Sidan 5 av 11 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 201

Ämne: Vibrationer OG9-5

  1. #81
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Är det så? Är det någon här som har manuell? Jag tror helt klart att det är något skumt med framvagnen. Kommer sätta dit powerflex och färska stötdämpare bak så får vi se...
    Fredrik J

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Solna, Sverige
    Inlägg
    14
    Väntar med spänning på resultatet...

    Var själv ute och drog i drivaxlarna och de sitter ordentligt, inget glapp där inte.
    ---------------------------------------
    Saab 9-5 SC 2.3 Aut -99, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -02
    Täta oljebyten - det är kärlek det!

  3. #83
    Hej,

    En gammal tråd men jag undrar om någon har löst detta problem med vibrationer?

    Jar har små vibrationer i min 9-5 (´99), värst mellan 105-120 km/h. Det känns inte i ratten men kan ses när man till ex. tittar på säkerhetsbältet eller bänket på högra sidan. Jag har nu nya kvalitetdäck och samma problem existerar med alla tre däck och fälgar som jag har testad med denna bil. Vibrationen känns oberoende växelspakens position (D eller N).

    Bromsskivor i bak är nästan slut, kan de orsaka detta problem? Framskivor är nästan nya och båda framhjullager är också bytta. Bakvagnens bussningar är också nya...

    Jag skulle vara mycket tänksam om någon kunde hjälpa med detta litet men irriterande problem...

  4. #84
    Jag har samma på min 04:a automat.....

  5. #85
    Hej! jag har en 9-5 vector 02:a som gått 13000 mil som vibrerar som bara den, det vibrerar mest på höger sida dvs, passagerar sidan, ska byta busningar bak snart, får se om det blir bättre.

    mvh gabbe

  6. #86
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Ar det bara automater som har detta problem?
    Fredrik J

  7. #87
    Jag har faktiskt bara märkt det på automatare, säkert kört 50st 9-5:or av skiftande modeller.

  8. #88
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    37
    Jag har samma vibrationer på min 9-5 aero -01 med MANUELL låda.
    Saab 9/5 aero -01 med nordic steg 2
    Nu även dieselsnorkel

  9. #89
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Tycker det ar lite konstigt att ingen har lyckats losa gatan. Det maste ju vara nagot som slits ner eftersom vibrationerna inte finns dar nar bilen ar ny...
    Nagon som fatt bilen undersokt av Saab med nagonform av diagnos?
    Fredrik J

  10. #90
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    har ej läst hela tråden, har hört snack om att inre drivaxel kan ställa till med vibrationer.

  11. #91
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Icke. Bytt drivaxlar....
    Fredrik J

  12. #92
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    53
    Dammar av denna tråden lite för att meddela att mina vibrationer som jag dragits med i min 9-5 Aero har nu i princip utplånats....

    Har bytt både det ena och det andra under årens lopp för att försöka få stopp på eländet men inte lyckats hitta felet. Inte heller verkstäder eller bilbesiktningen har hitta något fel.

    Det har gjorts flera däckbalanseringar och hjulinställningar. Bussningar har bytts, skivor och stötdämpare lika så.

    För ett par veckor sedan blev jag så trött på skiten att jag funderade på att byta bort bilen. Men så tänkte jag ge den en chans till och kolla en sista gång på prylarna. Resultatet blev att jag hittade en spindelled fram som damasken var kass på så jag bytte både höger och vänster.

    Beställde tid för hjulinställning och tjohej så försvann vibbarna i princip helt.

    Innan bytet gick det inte närma sig 110 utan att den började skaka.
    Nu känns det lite svagt vid 120 och sedan inget alls. Ungefär som om vägen vore lite ojämn. Helt OK jämfört med tidigare.

    Kan tänka mig att ett par nya fjäderben skulle ta bort de sista känningarna eftersom det är lite knirr från det vänstra benet och caster vinkeln låg lite på gränsen till vad som var godkännt.

    Men det får bli framtida fix. Nu ska jag njuta av att köra bilen och slippa grubbla över vart det vibbrerar ifrån.....

    Glad sommar!!
    9-5 SC biopower

  13. #93
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    619
    Medlem#
    1790
    9-5 Aero -00 Manuel.
    Vibbar (höger) fram 100-120 km/h 120 och upp inget.
    Kännt av vibbar i ca 6månader. I går la drivning av bet blev bogsering hem. konstaterade då att axeln på höger yttre drivknut gått av.
    Ska kolla lite mer på driv axeln.

    // JoNaS
    99 -77EMS, 99 -78T, 99 -79, 99 -80T16, 99 -84 T8, 9-5 Aero.
    Toyota 4Runner -91, Lexus Ls400 -94
    Ford Model A 1930 Tudor, Ford Model A 1930 Cupé HD Chopper -08 Amb, Bsa B33 1949, Bsa A65 1970

  14. #94
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Ett litet tips är ju att hissa upp bak och ta tag kl 12 och kl 6 på fälgen och känna ifall det glappar något, detta hade ja problem med på min bil och ja hade konstiga vibrationer i bilen vid olika hastigheter.

    Det var dessa bussningar Nr 4 på bilden som var boven 2 st på varje sida, nu är dom byta och bilen går som en dröm



    Operationen hos SAAB gick på runt 2000:- inkl material

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #95
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Ett litet tips är ju att hissa upp bak och ta tag kl 12 och kl 6 på fälgen och känna ifall det glappar något, detta hade ja problem med på min bil och ja hade konstiga vibrationer i bilen vid olika hastigheter.

    Det var dessa bussningar Nr 4 på bilden som var boven 2 st på varje sida, nu är dom byta och bilen går som en dröm



    Operationen hos SAAB gick på runt 2000:- inkl material

    Mvh

    Och det priset var för en sida eller?

    Undrar eftersom jag behöver byta dessa bussningar på båda sidorna och Svenska Bil Globen ville ha 6800:- (inkl 4hjulsinst) för detta.

    Mvh
    //
    Uffe

  16. #96
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220
    Hej!

    Nej det var för båda sidorna. dock inte 4hjulsinställning inräknat på detta. Är du säker på att dom fattade rätt för det tog ett bra tag för mig att förklara vilka bussningar det var dom skulle byta, först trodde dom ju att det var den vanliga som man byter till powerflex och byta dom på SAAB är ju ÄCKLIGT dyrt.

    Hade bilen inne för inte så länge sen och dom byte några rullar till poly-v'n dom bussningarna och 4hjulsinställning gick på 5000:- för allt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #97
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    640
    vibrationer kan uppstå när bussningarna i bakgvagn börjar ge sig. DÅ bilens hjulvinklar bak blir fel och bilen går som en krabba på vägen.

    Ett annat tips jag kan tänka mig men detta är långsökt.

    På ng 900 var det mycket problem eller og 9-3 med vibrationer.
    Detta kommer från drivlinan nämligen.

    Men 9-5:orna är känsliga vad det gäller hjulvinklarna.

    //Andreas

  18. #98
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Nej det var för båda sidorna. dock inte 4hjulsinställning inräknat på detta. Är du säker på att dom fattade rätt för det tog ett bra tag för mig att förklara vilka bussningar det var dom skulle byta, först trodde dom ju att det var den vanliga som man byter till powerflex och byta dom på SAAB är ju ÄCKLIGT dyrt.

    Hade bilen inne för inte så länge sen och dom byte några rullar till poly-v'n dom bussningarna och 4hjulsinställning gick på 5000:- för allt.

    Mvh
    Låter bra, de lät lite fundersamma när jag försökte förklara vilka bussningar det gällde, så de fattade nog fel.

    Bra att det verkar billigare, då kanske man skall montera PF i bakvagnen samtidigt (dock ej hos Saab).

  19. #99
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5
    Har samma vibrationer i min 9-5:a. Ska testa byta lite bussningar i bakvagnen så får vi se!

  20. #100
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    23

    vidrationer

    har läst hela tråden jätte intressant men tråkigt att Saab inte kunde rätta till felet.
    på tal om vibrationer jag jobbar på Swecon i Staffanstorp för dom som inte vet vad det är så är det vi som lagar volvos enteprenad maskiner.
    Volvo tillverkar EC 700 altså en 70 tons larvgrävmaskin som vibrerar den också den kostar mellan tummer och pekfinger 4 miljoner.
    Swecon har varit och försökt få bort vibrationerna ett antal gånger.
    allt började med att Hydraul pumpen skar sen blev det bara vibrationer av det hela.
    motorn har bytats 2 gånger och hydraul pumpen lika så.
    nu har det varit tekniker i från korea och mättat och grejat och dom har bytat några slangar och lite sont smått och gott men det hjälpte inte och kunden är inte alls nöjd och nu står maskiner på gården och rostar och alla kliar sej i huvudet.

Liknande ämnen

  1. Vibrationer vid acc og9-3 -99
    Av MrTurbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-25, 18:29
  2. vibrationer 9-3 ss
    Av Karmark i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 10:28
  3. Vibrationer og9-3
    Av Styrman_Jansson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 13:50
  4. Vibrationer 9-5a!
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-01, 15:11
  5. Vibrationer i mon 9-3a
    Av bananmanen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-04, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •