Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: 9000 A50 - Familjeåket

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    9000 A50 - Familjeåket

    Hej!

    Med viss tvekan lägger jag upp det projekt jag håller på med just nu, bara för att visa nått slags livstecken ifrån mig Tvekan består i att jag just tittat igenom en drös fina projekttrådar med tokrenoveringar av og900 osv...

    Detta projekt är inte mitt eget dock, utan är tänkt som en bra familjebil till min äldste vän bosatt i GBG. En ganska strikt budget finns, så kommer därför inte att bli något extravagant på något sätt
    Bilen är en mörkblåmetallic 9000 A50 jubileumsmodell från -97 med ca 24600 mil på mätaren, och jag åkte ner till Vetlanda och hämtade denna i början av juni hos Weggen,för en billig penning. Bilen är i helt ok bruksskick, med vissa skavanker såsom en buckla på förardörren efter ett inbrottsförsök, och en klassiskt rostig vänster framskärm. I övrigt är den bra i lack och utan direkta bucklor. Invändigt finns någon skavank, men även där helt ok!

    Så här ser skadan i dörren ut:


    Invändigt:


    En budget och en lista att bocka av har gjorts och den ser ut så här:

    - Baklyktor bak, spruckna
    - Vänster ABS-givare fram
    - Vänster ABS-givare bak
    - Tändlås+låscylidrar dörrar och baklucka (Fixat?)
    - Rattslinga
    - Lyktglas höger fram, stenskott, fukt i lamphuset
    - Vänster framskärm, rosthål
    - Förardörr, bucklor
    - Färddator
    -Plastplåt under kylare
    - Backventil vevhusvent.
    - Bromsskivor bak
    - Belägg bak
    - Saabemblem på reflexramp
    - Gripen-dekal
    - JR luftfilter
    - Dumpventil
    - Laddtrycksmätare
    - Rep.sats drivrem
    - Spännare
    - Olja 5w-40 Swedool
    - Oljefilter
    - Tändstift
    - Kupéfilter
    - Ljuddämpare
    - Blinkersspak
    - Komplett sportchassi, Sänkfjädrar+dämpare GE
    - Super aero 16" fälgar

    Övrigt Fix:

    - Hjulinställning
    - Motortvätt
    - Åtdragning jordskruv till vattentempmätare
    - Hålborra luftfilterburken
    - Rengöring av skinnklädseln
    - Släcka srs-lampan med tech ll efter byte av rattslinga
    - Felsökning farthållare + Översikt av länkarmsbussningar och div. bussningar


    Först ville jag fixa felen så en splirrans ny vänster abs-givare köptes genom forumet för under en 3:e dels nypris, tackar för detta! Som vanligt sitter de som fastsvetsat men blir klart lättare om man lossar lite.


    Även rattslingan för SRS och tuta byttes innan det blev dags för att Tech II:a. Dessvärre så blev vi inte av med ABS-lampans gula bländande sken, utan fick upp en ny felkod, denna gång på vänster givare bak. Så då var det ju bara att jaga fram en sådan, tack för hjälpen! Dock har jag inte bytt denna än.

    "Musbion", alltså färddatorn levde sitt eget liv vid köpet, så istället föra att leta fram en ny, så gjorde jag en variant med den gamle färddatorn med analog klocka. Klockan fick lämna plats för en laddtrycksmätare istället, tyvärr har jag inga bilder på själva ombyggnaden, men det innehöll en del sågande och filande i själva huset med min dremmel Belysningen löddes dit inuti, så endast orginalkontakt (+ vacuumslang) behövs anslutas.


    Jag passade även på att fixa den hängande tempmätaren och byta alla lampor i instrumenthuset på hastighetsmätaren, inkl. färddatorn under.


    Vid köpet fattades ljuddämparen längst bak, där fanns endast ett rör med ett stoort snedkapat ändrör.
    Så här såg det ut innan, lite svårt att se kanske..:


    Såg lite knepigt ut, plus att 240-ljudet inte passar på en familjevagn Så jag tog en chans och köpte Biltemas minsta runda 2,5" ljuddämpare med lite böjar, och hoppades att det skulle dämpa tillräckligt mycket,men ändå behålla ett visst "sportigt" sound.


    Och jag måste säga att det blev perfekt!

    Numera sitter också ledlampor för skyltbelysning samt parkeringsljus monterat. Likaså är luftburken borrad med ett JR-filter huserandes i burken för lite öppnare luftväg.

    Snart blir det mer, återkommer då.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Tänk vad så lite kan göra så mycket!

    Gillar helt klart idén med laddtrycksmätaren där. Riktigt skönt att slippa mätare i A-stolpen.

    Mvh Johan

  3. #3

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Läcker bil, den här tråden kommer jag följa
    Det känns precis lagom med slutrör och laddtrycksmätare.

    Men en fråga; rattslingan till airbagen, köpte du en helt ny på saab eller kan man klippa kabeln och skarva själv där det är brott ?
    Har nämligen själv en lysande SRS lampa som vore skön att få bort

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Hej!

    Ja med orginalratt stor som en lastbilskringla, så blir det bättre där med mätaren, även annars med egentligen

    Eftersom ägaren är en gigantisk snabbmatsätare med drive-through som specialité, har han efterlyst "så många mugghållare som möjligt" i bilen.. Så jag grävde fram mitt gamla orginaltillbehör som man sätter i mittenfacket med 2 st hållare för mugg.
    För att öka marginalerna på den fronten så det med säkerhet räcker till, tänkte jag montera dit ytterligare en, en sådan som satt i og 9-3 har jag för mig. Det var väl en variant på 9-5:ans mugghållare, men satt i DIN-hålet istället?
    Är det någon som har en sådan till salu är det klart intressant.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Citat Ursprungligen postat av Philip82
    Läcker bil, den här tråden kommer jag följa
    Det känns precis lagom med slutrör och laddtrycksmätare.

    Men en fråga; rattslingan till airbagen, köpte du en helt ny på saab eller kan man klippa kabeln och skarva själv där det är brott ?
    Har nämligen själv en lysande SRS lampa som vore skön att få bort

    Jag åkte upp till den lokala skroten och plockade bort en beggad slinga. Gav 40 spänn för den, så det kändes inte värt meket med att försöka laga den

    Annars är det nog full möjligt att göra det, det vanliga problemet är väl inte att hela trådslinga brister, utan att den hamnar i fel läge och viker sig dubbel inuti, och därmed knäcker man trådarna. Jag gissar att man kan löda på nån extratråd och på så sätt laga det. Kruxet är väl att snurra upp slingan och få det i rätt läge igen sen. Lite bökigt att man ju måste släcka med Tech ll om det inte lyckas på första försöker osv.


    F.ö så har det varit lite diskussioner om att byta ut ratten mot en sportratt, men för en familjevagn som detta ska bara så känns det givet med airbag. Däremot så kan en inte allt för sliten jubileumsratt med träinläggen vara intressant om någon har, det satt det inte i denna.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Liten uppdatering..:

    ABS-givaren bak är numera bytt, och den lysande lampan är nu ett minne blott. Dock så var det en givare av den äldre modellen jag fick, så jag fick skarva över kontakten från den gamle givaren. Tyvärr inga bilder på det.

    Sedan började jag med att byta det som ska bytas bak:

    -Dämpare
    -Fjädrar
    -Bromsskivor+klossar
    -Länkarmsbussning

    Det har hittills aldrig varit möjligt att få loss muttrar och bultar hela där bak på en 9000,så efter att ha funderat en minut så tog jag beslutat att ta loss hela bakaxeln för att kunna kapa loss det mycket smidigare.


    Efter det var kapat och klart så var det dags att sätta dit de nya pryttlarna. Dessvärre så hade jag ju glömt o beställa bussningarna till kränghämmaren, så jag tillverkade egna med hylsa av en bit rör och ett par gummislangbitar. Blidde helt ok och var helt gratis


    Egentligen vill man ju blästra av hele skiten och göra rent osv, men tid till det finns dessvärre inte, det är funktionalitet som gäller från ägaren med

    När det hela skulle dit så upptäckte jag att den ena påsen med monteringsgrejer till dämparna var trasig och muttrarna fattades. Till råga på så var även kartongen trasig i botten,så muttrarna fanns inte att hitta.. Gängorna skiljer från orginaldämparna med, verkar vara nån tumgänga? Blir till att jaga fram ett par på måndag.
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  7. #7
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Hej. Angående mugghållaren som passar i radiourtaget på 9000, så är det den som sitter i armstödet i bak på 9-5 som passar.

    Annorlunda lösning på bussningarna till krängaren i bak må jag säga.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Aha, den passar alltså? Tackar för tipset! Vi får se hur bussningarna funkar, men det känns stabilt i nuläget.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Hej. Angående mugghållaren som passar i radiourtaget på 9000, så är det den som sitter i armstödet i bak på 9-5 som passar.

    Annorlunda lösning på bussningarna till krängaren i bak må jag säga.
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Då var bilen levererad till ägaren för ett par veckor sedan. Jag hann inte med riktigt allt som skulle göras, men i det stora hela är den klar för tillfället..

    Sänksatsen från GE-Motorsport monterades, men bak blev den alldeles för låg trots 45/35mm-satsen. Minns inte att min Viggen/Aero var så låg bak..Och eftersom kravet var att man skulle kunna lassa in tre vuxna bak med 100kg klättringsutrustning i bagagen så fungerade ju det inte så här.

    Lösningen blev att skaffa de förstärkta og900 sedan-fjädrarna från biltema. Som alla vet så passar de ju inte bolt-on upptill där 9000-fjädern är mindre sista varvet längst upp. Jag gjorde så att jag drog på gummislang runt översta varvet på 900-fjädrarna, plockade fram ett par hockeypuckar som jag fräste ur i mitten ner till hälften för att passa upptill på fjäderinfästningen på bilen. Puckarna skruvades fast med genomgående gängstång för att inte ramla ner. Sedan var det bara att sätta i fjädrarna. Stabilt som fasen blev det! Ett varv kapades på fjädrarna, och stuket blev perfekt, aaningen lite lätt framåtlutad och lastmån för hundra elefanter.

    Dessvärre finns inga bilder på detta, var stressigt att få klart det så man kunde leverera den dagen efter

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Lösningen blev att skaffa de förstärkta og900 sedan-fjädrarna från biltema. Som alla vet så passar de ju inte bolt-on upptill där 9000-fjädern är mindre sista varvet längst upp. Jag gjorde så att jag drog på gummislang runt översta varvet på 900-fjädrarna, plockade fram ett par hockeypuckar som jag fräste ur i mitten ner till hälften för att passa upptill på fjäderinfästningen på bilen. Puckarna skruvades fast med genomgående gängstång för att inte ramla ner. Sedan var det bara att sätta i fjädrarna. Stabilt som fasen blev det! Ett varv kapades på fjädrarna, och stuket blev perfekt, aaningen lite lätt framåtlutad och lastmån för hundra elefanter.

    MVH Lerne
    Halloj!

    Alltså drog du gängstång genom bottenplattan på bilen för att hålla upp hockeypuckarna dina? Blev lite svårt att följa med me min egen begränsade intelektuella kompetens.

    Annar så blev ju bilen hur najs som helst! Hoppas ägarn förstod att uppskatta jobbet som herrn lagt ner

    Känner själv alldeles för bra igen detdär när man skulle vilja göra saker 100 % med rengöring, putsning och målning men tiden räcker ju inte till tyvärr. Bara att slänga ihop allt så fort det bara går och hoppas på det bästa.

    Tror du bussningarna dina kommer att överleva annars Bara att köra in ett lagom prog me t5suite så är bilen komplett!
    "Utan tvivel är man inte klok"

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Hej!

    Jag ska försöka få ägaren att fota lite när han snyggat till den och fått på superaero-fälgarna Han har dock två småttingar och är nyinflyttad i hus med renoveringar som pågår, så jag vågar väl inte lova för mycket,haha.

    Det är riktigt, jag borrade hål uppifrån i golvet och drog gängstång genom ner till övre fjäderinfästningen där den ursvarvade pucken placerades och igenom den och skruvade fast den. Nu kommer den varken upp eller ner eller åt någon sida Och fjädern satt som gjutet med ett varv av gummislangen.

    Gängstången böjde jag förresten till så här:


    Här hade ju en riktig bild varit guld.....

    Men på så vis så slapp jag att stången drogs snett och konstigt.

    Mina krängarbussningar ger jag knappast livstidsgaranti på Men nu är det ju en baggis att byta till riktiga vid tillfälle, när allt varit loss.

    Nytt program kanske det blir om han avsätter lite cash till 3" framrör/kat. Nu sitter något okänt prog. i så mer flås med org.rör vågar jag inte, pinnar på hyfsat i låg/mellanregister.


    Förresten så hände något extremt ovanligt när jag hade bytt drivrem/hjul/spännare. Efter en kort provtur i stan så small det till och jag stannade. remmen hade hoppat (men klarat sig fint) och spännaren hängde i två delar! Aldrig hört talas om detta innan, ingen annan heller Kollade om jag missat nått, men hittade inget konstigt, är ju svårt att göra fel. Men Speedparts fixade snabbt som ögat en ny, grymt bra jobbat!

    En annan lite rolig historia är att ägaren satte högsta prio på att jag skulle sätta dit Gripen-dekalen på bakrutan. Detta för att hans fru inte skulle sätta sig emot, är den redan där så är den ju så att säga...

    Men jag fick en riktigt usel variant ifrån dekalshopen som slutade med att jag knöglade ihop skiten och slängde det. Så jag hann inte få en ny från dekaltrim (som är en jäkla skillnad) och besvikelsen gick inte att ta misstag på hos ägaren.
    Nu var det ju kört att få på en Grip där bak...( Eller Örn som han kallar det)

    Men så visade det sig att frugan tyckte sig märka att en del bilar som låg bakom och skulle köra om, låg väldigt nära, vilken är det värsta hon vet. Så hon kom hem och sade:

    -Nu sätter du dit en sån där fågel därbak på bilen! Med våra andra bilar fick man ju respekt och de höll avstånd eller vågade inte köra om när de såg bakrutan, även om man körde sakta!



    Så lyckan är total hos ägaren igen! (Till saken hör att han ju inte är en ungtupp direkt med sina 33 år )

    Iallafall...Detta är vad som bytts och fixats på bilen med en totalkostnad inkl. inköp av bil på ca 25kkr. Med fungerande ACC.

    - Vänster ABS-givare fram
    - Vänster ABS-givare bak
    - Rattslinga
    - Färddator med Laddtrycksmätare
    - Backventil vevhusvent.
    - Bromsskivor bak
    - Bromsvätska
    - Belägg bak
    - Gripen-dekal
    - JR luftfilter
    - instrumentlampa Saab
    - Div lampor Jula
    - Rep.sats drivrem
    - spännare
    - oljefilter
    - tändstift
    - kupéfilter
    - Olja 5w-40 Swedool
    - Rörklämmor
    - Rörböjar
    - ljuddämpare Biltema
    - Biltema Bakfjädrar 900 sedan förstärkta
    - Blinkersspak
    - Åtdragning jordskruv till vattentempmätare
    - Undersökning av värmepaket
    - hålborra luftfilterburken
    - Släcka srs-lampan med tech ll efter byte av rattslinga
    - Komplett sportchassi, Sänkfjädrar+dämpare

    Mycket bil för pengarna blev det..!

    Kvar att fixa är: Hjulinställning, box farthållare, efterdragning av topp, ev. byte av vänster framskärm + dörr.

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Hej!

    Inget nytt här egentligen ,mer än att avgassystemet har brakat ihop på bilen. Eller mer korrekt så har anslutningen på mellandämparen mot bakre dämparen rostat av.

    Så en begagnad mellandämpare hade varit smidigast för ägaren att skruva dit.

    Är det ingen i Göteborgsområdet som har en orginal mellanljuddämpare liggandes? Jag har letat som fasen, verkar stört omöjligt just nu?? Börjar bli lite panik för honom nu med...

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Hej. Angående mugghållaren som passar i radiourtaget på 9000, så är det den som sitter i armstödet i bak på 9-5 som passar.

    Annorlunda lösning på bussningarna till krängaren i bak må jag säga.

    Detta lät intressant?
    Finns det alltså en sak från 9-5an som man kan ha som mugghållare i 9000? :S

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Ja, om man fäller ner armstödet bak på 9-5 så finns det en mugghållare man kan fälla ut, denna lär passa i uttagen på 9000.


    Citat Ursprungligen postat av cepehjulet
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Hej. Angående mugghållaren som passar i radiourtaget på 9000, så är det den som sitter i armstödet i bak på 9-5 som passar.

    Annorlunda lösning på bussningarna till krängaren i bak må jag säga.


    Detta lät intressant?
    Finns det alltså en sak från 9-5an som man kan ha som mugghållare i 9000? :S
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Hur får man ut det ur armstödet i 9-5an då ?

    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Ja, om man fäller ner armstödet bak på 9-5 så finns det en mugghållare man kan fälla ut, denna lär passa i uttagen på 9000.


    Citat Ursprungligen postat av cepehjulet



    Detta lät intressant?
    Finns det alltså en sak från 9-5an som man kan ha som mugghållare i 9000? :S

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Nån som vet hur man får ut mugghållaren ur armstödet på 9-5an? Har försökt på farsans, men lyckas verkligen inte.


  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Du öppnar kopphållaren till hälften. Sen så böjer du undan låstungorna med hjälp av 2 skruvmejslar samtidigt som du drar hållaren utåt.

    Hittar ingen bild på låstungorna. Men du tittar upp ifrån så skall dom sitta under själva hållarna som glider ut.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: 9000 A50 - Familjeåket

    Okej, ska kolla senare idag om jag får ut den.
    Får jag inte det, får nog nån lägga upp en bild

  19. #19
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    bild tack

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Du öppnar kopphållaren till hälften. Sen så böjer du undan låstungorna med hjälp av 2 skruvmejslar samtidigt som du drar hållaren utåt.

    Hittar ingen bild på låstungorna. Men du tittar upp ifrån så skall dom sitta under själva hållarna som glider ut.
    Jag ha försökt med detta men inte lyckats. Men jag har hittat en alternativ metod som verkar mycket effektiv.

    Bild på undersidan:
    $_35.JPG

    Man börjar med att spätta i något cm-tjockt i mitten på undersidan av den stängda mugghållaren, en fet flatmejsel är idealet. Både armstödet och mugghållaren är relativt mjuka, så det blir inga skador av böjningarna.

    Sedan tar man två halvstora flatskruvmejslar, en per hake, se bilden ovan, och sätter nära ytterkanten, och vrider/bänder in under respektive hake. Varje hake har dubbla tungor, så när man vrider förbi skruvmejseln kan man känna att den först fjädrar emot, sedan släpper och hamnar mellan låstungorna, för att om man vrider för långt hoppa förbi. Man ska alltså placera skruvmejseln emellan hakens dubbla låstungor, när man provat några gånger är det lätt att träffa rätt om man tar det långsamt.

    När man placerat båda skruvmejslarna på plats glider hakarna på skruvmejslarna och man kan dra ut mugghållaren, men dra inte förrän båda är släppta, man drar ut mugghållaren genom att greppa dess ram i underkant. Mittenmejseln som användes för att spätta upp glipan tas ut innan man drar. Handkraft ska räcka, man ska inte behöver man bända.

    Om man drar rejält kraftigt när låstungorna inte har släppt kan man bocka om låstungorna med resultat att det kan bli svårt att få dem att släppa sedan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •