Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hur motionera bakre bromsok på 9000?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Hur motionera bakre bromsok på 9000?

    Bromsoket på vinterbilen kärvar. Jag gav mej på det i tron om att det gick att motionera kolven genom att skruva justerskruven till handbromsen in och ut. Det resulterade i att justerskruven gick sönder och trillade ut.

    Nu står bilen utan justerskruv. Går det att motionera oket genom att bromsa och pressa in kolven som vanligt när inte justerskruven är där?

    Jag har nog inte fattat riktigt hur justerskruven funkar. Det visade ju sig att det inte är en gängad skruv utan bara splines som snurrar på ett kugghjul inne i oket. Så långt är jag med. Nån som vet hur resten fungerar?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Hur motionera bakre bromsok på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Jag har nog inte fattat riktigt hur justerskruven funkar. Det visade ju sig att det inte är en gängad skruv utan bara splines som snurrar på ett kugghjul inne i oket. Så långt är jag med. Nån som vet hur resten fungerar?
    ...kugghjulet driver en pinne med gängor (typ skruv )
    I bromskolven sitter "muttern" + lite andra pryttlar som sköter självjusteringen.
    Genom att rotera pinnen flyttar man kolven i önskad riktning.
    Det går såklart att rotera kolven istället och hålla pinnen låst men det är lite jobbigare
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Hur motionera bakre bromsok på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    ...kugghjulet driver en pinne med gängor (typ skruv )
    I bromskolven sitter "muttern" + lite andra pryttlar som sköter självjusteringen.
    Genom att rotera pinnen flyttar man kolven i önskad riktning.
    Det går såklart att rotera kolven istället och hålla pinnen låst men det är lite jobbigare
    Okej, då klarnade det lite. Tack!

    Frågan kvarstår dock. Går det motionera oket som vanligt när inte skruven är monterad?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Hur motionera bakre bromsok på 9000?

    Tjena Gustav,
    Tror inte att de någon problem, skruven finns endast för handbroms skull. Som Urban skrev den ska flytta kolven/armen till handbromsen någon mera nytta gör den inte. Jag har en bromsok som skruven har knappast någon gänga MAN KAN SÄGA ATT DEN ÄR SOM DIN dvs när jag ska besikta då justerar jag handbromsen ganska tajt ( från kupe´ med extra brickor) och de fungerar bra ca en månad.
    Bak bromsar är inte själv justerande som man skulle tro på dom 9000 som du och jag har.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Hur motionera bakre bromsok på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Tjena Gustav,
    Tror inte att de någon problem, skruven finns endast för handbroms skull. Som Urban skrev den ska flytta kolven/armen till handbromsen någon mera nytta gör den inte. Jag har en bromsok som skruven har knappast någon gänga MAN KAN SÄGA ATT DEN ÄR SOM DIN dvs när jag ska besikta då justerar jag handbromsen ganska tajt ( från kupe´ med extra brickor) och de fungerar bra ca en månad.
    Bak bromsar är inte själv justerande som man skulle tro på dom 9000 som du och jag har.

    Med vänlig hälsning
    George
    Tjena George!
    Tack för svaret. Det stämmer ju det du säger nu när jag tänker efter. Skruven verkar inte särskilt hållbar. Jag var hos den lokala bilverkstan och fick två ok som jag försökte få loss skruven ur men bägge saknade splinesen längst ut i änden. (Om det var jag eller föregående ägare som sabbade dom vet jag inte iofs.)

    Skruven har utgått hos Saab men det verkar finnas kvar hos en del återförsäljare. Ungefär 300kr kostar det då får man skruv, låsring, täckmutter och bricka.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Hur motionera bakre bromsok på 9000?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Bak bromsar är inte själv justerande som man skulle tro på dom 9000 som du och jag har.

    Med vänlig hälsning
    George
    Bakbromsarna är självjusterande under förutsättning att grundjusteringen är korrekt och prylarna funkar som dom ska. När det funkar som det ska behövs ingen justering för kompensation av slitage
    Har man problem med att handbromsen måste justeras innan bes sitter oftast felet i själva kolven.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Hur motionera bakre bromsok på 9000?

    Tack för brevet.
    Jo, klart att dom ska vara självjusterande men ålder på mina Saab bilar och funktionalitet har blivit som de är.

    PS! Konstigt är att man alltid tänker på främre bromsok och deras utseende och glömmer dom stakare bak.
    Kanske för att man har mekat med bilar som har trummor bak och imponerar inte ens att titta åt det hållet.
    Detta var lite av min egen filosofi.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Renovera bakre bromsok 9000
    Av Laspalmas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2024-04-22, 17:39
  2. Dela handbromsarmen på bakre bromsok 9000
    Av rob_saab900 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 19:11
  3. renovera bakre bromsok, og900/9000
    Av Jlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •