Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Fart dödar inte...

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Fart dödar inte...

    ...åtminstone inte på motorvägar har jag alltid tyckt utan att ha undersökt statistik...130-150km/h variabel hastighet på motorväg hade varit bra tycker jag.

    Ibland kan det gå fel, se nedan

    http://www.automotorsport.se/news/18886 ... olyckorna/
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Fart dödar inte...

    Fart dödar inte , men det plötsliga stoppet gör det.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Fart dödar inte...

    Jag känner verkligen igen mig i det. Får man välja farten helt själv så väljer säkert många en lägre fart där en lägre är att föredra.
    Man anpassar farten efter vägen och inte för att blint hålla en momsad hastighetsbegränsning.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Fart dödar inte...

    jag tor ju många lägger säkert ner 30-40% av körningen på att hålla reda på vilken hastighet man kör i, märker man inte minst när det är fartkameror och folk kör i 70-80 istället för 90 då de inte klarar att hålla hastigheten så exakt när de vet att det kontrolleras.
    Farthållare verkar ju långt ifrån standard på nya bilar...

    Sen så skulle ju VV osv aktivt jobba med att fo bort olämpligá förare från trafiken.

    Var ute och körde ca 20 mil idag, värnamo-falkenberg och tillbaks.
    Reagerade på att det var väldigt många som ligger och kör i 60-70km/h! på 90 vägen, livsfarligt enligt min mening, kan man inte ens hålla hastigheten till det som står skyltat har man inte på vägen att göra.
    Körde säkert om 10st som låg bra under hastighetsgränsen.

    Höll även på att smälla med en minibuss med husvagn häromdagen, som fullständigt gav fan i stoppplikt och hela skiten, jag kommer på 90 väg och kör när den jävla minibussen kommer och tar av från motorvägen, skiter i stopplikten och kör ut under 80 meter framför mig, stog ju för fan upp i bilen för att bromsa.

    Men som sagt, det skulle helt klart jobbas på att få bort dessa dårar som totalt skiter i regler osv, inte konstigt att det händer olyckor när man ser hur vissa kör.
    Syns väldigt tydligt nu på sommaren när många som inte kör i vanliga fall så mycket är ute och trafikerar vägarna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Fart dödar inte...

    "Cruise Control"?

    Funkar på min 9000 ända ned till 32km/h.

    Vad gäller statisktiken från Northern Territory käns den väl "tunn" för att dra några säkra slutsatser av.

    Det känns ungefär som då man skämtsamt drar slutsatsen att eftersom 25% av alla dödsolyckor i trafiken beror på rattonykterhet beror ju resterande 75% på på nykterhet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag tor ju många lägger säkert ner 30-40% av körningen på att hålla reda på vilken hastighet man kör i, märker man inte minst när det är fartkameror och folk kör i 70-80 istället för 90 då de inte klarar att hålla hastigheten så exakt när de vet att det kontrolleras.
    Farthållare verkar ju långt ifrån standard på nya bilar...

    Sen så skulle ju VV osv aktivt jobba med att fo bort olämpligá förare från trafiken.

    Var ute och körde ca 20 mil idag, värnamo-falkenberg och tillbaks.
    Reagerade på att det var väldigt många som ligger och kör i 60-70km/h! på 90 vägen, livsfarligt enligt min mening, kan man inte ens hålla hastigheten till det som står skyltat har man inte på vägen att göra.
    Körde säkert om 10st som låg bra under hastighetsgränsen.

    Höll även på att smälla med en minibuss med husvagn häromdagen, som fullständigt gav fan i stoppplikt och hela skiten, jag kommer på 90 väg och kör när den jävla minibussen kommer och tar av från motorvägen, skiter i stopplikten och kör ut under 80 meter framför mig, stog ju för fan upp i bilen för att bromsa.

    Men som sagt, det skulle helt klart jobbas på att få bort dessa dårar som totalt skiter i regler osv, inte konstigt att det händer olyckor när man ser hur vissa kör.
    Syns väldigt tydligt nu på sommaren när många som inte kör i vanliga fall så mycket är ute och trafikerar vägarna.
    Hej!

    Nästan lika jobbigt är det när man ligger i omkörningsfilen på motorvägen och helt plötsligt svänger någon från höger körfält ut med en blink och man man får tvärnita...men blinken rättfärdigar allt usch...
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Fart dödar inte...

    En provins med en yta 3 gånger så stor som Sverige men bara ca 200 000 invånare var av över hälften bor i huvudstaden Darwin där det knappast varit fri fart inne i stan. Där har alltså dödstalet i trafiken stigit från 44 upp till 75.
    Undra tex hur hånga av dödsolyckorna som inräffade inom stadsgänserna både innan och efter hastighetsbegränsningen på landsväg?

    (Var det förresten inte Volvo som hade en reklamfilm för sin T5-R där handlingen var förlagd till Northern Territory? "It's 250 km and I'll be there in an hour.")
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av rs_aero

    Hej!

    Nästan lika jobbigt är det när man ligger i omkörningsfilen på motorvägen och helt plötsligt svänger någon från höger körfält ut med en blink och man man får tvärnita...men blinken rättfärdigar allt usch...
    Vad säger reglerna om sånt här igentligen?

    Det brukar ju som regel vara som så att den som kör på bakifrån är vållande.

    Men om någon som i mitt fall skiter i stopp plikt och bara kör rakt ut, visst borde vållande bli han som svängde ut mitt framför?

    En polare råkade ut för nått liknande men han väjde ner i diekt istället, jag tyckte ju han skulle tryckt plattan i mattan och mosat till bilen framför då skulle det enligt honom inte täckas av försäkringen?
    Svänger någon ut 5 meter framför mig så tycker ju iaf jag det är bättre att köra på honom än att chansa och ta diket istället, fram har man ju bra krockskydd, lägga sig i diket vet man ju fan inte vad det kan sluta med.

    Sen ska man ju inte orsaka olyckor bara för sakens skull men köra ner i diket och offra mitt egna liv för någon drulle skulle jag inte göra.


    Citat Ursprungligen postat av LM
    En provins med en yta 3 gånger så stor som Sverige men bara ca 200 000 invånare vara över hälften bor i huvudstaden Darwin där det knappast varit fri fart inne i stan. Där har alltså dödstalet i trafiken stigit från 44 upp till 75.
    Undra tex hur hånga av dödsolyckorna som inräffade inom stadsgänserna både innan och efter hastighetsbegränsningen på landsväg?
    Bor det bara så lite folk där?
    Trodde det var betydligt mer välbefolkat där uppe då det är klart trevligare område ur naturaspekter och vatten jämför med många andra delar av det där landet.
    Upplevde även där nere att befolkningssiffrorna var väldigt flytande.
    Brisbane (där jag bodde) had eju allt från 1,5 till 5 miljoner invånare beroende på vem man frågade...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hej!
    En polare råkade ut för nått liknande men han väjde ner i diekt istället, jag tyckte ju han skulle tryckt plattan i mattan och mosat till bilen framför
    Och du anser att, i ditt inlägg längre upp, att VV borde få bort "alla andra" som kör illa.
    Du är inte ett dugg bättre själv, med den där inställningen.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Svänger någon ut 5 meter framför mig så tycker ju iaf jag det är bättre att köra på honom än att chansa och ta diket istället, fram har man ju bra krockskydd
    Om någon svänger ut 5m framför dig hinner du inte ens tänka på rätt eller fel.( Även om du kommer i den "låga" hastigheten av 30km/h !) Förhoppningsvis funkar dina reflexer, men efter 5m har du inte ens nått ner till bromspedalen...
    Fick du inte lära dig det på körskolan heller?

    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Re: Fart dödar inte...

    Kommer osökt in på ordspråket

    Its not fart that kills its the smell...
    Saab 9-3 2,0t -07

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Hej!
    En polare råkade ut för nått liknande men han väjde ner i diekt istället, jag tyckte ju han skulle tryckt plattan i mattan och mosat till bilen framför
    Och du anser att, i ditt inlägg längre upp, att VV borde få bort "alla andra" som kör illa.
    Du är inte ett dugg bättre själv, med den där inställningen.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Svänger någon ut 5 meter framför mig så tycker ju iaf jag det är bättre att köra på honom än att chansa och ta diket istället, fram har man ju bra krockskydd
    Om någon svänger ut 5m framför dig hinner du inte ens tänka på rätt eller fel.( Även om du kommer i den "låga" hastigheten av 30km/h !) Förhoppningsvis funkar dina reflexer, men efter 5m har du inte ens nått ner till bromspedalen...
    Fick du inte lära dig det på körskolan heller?


    men herregud vad man ska anmärka på att jag skrev 5 meter, ska jag skriva 20 meter istället för att det ska vara lättare att förstå vad jag menar?

    Skulle vilja se dig köra i diket om någon kör ut framför dig, är nog ytterst få som väljer att sätta sitt egna liv i fara för någon struntar i trafikreglerna.

    Polaren körde för övrigt in i ett träd och mosa hela bilen, han som körde ut framför honom smet från platsen, så där stog polaren i ett träd med trafikförsäkring och inget att gå på = 0kr från fb.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Var ute och körde ca 20 mil idag, värnamo-falkenberg och tillbaks.
    Reagerade på att det var väldigt många som ligger och kör i 60-70km/h! på 90 vägen, livsfarligt enligt min mening, kan man inte ens hålla hastigheten till det som står skyltat har man inte på vägen att göra.Körde säkert om 10st som låg bra under hastighetsgränsen.
    Nu är det faktiskt så att det är inte ett lagbrott att åka saktare än vad det är skyltat. Det som står är max tillåtna och det är upp till föraren att bedömma vilken hastighet som är lämplig under max tillåtna, den enda gång som man skulle kunna tillämpa att man kör för sakta är om man ligger i omkörningsfil avsevärt under rådande hastighet och faktum hindrar trafiken.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Var ute och körde ca 20 mil idag, värnamo-falkenberg och tillbaks.
    Reagerade på att det var väldigt många som ligger och kör i 60-70km/h! på 90 vägen, livsfarligt enligt min mening, kan man inte ens hålla hastigheten till det som står skyltat har man inte på vägen att göra.Körde säkert om 10st som låg bra under hastighetsgränsen.
    Nu är det faktiskt så att det är inte ett lagbrott att åka saktare än vad det är skyltat. Det som står är max tillåtna och det är upp till föraren att bedömma vilken hastighet som är lämplig under max tillåtna, den enda gång som man skulle kunna tillämpa att man kör för sakta är om man ligger i omkörningsfil avsevärt under rådande hastighet och faktum hindrar trafiken.

    //MH
    Nu skall jag väl inte säga att jag har klockrent vet vad lagen säger i denna fråga men så tror jag det står något i stil med:

    man får inte hindra andra genom onödigt långsam körning eller att tvärnita utan anledning.

    Tror även polis bötfällt personer som kör för sakta.

    Mvh rs_aero
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Var ute och körde ca 20 mil idag, värnamo-falkenberg och tillbaks.
    Reagerade på att det var väldigt många som ligger och kör i 60-70km/h! på 90 vägen, livsfarligt enligt min mening, kan man inte ens hålla hastigheten till det som står skyltat har man inte på vägen att göra.Körde säkert om 10st som låg bra under hastighetsgränsen.
    Nu är det faktiskt så att det är inte ett lagbrott att åka saktare än vad det är skyltat. Det som står är max tillåtna och det är upp till föraren att bedömma vilken hastighet som är lämplig under max tillåtna, den enda gång som man skulle kunna tillämpa att man kör för sakta är om man ligger i omkörningsfil avsevärt under rådande hastighet och faktum hindrar trafiken.

    //MH

    Glöm inte att man som förare ska se till att man håller ett bra flyt i trafiken också.
    Tex. så kan polisen stoppa dig för att du förstör det rådande trafik "flytet" när du ligger 80 på 90 väg tex.
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Fart dödar inte...

    Minihastigheten på motorväg är 40 km. Så finns det något som heter "man skall ej hindra eller störa trafiken samt visa hänsyn mot övriga trafikanter"
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    824

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Minihastigheten på motorväg är 40 km. Så finns det något som heter "man skall ej hindra eller störa trafiken samt visa hänsyn mot övriga trafikanter"
    Tror inte pumba menar motorväg när han beskriver sin 20mil...

    Saxat från NTF
    "Det finns ingen undre hastighetsgräns för fordon de som är tillåtna på motorväg. Men det finns en tydlig regel i trafikförordningen som säger följande:
    'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'"
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av Pumba

    Var ute och körde ca 20 mil idag, värnamo-falkenberg och tillbaks.
    Reagerade på att det var väldigt många som ligger och kör i 60-70km/h! på 90 vägen, livsfarligt enligt min mening, kan man inte ens hålla hastigheten till det som står skyltat har man inte på vägen att göra.Körde säkert om 10st som låg bra under hastighetsgränsen.
    Nu är det faktiskt så att det är inte ett lagbrott att åka saktare än vad det är skyltat. Det som står är max tillåtna och det är upp till föraren att bedömma vilken hastighet som är lämplig under max tillåtna, den enda gång som man skulle kunna tillämpa att man kör för sakta är om man ligger i omkörningsfil avsevärt under rådande hastighet och faktum hindrar trafiken.

    //MH
    Men ett sunt trafikbeteende BORDE ju vara som så att när man märker att man har uppemot 50 bilar på KÖ bakom så kör man in till sidan och släpper fram dessa om man nu MÅSTE ligga och köra så väldigt långt under fartgränsen, ligga i 60km/h på 90 väg med 50 bilar i kö är ju inte någon större hitt.

    Det var för övrigt 90 väg hela den biten jag körde.

    Klarar man inte av att hantera bilen i vettig hastighet så finns det ju 2 saker jag funderar över, dels vad händer när nått oväntat inträffar, en älg hoppar upp tex, klarar personen i fråga inte av att hantera hastigheten, vad händer i en sånn situvation?
    Om man nu av någon anledning kör långsamt, vad är då problemet med att ta in i en parkeringsficka längs med vägen, man har ju uppenbarligen ingen bråska alls om man ligger 20-30km UNDER hastighetsgränsen.

    Vägförhållanderna var så bra de kunde bli, upphåll, inget vatten på vägbanan och ca 17 grader ute.
    Kommer då någon som håller rätt hastighet så kan det ju finnas risk för olycka om man inte uppfattar att personen i fråga ligger och kör sakta.

    Bästa vara nog ändå V70in jag körde bakom, 70 på 90 vägen och 70 på 50 vägen, han körde 70 hela tiden, man hade ju fått sig ett bra skratt om polisen tagit honom för 70 på 50 sträckan... vad ska man försvara sig med då, att han sparade de där 20km/h på 90 vägen till att köra for fort på 50 vägen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Fart dödar inte...

    "Skulle vilja se dig köra i diket om någon kör ut framför dig, är nog ytterst få som väljer att sätta sitt egna liv i fara för någon struntar i trafikreglerna."

    Då är jag nog undantaget (Hoppas VERKLIGEN att jag inte är ensam!). Om "den andre" har brutit mot någon regel skiter jag fullständigt i. Att fundera på det ligger inte ens på listan det läget.
    Har jag möjlighet att göra något så försöker jag se till att utgången blir så lindrig som möjligt för alla inblandade.
    I just utkörningsexemplet som nämns innebär det ofta att bilen träffas i sidan. Det blir ofta dödsolyckor eller svåra skador. Så. Jo. Jag kör av vägen om det går.
    Mina förutsättningar att klara mig är bra mycket bättre.
    Tjafset med trafikregler, ansvar, försäkring och ev. smitning o.s.v får komma sen.

    Generellt blir jag otroligt irriterad när lagtexter och regler används som ursäkt för att agera på ett sätt som försvårar eller förvärrar en situation istället för att förbättra den.
    Människor gör misstag. Regelbrott är inte alltid medvetna, men detta saknar egentligen betydelse.

    Jag tror att en del av problematiken runt fartgränser precis som så många andra trafikregler ligger här. En del kopplar ur hjärnan om de upplever att någon annan tänker åt dem. De undviker det som de kan bli lagförda för. Det som det är liten risk att bli avslöjad med eller som inte krävs men är lämpligt ignoreras och sen sitter man ändå där och känner sig duktig och ansvarsfull.

    Två exempel?
    Rattfylla 0.2 promille eller köra till jobbet kl. 05.00 en måndagmorgon innan man är riktigt vaken.
    Man kan med visst fog anta att riskerna troligen är likvärdiga. Båda är olagliga.
    Det finns många som glatt gör det ena men fördömer det andra våldsamt.
    Allt blir så enkelt när allt är svart eller vitt. Gråskalor komplicerar.

    Att medvetet orsaka en olycka är ett mycket grovt brott, men också mycket svårt att bevisa.
    Därför ser man ofta idéer om att straffa den man tycker har gjort fel.
    Mänsklig reaktion ja, men fullständigt vansinnigt ur de flesta andra synvinklar.


    Vad kan man då göra? Jag tror att en "luddig" lagstiftning skulle vara säkerhetshöjande i många fall. Detta skulle kunna åstadkommas t.ex. genom att använda 1§ i Trafikförordningen mycket oftare.

    EDIT: "Gör" eller "Undviker" är INTE samma sak. Fixat
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    "Skulle vilja se dig köra i diket om någon kör ut framför dig, är nog ytterst få som väljer att sätta sitt egna liv i fara för någon struntar i trafikreglerna."

    Då är jag nog undantaget (Hoppas VERKLIGEN att jag inte är ensam!). Om "den andre" har brutit mot någon regel skiter jag fullständigt i. Att fundera på det ligger inte ens på listan det läget.
    Har jag möjlighet att göra något så försöker jag se till att utgången blir så lindrig som möjligt för alla inblandade.
    I just utkörningsexemplet som nämns innebär det ofta att bilen träffas i sidan. Det blir ofta dödsolyckor eller svåra skador. Så. Jo. Jag kör av vägen om det går.
    Mina förutsättningar att klara mig är bra mycket bättre.
    Tjafset med trafikregler, ansvar, försäkring och ev. smitning o.s.v får komma sen..
    Man får ju dock ha i tanke på vad det är man gör, är det en stor åker är det ju inget större problem att väja undan, är det en skog med stora träd i så vettifan om det är så smart att dra ut i den i 90km/h.

    Självklart så ska man ju göra vad man kan för att undvika en olycka, men samtidigt behöver man ju inte göra situvationen värre.
    Fram och bak på en bil har du ju hyfsat krockskydd jämför med sidorna.
    Det kanske är bättre att stöta emot en bil i bakänden än att få ett stort träd i bilen.

    Ungefär samma anledning jag hellre kör på ett djur (inte älg) som står på vägen än att chansa att ta ut i skogen, ett träd bromsar bra mycket hårdare än tex ett rådjur eller hare.

    Visste man sen att personen som tvingat en av vägen stannade och såg till att man kunde lösa det hela med försäkringen så vore det ju bra, men många tenderar ju till att hellre smita från platsen än att erkänna att man ställt till med något, dock så brukar ju en skada på deras bil tendera till att hålla kvar personen på platsen.

    Kan dock hålla med dig om lagtexter, det är så jäkla mycket regler och folk i allmänhet är livrädda för dessa regler, ooh herregud om jag skulle köra 92km i timman eller dyl, vilket gör att man tex kanske lägger 10-20% av uppmärksamheten för att se till att man ligger i laglig hastighet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  20. #20
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Fart dödar inte...

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    ...Var ute och körde ca 20 mil idag, värnamo-falkenberg och tillbaks.
    Reagerade på att det var väldigt många som ligger och kör i 60-70km/h! på 90 vägen, livsfarligt enligt min mening...
    Livsfarligt att ta det lugnt???
    Livsfarligt för att de bakom "tvingas" till galna omkörningar för att de inte "orkar krypköra"??

    Frågan är vem som är livsfarlig.

    Dessutom känner jag som ändå kör ganska mycket (sällan under 5-6000 mil per år) inte igen att det skulle vara MÅNGA som ligger i 60-70 på 90 väg. Men kanske runt 80-85... Men visst, enstaka kanske ligger o kör under 70. Men inte vet jag om jag uppfattar det som livsfarligt... Jag menar, på vägen finns även lastbilar, husvagnar, traktorer, eu-moppar och annat som inte rullar i 90.


    Livsfarligt är de som är så ini helvete stressade att de "bryter ihop" på dem som inte håller max-tillåten-fart, eller max-tillåten-fart "+moms"
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Radion dödar bränslepumpen?!?
    Av SAAB9T97 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-16, 19:41
  2. TCS dödar bilen i backar. 9k-91
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 00:28
  3. Og 9-3 aero dödar stiftet HELT på 1a cylindern, snabb hjälp!
    Av Mickejonsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-30, 08:29
  4. Bra fart i Tid 2.2?
    Av Treo i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 08:14
  5. Fart
    Av bm i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 08:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •