Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Mata skruvdragare via batteriladdare?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Unhappy Mata skruvdragare via batteriladdare?

    Hoj!
    Hur många Ampere kan en normal 12 V skruvdragare tänkas vilja ha?
    En altan på ca 20 m2 ska byggas och jag har en skruvdragare med halvbra batteri. Jag har dessutom en CTEK-laddare som kan användas som strömkälla, max 7 A.

    Kan det funka att driva skruvdragaren med laddaren i stället för batteriet?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  2. #2

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    eller så köper man en ny dragare för 2 - 300 :-
    JAGUAR - spinner som en katt

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    Citat Ursprungligen postat av 99 då 9-5 nu, båda svarta
    eller så köper man en ny dragare för 2 - 300 :-
    Visst, men det känns ju lite onödigt om det funkar med laddaren.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Kan det funka att driva skruvdragaren med laddaren i stället för batteriet?
    Hur mycket ström (A) skruvdragaren drar vid full belastning är något du får mäta dig fram till med en multimeter såvida inga uppgifter finns. Men är den på 12V så är det ju rent logiskt okej att koppla in en annan spänningskälla på denna nivå. Nu vet jag inte vilken Ctek laddare du har. Men är det en som har supply mode t.ex. MULTI XS 7000 så kan du troligen använda den. Är det en Onyx är jag mer tveksam då Ctek kräver att det det finns ett batteri anslutet annars startar de inte sin laddningprocedur.

    Om inte annat får du släpa fram ett 12V batteri av något slag. t.ex. ett "bil"-batteri som du ansluter skruvdragaren till med lagom lång kabel & så ansluter du även laddaren till batteriet. Då får du möjlighet att dra bra med ström samt att laddaren hela tiden förser batteriet med ny kraft. Glöm bara inte att det kan vara bra med en lämpligt dimmensionerad säkring mellan batteri & verktyget.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    Annars är ju borrmaskin ett alternativ.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    jag tror knappast elektroniken i en CTEK laddare är avsedd för att driva saker med.............det är väl för det första en pulsladdare och att de ger 7 A är nog inget man kan bygga nåt på eftersom den först pulsar igång batteriet och mäter sen om den ska ge på mer.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag tror knappast elektroniken i en CTEK laddare är avsedd för att driva saker med.............det är väl för det första en pulsladdare och att de ger 7 A är nog inget man kan bygga nåt på eftersom den först pulsar igång batteriet och mäter sen om den ska ge på mer.
    Som jag skrev innan, Om man har de modeller som har "Supply" mode så kan man driva saker med den.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag tror knappast elektroniken i en CTEK laddare är avsedd för att driva saker med.............det är väl för det första en pulsladdare och att de ger 7 A är nog inget man kan bygga nåt på eftersom den först pulsar igång batteriet och mäter sen om den ska ge på mer.
    Som jag skrev innan, Om man har de modeller som har "Supply" mode så kan man driva saker med den.
    Ja "supply" läget fungerar som strömförsörjare även utan "motspänning" från tex ett batteri. Brukar användas för att driva kylväskor och annan extrautrustning även vid batteribyte på bilar för att undvika att bilen får minnesförlust. Men dom mindre ctekladdarna har tyvärr inte den funktionen.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Ja "supply" läget fungerar som strömförsörjare även utan "motspänning" från tex ett batteri. Brukar användas för att driva kylväskor och annan extrautrustning även vid batteribyte på bilar för att undvika att bilen får minnesförlust. Men dom mindre ctekladdarna har tyvärr inte den funktionen.
    Mvh
    Det beror på vad du menar med "dem mindre". De vanligaste CTEK laddarna bland slutkonsumenter som är privatpersoner är MXS3600 & MXS7000, dessa har supply. Däremot har inte budgetvarianterna av dessa två modeller Zafir 90 & Onyx denna funktion. Den mindre XS800 har däremot ingen supply, men det är bara en underhållsladdare med max 0.8A ut ström.

    Med tanke på att Wigglo skrev att han hade en 7A CTEK-laddare så är det antagligen MSX7000 eller Onyx.

  10. #10

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    Att utsätta en laddare för, i sammanhanget enorma variationer i strömuttag är knappast att rekommendera. Beror lite på vad det är för en dragare också, men en normal dewalt, makita, bosch osv kan lätt dra iväg strömspikar på 20-30A och mer vid 12vdc vid lite större motstånd (t.ex idragande av långa skruv i trä, hålsågning osv) - inget för en stackars laddare.

    Och om du inte tejpar fast laddaren på maskinen så tillkommer förlusten du får i kabeln ju längre den är.

    Enda "ekonomitipset" jag kan ge är att få tag i ett annat verktygsbatteri som du kan offra. Om ditt halvtaskiga batteri är ett 12V NiMH/NiCD, kan du ta vilket annat batteri som helst som också är 12v NiMH/NiCD, bryta upp det och plocka ut dom10st 1.2v "SUB-C" cellerna och montera dem i ditt gamla. Har själv gjort så tidigare till mina gamla hilti och makita maskiner.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    Citat Ursprungligen postat av Apskaft2000
    bryta upp det och plocka ut dom10st 1.2v "SUB-C" cellerna och montera dem i ditt gamla. Har själv gjort så tidigare till mina gamla hilti och makita maskiner.
    Även jag har gjort så med ett flertal av mina batteridrivna verktyg. En fördel när man byter batterier kan vara att utvecklingen gått frammåt så kapaciteten på utbytescellerna blvit bra mycket bättre. Man får dock räkna med att laddtiden blir längre i när cellerna har högre kapacitet.

  12. #12

    Re: Mata skruvdragare via batteriladdare?

    Som tidigare nämnt så drar batterihandvertygen massor av ström när dom tar i och med en laddare som CTEK så går den i strömbegränsning så fort den når märkströmmen - vilket ger att handmaskinen kommer bara dra upp till en viss moment och därefter tappar varvtal och tom. stannar hur man än gör - ty, strömstyrka och moment hänger ihop som ler och långhalm.

    bra NiMh/NiCd-batterier i 1.2 Ah klassen kan lämna uppåt 70-100 ampere i kort tid utan allt för stora problem - det behöv över tio parallellkopplade MSX7000 för att matcha detta...

Liknande ämnen

  1. Batteriladdare för hemmet, tex AA-AAA
    Av RZ i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-10-23, 00:49
  2. Köpråd batteriladdare?
    Av Mr Aero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 16:41
  3. Montera batteriladdare
    Av Jesper 1873 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 09:48
  4. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 19:45
  5. Vad ska man köpa för batteriladdare?
    Av iqbad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 11:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •