Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 67

Ämne: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

  1. #1

    bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Tjena, Har läst runt lite men alla säger så olika.

    Har en 9000 2.0 LTT - 97. Slö som satan och laddar 0.7 sen slår den ifrån totalt.

    Har monterat en magnet ventil och en pysventil för ställbart laddtryck.

    trodde det räckte med magnetventilen men det gjorde det tydligen inte.

    Behöver jag en annan styrbox? och isåfall vilken och vad kostar en sån?

    super tacksam för svar!

    Mvh kim!

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Fanns det inte redan magnetventil?

    Nåja, det som behövs är en omprogrammering av styrlådan, alternativt köpa ett trim där man skickar tillbaks sin egen låda i utbyte.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Fanns det inte redan magnetventil?

    Nåja, det som behövs är en omprogrammering av styrlådan, alternativt köpa ett trim där man skickar tillbaks sin egen låda i utbyte.

    Tjena. Nej det sitter ingen magnetventil orginal på lättryckarna. Men kontakten finns där. Nja jag tror det ska räcka att byta styrbox till en fulltryckare. Dom slår ifrån vid 1.2 i ladd. Har en 9000 turbo 96a ltt som är ombyggd men ingen vet vad som är gjort. men den är inte chippad för programvaran slår ifrån vid 1.2 som sagt. Om dom chippas kan du ladda obegränsat, tills det rasar.


    Så nja mera svar tack Mvh kim

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Den enda orginal programvaran för 9000 2.0 FTT är väl Italien Aeron.

    Annars är det erftermarknads chip som gäller.

    Vad du ska med pysventilen till är väl bara att köra sönder....
    Skaffa graderad bar mätare innan du skruvar för mycket.

    Bra läsning: viewtopic.php?p=1562378

  5. #5

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Den enda orginal programvaran för 9000 2.0 FTT är väl Italien Aeron.

    Annars är det erftermarknads chip som gäller.

    Vad du ska med pysventilen till är väl bara att köra sönder....
    Skaffa graderad bar mätare innan du skruvar för mycket.

    Bra läsning: viewtopic.php?p=1562378

    tjena, tack! Nej det finns 2.0 fulltryckare vanliga :P precis som 9-5 och liknande. 200 hk har dom orginal. Så det är nog det jag ska leta efter. Har 2 9000 turbo. Har haft ca 5 saab turbos Men har aldrig trimmat ordentligt. Har en 2.0 ltt från början nu, Åker ifrån kompisens 850 t5 med 300 hk. och den är inte ens chippad. pysventil är inte skadligt så länge den får tillräckligt med bensin


    Mvh kim

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Jag har då aldrig sett en SAAB 9000 94-98 2.0t med 200hk från fabrik . Däremot så finns det 2.3T med 200hk och med TD04 225hk.


    Saab 9000 börjar säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hk. Året därpå introduceras samma motor utan turbo med 130 hk. År 1990 tillkommer ett en 2,3-litersmotor som ett motoralternativ. Motorblocket var en helt nyutvecklad från grunden och hade dubbla balansaxlar och 90mm slaglängd. Topplocket var en vidareutveckling av det tidigare. Från början bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå finns den med fulltrycksturbo på 200 hästar samt från -94 med lätttrycksturbo på 170 hk. 1994 kom även en ny variant på det nyare raka blocket på 2,0l i turbo och sugmotorutföranden. Med 200hk motorn fanns Saab 9000 som så kallad "Aero" 1991, en extra sportig modell med mycket utrustning.
    År 1992 introducerades ytterligare en modell, benämnd 9000 CS, som utgick ifrån 9000cd men i kombicupéutförande precis som 9000CC och med lägre front och högre akter. Även 9000 CD fick den nya fronten från CS 1995. Året efter, som årsmodell 1993, återkommer Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Denna modell har även den säregna sk "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte som även idag enligt många saknar motstycke. Samtidigt introduceras Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero och med 200 hk. Under ett par år finns även en 3,0-liters V6 på 210 hk, vilken även sitter i Griffin-modellen.
    Någon 850 T5 med 300 orginal kusar har jag heller aldrig skådat

  7. #7

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Jag har då aldrig sett en SAAB 9000 94-98 2.0t med 200hk från fabrik . Däremot så finns det 2.3T med 200hk och med TD04 225hk.


    Saab 9000 börjar säljas som årsmodell 1985 med ett motoralternativ; fyra cylindrar, två liter, turbo och 175 hk. Året därpå introduceras samma motor utan turbo med 130 hk. År 1990 tillkommer ett en 2,3-litersmotor som ett motoralternativ. Motorblocket var en helt nyutvecklad från grunden och hade dubbla balansaxlar och 90mm slaglängd. Topplocket var en vidareutveckling av det tidigare. Från början bara utan turbo (150 hk), men från och med året därpå finns den med fulltrycksturbo på 200 hästar samt från -94 med lätttrycksturbo på 170 hk. 1994 kom även en ny variant på det nyare raka blocket på 2,0l i turbo och sugmotorutföranden. Med 200hk motorn fanns Saab 9000 som så kallad "Aero" 1991, en extra sportig modell med mycket utrustning.
    År 1992 introducerades ytterligare en modell, benämnd 9000 CS, som utgick ifrån 9000cd men i kombicupéutförande precis som 9000CC och med lägre front och högre akter. Även 9000 CD fick den nya fronten från CS 1995. Året efter, som årsmodell 1993, återkommer Aero-modellen med 225 hk och CS-kaross. Denna modell har även den säregna sk "pilotinredningen" med skålade stolar och baksäte som även idag enligt många saknar motstycke. Samtidigt introduceras Griffin, en 9000 CD i mer lyx- och komfortbetonat utförande än den sportiga Aero och med 200 hk. Under ett par år finns även en 3,0-liters V6 på 210 hk, vilken även sitter i Griffin-modellen.
    Någon 850 T5 med 300 orginal kusar har jag heller aldrig skådat

    ber om ursäkt jag menade självklart 2.3 turbo att dom har 200 hk orginal.

    850 t5an är steg 3 chippad av autotech.

  8. #8

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Citat Ursprungligen postat av Bacon
    Jag har då aldrig sett en SAAB 9000 94-98 2.0t med 200hk från fabrik . Däremot så finns det 2.3T med 200hk och med TD04 225hk.




    Någon 850 T5 med 300 orginal kusar har jag heller aldrig skådat

    ber om ursäkt jag menade självklart 2.3 turbo att dom har 200 hk orginal.

    850 t5an är steg 3 chippad av autotech. jag skrev att den inte var chippad, då menade jag min saab. Ber om ursäkt om det blev lite rörigt.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    634

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!



    Lycka till !

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Ang. ditt ladd problem så är de fuelcuten i original programmet som slår ifrån vid 0.7 gjorde lika på min med, sen byttes programvaran ut till ett steg 1 chip, å nu går den fint! Så de lär även du göra....

    MVH Andreas

  11. #11
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Hej!

    Skaffa ett steg 1 och släng sedan pysventilen åt helvete , det är mitt tips.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #12

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Hej!

    Skaffa ett steg 1 och släng sedan pysventilen åt helvete , det är mitt tips.
    tack. Men den långa och hårda vägen jag användt till att få erfarenhet säger tvärtom. En chippad box är alltid bra, men det är näst intill lika bra med en pysventil, om man vet vad man gör. har ca 260 hk i min 9000 2.0 turbo, ej chippad.


    Men tack för tipset. mvh

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Varför BÅDE pys- och magnetventil då?

    Hoppas nu inte detta låter alltför oförskämt men med ledning av ditt första inlägg undrar jag verkligen om dina experiment inryms under kategorin "det är näst intill lika bra med en pysventil, om man vet vad man gör"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Varför BÅDE pys- och magnetventil då?

    Hoppas nu inte detta låter alltför oförskämt men med ledning av ditt första inlägg undrar jag verkligen om dina experiment inryms under kategorin "det är näst intill lika bra med en pysventil, om man vet vad man gör"

    För att få bilen att ladda mer än 0.7 är en magnet ventil och ett box byte nödvändigt. Använder man inte magnet ventilen blir det nog svårt och få bilen att ladda som den ska, Vad jag lärt mig men jag kan ha fel, Har bara haft ett 5 tal saab turbos, Som alla haft färdigt med magnet ventil m.m.

    min fråga från början var bara vilken box jag skulle ha, eller om det gick göra på något annat sätt men nu har jag fått mitt svar.

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Tjena. Nej det sitter ingen magnetventil orginal på lättryckarna.
    Aha. Tji VP mao.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Fanns det inte redan magnetventil?

    Nåja, det som behövs är en omprogrammering av styrlådan, alternativt köpa ett trim där man skickar tillbaks sin egen låda i utbyte.

    Tjena. Nej det sitter ingen magnetventil orginal på lättryckarna. Men kontakten finns där. Nja jag tror det ska räcka att byta styrbox till en fulltryckare. Dom slår ifrån vid 1.2 i ladd. Har en 9000 turbo 96a ltt som är ombyggd men ingen vet vad som är gjort. men den är inte chippad för programvaran slår ifrån vid 1.2 som sagt.
    Om dom chippas kan du ladda obegränsat, tills det rasar.



    Så nja mera svar tack Mvh kim
    Näää... Då kan det inte vara seriöst och riktigt gjort.
    Kan vara helt ute och segla, men inte tror jag en original ftt laddar 1,2 bar?
    Möjligtvis aeron.
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Läs runt lite på forumet så kommer du upptäcka att en pysventil inte hör hemma i din Saabs avancerade motorsystem. Vill du ha ut mer än 150hk, köp ett färdigt program från någon känd leverantör (läs nordic uhr, maptune, speedparts) och sätt i en fungerande MV. Sen kan du lungt gasa vidare med 220 fina hästar
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  18. #18

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av skutte
    Läs runt lite på forumet så kommer du upptäcka att en pysventil inte hör hemma i din Saabs avancerade motorsystem. Vill du ha ut mer än 150hk, köp ett färdigt program från någon känd leverantör (läs nordic uhr, Maptun, speedparts) och sätt i en fungerande MV. Sen kan du lungt gasa vidare med 220 fina hästar

    Tjena. Jag föredrar erfarenhet framför att läsa vad folk tror och tycker personligen.

    Jag har kört pystrimmade bilar i evigheter och det har aldrig varit något problem. v70 jag hade ladda vi 1.4 bar med. då satte vi dock in en BTR, men principen är den samma.


    Det handlar om körsätt och en jävla massor andra grejer, det är inte pysventilen som är problemet oftast.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Tjena. Jag föredrar erfarenhet framför att läsa vad folk tror och tycker personligen.
    Om du enbart litar på din egen erfarenhet varför har du ens startat den här tråden då?

    Jag förstår fortfarande inte vitsen med både en magnetventil som du ändå inte verkar vilja ha styrd via ECU:n och samtidigt en pysventil som påverkar återföringen av laddtrycket till WG:ns tryckklocka?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Kör du med pysventil så har ju inte trionic minsta chans att
    reglera laddtryck vid spikningar heller

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 18:48
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 21:07
  3. Bygga om ifrån grundladd till full ladd, Hjälp snälla
    Av Eliasson_30 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 09:58
  4. Bygga egen downpipe till saab 9-3 2.0t, hjälp!
    Av munken92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 18:45
  5. bygga om 2,0 till 2,3 9000
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •