Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Måla bromsoken, ett par fråger?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    58

    Måla bromsoken, ett par fråger?

    Ska byta bromsskivor runt om bilen samt belägg. Vill samtidigt måla min bromsok, men då är dessa oken vart med ett par år så ser de inte allt för roliga ut. De funkar fortfarande så känns lite dumt att köpa nya bara för att få dom målade.

    Tänkte bara fråga om det är något jag behöver tänka på med när jag målar dom? Hört att en del målat på plats behöver ju inte se för seriöst ut heller bara det syns att dom är färgade.

    Bilen i fråga är en 9-3 2.0T - 00
    Saab 9-3 2.0T

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Citat Ursprungligen postat av Haziza
    Ska byta bromsskivor runt om bilen samt belägg. Vill samtidigt måla min bromsok, men då är dessa oken vart med ett par år så ser de inte allt för roliga ut. De funkar fortfarande så känns lite dumt att köpa nya bara för att få dom målade.

    Tänkte bara fråga om det är något jag behöver tänka på med när jag målar dom? Hört att en del målat på plats behöver ju inte se för seriöst ut heller bara det syns att dom är färgade.
    Bilen i fråga är en 9-3 2.0T - 00
    Då är det väl bara att pensla på dom eller...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    58

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Haziza
    Ska byta bromsskivor runt om bilen samt belägg. Vill samtidigt måla min bromsok, men då är dessa oken vart med ett par år så ser de inte allt för roliga ut. De funkar fortfarande så känns lite dumt att köpa nya bara för att få dom målade.

    Tänkte bara fråga om det är något jag behöver tänka på med när jag målar dom? Hört att en del målat på plats behöver ju inte se för seriöst ut heller bara det syns att dom är färgade.
    Bilen i fråga är en 9-3 2.0T - 00
    Då är det väl bara att pensla på dom eller...
    Tänkte på packningarna om det är något man bör va rädd om?
    Saab 9-3 2.0T

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Det hänger ju lite på vad för typ av färg du målar med och vad "inte för roliga" betyder.
    Är det ett tjockt lager rost så går det naturligtvis inte att måla det och tro att det kommer sitta kvar sedan...

    Stålborste osv för att borsta bort rost och sedan på med en hammerite-färg eller liknande som tål värmen och klarar av att målas på rost...


    Frågan är väl om du drabbas av "gör om, gör rätt" inom en inte allt för lång framtid.


    Mvh Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    58

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Citat Ursprungligen postat av Soundcorp
    Det hänger ju lite på vad för typ av färg du målar med och vad "inte för roliga" betyder.
    Är det ett tjockt lager rost så går det naturligtvis inte att måla det och tro att det kommer sitta kvar sedan...

    Stålborste osv för att borsta bort rost och sedan på med en hammerite-färg eller liknande som tål värmen och klarar av att målas på rost...


    Frågan är väl om du drabbas av "gör om, gör rätt" inom en inte allt för lång framtid.


    Mvh Johan
    Tar såklart bort det jag kan, tänkte köra med hammarlack hört att det ska funka bra.
    Saab 9-3 2.0T

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    en stålborste och ta bort det som sitter löst, hammarlacken fäster ganska bra sen.

    Måla bara sjäva utsidan så är det ju inget problem, du behöver ju inte klabba i massa färg där beläggen sitter.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    en stålborste och ta bort det som sitter löst, hammarlacken fäster ganska bra sen.

    Måla bara sjäva utsidan så är det ju inget problem, du behöver ju inte klabba i massa färg där beläggen sitter.
    Hammarlacken smälter utav värme, bromok rycker och den flagar om bromsvätska kommer i kontakt med den.. 2K färg är bra och för att de ska hålla bör man pensla eller lägga 10 lager färg med spruta. Annars finns speciell färg 2K kostar ca 300-400 spänn just avsedda för hög värme och bromsok.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    inga problem med hammarlack om du inte kör så oken blir överhettade.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    inga problem med hammarlack om du inte kör så oken blir överhettade.


    Har målat flertalet ok med hammarlack, efter ett par 3 år kan ibland den silverfärgade hammarlacken börja gulna lite pga värme, vilket bara är att pensla på ett nytt lager för att undvika.

    Aldrig råkat ut för att det skulle vara ett problem, lägga 400-500kr när men burk hammarlack kostar 50kr känns inte motiverat.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Smaken är som baken, delad.
    Ska man köra bil utan att bromsa då duger säkerligen akvarell färg som man målar på papper i lekis.
    Jag har målat mina och efter första test att bromsa par ggr från 180km till 50km rykte dom som sjuton och jag kan visa bild och skämmas att jag gått på nit.

    2K för industri lack är perfekt och priset är ca 200:-/ per liter färg inkl. härdare 2:1 förtunning 8:1 . Finns i 3 eller 4 kulör.
    Lackade en kompis bil förra sommar kostnad ca 600:- för hela bilen. De var han som köpte färg och jag blåste på och har kännedom
    om detta.

    Med en liter kan jag lacka 100 st bromsok med flera varv.

    PS! ta en droppe bromsvätska och lägg på hammarlack och kolla efter en dag hur det ser ut. Har bilder även här att visa i fall man önskas.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Citat Ursprungligen postat av George
    PS! ta en droppe bromsvätska och lägg på hammarlack och kolla efter en dag hur det ser ut. Har bilder även här att visa i fall man önskas.
    Bromsvätska löser ju istortsätt allt.

    Men mina bromsok läcker inget så varför skulle det vara ett problem?

    jag har aldrig haft några problem med rök eller något sånt på de bilar jag använt det till.

    hammarlacken fäster ju som regel bättre på rost än va 2-k färg som för den delen normaltsett inte heller den tål några jätte temperaturer.

    Känns väldigt overkill att måla bromsoken med lackspruta.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Kumla
    Inlägg
    32

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    annars kan man ju göra på latmans sättet!
    köp lämplig spray färg, billig maskeringstejp. sen är de bara å maskera de delar man inte vill ha färg på och sätta nån gammal trasa över fjäderben och bromsskivan.
    klart och relativt snyggt på några minuter. funkade riktigt bra för mig! och färgen ser som ny ut efter 1 års året runt bruk och blivit överhettade några gånger.

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av George
    PS! ta en droppe bromsvätska och lägg på hammarlack och kolla efter en dag hur det ser ut. Har bilder även här att visa i fall man önskas.
    Bromsvätska löser ju istortsätt allt.

    Men mina bromsok läcker inget så varför skulle det vara ett problem?

    jag har aldrig haft några problem med rök eller något sånt på de bilar jag använt det till.

    hammarlacken fäster ju som regel bättre på rost än va 2-k färg som för den delen normaltsett inte heller den tål några jätte temperaturer.

    Känns väldigt overkill att måla bromsoken med lackspruta.
    De finns inte någon bromsok som läcker i värden annars får man inte köra bil men möjlighet finns alltid vid klossbyte eller annat att bromsvätska kommer i kontakt med hammarlack.
    Bromsvätska byter inte på 2K färg.
    Här kan man se hammarlack på länken och på bromsokbygel, en som har brunnit( grönfärg) och den andra som flagat (silver.)
    Själva bromsok är 2K färg.



    PS! De är ingen tvång att måla med spruta, men kanske ser trevligare och man kan lägga 20 lager av färg om man så ville.!! eller pensla tjockt och lägga sista par varv med spruta.


    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Stålborste på borrmaskin, kör rent ordentligt med den och sen pensla hammarlack. Så brukar jag göra och resultatet blir helt ok.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Problemen har inte varit underarbete, mina har varit blästrade i denna samanhang 2 års sen.. Problemet har varit värme och bromsvätska som kanske hade jag på mina händer och som framgår att mina fina målade länkarmar vid byte av bussningar och dyl.. som flagade. Min egen erfarenhet talar inte bra om hammarlack och andra tycker inte så.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    förstår inte varför det ska komma olja på oken vid klossbyten,, har aldrig hänt mig.

    Gerorge> tittar man på din bild så är bygeln gropig och rostig men oket slätt o fint.. kan man anta att oket nästan var nytt men bygeln gammal o rostig från början?

    Målade runt om med svart hammarlack för ett par veckor sen o visst luktade det väl lite färg när jag kört men det beror nog mer på att jag målade centrum på skivorna så lacken blev lite varm när jag körde men inte brann eller flagnade det.
    Brukar vara rätt tjockt med rost på gamla ok så jag tycker inte det räcker att borsta dom utan jag knackar av all rost med en hammare först.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    förstår inte varför det ska komma olja på oken vid klossbyten,, har aldrig hänt mig.

    Gerorge> tittar man på din bild så är bygeln gropig och rostig men oket slätt o fint.. kan man anta att oket nästan var nytt men bygeln gammal o rostig från början?

    Målade runt om med svart hammarlack för ett par veckor sen o visst luktade det väl lite färg när jag kört men det beror nog mer på att jag målade centrum på skivorna så lacken blev lite varm när jag körde men inte brann eller flagnade det.
    Brukar vara rätt tjockt med rost på gamla ok så jag tycker inte det räcker att borsta dom utan jag knackar av all rost med en hammare först.
    Ca 2 års sen var både bygel och ok blästrade och målade med hammarlack. Kolvar i oket var isär tagna och dom var lite rostiga
    men de fungerade ändå då. Förra året har jag tagit ner länkar och satte nya bussningar samt byte ABS klumpen och nya skivor men oken var inte hundra funktionellt,… då köpte jag nya. I samråd med min kompis ägare av en av största lack firmor här fick jag tips att 2K färg används ofta med god resultat för att måla ok. Därför pratar jag bra om detta färg. Även speciell färg som tål hög värme är
    2K baserat. Hade du sett mina länkarmar så fina var dom målade också med hammarlack skulle man inte tro att bromsvätska
    skulle ingripa dom. Där finns ingen värme och jag gjorde min sista test . Som sagt vid ABS byte har jag dragit nya koppar ledningar på hela bilen och antagligen en trasa eller mina händer , smutsiga av bromsvätska har kommit i kontakt med länkarmar och ok , men som man ser finns inga förändringar på oket men stora flagningar på länkarmar är lätt att se. Färg på mina gamla ok fans knappast ty lack har brunnit upp och dom hade slitna/rostiga kolvar. Det som man ser på bygel på min bild, ser bra ut jämfört hur mina gamla ok såg ut.

    PS! min personliga åsikt är att köpa 2K för bil lack och pensla eller spruta eller båda delar. Bra billigare än hammarlack och håller bättre.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Citat Ursprungligen postat av George
    PS! min personliga åsikt är att köpa 2K för bil lack och pensla eller spruta eller båda delar. Bra billigare än hammarlack och håller bättre.

    Nu vill jag inte vara gnällig men 2k färg blir absolut inte billigare.
    Hammarlack köper man en burk för 65kr på biltema.

    2-k färg ligger på lite styft 100lappen per dl och ungefär det samma för härdare.
    (men du kanske har special special kompispris?)

    Vilket gör att en vanligt billack går på sådär 400kr och hammarlack 65kr.
    Pensel köper man med fördel för 10 spänn på biltema.

    Bromvätska löser istortsätt alla färger, därav att det kan vara bra för att rengöra målade saker med.

    Att 2-k färg håller bättre om det är riktigt gjort kan jag hålla med om, men å andra sidan så kan jag måla om mina bromsok 6-7 gånger för priset av en 2k lackering.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Måla bromsoken, ett par fråger?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av George
    PS! min personliga åsikt är att köpa 2K för bil lack och pensla eller spruta eller båda delar. Bra billigare än hammarlack och håller bättre.

    Nu vill jag inte vara gnällig men 2k färg blir absolut inte billigare.
    Hammarlack köper man en burk för 65kr på biltema.

    2-k färg ligger på lite styft 100lappen per dl och ungefär det samma för härdare.
    (men du kanske har special special kompispris?)

    Vilket gör att en vanligt billack går på sådär 400kr och hammarlack 65kr.
    Pensel köper man med fördel för 10 spänn på biltema.

    Bromvätska löser istortsätt alla färger, därav att det kan vara bra för att rengöra målade saker med.

    Att 2-k färg håller bättre om det är riktigt gjort kan jag hålla med om, men å andra sidan så kan jag måla om mina bromsok 6-7 gånger för priset av en 2k lackering.
    Jag vet vad färg kostar, trots att jag betalar inget , vi byter tjänster. Färg som jag fått hittills är Spies Hecker akryl baserad, men nu
    får inte användas längre i yrkes samanhang de är vattenbaserat bas men inte klarlack än så länge!! Jag har skrivit i min tydigare inlägg att de finns färg för industribruk säljs av Syntema och de går att köpas i handel för privata personer och priset är ca 500-600kr för 3liter färg inkl. tillhörande härdare samt tinner.
    Färg finns i vit svart och blå eller fler,tror jag. Du kan ringa din närmaste återförsäljare som jag tror finns
    i Syntema i Vaggeryd AB Tel: 0393-127 30 dom säljer till dig 2komp färg inkl allt som jag skrev ovan för ca 160kr/liter.
    Du behöver oxå köpa epoxi grund och då blir de bra. Färg är stark som fa.. och härdar snabbt snabbare än bilack men flyter inte bra och måste förtunnas mycket om man tänker lacka bil. Deras rekommendationer ska man strunta i sådan fall och använder man 50% av tinner då blir bra att lacka även bilen.
    Att lacka bromsok då går bra att gå efter deras rekommendationer.

    PS! Vatten baserad lack i dagens miljö värd kostar bas ca 500-600 /liter plus 2 komp klarlack och härdare. Summan blir ca 1000 spänn/liter.
    Hagmans hammarlack är inte billigare än industri färg

    Andra PS! kan verka att jag tjatar mycket men i slutände de är upp till var och en att bestämma vad dom ska ha, även du.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-5 2.3T - 00 , ett par fråger
    Av Haziza i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 04:05
  2. Byglar på bromsoken.
    Av noben i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 02:00
  3. ** Nybliven saab ägare som behöver hjälp med fråger ang ladd
    Av migge_85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-21, 09:44
  4. Måla bromsoken??
    Av Manolo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 13:41
  5. lacka bromsoken..
    Av Mugen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •