Sidan 3 av 7 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 137

Ämne: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Vwt inte om det är krisen.. men jag har iaf börjat intressera mig för att spara och placera mina pengar..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  2. #42

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Perr: Sambon arbetar ju som mäklare i orten du pratar om. Dom säljer hus som aldrig förr. Förra månaden så satte dom all time high, har aldrig sålt mer på en och samma månad. Så nog tusan verkar det finnas köpkraft kvar alltid.
    all time high
    i juni, med skolavslutningar, semestrar, och aat som lockar på människornas fokus.
    JAGUAR - spinner som en katt

  3. #43
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Vwt inte om det är krisen.. men jag har iaf börjat intressera mig för att spara och placera mina pengar..

    Dessvärre är det ju en hel del som kommit på det där allt för sent.

    De sa nått kul till VDn på jobbet när han börja snacka om att vi skulle spara pengar på allt.

    "Hade det inte varit smartare att spara pengar när vi hade några att spara, nu har vi ju inga pengar att spara"
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #44
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Vwt inte om det är krisen.. men jag har iaf börjat intressera mig för att spara och placera mina pengar..

    Dessvärre är det ju en hel del som kommit på det där allt för sent.

    De sa nått kul till VDn på jobbet när han börja snacka om att vi skulle spara pengar på allt.

    "Hade det inte varit smartare att spara pengar när vi hade några att spara, nu har vi ju inga pengar att spara"
    Det är ju lite det som perr är inne på tidigare: Att även vi som har stålar över i dessa tider smittas av oron och försöker "bromsa oss uppför uppförsbacken". Visst fasen finns det pengar fortfarande, det gäller bara att få oss att sätta sprätt på dessa, åtminstone till vis del, för att få maskineriet att snurra fortare.

    Utnyttja de låga räntorna och köp en kåk Pumba så hjälper du kanske nån som måste sälja samtidigt som du får ett bättra boende.

    (Hört nåt mer om semesterersättningen förresten?)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #45
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Utnyttja de låga räntorna och köp en kåk Pumba så hjälper du kanske nån som måste sälja samtidigt som du får ett bättra boende.

    (Hört nåt mer om semesterersättningen förresten?)
    Problemet är att jag får big NO NO på banken när jag varit där och försökt diskutera det hela, min sambo har inte fast anställning utan jobbar på timme, kan få allt mellan 500kr och 16 000 i månaden.
    Det är inte jättelätt att få loss resterande pengar när de vill räkna alla kostnader osv på enbart min lön.
    Swedbank är ju inte heller så glada åt att jag flyttat hela sparkapitalet från mitt konto där, de tyckte det var viktigt att kunna visa upp ett stabilt sparade, vilket tydligen inte innebär att pengarna är placerade i annan bank .

    Jag har varit på lite husvisningar så det ligger dock inte helt nere, skulle nått dyka upp så får man ju helt enkelt ligga på banken.

    Nej semesterersättningen får jag inte höra något mer om förräns vecka 33 när ansvarig för detta är på plats igen.

    Däremot börjar det snart bli dax för att skaffa sig en nyare bil, så man kanske kan bidra med ett litet strå där annars .
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Jag har fortfarande ett arbete att gå till, det betyder emellertid inte att jag inte påverkas.

    * Jag har liksom tusentals andra svenskar fått gå ner i arbetstid = lägre inkomst
    * A-kasseavgiften har höjts till maxbeloppet
    * I det närmaste meningslöst att titta efter annat jobb
    * Svårare för de idrottsföreningar jag är engagerad i att hitta sponsorer

    Men jag har som sagt jobbet kvar. Däremot är det "mängder" i min bekantskapskrets som blivit av med jobbet. Det är naturligtvis olika hur väl dessa klarar sig i lågkonjunkturen, de flesta kan förhoppningsvis anpassa sig utan allt för stora uppoffringar. Andra kommer säkert att tvingas sälja huset/bostadsrätten som en effekt av nordens sämsta a-kassa. (Här lider jag särskilt med barn som tvingas bort från "sitt" område, sina kamrater)

    I sammanhanget förtjänar det att påpekas att det inte enbart är lågkonjunkturens förtjänst utan i högsta grad även regeringens försämringar i trygghetssystemen som puttar somliga över kanten. Själv hoppas jag ju att ett maktskifte nästa höst hinner rädda de flesta av dessa.

    Nu blev det visst lite politik igen, men det är väl som man brukar säga, att allt är politik!

    Mvh Henke
    Happy Festivus - for the rest of us!

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Är negativt inställd
    Lågkonjunkturen har bara börjat och bromsats in med hjälp av
    politiska beslut

    Dom senaste årens hus och br värdeökningar har varit en
    tillsynes aldrig sinande kassako för privat överkonsumtion.

    Om dessa skapade övervärden försvinner till stor del.
    Så står vi nog inför problem vi kommer få mycket svårt att behärska.
    Riksbankens brutala räntesänkning rädda situationen för stunden.
    Men kommer vi att klara av att hålla kvar dessa övervärden?
    För att få hjulen att snurra snabbare för att hålla vår höga standard så måste det skapas nya värden som blåser mer luft i en redan välfylld bubbla.

    Kort sagt så tror iallafall jag att vi har konsumerat betydligt mer än vi tillfört
    med hjälp av skapade värde.......Har svårt att se att detta är en hållbar
    situation.

  8. #48
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    I sammanhanget förtjänar det att påpekas att det inte enbart är lågkonjunkturens förtjänst utan i högsta grad även regeringens försämringar i trygghetssystemen som puttar somliga över kanten. Själv hoppas jag ju att ett maktskifte nästa höst hinner rädda de flesta av dessa.
    Men vart har individens egna ansvar tagit vägen?
    eller är det pappa staten som ska hålla alla under armarna så fort det blir lite jobbigt?

    Många av dem jag känner som har det dåligt nu är sånna som levt loppan för sina pengar, bränt varenda öre, att rädda dessa personer anser ju iaf jag är helknasigt.
    Det ska ju löna sig att ta ansvar, inte att vara oaktsam.

    Folk har ju i månt och mycket levt länge över sina tillgångar, lån både hitan och ditan.

    jag tror lite som Olof räntesänkningarna har räddat många nu, men någon gång kommer dessa gå upp igen och risken är ju då stor att vi får ytterliggare följdverkningar av detta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Angående att utföra åtgärder för att rädda de oansvariga, oavsett om det är överkonsumerande privatpersoner eller våghalsiga banker med kreditförluster gjorde Federal Reserves Ben Bernanke liknelsen med att om det brinner i hyreshuset där du bor så måste du först rädda sängrökaren som orsakat branden och försöka släcka branden för din egen skull, sedan kan man börja utkräva ansvar för orsaken till branden.

    Han hävdade som jag tycker Olof är inne på också att vi fortfarande håller på att släcka branden, sedan måste vi se skadornas omfattning och bygga upp huset igen.

    Turbomupp är inne på en annan sak som inte heller skall förringas: Hur det påverkar barnen på olika sätt. Att inte det blir någon thailandsresa varje julhelg torde vara ointressant för barnen jämfört med att se sina föräldrar oroa sig och kanske även se föräldrarna bråka om ekonomin.

    Att man gjorde en rejäl tabbe när man förändrade regelverket för a-kassornas avgifter vid denna tidpunkt får nog mest skyllas på extremt dålig tajming mer än något annat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #50

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Vwt inte om det är krisen.. men jag har iaf börjat intressera mig för att spara och placera mina pengar..

    Dessvärre är det ju en hel del som kommit på det där allt för sent.

    De sa nått kul till VDn på jobbet när han börja snacka om att vi skulle spara pengar på allt.

    "Hade det inte varit smartare att spara pengar när vi hade några att spara, nu har vi ju inga pengar att spara"
    slulle företaet sparat när det gick bra, skulle ni gnält för det
    "när fan skall det inesteras, om inte när det går bra" osv

    spara pengar, är inte det att bla se över sina kostnader?
    JAGUAR - spinner som en katt

  11. #51
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    Dessvärre är det ju en hel del som kommit på det där allt för sent.

    De sa nått kul till VDn på jobbet när han börja snacka om att vi skulle spara pengar på allt.

    "Hade det inte varit smartare att spara pengar när vi hade några att spara, nu har vi ju inga pengar att spara"
    slulle företaet sparat när det gick bra, skulle ni gnält för det
    "när fan skall det inesteras, om inte när det går bra" osv

    spara pengar, är inte det att bla se över sina kostnader?

    pengarna som vi gjorde i vinst gick till att rädda systerföretaget från att gå åt skogen, därav att hyfsat sur stämning på jobbet angående besparingar, då systerföretaget nu går bra men några pengar för att hjälpa oss dyker inte upp.

    Men svaret ligger ju någonstans mitt emellen, när det går bra och pengarna strömmar in, är det då inte smart att försöka lägga undan en viss del av dessa pengar till sämre tider?

    Anser hur som att man bör ha reserver på banken, tycker man inte detta behövs så ser jag ingen större vitts med att tycka synd om sånna personer heller.

    Har man köpt hus och man stupar på att a-kassan tar 1 månad extra för att börja betala ut, då har man ju helt ekelt köpt mer än vad man klarade av då inga reserver finns.
    Ungefär som de som bölar i AB för att a-kassan blivit lite försenad, bäst var väl han som hade närmre 30K efter skatt i månaden innan han fick gå, 0Kr på banken när det sket sig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    [Har man köpt hus och man stupar på att a-kassan tar 1 månad extra för att börja betala ut, då har man ju helt ekelt köpt mer än vad man klarade av då inga reserver finns.
    Ungefär som de som bölar i AB för att a-kassan blivit lite försenad, bäst var väl han som hade närmre 30K efter skatt i månaden innan han fick gå, 0Kr på banken när det sket sig.
    Problemet är likadant oavsett om det är självförvållat eller ej. Att folk behövt vänta på sina a-kassepengar eller ersättning från försäkringskassan i 4-5 månader är oacceptabelt.

    Själv är jag så gammalmodig att jag också vill ha en egen buffert men samtidigt får man vara medveten om att det tyvärr finns de som aldrig haft möjlighet att bygga upp en sådan.
    Nu tänker jag INTE på den du refererar till med en nettoinkomst på 30' eller de man kan se i TV3:s "Lyxfällan" utan snarare de ensamstående föräldrar, kanske med studieskulder och trots detta lågavlönade arbeten som får vända på varje krona månad efter månad.
    Blir en sån person arbetslös sitter man riktigt illa till och bör då kunna lita på att de försäkringssystem man betalat in till också kan sköta sina åtaganden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #53
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    [Har man köpt hus och man stupar på att a-kassan tar 1 månad extra för att börja betala ut, då har man ju helt ekelt köpt mer än vad man klarade av då inga reserver finns.
    Ungefär som de som bölar i AB för att a-kassan blivit lite försenad, bäst var väl han som hade närmre 30K efter skatt i månaden innan han fick gå, 0Kr på banken när det sket sig.
    Problemet är likadant oavsett om det är självförvållat eller ej. Att folk behövt vänta på sina a-kassepengar eller ersättning från försäkringskassan i 4-5 månader är oacceptabelt.

    Själv är jag så gammalmodig att jag också vill ha en egen buffert men samtidigt får man vara medveten om att det tyvärr finns de som aldrig haft möjlighet att bygga upp en sådan.
    Nu tänker jag INTE på den du refererar till med en nettoinkomst på 30' eller de man kan se i TV3:s "Lyxfällan" utan snarare de ensamstående föräldrar, kanske med studieskulder och trots detta lågavlönade arbeten som får vända på varje krona månad efter månad.
    Blir en sån person arbetslös sitter man riktigt illa till och bör då kunna lita på att de försäkringssystem man betalat in till också kan sköta sina åtaganden.
    Självfallet är det inte acceptabelt att det är sånn väntetid.

    Och även självklart så finns det dem som det verkligen är synd om, dock så har iaf jag upplevt i min närhet så är det dessa som ändå klarar sig ganska bra då de vet hur pengarna ska användas.

    Har du haft bra med lön och levt ett liv med lyx så är det nog bra mycket svårare att hoppa över till akasse nivå.

    Men egentligen är det ju inte NU problemen är som värst.
    Värre kommer det väl bli sedan om nått halvår-år när folk börjar få sänkta nivåer och utförsäkrad osv.
    Nu har jag inte koll på exakt hur många dagar med olika ersättningar man får där.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #54

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    pengarna som vi gjorde i vinst gick till att rädda systerföretaget från att gå åt skogen, därav att hyfsat sur stämning på jobbet angående besparingar, då systerföretaget nu går bra men några pengar för att hjälpa oss dyker inte upp.

    Men svaret ligger ju någonstans mitt emellen, när det går bra och pengarna strömmar in, är det då inte smart att försöka lägga undan en viss del av dessa pengar till sämre tider?

    .
    där ser man...
    du vill inte att hela företaget skall leva vidare, bara det inveseras ycket där jst du är.

    och när det börjar gå bra igen.
    vill du då att pengarna läggs på hög, eller investeras i utveckling av företaet?
    JAGUAR - spinner som en katt

  15. #55
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    pengarna som vi gjorde i vinst gick till att rädda systerföretaget från att gå åt skogen, därav att hyfsat sur stämning på jobbet angående besparingar, då systerföretaget nu går bra men några pengar för att hjälpa oss dyker inte upp.

    Men svaret ligger ju någonstans mitt emellen, när det går bra och pengarna strömmar in, är det då inte smart att försöka lägga undan en viss del av dessa pengar till sämre tider?

    .
    där ser man...
    du vill inte att hela företaget skall leva vidare, bara det inveseras ycket där jst du är.

    och när det börjar gå bra igen.
    vill du då att pengarna läggs på hög, eller investeras i utveckling av företaet?

    nej det företaget de pumpade in pengar i har gått back i 12 år, men nu helt plötsligt går det med vinst påstår dem, är nog det enda bolag som enbart har fordonsindustrin som kund som fortfarande gör detta..
    Vi är 4st företag i en grupp, 3 har alltid gått bra och 1 dåligt, varopå pengar har tryckts in från de vinstgenererande företagen.
    Min syn på det hela är ju att man börjar med att kapa bort de sjuka grenarna och satsar på dem friska.
    Att det skule gå med vinst nu är det ingen som tror på, utan det är nått företagsledningen säger för att så pass mycket pengar pumpats in, vore ju en total flopp om man bara öser in pengar och det inte hjälper, vilken ledning vill erkänna det?

    Som jag sa innan så ligger sanningen mitt emellan.
    Jag tycker det låter helt vansinnigt att när det går bra för företaget att då investera vart enda rött öre som blir, bättre att först och främst se till att ha en buffert på banken som alla andra normaltsett har.

    Vad är det som hindrar från att investera 75% och spara undan 25% under en viss tid.
    Jag ser hellre att man stoppar undan pengar än att jag och mina kollegor får sparken för pengarna är slut.
    Det är ju i många fall så nu att folk får gå för att det inte finns några pengar i företagen.

    Sen ska man inte ha förmycket pengar heller sparade, men att ha en buffert är bra, även för företag.

    Det är ju lite samma grej som händer med överbelånade privatpersoner.
    Stora lån, höga utgifter, inga reserver och inkomsten sjunker.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #56
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 881
    Medlem#
    891

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Är väl inte första gången i historien som höga skapade värden
    ger en hög belåning och orsakar närmast kaos i slutändan.

    Intressant tycker jag är när den högt hyllade marknadsekonomin inte fungerar
    och helt plötsligt kräver åtgärder för att inte totalt kolapsa.

    Varför inte försöka hitta en sund balansgång istället för dessa tvära kast mellan hög och lågkonjuktur....Kanske är det människan giriga natur som sätter stopp för detta.

    Jag själv som simpel småföretagre märkte till viss del av lågkonjukturen i höstas när det braka samman men sedan lossna det igen på det nya året.
    Tror det är tillfälligt, kommer nog fler svängningar.

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Intressant tycker jag är när den högt hyllade marknadsekonomin inte fungerar
    och helt plötsligt kräver åtgärder för att inte totalt kolapsa.
    Fast det kanske är vi som inte låter marknadsekonomin fungera fullt ut? Att vi tycker priset av krossade privatekonomier och livsöden är för högt att betala så vi försöker lindra verkningarna istället för att låta saker balansera in sig själva?

    Annars är det nog med marknadsekonomi som Churchill sa om demokrati: "Det sämsta som finns, om man undantar alla andra alterativ."

    Citat Ursprungligen postat av Olof
    Varför inte försöka hitta en sund balansgång istället för dessa tvära kast mellan hög och lågkonjuktur...Kanske är det människan giriga natur som sätter stopp för detta.
    Det är många som förklarar dessa uppgångar och sedan kollapsade bubblor med just girighet och rädsla: Girighet som får människor att ta omotiverat stora risker när det är på väg uppåt och man då vill tjäna minst lika mycket pengar "som alla andra", rädsla då det vänder nedåt och man då blir så omotiverat rädd att förlora det man har att man försöker hoppa av tåget i farten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #58

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Vad är det som hindrar från att investera 75% och spara undan 25% under en viss tid.
    .
    och en viss tid är hur länge?
    JAGUAR - spinner som en katt

  19. #59
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Att det skule gå med vinst nu är det ingen som tror på, utan det är nått företagsledningen säger för att så pass mycket pengar pumpats in, vore ju en total flopp om man bara öser in pengar och det inte hjälper, vilken ledning vill erkänna det?
    Suck! Vilken Ådalen-mentalitet...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  20. #60
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Att det skule gå med vinst nu är det ingen som tror på, utan det är nått företagsledningen säger för att så pass mycket pengar pumpats in, vore ju en total flopp om man bara öser in pengar och det inte hjälper, vilken ledning vill erkänna det?
    Suck! Vilken Ådalen-mentalitet...
    Hm, begriper att det antagligen är något negativt men annars för du förklara HUR du menar perr?

    Edit: Det är alltså själva referensen till Ådalen som jag inte begriper.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Byta termostat på og 900? I så fall, hur?
    Av _teSSan_ i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 16:43
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 16:51
  3. Ännu ett fall av Oljeläckage..
    Av Manne_74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 11:28
  4. Vad är detta för box ???? Den är i alla fall bränd !!
    Av Johmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 13:53
  5. 8 års motorgaranti- ett fall från verkligheten
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •