Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Hjälm val vid bankörning ?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Hjälm val vid bankörning ?

    Vad för hjälm kör nu med, integral eller kanonkula ?

    Samt en fråga till, när man köper hjälm.
    Jag provade kärringens ridhjälm, 59cm omkrets runt huvudet o den satt kalas även om jag såg ut som en idiot.
    Nu till frågan, tänkte beställa hjälm via nätet så har inte möjlighet o prova ut en.
    Ska jag då som har 59cm i omkrets runt skallen, välja en large hjälm som är 59-60cm, eller en medium som är till 57-58cm.
    En hjälm "sätter" (frigoliten formar sig) sig ju vart efter och vill absolut inte ha en allt för slapp hjälm.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 183

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    enligt erfarenhet från mc-hjälmar så är inte samma storlek på två märken lika, inte ens samma storlek av samma märke ibland, och ännu konstigare samma märke samma modell samma storlek o ändå skiljer det så mitt råd är att försöka hitta ett ställe som säljer hjälmen du vill ha.. testa.. beställ.
    Annars så är det väl som du tror, omkretsen på knoppen.. lite svårt att mäta eftersom skallen brukar vara lite äggformad men jag skulle satsat på den lite mindre, är lätt att dom är för stora.
    Vissa hjälmar har samma skal men olika inredning så det går att beställa nya kuddar mm så möjligheten finns ju att "byta" storlek.
    btw.. så lätt hjälm som möjligt!!
    kan ta lång tid att "sätta" sig, min mc hjälm känns fortfarande som ett skruvstäd efter 30timmar
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    en säker hjälm skall väga 800 gram med intercom 960gram
    Saab 99 t16 83

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Citat Ursprungligen postat av Svarta_Faran
    en säker hjälm skall väga 800 gram med intercom 960gram
    Ehh? Inte ens kolfiberhjälmarna för 5000kr väger några 800gr, dom lättaste väger mellan 1100g-1200g (integral då)

    Citat Ursprungligen postat av Robbis turbolös ft
    enligt erfarenhet från mc-hjälmar så är inte samma storlek på två märken lika, inte ens samma storlek av samma märke ibland, och ännu konstigare samma märke samma modell samma storlek o ändå skiljer detr
    Det beror på att det är skillnad på utformningen på hjälmen mellan storlek medium och large.
    När man kliver upp i str large så ändras formen på hjälmen även om måttena blir föga större. (enligt en mc firma igår)
    han rek large åt mig, så fick bli en snygg hjälm
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Citat Ursprungligen postat av Svarta_Faran
    en säker hjälm skall väga 800 gram med intercom 960gram
    Antar att du talar om maximal vikt, eller hur? Detta för att reducera riskerna för nackskador om det skulle ta stopp oväntat fort.

    När det gäller SBF:s racingreglemente så föreskrivs öppen hjälm i täckt bil av dessa skäl.
    Däremot tror jag att STCC och Carrera Cup har undantagits av någon anledning. Är HANS månne obligatoriskt där?

    Vad gäller hjälmar var det åtminstone tidigare motsägelsefulla godkännanden mellan Svenska Bilsportförbundet SBF och internationella FIA dvs en FIA-godkänd hjälm var nödvändigtvis inte godkänd för tävling i Sverige och vice versa.

    hammarslag>> Skall du enbart delta på STCS och andra banträffar skall du naturligtvis ha en så säker hjälm som möjligt , däremot finns inte kravet att den skall understiga maximivikten.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Svarta_Faran
    en säker hjälm skall väga 800 gram med intercom 960gram
    Antar att du talar om maximal vikt, eller hur? Detta för att reducera riskerna för nackskador om det skulle ta stopp oväntat fort.

    När det gäller SBF:s racingreglemente så föreskrivs öppen hjälm i täckt bil av dessa skäl.
    Däremot tror jag att STCC och Carrera Cup har undantagits av någon anledning. Är HANS månne obligatoriskt där?

    Vad gäller hjälmar var det åtminstone tidigare motsägelsefulla godkännanden mellan Svenska Bilsportförbundet SBF och internationella FIA dvs en FIA-godkänd hjälm var nödvändigtvis inte godkänd för tävling i Sverige och vice versa.

    hammarslag>> Skall du enbart delta på STCS och andra banträffar skall du naturligtvis ha en så säker hjälm som möjligt , däremot finns inte kravet att den skall understiga maximivikten.
    Okej, nja hjälmen ska inte användas primärt till banträffar utan till hojåka.
    Men åka runt i en kanonkula och se ut som en mupp på bana det gör jag bara inte, då svettas jag hellre i en integralhjälm. (som givetvis är aningen säkrare med)
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  7. #7

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    du har peltor G6 790 gram eller har de slutat tillverka de ? fas den kanske inte passar som en hoj hjälm
    Saab 99 t16 83

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 717

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Aldrig fel att komplettera med en nackkrage när det vankas bankörning. Sparar lite på nacken om olyckan skulle vara framme. Huvudet väger ju en del även utan hjälm

    Vet själv hur ont det kan göra i nacken efter en krasch..
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    I Carrera Cup och STCC är HANS obligatoriskt vad jag vet.


    Att det viktigaste med en hjälm är att den skyddar så bra som möjligt, inte att man ser snygg och cool ut i bilen....

    Det är därför mycket viktigt att hjälmen är så lätt som möjligt i bilar där man ju sitter fastspänd och det i första hand blir huvudet som kastas runt vid en krasch, detta i synnerhet utan HANS. Därför bör man inte välja en integralhjälm vid sådan bilåka utan en öppen hjälm.

    Jag har själv personligen varit först på plats och tagit hand om en person som kraschat sin bil på en klubbträff på Kinnekulle, där den tunga intergralhjälm han hade sannolikt bidrog till att han fick sådana nack/ryggskador att han blev helt förlamad från axlarna och nedåt för resten av livet.

    Det var ingen trevlig sak att sitta och hålla upp/fast hans huvud medan vi väntade på att ambulans och brandkår skulle komma och kapa taket.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    I Carrera Cup och STCC är HANS obligatoriskt vad jag vet.


    Att det viktigaste med en hjälm är att den skyddar så bra som möjligt, inte att man ser snygg och cool ut i bilen....

    Det är därför mycket viktigt att hjälmen är så lätt som möjligt i bilar där man ju sitter fastspänd och det i första hand blir huvudet som kastas runt vid en krasch, detta i synnerhet utan HANS. Därför bör man inte välja en integralhjälm vid sådan bilåka utan en öppen hjälm.

    Jag har själv personligen varit först på plats och tagit hand om en person som kraschat sin bil på en klubbträff på Kinnekulle, där den tunga intergralhjälm han hade sannolikt bidrog till att han fick sådana nack/ryggskador att han blev helt förlamad från axlarna och nedåt för resten av livet.

    Det var ingen trevlig sak att sitta och hålla upp/fast hans huvud medan vi väntade på att ambulans och brandkår skulle komma och kapa taket.


    MVH Tony
    Hmm ja du har förmodligen rätt, men om man kompenserar med en nackkrage så borde det ju vara lugnt (lugnare?)
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  11. #11
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Finns ju hjälmar som t.ex. Roof Roadster, Bumper m.fl där hjälmen är öppen men man kan komplettera med ett hakvisir/pilotmask som skyddar bra vid MC-åka.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 659

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Jag har tidigare jobbat på peltor och har sett skillnaden mellan den lätta G6 hjälmen och den nya ännu lättare "äggskalshjälmen". Den nya är ytterligare lite lättare men ingen markant skillnad. Skillnaden vid olyckan däremot är otroligt stor, till den nya hjälmens fördel. Jag har tyvärr inte koll på varken namn eller vikt på den nya, men är man redan nere på 790gram på G6an så kan skillnaden inte vara enorm.
    Tänk på det när ni köper en plasthjälm för 399kr som väger 1200gram.

    Hade ganska nyligen en G6a i handen ifrån en WRC förare som testat att köra av vägen och volta 14-16 varv. Han kör fortfarande rally på elitnivå. Hur han hade mått med en 400gram tyngre hjälm kan man bara spekulera om...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Faktiskt bra att nån tog upp det, hade inte en tanke på att tung hjälm är en klar nackdel när man sitter i en bil pga av att man har bälte på sig, annat att köra omkull på hoj.
    Får köpa en nackkrage då om man ska ha integralhjälm
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    631

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    köp en hjälm till hojåkat och en till bilåkat !

    jag har än så länge bara lånat hjälm och då en folkracehjälm som även dalhems säljer ... svart och väger runt 800 gram, inte alls dyr

    hittade: http://www.dalhems.com/safetyequip/windnetsv1.html

    mvh tobias

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    köp en hjälm till hojåkat och en till bilåkat !
    Ja för jag är ju gjord av pengar, och kör på bana varje vecka.
    Som jag nämde ovan, så lär jag inte köra på bana ofta nån gång ska jag prova så därför vill jag inte köpa nån klockren bil banhjälm bara för en gång.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    631

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    sant


    men säkerheten ... bla bla ...


    mvh tobias

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    sant


    men säkerheten ... bla bla ...


    mvh tobias

    hehe ja, men en vanlig integral med nackkrage borde ju funka lika bra, som en lättviktshjälm utan krage?
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  18. #18
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Mattsvart kanonkula.
    (Ja! man ser ut som ett fullödigt brickmon*o!
    Men är man fullvuxen, säker på sin sexualitet, sambo och har barn skiter man i hur fotogenique man ter sig i hjälm Jag vill överleva oh kunna röra på armarna även efter en banträff )
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 315

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Mattsvart kanonkula.
    (Ja! man ser ut som ett fullödigt brickmon*o!
    Men är man fullvuxen, säker på sin sexualitet, sambo och har barn skiter man i hur fotogenique man ter sig i hjälm Jag vill överleva oh kunna röra på armarna även efter en banträff )
    haha tuché
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Hjälm val vid bankörning ?

    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    jag har än så länge bara lånat hjälm och då en folkracehjälm som även dalhems säljer ... svart och väger runt 800 gram, inte alls dyr

    hittade: http://www.dalhems.com/safetyequip/windnetsv1.html
    Håller med om att det är en OK hjälm för sitt pris, däremot väger den knappast 800 g tror jag, snarare strax under 1200 g som de billigaste "folkracehjälmarna" brukar göra.

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Ja! man ser ut som ett fullödigt brickmon*o!
    Men är man fullvuxen, säker på sin sexualitet, sambo och har barn skiter man i hur fotogenique man ter sig i hjälm
    Själv kör jag därför i en sån här:
    http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=136840
    Nä, men lämna koketteriet hemma och tänk fullt ut på säkerheten.

    hammarslag>>Nackkrage hjälper såklart men det blir ändå inte på långa vägar lika säkert som en lättare hjälm men som sagt det är ju en avvägning mellan pris och säkerhet också.
    Kragarna kostar väl ca 400:- också?

    Själv har jag inte kondis som en F1-förare och upplever därför att det med en integralhjälm känns mycket tyngre att andas då det blir varmt, till och med på crosshojen, än jämfört med en öppen hjälm.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Hjälm kinnekulle 13/6
    Av sjödin i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 19:13
  2. köpa billig hjälm till bankörning
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 14:19
  3. Vilken hjälm till bankörning med Saaben?
    Av Roger #2378 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-05-30, 22:57
  4. Hjälm och hanskar?
    Av KNAK i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-04-20, 23:13
  5. Bankörning
    Av Måsen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-07-08, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •