Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byta instrument på 9000 LTT till FTT (vill ha turbomätare!)

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009

Byta instrument på 9000 LTT till FTT (vill ha turbomätare!)

Hej,

Har något vänlig själ här koll på om det funkar att köpa ett huvudinstrument från en 9000 Turbo och plugga in i en 9000 ltt - man vill ju ha den snygga orginal turbomätaren och inte nån biltema-klump fasthackad på panelen.

Måste man programmera om något eller "gifta in den" som man tycks behöva med 9-5/9-3 och hur mycket demontering kommer krävas egentligen?

Borde ju finnas någon fler här som gjort det här ingreppet... fattar inte att saab snålat in på mätaren på ltt-modellerna

Tack på förhand

Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    829

Re: Byta instrument på 9000 LTT till FTT (vill ha turbomätare!)

Du behöver inte gifta in den på ngt sätt
    Du kan dessutom behålla varvmätare o hastighetsmätare (så det är rätt miltal) och så byter du bara temp-/bränslemätaren mot nya med laddtrycksmätaren.
    Du får plocka ur hela instrumenthuset. Allt är skrivat bakifrån.
    Var försiktig med kablaget. Har för mig att det är ngn form av flatkabel som bara är instucken på ngt ställe. Kommer tyvärr inte ihåg då det va ett tag sedan man grejja med 9000.

Allt kommer att funka rätt av. Dock så behöver du på ngt sätt få in trycket till mätaren.
    Jag vet inte hur det ser ut på en ltt om det är fördraget eller inte genom torpedplåten. Om det är fördraget så finns det ett litet plastmunstycke som sitter i toredplåten rakt innanför SIDen.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555

Koppla loss batteriet när du gör detta, annars börjar SRS lysa (airbag)
    http://web.telia.com/~u33227289/saabtemp.html
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Dottern har övertagit den. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009

Strålande information, tack så mycket.

Men, är det någon som vet om 9000 ltt har tryckinformationen dragen genom torpeden eller ej? Om inte, var/hur sjutton ska jag hämta den informationen från?

Nu ska jag ut på blocket och leta tryckmätare... (om ingen här vill sälja en till mig?)

Hej!

Jag gjorde precis denna operation i våras på min LTT. På baksidan av insuget sitter en vacuumslang, precis någon centimeter bredvid den sitter en pluggad öppning. Ta bort den plastpluggen och koppla in din vacuumslang där (4mm innerdiameter) och dra den till instrumentet.

Jag drog in slangen via hålet där kopplingspedalen går ut i motorrummet, men det är lite dumt.
    Bäst är att dra in den där den ska vara, om du kollar under torkararmarna som ligger i akvariet så finns där ett hål att koppla in slangen på. Sen, bakom instrumentet i bilen så finns ett likadant, där kopplar du en kort stump på ca 2-3dm för att koppla in till instrumenthuset. Sen är det klart

För mig tog det 7 timmar att koppla in det, skulle jag göra om det idag så skulle det nog ta max en timme..hehe.

Kan ta bilder om du vill ha, skicka din mail i PM i så fall.

Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009

Genialiskt, tack så hemskt mycket alla.

Hon fick nöja sig med ett lager vax idag, men då blir det snart ett steg närmare perfektion med en stilig mätare.

Liknande ämnen

1. Byta till instrumentpanel med "turbomätare" i OG9-5
    Av KK i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-05-18, 20:09
  2. Vill byta vattenpump | 9000 CSE 2.0t -97
    Av Mosquito i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 21:40
  3. EDU & instrument lampor till 9000
    Av Mr.O i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2