Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Tjena. Jag föredrar erfarenhet framför att läsa vad folk tror och tycker personligen.
    Om du enbart litar på din egen erfarenhet varför har du ens startat den här tråden då?

    Jag förstår fortfarande inte vitsen med både en magnetventil som du ändå inte verkar vilja ha styrd via ECU:n och samtidigt en pysventil som påverkar återföringen av laddtrycket till WG:ns tryckklocka?
    Om det inte satt någon magnetventil där innan (som det gör på bilar med VP) så kommer den inte att ha någon funktion, eftersom han inte har mjukvara för den. (Antar att det var hit du ville komma)

    Alltså gör den absolut ingen nytta, testa att ta bort kabeln till den och du kommer inte märka att den inte gör någon skillnad.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Kör du med pysventil så har ju inte trionic minsta chans att
    reglera laddtryck vid spikningar heller
    Men han kör ju enbart med grundladdtryck dock ett väldigt högt sådant.

    Trionic reglerar inte laddtryck i hans bil eftersom det sitter fel programvara i bilen.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    267

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    Hej!

    Skaffa ett steg 1 och släng sedan pysventilen åt helvete , det är mitt tips.
    tack. Men den långa och hårda vägen jag användt till att få erfarenhet säger tvärtom. En chippad box är alltid bra, men det är näst intill lika bra med en pysventil, om man vet vad man gör. har ca 260 hk i min 9000 2.0 turbo, ej chippad.

    Men tack för tipset. mvh
    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Citat Ursprungligen postat av skutte
    Läs runt lite på forumet så kommer du upptäcka att en pysventil inte hör hemma i din Saabs avancerade motorsystem. Vill du ha ut mer än 150hk, köp ett färdigt program från någon känd leverantör (läs nordic uhr, Maptun, speedparts) och sätt i en fungerande MV. Sen kan du lungt gasa vidare med 220 fina hästar

    Tjena. Jag föredrar erfarenhet framför att läsa vad folk tror och tycker personligen.

    Jag har kört pystrimmade bilar i evigheter och det har aldrig varit något problem. v70 jag hade ladda vi 1.4 bar med. då satte vi dock in en BTR, men principen är den samma.


    Det handlar om körsätt och en jävla massor andra grejer, det är inte pysventilen som är problemet oftast.
    Hmm vad har du regnr så jag inte skulle köpa denna bilen i framtiden?
    Sen är det väl bara säga lycka till med bilen i ditt fall då du inte vill ha hjälpen som du frågar om utan förkastar de tips du får.

  4. #24

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Citat Ursprungligen postat av hangman

    tack. Men den långa och hårda vägen jag användt till att få erfarenhet säger tvärtom. En chippad box är alltid bra, men det är näst intill lika bra med en pysventil, om man vet vad man gör. har ca 260 hk i min 9000 2.0 turbo, ej chippad.

    Men tack för tipset. mvh
    Citat Ursprungligen postat av hangman


    Tjena. Jag föredrar erfarenhet framför att läsa vad folk tror och tycker personligen.

    Jag har kört pystrimmade bilar i evigheter och det har aldrig varit något problem. v70 jag hade ladda vi 1.4 bar med. då satte vi dock in en BTR, men principen är den samma.


    Det handlar om körsätt och en jävla massor andra grejer, det är inte pysventilen som är problemet oftast.
    Hmm vad har du regnr så jag inte skulle köpa denna bilen i framtiden?
    Sen är det väl bara säga lycka till med bilen i ditt fall då du inte vill ha hjälpen som du frågar om utan förkastar de tips du får.

    säg EXAKT vad det är som går fel om man pystrimmar. Du höjjer laddtrycket till ca 1 bar. kör 98a oktanig bensin. Tronicen slår automatiskt ifrån vid 1.2 bar, Om man inte har chippad box.

    Bilen får bensin som den ska och turbon jobbar endast med avgasmängden från motorn. Körde 3000 mil med min 9000 2.0 turbo LTT som vi satt 3 tum öppet filter och pystrimmat. Turbon var orginal från början och hade gått 23 000 mil. Den pajjade (saabs turbo är dåliga från början men aja) efter gång då jag inte kylde den tillräckligt efter en hård körning. Klantigt men men, Drog ner bilen till verkstan och komptesta bilen med perfekt komp i varenda cylinder, Lyfte toppen och kika, allt var som nytt. Pystrimm förstör inte motorn, Om du inte laddar 1.6 bar och kör för lite soppa hela tiden såklart. Men om man är ett sånt klantarsle ska man inte ens ha bil.

    Det absolut värsta som kan hända när man pystrimmar är att turbon ger upp, Anledning 1. Det är en saab, händer väldigt sällan på volvo.
    Anledning 2. Turbon har gått över 20 000 och är redan halvdålig, sen är den van och ladda ordentligt mycket mindre, Sen kommer du och laddar fullt ös, Klart den går åt helvete, Sätter du dit en ny turbo kan du pystrimma och köra minst 10 000 mil.


    Sluta snacka så mycket skit på detta forum ni gissar mer än vad ni vet!

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Citat Ursprungligen postat av brollann



    Hmm vad har du regnr så jag inte skulle köpa denna bilen i framtiden?
    Sen är det väl bara säga lycka till med bilen i ditt fall då du inte vill ha hjälpen som du frågar om utan förkastar de tips du får.

    säg EXAKT vad det är som går fel om man pystrimmar. Du höjjer laddtrycket till ca 1 bar. kör 98a oktanig bensin. Tronicen slår automatiskt ifrån vid 1.2 bar, Om man inte har chippad box.

    Bilen får bensin som den ska och turbon jobbar endast med avgasmängden från motorn. Körde 3000 mil med min 9000 2.0 turbo LTT som vi satt 3 tum öppet filter och pystrimmat. Turbon var orginal från början och hade gått 23 000 mil. Den pajjade (saabs turbo är dåliga från början men aja) efter gång då jag inte kylde den tillräckligt efter en hård körning. Klantigt men men, Drog ner bilen till verkstan och komptesta bilen med perfekt komp i varenda cylinder, Lyfte toppen och kika, allt var som nytt. Pystrimm förstör inte motorn, Om du inte laddar 1.6 bar och kör för lite soppa hela tiden såklart. Men om man är ett sånt klantarsle ska man inte ens ha bil.

    Det absolut värsta som kan hända när man pystrimmar är att turbon ger upp, Anledning 1. Det är en saab, händer väldigt sällan på volvo.
    Anledning 2. Turbon har gått över 20 000 och är redan halvdålig, sen är den van och ladda ordentligt mycket mindre, Sen kommer du och laddar fullt ös, Klart den går åt helvete, Sätter du dit en ny turbo kan du pystrimma och köra minst 10 000 mil.


    Sluta snacka så mycket skit på detta forum ni gissar mer än vad ni vet!
    Nu vet jag inte om du menar din LTT box eller en FTT box, men har du LTT boxen så kan jag LOVA att den inte kommer ladda 1 bar, hur mycke du än pyser! Den är nämligen inställd att bryta bränslet vid 0,7 bar. Har du däremot en FTT box så bryter den vid 1,35.....

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Det absolut värsta som kan hända när man pystrimmar är att turbon ger upp, Anledning 1. Det är en saab, händer väldigt sällan på volvo.
    Anledning 2. Turbon har gått över 20 000 och är redan halvdålig, sen är den van och ladda ordentligt mycket mindre, Sen kommer du och laddar fullt ös, Klart den går åt helvete, Sätter du dit en ny turbo kan du pystrimma och köra minst 10 000 mil.
    Dagens mest generösa garanti?
    Hur kan du garantera att "absolut värsta som kan hända när man pystrimmar är att turbon ger upp,"

    På vilket vis kan du "vänja" turbon att tåla högre laddtryck?

    Hur kan du garantera att man kan köra "minst 10 000 mil" med en ny turbo monterad?


    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Sluta snacka så mycket skit på detta forum ni gissar mer än vad ni vet!
    Föreslår att du läser igenom forumreglerna innan du skriver fler inlägg. Det där är onödigt nära gränsen för §1.
    Dessutom borde du nog först rannsaka dig själv och dina inlägg utifrån vad du skrivit hittills i tråden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Fattar inte heller vad trådskaparen är ute efter. Han skriver i rubriken att han vill ha hjälp att konvertera LTT till FTT. När vi sen säger hur han ska göra (FTT box + MV) så vet han het plötsligt mycket bättre själv.
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Kör du med pysventil så har ju inte trionic minsta chans att
    reglera laddtryck vid spikningar heller
    Men han kör ju enbart med grundladdtryck dock ett väldigt högt sådant.

    Trionic reglerar inte laddtryck i hans bil eftersom det sitter fel programvara i bilen.
    Det är ju precis det jag säger?
    Läser styrsystemet ur spikningar så blir ju laddet nedställt till GLT.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    men eftersom att han kör pystrim så har han ju ett GLT på 0,7 alltså samma som LTT´ns absoluta maxladd... samma om han kör FTT box å pys, då kan ju iaf inte trionic ställa ner de till vanligt glt.... Så trionic kan ju inte justera ner laddet alls.....

  10. #30

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    men eftersom att han kör pystrim så har han ju ett GLT på 0,7 alltså samma som LTT´ns absoluta maxladd... samma om han kör FTT box å pys, då kan ju iaf inte trionic ställa ner de till vanligt glt.... Så trionic kan ju inte justera ner laddet alls.....
    Min ena 9000 2.0 turbo LTT - 96 kan ladda 1.2 bar innan systemet säger ifrån. Det är en fulltrycksbox i. Lätttrycksboxen går det bara ladda 0.7 med.

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Jo, de va de jag skrev, typ iaf, men enligt programmen jag har i T5suite så ska de gå att ladda 1,35 med FTT. men skitsamma.....

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Citat Ursprungligen postat av Ante_hedis
    men eftersom att han kör pystrim så har han ju ett GLT på 0,7 alltså samma som LTT´ns absoluta maxladd... samma om han kör FTT box å pys, då kan ju iaf inte trionic ställa ner de till vanligt glt.... Så trionic kan ju inte justera ner laddet alls.....
    Min ena 9000 2.0 turbo LTT - 96 kan ladda 1.2 bar innan systemet säger ifrån. Det är en fulltrycksbox i. Lätttrycksboxen går det bara ladda 0.7 med.
    Fulltrycksboxar till 9000 2,0 är klart ovanliga... och där ligger spärren på 1,35bar vad jag vet. Inte 1,2.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #33

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av hangman

    Min ena 9000 2.0 turbo LTT - 96 kan ladda 1.2 bar innan systemet säger ifrån. Det är en fulltrycksbox i. Lätttrycksboxen går det bara ladda 0.7 med.
    Fulltrycksboxar till 9000 2,0 är klart ovanliga... och där ligger spärren på 1,35bar vad jag vet. Inte 1,2.

    M.V.H.

    Ok, jag har en sån box i min ena 9000. Jo jag har förstått att det mer mer sällsynt, Jag ställde upp laddet till runt 1.2-1.3 sen slog det ifrån. Tack nu vet jag att den slår ifrån exakt vid 1.35 bar

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    875
    Medlem#
    7093

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars

    Fulltrycksboxar till 9000 2,0 är klart ovanliga... och där ligger spärren på 1,35bar vad jag vet. Inte 1,2.

    M.V.H.

    Ok, jag har en sån box i min ena 9000. Jo jag har förstått att det mer mer sällsynt, Jag ställde upp laddet till runt 1.2-1.3 sen slog det ifrån. Tack nu vet jag att den slår ifrån exakt vid 1.35 bar
    Vet inte om du har skrivit det tidigare i tråden.
    Men hur kompenserar du bränslet till det uppställda laddtrycket?

  15. #35
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Citat Ursprungligen postat av hangman


    Ok, jag har en sån box i min ena 9000. Jo jag har förstått att det mer mer sällsynt, Jag ställde upp laddet till runt 1.2-1.3 sen slog det ifrån. Tack nu vet jag att den slår ifrån exakt vid 1.35 bar
    Vet inte om du har skrivit det tidigare i tråden.
    Men hur kompenserar du bränslet till det uppställda laddtrycket?


    märks ganska tydligen att trådskaparen inte igentligen har en susnung om vad han pratar om.

  16. #36

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    Citat Ursprungligen postat av AxlSam

    Vet inte om du har skrivit det tidigare i tråden.
    Men hur kompenserar du bränslet till det uppställda laddtrycket?


    märks ganska tydligen att trådskaparen inte igentligen har en susnung om vad han pratar om.


    Jo jag har nog haft mer trimmade saabar än du någonsin kommer ha. Ända anledningen att jag la upp den här tråden var för kompisen ville veta exakt vad för box han skulle ha i sin 9000 -97a 2.0 ltt. Sån box jag har i min men dom var tydligen extremt sällsynta.

    Hur jag kompenserar bensinen med det förhöjda laddet? Har du hört talas om BTR? bränsletrycksregulator, MEN den behövs inte beroende på hur mycket du vill trimma. Du behöver byta spridare och pump om du ska upp över 260 hk. Annars är de bara köra orginal funkar perfekt. Aero spridare kan man slänga dit om man är skeptisk till en BTR annars.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Järbo
    Inlägg
    130

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    vill inte verka petig nu, men varför hjälpte inte du han bara?

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Aero spridare kan man slänga dit om man är skeptisk till en BTR annars.
    Alla 9000 turbos 94-98 har lika stora spridare, de röda -431.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  19. #39

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Aero spridare kan man slänga dit om man är skeptisk till en BTR annars.
    Alla 9000 turbos 94-98 har lika stora spridare, de röda -431.


    Jo alla 9000 turbos har samma spridare. 2.0 turbo och 2.3 men aeron har andra spridare, dom är inte likadana iaf då jag har aero spridare på min turbokonverterade sierra.

  20. #40
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av hangman
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Alla 9000 turbos 94-98 har lika stora spridare, de röda -431.


    Jo alla 9000 turbos har samma spridare. 2.0 turbo och 2.3 men aeron har andra spridare, dom är inte likadana iaf då jag har aero spridare på min turbokonverterade sierra.
    Nej, det är samma spridare även på Aero av de årsmodellerna som Garfield anger.
    Däremot kan väl de du har i din Sierra mycket väl ha suttit i en Aero någon gång men de är för det inte annorlunda än de som sitter i den 2.0t -97 som den här tråden handlade om.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 18:48
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 21:07
  3. Bygga om ifrån grundladd till full ladd, Hjälp snälla
    Av Eliasson_30 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-25, 09:58
  4. Bygga egen downpipe till saab 9-3 2.0t, hjälp!
    Av munken92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 18:45
  5. bygga om 2,0 till 2,3 9000
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •