Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: En liten varning... oljetrycksmätare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    98

    En liten varning... oljetrycksmätare

    Jag skriver inte så ofta här men läser lite ibland. Här kommer en liten varning mest för att jag inte vill att nån annan ska råka ut för samma sak.

    Jag har en VW Scirocco som jag via SFRO reggat med en 1,8t motor.
    Bilen blev klar förra våren och jag fick vevaxelras på den under sommaren (troligtvis fanns felet redan när jag köpte motorn) Nåja, den renoverades och gjordes iordning så i år skulle jag bara köra. Var till BugRun träffen på Mantorp i juni och när jag kom hem hade jag för lågt oljetryck på tomgång...*ångest, inte ett ras till !!*

    Nåja, ingen idé att hänga läpp så motorn plockades ur, blocket fick Trollspeed kolla över (mycket bra firma btw!) nya lager, packingar och skruvar köpts, sen har den skruvats ihop igen och stoppats tillbaka i bilen. Kan väl säga att min sambo och barn inte fått se så mycket av pappa som dom borde fått denna sommaren. :-(

    Kan juh säga att jag inte var helt nöjd igår morse när jag provkörde bilen ett varv runt kvarteret och när jag kom hem och oljan blivit lite varm, ca 60 grader enligt tempmätaren (om man nu kan lita på den?) så hade jag mindre än 1 bar i oljetryck. *Aaaaaaargh!!!*

    Nåja, efter lite klurande så kollade jag med kompisen Jani om han hade nån oljetrycksmätare liggande....det hade han såklart så den lånade jag
    och installerade nu på morgonen.

    Biltema mätaren visade:
    900 rpm, oljetemp 60 grader = 0,6-0,8 bar

    Speedpartsmätaren visade:
    900 rpm, oljetemp 60 grader = 1,6-1,8 bar
    2000 rpm, 60 grader = 3,5 bar
    3000 rpm, 60 grader = 4,8 bar

    900 rpm oljetemp 70 grader = 1,2-1,4 bar

    Oljan som används är Biltemas 5W-50 helsyntet. (endast i utsköljningssyfte, ska bytas mot bättre olja innan bilen belastas nånting) Även oljetempmätaren är från Biltema så frågan är om den visar rätt eller fel den också...?!


    Härmed vill jag utfärda en liten varning för Biltemas oljetrycksmätare (och kanske andra mätare också?) Dom är snygga, kostar hälften av vad andra mätare gör, men deras mätresultat kan ibland också bara vara hälften av vad dyrare (och högst troligtvis bättre) mätare visar.

    //Mats
    //Mats Karlsson, Vargön.

    Saab 9-5 SC Vector 2008

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: En liten varning...

    Åk till en seriös hydraulfirma och kolla om du kan låna en digital manometer typ Parker eller liknande,sådana mätare använder vi vid justering av hydraultryck på snordyr avancerad mobil utrustning och brukar även duga för att kolla ett motoroljetryck
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800

    Re: En liten varning...

    Hur kan du vara så säker på att Speedpartsmätaren stämmer då? Den mätarserien jag köpte från Speedparts hade likadan bruksanvisning som man får med till de flesta andra "Kina-mätare". Jämförde dock aldrig mina mot några kalibrerade mätare så jag vet inte om mina stämde bra men värdena verkade rimliga.

    Jag får intrycket att de flesta mätarna verkar komma från samma fabrik.

    För övrigt är det nog inget fel på den Biltemaoljan då jag kört Imprezan på den i ca 500 mil utan att märka några konstigheter. Bra oljetryck ända mot 7800 varv. Dock bytt till Agrol 10w-50 nu.
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    98

    Re: En liten varning...

    Jag kollade mätaren mot min kompressor innan jag monterade den och dom visade lika vid olika punkter mellan 0 - 7 bar. Har inte monterat ur biltema mätaren ännu och gjort samma sak med den men ska göra det i morgon om jag hinner.
    //Mats Karlsson, Vargön.

    Saab 9-5 SC Vector 2008

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: En liten varning...

    Hej!

    Jag antar att du även bytte oljetrycksgivaren mellan de olika instrumenten? De skulle nog kunna vara anpassade för själva instrumentet.

    Med en oljetrycksgivare från en kinamätare och ett VDO-instrument i bilen så blir troligen resultatet på instrumentet inte samma som om det både varit VDO som tillverkat givaren och instrumentet.

    Eller tänker jag fel?

    MVH

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: En liten varning...

    ja man måste naturligtvis ha samma fabrikat på givare som intstrument, man kan nästan aldrig blanda eftersom det inte finns nån standard på sånt här.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: En liten varning...

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    ja man måste naturligtvis ha samma fabrikat på givare som intstrument, man kan nästan aldrig blanda eftersom det inte finns nån standard på sånt här.
    Precis vad jag misstänkte med andra ord...

    Då ställer jag frågan till trådskaparen, bytte du givarna mellan de olika testen?

    MVH

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    98

    Re: En liten varning...

    Ja, givetvis byttes givaren mellan testen.....
    //Mats Karlsson, Vargön.

    Saab 9-5 SC Vector 2008

Liknande ämnen

  1. en liten varning
    Av Zemathar i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •