Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    Jag funderar på nya högtalare fram i min 9000 och har tittat på just DLS R4. Någon med erfarenhet av dessa?

    Har sådan beslutångest, är de värda pengarna (~1300) eller kan man lika gärna köpa typ DLS C4 för halva priset?

    Nu sitter det ett par koaxialer från MDS i bilen som är 7 år gamla. Nypris kring 500kr paret. Kan jag förvänta mej en wow-upplevelse om jag byter?

    Högtalarna ska drivas av huvudenheten (Pioneer DEH-5800MP).

    Svåra frågor, jag vet men lite input vore guld värt!
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  2. #2

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000?

    Jag har haft dessa min en gamal 9000 och måste säga att de är väldigt trevliga. Att jämföra dem med ett C4 kitt ska man nog inte göra. Skillnaden är ett par:

    R4: spelar mycke midbas för sin storlek. Tydligt mellanregister kanske något något grötigt i de allra djupaste delarna av manliga registret, men inget som direkt stör, men tyvärr kommer jag inte överens 100 med diskanten och vill gärna ha effekt.

    C4: klenare midbas, tydligt mellanregister (övre)men faller lite mot de djupare delarna av mellanregistret, inte samma pondus till av mansröster.Även dessa har en lite spretig diskant.Mera lättdrivna än R4 kittet.

    Om du har möjlighet att skicka på ett slutsteg till R4 så hade jag valt dem till 100%. Ska du driva dem med enbart CD spelaren så vet jag ej, då jag inte vet hur den du har klarar dessa kitt.
    Hoppas detta kanske hjälpte lite?


    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Jag funderar på nya högtalare fram i min 9000 och har tittat på just DLS R4. Någon med erfarenhet av dessa?

    Har sådan beslutångest, är de värda pengarna (~1300) eller kan man lika gärna köpa typ DLS C4 för halva priset?

    Nu sitter det ett par koaxialer från MDS i bilen som är 7 år gamla. Nypris kring 500kr paret. Kan jag förvänta mej en wow-upplevelse om jag byter?

    Högtalarna ska drivas av huvudenheten (Pioneer DEH-5800MP).

    Svåra frågor, jag vet men lite input vore guld värt!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Hoppas detta kanske hjälpte lite?
    Mycket bra info! Tackar! Just mycket midbas för sin storlek lät intressant.

    Något slutsteg är inte aktuellt så frågan är ju om det är slöseri med pengar att köpa R4-kitet för att bara driva dem med CD'n.

    Förslag på andra 4"-kit mottages också tacksamt!
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000?

    Att få ngn Wow upplevelse genom att byta 4" o diskant i panelen är kanske inte att räkna med.

    Även om det kan bli bra mycket bättre än vad som sitter org. Hur det skiljer mot 7 år gamal MDS e svårt att säga men nog blir det säkert bättre.

    DLS R4 kit har ju funnits med i några år så.

    Jag hade sådanna en kort period i min 9000 Aero men bytte ut dom då jag fick möjlighet till lite spons av mitt bygge o då andra högtalare monterades i bilen.

    Vill man ha en Wow upplevelse av ljudet fram i bilen så är det att få in större än 4". Jag hade 6,5" i dörrarna för att fylla ut just midbas o det gav en väldig höjning av ljudet. Men klart mera kostsamt och framförallt mera pyssel.
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  5. #5

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Att få ngn Wow upplevelse genom att byta 4" o diskant i panelen är kanske inte att räkna med.

    Även om det kan bli bra mycket bättre än vad som sitter org. Hur det skiljer mot 7 år gamal MDS e svårt att säga men nog blir det säkert bättre.

    DLS R4 kit har ju funnits med i några år så.

    Jag hade sådanna en kort period i min 9000 Aero men bytte ut dom då jag fick möjlighet till lite spons av mitt bygge o då andra högtalare monterades i bilen.

    Vill man ha en Wow upplevelse av ljudet fram i bilen så är det att få in större än 4". Jag hade 6,5" i dörrarna för att fylla ut just midbas o det gav en väldig höjning av ljudet. Men klart mera kostsamt och framförallt mera pyssel.
    Stämmer att det kanske inte blir nån wow effekt, iaf. inte om man inte ska driva med slutsteg. Kopplar man in ett litet extra steg, så kommer det bli mycke större skillnad.Det kan räcka med ett billigt ifrån Biltema, Jula m.m för att få bättre än vad den inbyggda effekten kan ge.Men, ljudets kvalité blir bättre med tex. R4 än mot orginal.

    Ett alternativ är, om man inte vill göra hål i dörrarna för 6½" eller om man vill ha kvar org. utseende, att placera 5.25" på org. plats. Krävs lite jobb, men det går ganska så smärtfritt och gör ganska stor skillnad på ljudet jämfört med orginal.
    Vill man ha ett 5.25" kitt som klarar av att spela lite midbas så kan man kika på DLS MS5 kittet.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000?

    Tack för svaren!

    Njä, wow-effekt var kanske att ta i. Jag är medveten om det bara är 4" och att det har sina begränsningar. Att modifiera för att plocka in större högtalare är inte heller aktuellt men jag uppskattar tipsen! Kan vara bra att veta.

    Jag är inte ute efter det perfekta ljudet utan bara något som låter hyffsat, inte syns (mer än nödvändigt) och inte väger bly.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Tack för svaren!

    Njä, wow-effekt var kanske att ta i. Jag är medveten om det bara är 4" och att det har sina begränsningar. Att modifiera för att plocka in större högtalare är inte heller aktuellt men jag uppskattar tipsen! Kan vara bra att veta.

    Jag är inte ute efter det perfekta ljudet utan bara något som låter hyffsat, inte syns (mer än nödvändigt) och inte väger bly.
    Haha..väger bly, R4 högtalarna är ganska så tunga för sin storlek..haha.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000?

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Haha..väger bly, R4 högtalarna är ganska så tunga för sin storlek..haha.
    Hehe, nja jag menade mer att jag inte vill ha 78 slutsteg och en 50 kilos baslåda i bagaget. Vikten på ett par 4" står jag ut med.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Hehe, nja jag menade mer att jag inte vill ha 78 slutsteg och en 50 kilos baslåda i bagaget. Vikten på ett par 4" står jag ut med.
    Kolla min installation i min 9000 Aero som jag kan tycka är ganska så tight .. tar inte så mycket plats i anspråk men fick offra reservhjulet för stegen ..
    formgjuten baslåda i skuffen med en 10" o och 6,5" i dörrarna ..

    Men helt klart så blir det ju ett lyft med ett litet steg.
    Finns ju små smidiga som man kan gömma under panellocket och som inte kräver så mycket ström. Men då e man ju åter på detta med pengar .. tillslut så har man lagt ner 3-4ggr mer än vad man hade tänkt sig från början .. hua .. bli rfort dyrt

    PS .. har kvar baslådan med bas från min bil om du behöver ......
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000?

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Kolla min installation i min 9000 Aero som jag kan tycka är ganska så tight .. tar inte så mycket plats i anspråk men fick offra reservhjulet för stegen ..
    formgjuten baslåda i skuffen med en 10" o och 6,5" i dörrarna ..
    Ser bra ut. Jag gillar när det ser så "diskret" ut. Färgglada högtalare med konstiga galler är jag allergisk mot. Mitt reservhjul har jag redan slängt ut. Man får ju tänka på vikten.

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Men helt klart så blir det ju ett lyft med ett litet steg.
    Finns ju små smidiga som man kan gömma under panellocket och som inte kräver så mycket ström. Men då e man ju åter på detta med pengar .. tillslut så har man lagt ner 3-4ggr mer än vad man hade tänkt sig från början .. hua .. bli rfort dyrt
    Det är det jag är lite rädd för jag vågar knappt lite på mig själv. Början man pilla med det så vet man inte var det slutar. Samma anledning som gör att jag inte kör bana. Provar jag så kan jag ge mig f#n på att jag börjar skruva loss inredning och planerar väghållning innan jag ens kommit hem...

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    PS .. har kvar baslådan med bas från min bil om du behöver ......
    Tack men nej tack! Jag börjar med 4"-are.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    Du var det köpt och monterat. Jag blev erbjuden ett par lätt begagnade R4 till mycket bra pris av en kille här på forumet. Gick givetvis inte att motstå.

    Monterade det ena kitet på höger sidan och provlyssnade lite samtidigt som jag vred på balansen för att jämföra gammalt och nytt. Körde bara lite lågt men R4-kitet spelar både lägre ner och högre upp i registret än de gamla. Ljudet i de gamla lät burkigt och nästan lite grötigt när man växlade.

    Monterade andra sidan med. Passade på att trycka ner lite dämpull i hålen också. Det är ju som sagt bara 4", men ett klart lyft, det blev det. När man skruvade upp så högt att det nästan lät illa med de gamla högtalarna låter de nya inte ens ansträngda. Helnöjd.

    Förra ägaren hade monterat diskanter i B-stolparna. Kopplade ur dessa. Inbillar mej att det blev bättre utan.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Du var det köpt och monterat. Jag blev erbjuden ett par lätt begagnade R4 till mycket bra pris av en kille här på forumet. Gick givetvis inte att motstå.

    Monterade det ena kitet på höger sidan och provlyssnade lite samtidigt som jag vred på balansen för att jämföra gammalt och nytt. Körde bara lite lågt men R4-kitet spelar både lägre ner och högre upp i registret än de gamla. Ljudet i de gamla lät burkigt och nästan lite grötigt när man växlade.

    Monterade andra sidan med. Passade på att trycka ner lite dämpull i hålen också. Det är ju som sagt bara 4", men ett klart lyft, det blev det. När man skruvade upp så högt att det nästan lät illa med de gamla högtalarna låter de nya inte ens ansträngda. Helnöjd.

    Förra ägaren hade monterat diskanter i B-stolparna. Kopplade ur dessa. Inbillar mej att det blev bättre utan.
    Kul att du blev nöjd. Japp, de spelar på bra för sin storlek, och det blir ÄNNU bättre med ett slutsteg
    Hur menar du att förra ägaren monterat in diskanter i B stolpen? Där skulle JAG då aldrig placera ett par diskanter då detta sabbar ljudbilden nått så enormt.
    Så att det du tycker om att det blir bättre med dem urkopplade, det kan nog till 99% säkerhet stämma.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Japp, de spelar på bra för sin storlek, och det blir ÄNNU bättre med ett slutsteg
    Kan tänka mej det. Jag ska ta mej en funderare angående slutsteg.

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Hur menar du att förra ägaren monterat in diskanter i B stolpen? Där skulle JAG då aldrig placera ett par diskanter då detta sabbar ljudbilden nått så enormt.
    Så att det du tycker om att det blir bättre med dem urkopplade, det kan nog till 99% säkerhet stämma.
    Det märkligaste av allt är att jag har kört med det så i över 7 år. En diskant rätt i örat.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    [quote=Garfield]
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Japp, de spelar på bra för sin storlek, och det blir ÄNNU bättre med ett slutsteg
    Kan tänka mej det. Jag ska ta mej en funderare angående slutsteg.

    Citat Ursprungligen postat av "TT-95":g3kklzfn
    Hur menar du att förra ägaren monterat in diskanter i B stolpen? Där skulle JAG då aldrig placera ett par diskanter då detta sabbar ljudbilden nått så enormt.
    Så att det du tycker om att det blir bättre med dem urkopplade, det kan nog till 99% säkerhet stämma.
    Det märkligaste av allt är att jag har kört med det så i över 7 år. En diskant rätt i örat.[/quote:g3kklzfn]
    Då va det ju kanske bra att du fick in riktiga högtalare där framme så du fick reda på hur det kan låta med bättre ljud.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    Gött att det blev bra ..
    Som ovan nämt så är R4 ett BRA paket

    Ett bra erbjudande skall man aldrig tacka nej till ... man vet aldrig när eller om det dyker upp igen ....
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    Nu blev det inte bättre än att jag köpte mej ett slutsteg med. Det blev ett DLS Performance CA-41. Kostade 1999:- när jag beställde. Dagen efter var priset höjt till 2799. Helnöjd, både med priset och steget!
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #17

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Nu blev det inte bättre än att jag köpte mej ett slutsteg med. Det blev ett DLS Performance CA-41. Kostade 1999:- när jag beställde. Dagen efter var priset höjt till 2799. Helnöjd, både med priset och steget!
    Haha..snar kommer det en baslåda bak med en 12, sedan byggs instumentbrädan om till 6½", efter detta kommer en 12" bas till in i bilen och et jätte monoblock..
    Erkänn Garfield, nu ä du fast i bilstereovärlden

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    Bra val av både högtalare och steg tycker jag. Kör själv med samma serie i min bil (5'or bak och 6'or fram) och är hur nöjd som helst!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Haha..snar kommer det en baslåda bak med en 12, sedan byggs instumentbrädan om till 6½", efter detta kommer en 12" bas till in i bilen och et jätte monoblock..
    Erkänn Garfield, nu ä du fast i bilstereovärlden
    Tyst med dej!
    Nej, jag tror faktiskt jag är nöjd nu. Ett tag iaf.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: DLS Reference R4 som framsystem i 9000? *Köpt!*

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    Haha..snar kommer det en baslåda bak med en 12, sedan byggs instumentbrädan om till 6½", efter detta kommer en 12" bas till in i bilen och et jätte monoblock..
    Erkänn Garfield, nu ä du fast i bilstereovärlden
    Tyst med dej!
    Nej, jag tror faktiskt jag är nöjd nu. Ett tag iaf.
    Du vet vart det finns en formgjuten baslåda ....
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

Liknande ämnen

  1. Framsystem 9000 cs
    Av Majkel i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 12:06
  2. Framsystem 9000 AERO
    Av Snoddas83 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 23:13
  3. Framsystem i 9000
    Av rgolsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 23:30
  4. Framsystem i en 9000 för omkring 2000??
    Av Olle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •