Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 137

Ämne: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kalmar
    Inlägg
    73

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Hej,jag för min del tycker det är skitjobbigt,
    jag blev varslad innan krisen,min arbetsgivare var 70 och ville lägga ner,
    (där hade mann vatt i 20 år)
    Det var i juli förra året,nu är jag inne på mitt andra jobb sen dess,
    Skit jobbigt att veta att man inte sitter säkert.
    mvh pillee

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 894

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Jag bytte inriktning på mitt företagande precis innan svackan, sålde av mitt gamla lastbils ekipage (ica) i rätt tid ??
    kanske, då efter en hel del efterforskning med det nya åkeriet så köpte jag en kran/tippbil
    3 axlför dyra penningar ny
    kan säga att det inte var i rätt tid timing som vanligt 3 månaders stillestånd jan-mars = dödsstöt
    nu efter ett och halft år så rullar det fortfarande på guds nåder och hoppas på en bättre vinter = ingen snö då jag huvudsakligen kör åt ett stenläggarföretag bla.
    Mvh Håkan
    9-3 Aero Sc ttid
    The Red Rocketeer

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Eftersom jag pluggar så har jag inte märkt av långkonjunkturen. Tvärt om så fick jag extrajobb i Februari och har jobbat mellan 40-80 timmar extra varje månad. Däremot så hoppas jag att trenden vänder under 2010 så chanserna att få jobb blir bättre. Redan innan krisen så var det väl inte så strålande goda utsikter för oss nyutbildade marknadsförare. Men bara att hålla tummarna att man kan halka in någonstans när C-uppsatsen är klar nästa sommar.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Arbetslös sen 1/7.
    Har bara ett extraknäck som bara betalar av mitt lån, inget annat.
    Ej medlem i A-kassan sen tidigare pga inte haft fast lön.

    Väntar besked från Alfa kassan, min kusin var nyligen med i tidningen. Han har väntat i 5mån på ersättning!

    Kul när man lagt ner massa pengar på bilen under kort tid, dessa får jag aldrig tillbaka...
    Kärringen nere på AMF ville jag klippa till, hon ville ge mig lite goda råd.

    -Har du bil?
    -Ja
    -Dyr?
    -Beror på, för mig ja för andra antagligen inte.
    -Sälj den super billigt så får du pengar över till mat
    -Ska inte Alfa kassan ge mig pengar till mat?
    -I kristider får man helt enkelt lida, och vill du ha mat så gör du bäst i att sälja allt du äger i princip

    Var tvungen att avbryta vårat möte för jag höll på göra nåt olagligt.
    Så funkar tydligen Sverige, jag behöver bli ruinerad innan jag får hjälp.
    Saablös dåre

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    förr eller senare måste det ju vända.

    Dock så tror jag det är en klar fördel för dem som HAR jobbat och nu börjar plugga som många verkar göra.
    har fullt med klasskompisar som nyligen gått ut sina fina högskolelinjer, 0% arbetslivserfarenheter, bara ett fint papper från skolan.
    De får självklart inget jobb alls, de som däremot har jobbat några år nu och blir uppsagda och då börjar plugga kommer ju ha ett väldigt övertag sedan när det vänder, både erfarenhet och utbildning.

    Jag ångrar inte en dag av de 5 åren jag jobbat istället för att plugga, var nått så evigt less på det när jag gick ut naturventenskap för lite drygt 5 år sedan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Jag har väl märkt av det lite grann. Mestadels på att frugan har svårt att få jobb nu efter en längre barnledighet.

    *Jag har gått med i A-kassan. (Har aldrig tidigare sett ett behov av det med nu är t.om jag lite nervös)
    *Kommer i höst att kunna lägga om ett av lånen vilket innebär 1/3 dels ränta mot vad jag har nu så det ger ett par tusenlappar + istället.
    *lite konstigt på jobbet... inte mindre att göra egentligen, men det känns att är kristider.
    *neddragningar på förskolan där pluttan skall börja. Det blir 1 personal på 7 småbarn om jag förstått det rätt. (Och jag som knappt klarar av 1 nu när jag är hemma )
    *Man märker det på att många vänner blivit varslade eller vet att de sitter lite lösare. Eller bytt jobb i förebyggande syfte.

  7. #27

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    kan inte bli bättre,har aldrig haft så mycket att göra som nu(bilverkstad) ,sambon har fått jobb och huslånet har blivit 800kr billigare i mån.
    Men jag lider med alla som varslas,verkligen trist

    Mvh Davve

  8. #28
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    I lilla Köping där jag bor märks krisen av, men även i Örebro med omnejd där jag jobbar.... Jädrar vad de sagts upp människor i vår del av världen.
    (Det hävdas att bergslagen/mälardalen är hårdast drabbade.)

    Personligen skall man väl inte gnälla, har ju jobbet kvar, dock får man jobba arslet av sig på riktigt i dessa tider för att hålla mina konsulter sysselsatta, och helst då också försöka tjäna nån krona här o där.

    För mig har krisen hittills inneburit: vansinnigt mycket mer arbete, mindre sömn då man grubblar varje natt hur det kommer gå, kommer jag hitta uppdrag åt mina konsulter, var man kan hitta uppdrag, vad händer annars, hur länge har vi råd att inte säga upp... o.s.v.
    Även ca 20-25% lägre lön, då inga rörliga delar trillar ut om inte resultatet inte når normala nivåer. Och det är inte många som fixar normala vinster nu. Förutom bankerna då (Vete faan hur de gör??)
    Men visst även billigare boende i och med de idiot-låga räntorna, jag menar 1,69% i villa-ränta?? Ujujuj vad den kommer att gå upp framöver...

    Det som slår mig är främst "Det nya tuffa Sverige", vilket gör att man bävar för att bli arbetslös (ingen faan vet hur länge man har jobbet kvar idag) och de som nu trillar ut i arbetslöshet eller sjukdom, dem är det fasen inte lätt för.

    Jag undrar hur de mår, de som byggt nya hus för kanske 3 mille här i stan, och där båda jobbade heltid med "säkra" och skapligt välbetalda jobb på Volvo/Getrag, och nu i bästa fall har jobbet kvar, men utan skift-tillägg och bara 90% av lönen.. Samdigt som oron över hur länge de har det kvar gnager.
    Fy fasen, jag är inte avis...

    Detta gör ju att allt hämmas. Man går mindre på krogen, man renoverar mindre, köpa ny bil?? Glöm det, osv.

    Så det där med "köpfest" hos de 90 % som har jobben kvar, det tror jag inte ett skit på, då skulle det fortfarande behövas personbilar, lastbilar, gruvmaskiner, kylskåp, mobiltelefoner, sommarstugor, byggas villor o.s.v i BETYDLIGT högre omfattning än nu.

    Så egentligen så är det ju vi som har jobb som orsakar krisen. Vi handlar inget av oro för att vi kanske kommer behöva pengarna om vi själva blir av med jobben snart... Så den onda cirkeln har bara börjat, och jag tror inte vi sett den riktiga krisen än. Oavsett vad alla försöker skriva om små uppgångar.
    Vänta till folk börjar stämpla ut. (Man har bara 360 dgr nu för tiden) och alla ev. inkomstförsäkringar tagit slut (brukara kanske hålla ca 6 mån).
    DÅ, börjar krisen när svenskarna måsta tvångsälja hus, sommasrstugor, bilar o liknande för att överhuvudtaget överleva. Detta samtidigt som de skickas land o rike runt för att söka jobba de inte vill ha, de inte kan pendla till, och kanske inte är kvalificerade för, men som de måste söka för att inte bli av med soppköks pengarna som erbjuds från det allmänna....
    (Förnedrande är bara förnamnet!)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    perr>>Även om jag inte ens läst morgontidningen ännu törs jag lova att detta var det mest insiktsfulla och empatiska jag kommer läsa idag.

    Hörde för övrigt sommarprataren Kerstin Hessius som sommarpratare igår som även hon berörde detta ämne. Hessius är fd chef för stockholmsbörsen och numera VD för 3:e AP-fonden.
    Hon talade om vad som styr oss i ekonomiska beslut: Att vi är beredda att ta omotiverat större risker då vi ser att det gått bra för oss själva och andra under en längre tid men att vi blir omotiverat försiktiga av rädsla då det blåser omkring oss.
    Programmet kan höras här: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?p...rtikel=2847727
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Jag blev av med jobbet i en massuppsägning precis i början av denna lågkonjunktur.
    Jag tog min examen i januari 2006 så jag hade inte hunnit arbeta speciellt länge åt företaget och var tyvärr den av de 120 personerna som fick gå som hade kortast anställningstid
    Jag fick beskedet i slutet av september och fick gå anställd utan sysselsättning under uppsägningstiden. Min sista dag på jobbet var 1 oktober.

    Jag gick arbetslös rätt så länge, försökte att gå genom bemanningsföretagen där det i princip var tvärnit. Fick höra att min utbildning inte var vatten värd då jag bara hade knappa 2års erfarenhet. Utan det enda arbete som dom tyckte jag passade för var en tjänst (iofs inom mitt yrkesområde) där det inte ställdes några som helst kompetenskrav, arbetet gick väl i princip ut på att öppna kuvert åt den som var ansvarig.
    Lönen var därefter och jag talade om för dem att jag tyckte det var bättre att ge dessa typer av arbeten till dem som inte har kunskapen för att göra den typen av arbeten som jag är kvalificerad för. Det enda dom försökte göra var att få så kvalificerad arbetskraft som möjligt för ett så lågt pris som möjligt. Jag tror inte en sekund på att inte arbetsuppgifterna varit mer krävande när det väl gällde.

    Arbetsförmedlingen ska vi inte prata om, fick träffa den största idiot någonsin. Han ljög mig rakt upp i ögonen och kostade mig tom 3 månaders anställning.
    Jag ordnade i februari ett arbete själv, utan någon som helst inblandning från af.
    Då jag vid det laget hade gått hemma ett tag så ringde arbetsgivaren upp af för att höra om dom kunde få någon typ av anställningsbidrag för att anställa mig. Notera att jag vid det här laget redan hade fått tjänsten.
    Idioten svarar då något i stil med "Nej, några sådana bidrag har vi inte, men ni kan få Anders på praktik i 3månader". Arbetsgivaren blev ju såklart överlycklig då det innebar att han inte skulle behöva betala någon lön i 3 månader, jag blev fly förbannad då det innebar att jag skulle behöva arbeta heltid i 3 månader för a-kasseersättningen. T.o.m. mina intjänade dagar drogs av under dessa månader.
    Enligt idioten så skulle ju jag tacka honom och kyssa hans fötter, för om jag inte hade fått denna praktik så hade jag ju inte fått något arbete öht.

    Om jag vägrade gå med på detta så skulle jag bli av med min a-kasseersättning och förhandlingsläget hos den nya arbetsgivaren skulle knappast bli det bästa.
    Jag påbörjade 1 mars en tre månader lång praktik och är sen dessa månader gick ut anställd. Då jag ställde upp på praktiken så krävde jag definitivt högre lön än jag gjort annars, men jag tjänar fortfarande drygt 20 000kr mindre per månad än jag gjorde innan.

    Så även om det defintivt inte är synd om mig och jag egentligen inte har sänkt levnadsstandarden ett dugg så är jag mycket glad att jag lagt undan så pass mycket pengar som jag gjort under de goda tiderna och således har råd att åka utomlands som jag vill, köpa ny bil om jag vill osv.
    Då vi inte har några barn och inte speciellt dyrt boende så har jag alltid försökt att klara mig på 10 000kr per månad, resten av pengarna har åkt in på sparkonto och använts till just resor eller större inköp. Så någon större förändring på den ekonomiska sidan förutom att det är betydligt mindre pengar in på sparkontot har det som tur var inte blivit.
    Men att skaffa barn har vi idag helt och hållet lagt på is, jag har större visioner än att arbeta för den lönen jag gör idag och med det lilla ansvaret som jag gör. Så om inte det bättrar sig på båda fronter så kommer jag att börja söka mig vidare, skaffa barn utan att ha en säker grund? Glöm det.

    Jag är också väldigt glad att jag har ett arbete, ser jag på de gamla studiekamraterna så är det många som går hemma.

    När detta vänder så j@@@@r ska jag uppåt igen.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Perr: Sambon arbetar ju som mäklare i orten du pratar om. Dom säljer hus som aldrig förr. Förra månaden så satte dom all time high, har aldrig sålt mer på en och samma månad. Så nog tusan verkar det finnas köpkraft kvar alltid.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  12. #32
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Perr: Sambon arbetar ju som mäklare i orten du pratar om. Dom säljer hus som aldrig förr. Förra månaden så satte dom all time high, har aldrig sålt mer på en och samma månad. Så nog tusan verkar det finnas köpkraft kvar alltid.
    Som sagt: Glaset kan vara halv-fullt eller halv-tomt. Allt beror på hur man vill se världen... Jag kanske är för mycket "neggo". Kanske dags att bli mer "posso"....

    Man kan ju fundera på om maklarnas "all-time-high" kanske beror på att det nu finns fler hus/fritidshus till salu än tidigare. Och kikar man på lagfarterna i tidningen så verkar priserna planat ut. Även om en del "det-var-som-faan"-priser syns då och då.

    Och då kan man klura vidare lite på detta...
    Varför finns det plötsligt fler hus till salu, speciellt alla fritidhus, mitt i sommaren?? och varför stiger inte priserna på marknaden om köpkraften är stark??? Kan det vara pga att folk "måste" sälja, eller tar det säkra före det osäkra och säljer ändå (vilket väl är samma sak)
    För nybyggandet, det har väl i princip dött här i trakten...

    Jag ser infon om att mäklarna sätter "all-time-high" i dessa tider som tecken på nåt som inte är riktigt friskt i ekonomin. (Och inte bara att de är fler mäklare på spvm numera).

    Men jag kanske borde se det som positivt. Eller??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Nu känner jag mig minst lika "neggo" som perr men att utnyttja de låga räntorna för at skaffa sig ett större/dyrare boende kan ju ha en baksida också då räntorna vänder uppåt.

    Man är ju olika som människa och själv är jag försiktig i överkant då det gäller att ha marginaler i ekonomin, mestadels av naturen och uppfostran men även för att jag fått erfara hur förhållandena kan ändras över en natt och att man då maktlöst bara måste försöka anpassa sig.

    Visst är det bra med ett allmänt trygghetsystem i form av sjuk. och arbetslöshetsförsäkringar men att helt förlita sig på dessa är nog att lura sig själv så att med redan små marginaler byta upp sig till ett dyrare boende och förlita sig på fortsatt låga räntor torde vara riskfyllt.

    Kul att det inte är totalförlamning på fastighetsmarknaden ens på orter där många uppsägningar skett
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Nu känner jag mig minst lika "neggo" som perr men att utnyttja de låga räntorna för at skaffa sig ett större/dyrare boende kan ju ha en baksida också då räntorna vänder uppåt.

    Man är ju olika som människa och själv är jag försiktig i överkant då det gäller att ha marginaler i ekonomin, mestadels av naturen och uppfostran men även för att jag fått erfara hur förhållandena kan ändras över en natt och att man då maktlöst bara måste försöka anpassa sig.

    Visst är det bra med ett allmänt trygghetsystem i form av sjuk. och arbetslöshetsförsäkringar men att helt förlita sig på dessa är nog att lura sig själv så att med redan små marginaler byta upp sig till ett dyrare boende och förlita sig på fortsatt låga räntor torde vara riskfyllt.

    Kul att det inte är totalförlamning på fastighetsmarknaden ens på orter där många uppsägningar skett
    Hej LM!

    Tänk på att bankernas villkor idag är helt helt andra än innan krisen, även om räntan är låg skall du klara en uppgång av räntan för att kunna få låna.

    Man lånar mao inte ut lika vårdslöst som man gjorde tidigare vilket bör bädda för en sund ekonomi både för banken, den som lånar för huset, bankens övriga kunder etc.

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Man lånar mao inte ut lika vårdslöst som man gjorde tidigare vilket bör bädda för en sund ekonomi både för banken, den som lånar för huset, bankens övriga kunder etc.
    Förvisso är bankerna säkert försiktigare men jag törs nog påstå att bankerna skiter om deras kunder får leva på makaroner 7 dagar i veckan så länge de får in sina räntepengar som bankerna tjänar pengar på.
    Ju mer bankerna kan låna ut desto mer pengar tjänar de, förutsatt att de kan minimera kreditförlusterna.

    Jag påstår inte att bankerna luras men att utlåning mot ränta är en del av deras affärsidé och att de därför naturligtvis vill låna ut så mycket som möjligt förutsatt att de är någorlunda säkra på att få igen sina fordringar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Man lånar mao inte ut lika vårdslöst som man gjorde tidigare vilket bör bädda för en sund ekonomi både för banken, den som lånar för huset, bankens övriga kunder etc.
    Förvisso är bankerna säkert försiktigare men jag törs nog påstå att bankerna skiter om deras kunder får leva på makaroner 7 dagar i veckan så länge de får in sina räntepengar som bankerna tjänar pengar på.
    Ju mer bankerna kan låna ut desto mer pengar tjänar de, förutsatt att de kan minimera kreditförlusterna.

    Jag påstår inte att bankerna luras men att utlåning mot ränta är en del av deras affärsidé och att de därför naturligtvis vill låna ut så mycket som möjligt förutsatt att de är någorlunda säkra på att få igen sina fordringar.
    Hej!

    Naturligtvis är det bankerna uppgift att tjäna pengar som de flesta andra verksamheter (även om bankerna de senaste åren varit mycket mycket vårdlösa och inte tänk på de som lånar pengarna har möjlighet att hantera återbetalning, ett lån är ett lån och skall amorteras). Men bankerna är brännt sig ordentligt på kreditkrisen som precis varit. Det är inte småbelopp precis som de skriver ner i sina rapporter och så himla lätt är det inte att tjäna in dessa genom utlåning (för att minimera totalrisk för bank). Hur många storbanker i världen har inte varit tvunget att räddas, hade de pengarna satsats på nyföretagande, världsfattighet mm hade vi kunnat leva i en helt annan värld gissningsvis men nu gick de åt bankerna och rädda dem för att inte få ringar i vattnet, bankerna kommer alltid undan se bara skillnaden mellan inlåning och utlåning.

    Sedan är knepet för bankerna som du skriver låna ut så mycket som möjligt till så säkert som möjligt men det kan man glömma vilket senaste tiden påvisat. Annars hade det varit lite av en egen pengatryckarmaskin ju...

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  17. #37
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Lyckligtvis har iaf en fått praktikplats så nu skurar han toaletter efter fotbollsmatcher, istället för att jobba som licenserad svetsare.
    Utan att vara för kaxig och tvärsäkert påstå att jag skulle kunna göra detsamma tycker jag han gör det jättebra.
    Snackade faktiskt med han igår, arbetsförmedligen hade gjort fel så han bussade sin jobbcoach på dem och slapp taolettjobbet! Han var glad igår kan jag meddela.

    Jobbet som var en följd av Arbetsförmedlingens "ungdomsgaranti" innebar alltså att han skulle jobba som vaktmästare åt kommunen medans den vanliga vaktmästaren skulle opereras. När den ordinarie vaktmästaren sedan var såpass frisk att han kunde jobba igen så skulle min polare få gå hem. Chansen till fortsatt anställning för min polare var 0% oavsett hur duktig han var. Hade han vägrat så hade de dragit in hans a-kassa.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  18. #38
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Man kan ju tycka att vissa branscher borde kunna dra nytta av arbetslösheten men uppenbarligen kan även dessa misslyckas: http://www.sr.se/cgi-bin/isidorpub/P...0&ProgramID=99

    Å andra sidan får man väl hoppas de kan hjälpa sig själva bättre än de lyckats med andra.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #39
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    hä i stan säljs rätt mycket hus med, priserna har väl stannat upp, men de sjunker ju knappast.

    Folk verkar låna lika obehindrat som tidigare, en annan får nej fast man har 20-30% av huspriset kontant och fast anställning osv.
    Vissa andra verkar kunna lösa låna för 3 mille utan nått.

    Men hur blir det egentligen sen, många här i stan har byggt hus de senaste åren i mångmiljonklassen, ett par st har redan stupat och fått sälja.
    Om man nu får sälja huset när räntan är i det närmsta obefintlig, vad händer den dagen vi har 6%ränta på det där 3miljoners lånet?
    Då måste ju nästa form av "kris" komma.

    Jag tillhör med den gruppen som, bunkrat upp bra på banken under de goda tidern, tanken var först kontantinsatts i ett hus någonstans 1-1,5 milj nu ligger det snarare som en reserv om det skulle inträffa något.
    Känns iaf skönt att ha en bra bit över en halv årslön på bankkontot.

    Men helt ärligt så tycker jag inte synd om dem som tagit jättelån, många verkar ju inte ens amortera av dem....
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #40

    Re: Lågkonjunktur, har den påverkat dig och i så fall hur?

    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Lyckligvis sitter jag hyfsat säkert på jobbet, vi har detta året to.m ökat vår omsättning och har mycket god beläggning.
    Bor på liten ort som klarat sig bra i det stora hela, huvudindustrin NIBE AB med över 1000 ortsbor anställda går fortfarande väldigt bra som väl är.

    Av vänner och bekanta har (hittils) bara en blivit av med sitt arbete.

    Gissar att det är värre i storstäderna, och vissa yrkesgrupper har ju också drabbats betydligt värre än andra.
    bara att grattulera...
    hela världens bilindustri måste väl nästan stå i kö för ett studiebesök.
    inte många bilföretag som kan säga det ärligt idag... eller?
    JAGUAR - spinner som en katt

Liknande ämnen

  1. Byta termostat på og 900? I så fall, hur?
    Av _teSSan_ i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 16:43
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 16:51
  3. Ännu ett fall av Oljeläckage..
    Av Manne_74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-26, 11:28
  4. Vad är detta för box ???? Den är i alla fall bränd !!
    Av Johmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 13:53
  5. 8 års motorgaranti- ett fall från verkligheten
    Av Per L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 16:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •