Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kopplingsbekymmer Saab 900 mod 1987

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Kopplingsbekymmer Saab 900 mod 1987

    En kusin har fått överta vår mosters 900 C -87( tror jag den heter-har förgasare). Har bara gått drygt 6' mil men blivit stående senaste åren.

    Men det mer akuta inträffade när han skulle köra ut den. Kopplingen tog inte. Det hörs ett väsande och när han tittade under motorhuven såg han att det runnit hydralvätska. Behållaren är ganska full ändå. Kanske har han fyllt på? Vad kan det vara? Vad kan det kosta? Fara värt den skrotas om det är för svårt.

    Sedan krånglar bromsarna efter tiden den stått. Är det bara beläggen är det väl inte så farligt men skall skivorna bytas också är det väl mer omfattande.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 125
    Medlem#
    7182

    Re: Kopplingsbekymmer Saab 900 mod 1987

    Hej!

    Jag misstänker att det är slavcylindern som har tackat för sig. Här finner du lite bilder hur det ser ut under plastkåpan vid koppling/slavcylinder. Jag misstänker att det är i dessa regioner som du har sett läckage?

    Slavcylindern går antingen att renovera med en ny packningssats (troligen ca 100kr i material), eller så köper man en ny (ligger på 590kr på Speedparts). Svårighetsgraden för byte ser du ovan.

    Angående bromsarna så skulle det nog kunna räcka att motionera bromsoken, konstruktionen på de främre oken upp till 1987 gör att de väldigt lätt kärvar om bilen har stått still en längre period.

    Tycker helt klart att det är värt att lägga ned den tid som det krävs med tanke på miltalen! Absolut inte skrota den i alla fall.

    MVH

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Kopplingsbekymmer Saab 900 mod 1987

    Tack för prima råd!!

    Vore synd om den skrotades. Som ny i kupén och ingen rost vad jag vet

    Häls H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Kopplingsbekymmer Saab 900 mod 1987

    Av alla bilar jag haft(närmar sig 50-tal) så är ju og900 den absolut lättaste bil som finns att byta koppling på. Kul å se att nån bryr sig om dom fortfarande.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Kopplingsbekymmer Saab 900 mod 1987

    Nu är ju bilen inte min. Men jag hade en 900i 1985 med komfortpaket tills för några år sedan. En invändningen var att det kunde kännas lite trång med en familj ( förutom halvkombiutrymmet som tog mkt).

    Men vad gäller stolar och körning på landsväg tycker jag den håller ännu idag. Skulle absolut kunna tänka mig en igen.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. tips ang köp av saab 900 t16 cab 1987
    Av turbo niklas i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-02, 00:34
  2. Problem med handbroms på saab 90 1987
    Av Aero_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 01:46
  3. Kopplingsbekymmer
    Av VBNicke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-17, 10:18
  4. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •