Atlas Copco i Örebro svepte undan fötterna för mig 09-06-07 och är arbetslös sedan dess. Dock inget jag gråter över ännu. Det där med jobb löser sig den dagen jag verkligen bestämmer mig för att jag inte vill slöa längre utan verkligen vill ha ett jobb...
    Skulle dom inte återanställa..? Men du är inte en av dom..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Visste att jag skulle få kicken från Volvo Powertrain så jag tackade ja till avgångsvederlaget de erbjöd i februari. Att hitta ett annat jobb var inte lätt så jag börjar studera nu till hösten istället.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    [quote=T16_AeRo]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":1xj0khp9
    Cirka 300 personer ner på Atlas Copco i Örebro svepte undan fötterna för mig 09-06-07 och är arbetslös sedan dess. Dock inget jag gråter över ännu. Det där med jobb löser sig den dagen jag verkligen bestämmer mig för att jag inte vill slöa längre utan verkligen vill ha ett jobb...
    Skulle dom inte återanställa..? Men du är inte en av dom..?[/quote:1xj0khp9]

    Jo, det ska dom.
    Nej, det är jag inte.

    Jag har nog inte jobbat där tillräckligt länge för det.
    Varslet sträkte sig till första kvartalet 2006 och jag började där i tredje kvartalet 2007...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Både jag och min sambo har våra jobb kvar, jag jobbar som wellpappsarbetare på Peterson Packaging AB här i Bäckefors och vi varslade 4 pers som nu innan semestern blev återanställda för vi fick mer att göra. Hoppas att den trenden fortsätter för vi fick skriva ett lokalt avtal som inte gillades av fackstyrelsen och självklart inte av de anställda att vi frös våran löneförhöjning till 1/1 2010.
    Men vi förhandlade fram 10komptimmar som vi fick den 1/5-2009 och sedan 10 komptimmar som kommer den 1/1 2010. Fick även en lokal lönehöjning på 0,5% från den 1/1-2010. Hade vi inte gått med på det förslaget så hade det troligtvis blivit fler varslade samt att de flyttat en hel del ordrar från våran fabrik till någon annan fabrik i koncernen.

    Våra huslån har fått lägre ränta och billånet på min Saab 9-3 är nere i smått fantastiska 2,24%...har lägre ränta på bilen mot vad jag har på huslånet...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Vi har fått klart billigare boendekostnade, hälften ungefär, bilen vi köpte fick vi extra bra pris på, det mesta vi konsummerar är billigare och som grädde på moset har båda fått relativt goda löneökningar.

    Lågkonjuktur verkar inte gälla överallt, i Sthlm där flertalet av våra kunder är säger de "ja här råder tydligen ingen finanskris - vi säljer som aldrig förr"

    För de procentuellt få som drabbas är det såklart en tragedi, men för övriga, dryga 90%? blir allt bättre. Det hycklas lite mkt från en del om hur svårt och tufft det är när så inte är fallet.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    För de procentuellt få som drabbas är det såklart en tragedi, men för övriga, dryga 90%? blir allt bättre. Det hycklas lite mkt från en del om hur svårt och tufft det är när så inte är fallet.
    Hur menar du nu Fredrik?
    Vilka är det som hycklar och påstår sig ha fått det sämre men i själva verket fått det bättre?

    Jag hör ju också till dem som hade relativt goda ekonomiska marginaler tidigare och förutom att en del investeringar sjunkit i värde har även jag fått mer pengar över.

    Problemet är väl för dem som tidigare hade små marginaler och nu påverkas negativt? Dessa får det knappast bättre även om vi andra som klarat oss bättre tillhör en lika stor eller ännu större grupp?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Jag tyckte jag var ganska tydlig men inte nog tydlig uppenbarligen...

    Vad jag menar är att det tuggas en hel del om finanskris och ojas om att man får minsan vara försiktig, folk håller i plånkan hårdare än förrut trots att den stora massan, de allra flesta inte fått det sämre utan bättre.

    För de som drabbas, åter igen, självklart en tragedi för dom, och då har man all rätt i världen att klaga... Men så utbrett, stort och masspåverkande är inte denna krisen. Folk renoverar t.ex. som aldrig för, visst ROT-avdrag, men har man det så illa så renoverar man inte om det så kostar en tredjedel.

    Jag menar att en stor del av massan, påverkad av tidningar och övrig media, hycklar och klagar när de inte alls fått det sämre på nåt viss utan tvärt om.

    tydligt?
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Ja ingen har väl undgått Aftonbladets kampanj "Det nya tuffa Sverige"..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av fredrik_wt
    Jag menar att en stor del av massan, påverkad av tidningar och övrig media, hycklar och klagar när de inte alls fått det sämre på nåt viss utan tvärt om.

    tydligt?
    Det är tydlig hur du menar men jag kan inte hålla med om att en massa folk klagar, ens berättigat, troligen beroende på att jag som jag tidigare sagt inte har någon i min närhet som påverkats särskilt negativt.

    Jag kan dock hålla med om att i media förekommer det en hel del rapportering om det negativa och lite om det som är positivt men det är man ju så van vid oavsett vad det än gäller.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Ja ingen har väl undgått Aftonbladets kampanj "Det nya tuffa Sverige"..
    Jo.


    Men så undviker jag helst samtliga kvällstidningar sedan många år.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Hittade denna ledare på Expressen av Karin Olsson, det är huvudet på spiken som man brukar säga..

    Nittio procent av svenskarna borde sluta hyckla.
    De lever livets glada dagar under det stora kriskalaset som ger dem mer pengar i plånboken.

    Jag tillhör krisens odrägliga påläggskalvar. Lyckades sälja min lägenhet till ett hyfsat pris mitt under dödläget på bostadsrättsmarknaden. Nu har jag köpt en betydligt större till ett strålande pris. Nästa år kan jag se fram emot att leva på högsta våningen med fri utsikt mot vattnet, öppen spis och en oförskämt stor balkong. Terass är en mer adekvat benämning.
    På grund av de kraftiga räntesänkningarna ökar mina kostnader bara marginellt. Och så klart ska jag ta dit en hantverkare som målar och tapetserar om hela härligheten innan jag flyttar in. Det nyligen återinförda Rot-avdraget gör att en sådan historia blir billig.
    Snart skördar jag också frukterna av det tredje jobbskatteavdraget - så råd har jag. Dessutom har priserna på mat och bensin sjunkit och inflationen är försvinnande låg. Läget kunde inte vara bättre. Inte heller behöver jag sörja att aktieportföljen rasat i värde. Jag har nämligen inte haft någon.
    Så tack finanskrisen och tack regeringen. Jag kommer att kunna smörja kråset ordentligt under dessa nödens år.
    Förstå mig rätt. Jag har inte önskat mig detta. Tvärtom. De stora varslen som i många fall verkställs i vår kommer att slå oerhört hårt. Alla som drabbas av arbetslöshet kan hålla sig för skratt. Liksom småspararna som har sett sina investeringar dunsta på börsen.

    Jag vill bara raljera lite över finansminister Anders Borgs dystra utsagor om "vargavinter" och arbetsmarknadsminister Sven Otto Littorins litanior om "skitår". Detta är långt ifrån krass verklighet för nio av tio svenskar. Vi lyckligt lottade kan i stället gotta oss åt den manna som plötsligt regnar från himlen.
    Utan skattereduktionen, chocksänkningen av räntan samt prispressen till följd av lågkonjunkturen, hade min ekonomiska situation varit mer eller mindre oförändrad. Nu kan jag se fram emot flera tusen kronor mer att röra mig med varje månad.
    Jag gick till och med ur a-kassan häromveckan. Inte för att jag inte hade pengar över till det. Jag insåg bara att om jag förlorar jobbet skulle jag från dag ett tjäna mer som frilansjournalist än vad högsta ersättningen i a-kassan ger. Och a-kassan betalar jag redan tillräckligt till genom skatten, tyckte jag.
    Som genom ett trollslag får jag därför drygt 200 kronor mer att sätta sprätt på.
    Kanske är det äntligen dags att börja pensionsspara eller köpa lite aktier. Det är onekligen ett gyllene läge att gå in på börsen.

    Svenskarna som med bister min säger till tv-reportern att "visst kommer man hålla lite extra i plånboken i julhandeln" kan ta av sig masken och erkänna hur det egentligen är.
    Barnbarnen kommer att få fetare julklappar än någonsin, partnern det flottaste på åratal och själv kanske man unnar sig själv en ljuvlig weekendresa till våren.
    "Upplevelser" är trots allt årets julklapp. Vi intalar oss att shopping faktiskt är en krisdämpande åtgärd för att döva det dåliga samvetet.
    Bakom fasaden av allt snack om trenderna i krisens spår - second handboom och anti- kommersialism - lurar egentligen en bred medelklass som är mer köpstark än på länge. Vi skäms bara för att låtsas om det.
    Vi gynnade grisar kommer att äta våra dyra delikatesser till jul och försöka förtränga fattigpensionärerna, de arbetslösa och det kämpande näringslivet.
    Sedan önskar vi varanda ännu ett gott nytt år med skamlös champagne i kristallglasen.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Ja, tyvärr gäller detta även i denna tid:
    Vi gynnade grisar kommer att äta våra dyra delikatesser till jul och försöka förtränga fattigpensionärerna, de arbetslösa och det kämpande näringslivet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Byta termostat på og 900? I så fall, hur?
    Av _teSSan_ i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 16:43
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 16:51
  3. Ännu ett fall av Oljeläckage..
    Av Manne_74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 11:28
  4. Vad är detta för box ???? Den är i alla fall bränd !!
    Av Johmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 13:53
  5. 8 års motorgaranti- ett fall från verkligheten
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •