Visa resultat för omröstning: Att använda en cab vintertid eller inte?

Antal röster
27. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Året runt.

    17 62,96%
  • Endast sommartid.

    10 37,04%
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Att använda en cab vintertid eller inte? [Omröstning]

  1. #1
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Att använda en cab vintertid eller inte? [Omröstning]

    Är det helt galet att köpa en 9-3 aero cab M04 eller nyare & använda den året runt?

    Som jag fattat ska det fungera, men det jag tänker på är hur mycket det sliter på själva taket med salt & kyla, bilen vi använde i helgen har varit använd under hela året sen 04 & jag tycker den ser fräsch ut, han har precis köpt den så det är förra ägaren som använt den året runt! Men är det nån som gjort det samma som kan berätta hur bra det funkar, eller hur dåligt det funkar!

    Planen var väl att det skulle bli en 9-3 ss aero M06 som nästa bil, men efter att vi gled runt i en cab i Trollhättan under helgen, framförallt under hela fredagen nercabbat så blev man mer än lite intresserad av en 9-3 aero cab!

  2. #2
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Att använda en cab vintertid eller inte [Omröstning]

    "Självklart" skall du köra den på vintern oxo.
    De är byggda för att tåla det. Självklart måste man hålla efter den, men va 17, det gör man ju med en plåt-takad bil oxo.

    Värmen är kanon, och känslan att dra på sig toppluva, på med full värme o cabba ner en solig vinter dag är inte att förakta....

    Enda nackdelen är väl att jag ännu inte hittat ett bra skidställ till den.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Att använda en cab vintertid eller inte [Omröstning]

    Citat Ursprungligen postat av perr
    De är byggda för att tåla det.
    Det är så jag tänker också!

    Dessutom fungerade det perfekt att även sitta där bak, trodde dom skulle va mycket trängre, men det var inget problem att sitta bakom en fullvuxen som satt där fram!

    Bagaget var ju dessutom ganska stort så länge man bara har taket uppe!

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Att använda en cab vintertid eller inte? [Omröstning]

    Och en tät cab blir varmare i "kupén" bra mycket snabbare än ett svinkallt plåttak
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5

    Re: Att använda en cab vintertid eller inte? [Omröstning]

    Hej

    Det var ju jag som drog upp husvagnen med min blå 9-3cab till trollhättan i helgen. (Trevlig där på torsdagskvällen )

    Min bil köpte jag att ha som pendlarbil, och jag körde den hela året fram och tillbaka mellan malmö och ystad. Det är en utmärkt vinterbil. Mitt ex är ju dessutom fullutrustad med dieselmotor och har därför dieselvärmare.
    Jag tror inte att vintern i sig sliter hårdare på taket. Däremot så använder man bilen mer, och det gör ju att taket slits mer p.g.a mer användning. Jag tror jag kommer behålla min bil länge (har haft den två och ett halvt) och räknar med att kanske byta tyget efter ett antal år. Men ännu kan jag inte se att det skulle vara särskilt slitet, så vem vet? det tar kanske tio år till innan det är dax.

    Köp absolut en ng9-3cab! glöm inte få med vindskydd. Det är superbra. Då klarar man t.o.m vackra vinterdagar även i högre hastighet.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Att använda en cab vintertid eller inte? [Omröstning]

    Citat Ursprungligen postat av Klister
    (Trevlig där på torsdagskvällen )
    Japp... det var skoj, synd att man var så jäkla kass på förmiddagen bara

    Din blåa var väldigt fin!

    Det låter ju som att det funkar bra med cab året runt... vet inte när jag ska byta bil, känns som att min gamla trotjänare bara går & går så jag vill inte skänka bort den som det känns man gör då dom ju nästan är gratis, så det dröjer antagligen ett tag. Ställer frågan då jag direkt kände att detta med cab skulle va nåt för mig & blev nyfiken om det går att använda dagligen! Men det verkar ju som att jag fått en het kandidat till nu! Mer motor med plåttak i en ss Aero M06 eller lite mindre motor med tygtak i en Aero cab M04, dom ligger ungefär lika i pris just nu verkar det som!

    Vindskyddet verkar vara en bra grej att ha... Matte saknar detta & var inne på saab för att beställa... han gick igen då det kostade 5800kr Han skulle försöka hitta ett beg!

  7. #7
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    593

    Re: Att använda en cab vintertid eller inte? [Omröstning]

    Citat Ursprungligen postat av Klister
    Hej
    Det var ju jag som drog upp husvagnen med min blå 9-3cab till trollhättan i helgen. (Trevlig där på torsdagskvällen )

    Såg nog fan dig i sjöborondellen tidigare ikväll.. inte ofta man ser en blå 9-3 cab med husvagn! Coolt!

  8. #8

    Re: Att använda en cab vintertid eller inte? [Omröstning]

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Citat Ursprungligen postat av Klister
    Hej
    Det var ju jag som drog upp husvagnen med min blå 9-3cab till trollhättan i helgen. (Trevlig där på torsdagskvällen )

    Såg nog fan dig i sjöborondellen tidigare ikväll.. inte ofta man ser en blå 9-3 cab med husvagn! Coolt!

    visst! skitt o mögig efter en vecka på rull.
    9-3 Cab vector Jubilee TiD -06.
    9-3 SC vector TTID -09
    9-3 Viggen cupé 2002

Liknande ämnen

  1. Använda 2,0t eller 2,3t 9000 vid trimning?
    Av Wroooom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 00:15
  2. Omröstning 40 eller 45 låda 9000cs
    Av Freeboo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 16:57
  3. Kan man använda 225-50-16 eller 225-55-16 på 900 og?
    Av SAAB90 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-04, 01:31
  4. Omröstning Alu eller plåt som vinter sulor
    Av Mackan_vaxjo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 02:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •