Jag har en likadan. Har haft den sedan ny. Inga problem med vib. Orginaldimension är 225/45-17 på sommaren. Vintern har jag 205/55-16
/Fred
Jag har en likadan. Har haft den sedan ny. Inga problem med vib. Orginaldimension är 225/45-17 på sommaren. Vintern har jag 205/55-16
/Fred
För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.
Har samma problem att få hjälp med min, idag, exakt två år gamla bil. Får se om den verkstad jag nu har anlitat har lite bättre servicekänsla än den förra, som enbart försökte "bevisa" att felen inte finns på bilen.Ursprungligen postat av Impact
Känns som att man kanske skulle söka jobb på Saabs marknads-/kundserviceavdelning och försöka styra upp saker och ting...
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Fråga: Var 17" som satt på din bil Saab orginal eller var det något annat fabrikat?
9-3 Vector 2,0 BioPower -08 SC
Eftersom det är en Aero så tycker man ju att det naturliga från Saabs sida hade varit att montera perfekta originalfälgar?Ursprungligen postat av svl_per
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Hej!
Fälgarna som satt på bilen vid det sista besöket var inte en orginalfälg,
utan en 17" TSW fälg.
Det är ju väldigt lustigt att man från saab i Halmstad skulle dömma ut
en fälg som man veckan innan sålde till mig.
Jag har orginal aero fälgar med nya Michelin pilot sport liggande och
det är ingen skillnad med dem hjulen.
Jag har provat mycket!
Mvh/Patrik
Har någon provat med yttre drivknutar, verkar ha hjälpt på
en hel del bilar
Hinner inte med allt.....
I veckan fick samma problem som ni beskriver ovan. Det var i samband med att handbromsen frös fast. Kändes i spaken att bromsen inte släppte helt som den skulle. Vibrationerna försvann när det blev + grader.
Kärvande handbromsbackar kan nog vara problemet för några av er....
Fredrik J
Sitter med samma problem tyvärr så startade jag en ny tråd innan jag sökte vidare.
Jg antar att problemet är bromsbackarna.. mina verkade lite sketna när jag bytte belägg... ska testa det..
Nån som hittat lösningen?
Min bil har utvecklat samma fenomen. Eftersom jag bor i Trollhättan orkade tekniker från Saab göra ett servicebesök. De röstade på den inre drivknuten på höger sida...
Bytte dom drivaxel på din bil Impact?
Fredrik J
Ja tyvärr tillhör jag också då samma gäng... vibrationer uppstår helt klart vid 115-125 km/h under och över det funkar det fint men så tråkigt när man vill köra någorlunda lagligt.
Om det är någon som sitter inne med erfarenhet av att lösa denna mystiska åkomma så posta för sjuttsingen?!?!?
Snackade senast med däckhandlarn idag om att balansera däcken och nu upptäcker jag den här tråden....fan att det alltid ska vara något!
Hepp, sitter med samma problem här också. Ramlade på tråden av en slump.
Jag kan ju säga att jag inte kände av fenomenet när jag köpte bilen eftersom helt nya softfrost satt på 16" då (köpte den i december), men när 17" sommardäcken med pilform monterades märkte jag det direkt! Kan det ha med däcken att göra?
Jag kör 9-5 aero automat sänkt med kilen men 4-hjulsinställd efter sänkning vad jag vet (gjordes av föregående ägare)
Per
Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
BMW 520d F11 2011
Hej
Jag har nu läst hela tråden och kan inte hitta någon notering om att man böt drivaxlarna.
Jag själv har en 9-5:a Aero -01 automat och har haft karossvibrationer, men nu är de helt borta sedan jag böt höger drivaxel pga helt slut inre drivknut efter en Spanien resa.
Bilen blev som helt ny fast många mil och 4 år.
/Magnus
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
Hmmmm, jag har bytt vänster drivknut (till en begagnad) av annan orsak, men det påverkade inte vibrationerna. Det verkar ju som om detta även gäller nyare bilar, och inte bara dem med drivknutsproblem, eller är det där det kan sitta även på nyare bilar? Det låter ju inte klokt......
Per
Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
BMW 520d F11 2011
Vibrationerna hör ihop med lagerstöd och den inre knuten på höger sida, och om man måste byta knut så byt axel pga den har fått utså skada.Ursprungligen postat av tummen
Och vad jag har hört så är det många 9-5:or där man har bytt höger axel.
/Magnus
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
Bytte du den inre drivknuten?Ursprungligen postat av tummen
Fredrik J
jag bytte hela axeln faktiskt (beg). problemet var att yttre drivknuten knastrade/knäppte/morrade (beroende på hastighet) pga att den förmodligen gått torr någon gång. Detta gjorde inget åt vibrationsproblemet.
Per
Saab 9-5 Aero SC 2002, (familjebilen).
BMW 520d F11 2011
Inte omöjligt att den inre också var dålig då...
Fredrik J
Bytte du mellanaxeln också?Ursprungligen postat av Cabmange
Fredrik J
Spontant tycker jag att ett glapp i stödlagret borde kännas när man rycker i axeln...eller?
Fredrik J
Ny (begagnad) drivaxel inköpt....
Fredrik J