Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 567
Resultat 121 till 137 av 137

Ämne: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

  1. #121
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo

    Skulle dom inte återanställa..? Men du är inte en av dom..?
    Nån som är nöjd med att gå hemma och slöa istället för att söka jobb lär ju inte stå först på listan när företagen ska återanställa.

    Är det något som stör dig på riktigt att jag blev av med mitt jobb eller var det mitt ordval?

    Om det nu skulle ändra din inställning något kan jag ju säga att jag har spenderat precis hela sommaren tillsammans med min dotter som är 6 år gammal, något som jag inte har haft tid med tidigare på grund av att jag har jobbat cirka sextiofem timmar i veckan i snart sju år i streck, med två vettiga semestrar under den tiden. 11 dagar i södra Californien hos svärmor över jul/nyår 2006-2007 och senast 6 veckor på Filippinerna (hos samma svärmor) mellan mars och maj nu i år. Den resan var planerad sedan augusti 2008 och då pekade alla kurvor rakt upp för Atlas Copco Rockdrills AB och jag hade kallt räknat med max två veckors semester till sommaren i år.

    Ser det bättre ut nu? Retar det ögat mindre? Känns det bättre om jag säger förlåt och kryper lite för dig också, kanske att jag rent av ska försöka mig på att slicka dina skor rena som förlåt för att jag bestämde mig att ta en ordentlig pause när jag mer eller mindre blev tvingad till det?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  2. #122
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Efter att ha läst följande artikel http://www.dn.se/livsstil/visby-stoc...strom-1.914350 där man förvisso kan dra på munnen dels åt hur en del värdesätter olika saker i livet men även citat som "För att drabbas av lågkonjunkturen måste man ha ett jobb, och det har inte jag." började jag fundera på svaret till frågan i trådrubriken.

    Själv kan jag säga att jag är tacksam för att vare sig jag eller någon i min närhet verkar ha drabbats hårt och men hur ser det ut i övrigt?

    Avsikten är inte att "frossa i folks olycka" utan enbart att få kunskap om på vilket sätt lågkonjunkturen egentligen påverkar oss.
    Unna dig ett litet chiptrim iaf då om du är tacksam, slacka runt i en A50 går inte!
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  3. #123
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Har jobbet kvar.. har inte påverkats ett dugg mer än att det blir mer pengar över

  4. #124
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Efter att ha läst följande artikel http://www.dn.se/livsstil/visby-stoc...strom-1.914350 där man förvisso kan dra på munnen dels åt hur en del värdesätter olika saker i livet men även citat som "För att drabbas av lågkonjunkturen måste man ha ett jobb, och det har inte jag." började jag fundera på svaret till frågan i trådrubriken.

    Själv kan jag säga att jag är tacksam för att vare sig jag eller någon i min närhet verkar ha drabbats hårt och men hur ser det ut i övrigt?

    Avsikten är inte att "frossa i folks olycka" utan enbart att få kunskap om på vilket sätt lågkonjunkturen egentligen påverkar oss.
    Unna dig ett litet chiptrim iaf då om du är tacksam, slacka runt i en A50 går inte!
    Haha, tack för tipset men liksom de flesta människor behöver jag inte köpa mig till inbillad respekt och självförtroende.
    Att jag redan nu inte har orginalmjukvara i min bil är dessutom inget jag har behov av att berätta för andra.

    Vad gäller trådens egentliga ämne verkar det vara otroligt olika då jag senast igår erbjöds två nya jobb.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #125
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    då jag senast igår erbjöds två nya jobb.

    Hehe man-whore? nävars, men vad för jobb blev du erbjuden eller är du lika hemlig med det som ang trimmet i din A50 :P
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  6. #126
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av LM
    då jag senast igår erbjöds två nya jobb.

    Hehe man-whore? nävars, men vad för jobb blev du erbjuden eller är du lika hemlig med det som ang trimmet i din A50 :P
    Nä, du kan vara helt lugn hammarslag, du får ingen konkurrens på det området från mig.

    Jobben det handlar om kan förbli "hemliga", åtminstone till jag beslutat om jag tänker acceptera något av dem.

    Dock verkar det finnas branscher och tjänster där det knappast varit någon avmattning men om det varit det nu börjar vända upp. Det skiljer förmodligen även mellan olika delar av landet och som vanligt lär det väl vara i storstadsregionerna det vänder först med överhettning till slut.

    Jag finner också teorin lite långsökt att skattesänkningar för oss som har jobb per automatik leder till fler jobb via att vi får mer pengar att konsumera för och därmed ökar efterfrågan på varor och tjänster men alla kanske inte håller lika hårt i pengarna som jag? Tänk om vi väljer att använda alla pengarna till att resa på utlandssemester och konsumera utomlands?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #127
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nä, du kan vara helt lugn hammarslag, du får ingen konkurrens på det området från mig.

    Jobben det handlar om kan förbli "hemliga", åtminstone till jag beslutat om jag tänker acceptera något av dem.

    Dock verkar det finnas branscher och tjänster där det knappast varit någon avmattning men om det varit det nu börjar vända upp. Det skiljer förmodligen även mellan olika delar av landet och som vanligt lär det väl vara i storstadsregionerna det vänder först med överhettning till slut.

    Jag finner också teorin lite långsökt att skattesänkningar för oss som har jobb per automatik leder till fler jobb via att vi får mer pengar att konsumera för och därmed ökar efterfrågan på varor och tjänster men alla kanske inte håller lika hårt i pengarna som jag? Tänk om vi väljer att använda alla pengarna till att resa på utlandssemester och konsumera utomlands?

    Ja det är ju så att tex. Plastindustrin har knappt berörts något, iaf inte här i stan som jag bor. Gjorde det misstaget första gången jag blev uppsagd så fick jag jobb på en plastindustri men tackade nej, vilket resulterade i att jag fick ett annat jobb som varslade 3 månader efter att jag börjat. Så hade jag tackat ja till det första så hade jag varit kvar för vet att dom har anställt efter mig och att det går bra för dom.

    Men hade ju ändå varit lite intressant och veta inom vilken branch du jobbar inom LM??

    Sen ser jag inte heller hur sänkta skatter ska leda till fler jobb. Ringer dåligt i mina öron att man sänker skatterna under den värsta lågkonjukturen någonsin typ.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  8. #128
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nä, du kan vara helt lugn hammarslag, du får ingen konkurrens på det området från mig.

    Jobben det handlar om kan förbli "hemliga", åtminstone till jag beslutat om jag tänker acceptera något av dem.

    Dock verkar det finnas branscher och tjänster där det knappast varit någon avmattning men om det varit det nu börjar vända upp. Det skiljer förmodligen även mellan olika delar av landet och som vanligt lär det väl vara i storstadsregionerna det vänder först med överhettning till slut.

    Jag finner också teorin lite långsökt att skattesänkningar för oss som har jobb per automatik leder till fler jobb via att vi får mer pengar att konsumera för och därmed ökar efterfrågan på varor och tjänster men alla kanske inte håller lika hårt i pengarna som jag? Tänk om vi väljer att använda alla pengarna till att resa på utlandssemester och konsumera utomlands?

    Ja det är ju så att tex. Plastindustrin har knappt berörts något, iaf inte här i stan som jag bor. Gjorde det misstaget första gången jag blev uppsagd så fick jag jobb på en plastindustri men tackade nej, vilket resulterade i att jag fick ett annat jobb som varslade 3 månader efter att jag börjat. Så hade jag tackat ja till det första så hade jag varit kvar för vet att dom har anställt efter mig och att det går bra för dom.

    Men hade ju ändå varit lite intressant och veta inom vilken branch du jobbar inom LM??

    Sen ser jag inte heller hur sänkta skatter ska leda till fler jobb. Ringer dåligt i mina öron att man sänker skatterna under den värsta lågkonjukturen någonsin typ.
    Men denna skattesänkning var väl steg 3 av 4 från de borgligas skattesänknings plan?
    Saablös dåre

  9. #129
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Men denna skattesänkning var väl steg 3 av 4 från de borgligas skattesänknings plan?
    Jag är inte så jätteinsatt i vilka steg osv. dom har. Jag bara skrev min tanke och höll med LM om det han skrev.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  10. #130
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    [quote=K.Andersson]
    Citat Ursprungligen postat av "_Strongman_":2d31rjwj
    Men denna skattesänkning var väl steg 3 av 4 från de borgligas skattesänknings plan?
    Jag är inte så jätteinsatt i vilka steg osv. dom har. Jag bara skrev min tanke och höll med LM om det han skrev.[/quote:2d31rjwj]

    Är inte heller insatt, läste på bara lite på nyheterna och där stod det om deras planer om skattesänkningar.
    Saablös dåre

  11. #131
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av rcy

    Nån som är nöjd med att gå hemma och slöa istället för att söka jobb lär ju inte stå först på listan när företagen ska återanställa.

    Är det något som stör dig på riktigt att jag blev av med mitt jobb eller var det mitt ordval?
    Ditt ordval givetvis.
    Tycker du inte själv att frasen "Det där med jobb löser sig den dagen jag verkligen bestämmer mig för att jag inte vill slöa längre utan verkligen vill ha ett jobb" är minst sagt provocerande?
    Resten av ditt inlägg ignorerar jag, det var bara barnsligt.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  12. #132
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Ditt ordval givetvis.
    Tycker du inte själv att frasen
    "Det där med jobb löser sig den dagen jag verkligen bestämmer mig för att jag inte vill slöa längre utan verkligen vill ha ett jobb"
    Kanske har killen dåligt självförtroende och vill verka "cool och tuff"?

    Eller så har han kanske(förhoppningsvis) sparat undan en massa stålar. Det borde ju rimligen vara en hel del om man har arbetat 65 timmar/vecka under 7år och dessutom åsidosatt sina barn p.g.a arbetet...
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #133
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Ditt ordval givetvis.
    Tycker du inte själv att frasen
    "Det där med jobb löser sig den dagen jag verkligen bestämmer mig för att jag inte vill slöa längre utan verkligen vill ha ett jobb"
    Kanske har killen dåligt självförtroende och vill verka "cool och tuff"?

    Eller så har han kanske(förhoppningsvis) sparat undan en massa stålar. Det borde ju rimligen vara en hel del om man har arbetat 65 timmar/vecka under 7år och dessutom åsidosatt sina barn p.g.a arbetet...
    Eller så är det precis så han beskriver i sitt sista inlägg.... Har ni barn själva som ni under flera år känt att ni inte "varit med"?
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  14. #134
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Kanske har killen dåligt självförtroende och vill verka "cool och tuff"?

    Eller så har han kanske(förhoppningsvis) sparat undan en massa stålar. Det borde ju rimligen vara en hel del om man har arbetat 65 timmar/vecka under 7år och dessutom åsidosatt sina barn p.g.a arbetet...
    Eller så är det precis så han beskriver i sitt sista inlägg.... Har ni barn själva som ni under flera år känt att ni inte "varit med"?
    Kan så vara, men då kan man säga nåt i stil med "jag valde att ta ledigt för att umgås med mina barn".
    I mina öron så lät det som om han gick hemma och stämplade och trivdes utmärkt med det, och inte hade någon lust att söka jobb.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  15. #135
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av Lamer

    Eller så är det precis så han beskriver i sitt sista inlägg.... Har ni barn själva som ni under flera år känt att ni inte "varit med"?
    Kan så vara, men då kan man säga nåt i stil med "jag valde att ta ledigt för att umgås med mina barn".
    I mina öron så lät det som om han gick hemma och stämplade och trivdes utmärkt med det, och inte hade någon lust att söka jobb.

    Tjena på er killar.

    Vad bra att det var mitt ordval som störde...
    Visst kan jag hålla med om att en del i inlägget var lite väl fjortisaktigt och jag ber om ursäkt för det.

    Lite mer konkret då så ja, det finns lite pengar i byrån om man säger, men ingen fantasisumma direkt. Jag har jobbat som en dåre för att min sambo inte har lyckats fixa jobb förutom en timanställning och senare ett sommarvikariat inom landstinget. Kort sagt jag har jobbat röven av mig för att på så sätt säkerställa min familjs ekonomiska trygghet och tyvärr innebar det att jag i sanningens namn knappt har orkat bry mig om vårt barn. När jag då blev varslad och uppsagd så bestämde jag mig för en rejäl timeout och en sommar med vårt barn. Det var det absolut värt. Jag har inte stått högt i kurs hos dottern dom senaste åren (inte så konstigt när pappa knappt har vart hemma och mest bara vart trött och sur när han är hemma...) men nu är växelkursen högre en pound sterling. Dessutom börjar jag känna mig som människa igen. Folk till höger och vänster pratar om utmattning och utbrändhet och jag tror att jag var jävligt nära en total kollaps för att vara ärlig.

    Nu tycker jag inte att ni ska tolka det här som att jag tycker synd om mig själv för det gör jag absolut inte, det gör jag bara när jag har tandvärk...
    Det vore tråkigt om ni tror att jag skriver som jag gör bara för att hävda mig också för det har jag absolut inget behov av. Jag vet vad jag är kapabel till och det räcker så. Mitt hävdelsebehov är inte så stort kan man lätt säga. Mitt självförtroende däremot är enormt enligt många jobbarkompisar, bekanta och vänner...

    Det rödmarkerade då, så ja, jag hade faktiskt tappat suget ganska ordentligt men det växer igen och nu när dottern är tillbaka i skolan och tjejen ska plugga ett år så känner jag att det är dags att skaffa sig ett jobb igen. Vad det blir har jag ingen större aning om, jag är öppen för det mesta. Någon som har ett tips, helst i Örebro eller inom tre mils radie?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  16. #136
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    så känner jag att det är dags att skaffa sig ett jobb igen. Vad det blir har jag ingen större aning om, jag är öppen för det mesta. Någon som har ett tips, helst i Örebro eller inom tre mils radie?

    Jag tycker att det låter som att verkligen har gjort helt rätt

    Men det hade varit lite lättare om du kanske skrev lite vad du jobbat med innan? någon speciell utbildning??
    Sen är det industrier som gäller eller typ utomhus osv.??
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  17. #137
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    blev arbetslös förra året i slutet av november, det vi gjorde var grenrör till bilar. Sen efter det så har jag jobbat på flex under sommaren och nu är man arbetslös igen, kan säga att jag har blivit drabbad ganska hårt

    men det är bara att gilla läget och gå ut och putsa på bilen

Liknande ämnen

  1. Byta termostat på og 900? I så fall, hur?
    Av _teSSan_ i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 16:43
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 16:51
  3. Ännu ett fall av Oljeläckage..
    Av Manne_74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 11:28
  4. Vad är detta för box ???? Den är i alla fall bränd !!
    Av Johmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 13:53
  5. 8 års motorgaranti- ett fall från verkligheten
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •