Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Eftersnack Saabens dagar

  1. #1
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Eftersnack Saabens dagar

    Jag börjar denna med då och flyttar över ett par inlägg från Film / bild tråden.

    Jag missade tyvärr den gröna custom 92an vart stog den på området?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Filmer/Bilder Saabens dagar

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Jag missade tyvärr den gröna custom 92an vart stog den på området?
    Om inte min inbyggda kompass fått tokfnatt av alla kraftledningar i luften kring museet så stod den i raden längst öster ut. Kanske 50 från norra änden.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Filmer/Bilder Saabens dagar

    Citat Ursprungligen postat av larsola
    Fin fina bilder
    Någon som vet något om denna (ser ut som om det kan vara "ett syskon" till min turbo ) http://www.saab4fun.com/saabensdagar/01 ... mage72.htm

    Önskar man hade kunnat vara där...

    Mvh Lars-O.

    83:a dryga 15000 mil, orenoverad orginalskick i fint skick, få ägare var det nog också.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  4. #4
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Filmer/Bilder Saabens dagar

    Citat Ursprungligen postat av Andreas O
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Jag missade tyvärr den gröna custom 92an vart stog den på området?
    Om inte min inbyggda kompass fått tokfnatt av alla kraftledningar i luften kring museet så stod den i raden längst öster ut. Kanske 50 från norra änden.

    Hur kunde jag missa den... Hoppas han vann i vart fall.

    Ingen som har film?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  5. #5
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Filmer/Bilder Saabens dagar

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo

    Hur kunde jag missa den... Hoppas han vann i vart fall.

    Ingen som har film?
    Japp han vann "peoples choice".

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Re: Filmer/Bilder Saabens dagar

    Hallo!

    Tackar för snabbt svar...
    Ja den såg fin ut... någon som har flera bilder på den?

    Mvh Lars-O.

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Citat Ursprungligen postat av larsola
    Fin fina bilder
    Någon som vet något om denna (ser ut som om det kan vara "ett syskon" till min turbo ) http://www.saab4fun.com/saabensdagar/01 ... mage72.htm

    Önskar man hade kunnat vara där...

    Mvh Lars-O.

    83:a dryga 15000 mil, orenoverad orginalskick i fint skick, få ägare var det nog också.

    //MH

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Re: Filmer/Bilder Saabens dagar

    Förresten... någon som vet om Walle fick något pris för sin fina og aero?

    Mvh Lars-O.

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo

    Hur kunde jag missa den... Hoppas han vann i vart fall.

    Ingen som har film?
    Japp han vann "peoples choice".

  8. #8
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Filmer/Bilder Saabens dagar

    Citat Ursprungligen postat av larsola
    Förresten... någon som vet om Walle fick något pris för sin fina og aero?

    Mvh Lars-O.
    Priset för bästa og900:a gick till den svarta trubbnosen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Re: Filmer/Bilder Saabens dagar

    Aha där ser man... ja den såg fin ut på bilderna, någon som vet mera om den?

    Mvh Lars-O.

  10. #10
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Eftersnack Saabens dagar

    Jag undrar vems den svarta 99an med svarta fälgar är. Jag fann den inte vid mitt besök strax efter 14.00 tyvärr men han var där...

    (denna http://www1.garaget.org/gallery/archive ... u398f6.jpg)
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 802
    Medlem#
    5228

    Re: Eftersnack Saabens dagar

    Även om inte bilen fick vara med så fiack iaf jag det ihop med -Rickard- saabturbo95 här
    http://www.saab4fun.com/saabensdagar/01 ... mage36.htm
    9-5 2.3T BioPower MapTun

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Eftersnack Saabens dagar

    Fast jag förstår mig inte på vissa på Saabklubben, vad är det för intressant att komma dit med en rostig vit/brun 99:a och visa att den där nybisiktigad, det är ju bara tragiskt att bilprovningen har haft en dålig dag, den duger inte ens för folkrace.

    Det andra var den 96:an longnos med snöskotermototor, visst kul att sätta in en sådan men vad är vitsen när den väsnas så man måste ha hörselskydd för att vara i närheten, bara beklagligt att även där har sbp haft en dålig dag och inte satt spanska flaggan på skrotet. Tur att våra turbobilar att lyssna på

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Eftersnack Saabens dagar

    Hemkommen välbehållen och belåten från en mycket trevlig träff.
    Jag har träffat mycket trevligt folk och presenterat mig själv för många samtidigt som jag fått ett ansikte till många nickname. Mycket mycket trevligt.

    Många fina bilar, även om jag anser att det var enormt dålig uppslutning på bilar efter og900. Krävs det prisutdelning för att intresset av en saabträff i anslutning till museumet?
    Till skillnad från cabmange så älskar jag kontasten med den extremt dåliga 99:an. Att en bil som ser så fullkomligt oduglig ut kan klarat besiktningen med endast 1st 2:a är uppseendeväckande och måste klassas som ett mästerverk i sin egen kategori. Men det innebär inte att jag vill se fler än en sådan bil på en träff.
    Är även själv imponerad och inspirerad av 96:an med snöskotermotor. Besiktad lär den väl knappast vara utan är byggd för lek i form av backrace. Vad är det för fel med det? Ingenjörskonsten att få ihop en v-låda baserad på original 2-taktslåda som håller för 200hk i 600kg är bara det värt att imponeras utav.

    Ja... jag skulle kunna skriva av mig om en hel del, men det kanske räcker med att jag är otroligt nöjd. Otroligt nöjd över en av de trevligaste träffar jag varit på. Otroligt nöjd över att min flickvän inte kom med en uns av klagomål när man är på 4:e varvet i museet. Otroligt nöjd över att ha åkt husbil no1.

    Tack alla inblandade som skapat denna, trots vädret, väldigt trevliga träff.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Eftersnack Saabens dagar

    [quote="Rodder76"]Till skillnad från cabmange så älskar jag kontasten med den extremt dåliga 99:an. Att en bil som ser så fullkomligt oduglig ut kan klarat besiktningen med endast 1st 2:a är uppseendeväckande och måste klassas som ett mästerverk i sin egen kategori. Men det innebär inte att jag vill se fler än en sådan bil på en träff.

    Är även själv imponerad och inspirerad av 96:an med snöskotermotor. Besiktad lär den väl knappast vara utan är byggd för lek i form av backrace. Vad är det för fel med det? Ingenjörskonsten att få ihop en v-låda baserad på original 2-taktslåda som håller för 200hk i 600kg är bara det värt att imponeras utav.

    quote]


    Hej

    Då är du välkommen till västerås och se på powermeet så kan du få se riktiga lik där de sitter på enbart fjädrarna i soffan fram, och hela bilen är rostbrun.

    Och visst är själva jobbet med att få in en skotermotor en bedrift, men jag förstår inte varför man skall åka och gasa när det låter så jävla illa, på en backrace så kan man nu räkna med oljud, men på en träff som denna?

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Eftersnack Saabens dagar

    cabmange:

    Jag har varit på Bigmeet ett antal gånger, men det som sker där kan väl inte jämföras med en enstaka krake på denna träff? Bigmeet är ju företrädelsevis "bruksskick" och "bra bruksskick" där procentuellt sett endast några få är riktigt fina. På ett evenemang som Saabens dagar ligger allmänskicket betydligt högre och endast en bil (den nu omtalade 99an) var uppseendeväckande dålig.
    Vi behöver ju inte munhuggas om detta/denna, men om träffarrangörerna inte anser att en bil inte är ok för att köra in på området, hur ska gränsen då dras? Jag såg ett flertal bilar som inte är med i "puts och studs"... är dessa ok?
    Personligen uppskattar jag mångfald och uppskattar allt mellan orenoverade bruksbilar och överrenoverade trailerqueens.
    Själv så antar jag att ägaren till bilen blir mycket lycklig när han ser denna diskussion. Antagligen så är det precis vad han vill åstadkomma. REAKTION. Precis som ett konstverk, ett bra konstverk ska uppröra och skapa reaktion, dialog och i långa loppet eftertänksamhet.

    96:an med skotermotor väsnas omåttligt mycket, även om tvåtaktsång är skönsång i 99 fall av 100. Men själv hörde jag bara bilen när den kördes in, kördes ut samt en uppstart på begäran av åskådare. Det "lilla" anser jag vara helt ok, för bilen, bygget och skaparkonsten ska inte underskattas, även om man inte är en entusiast av backrace.
    Som referens om eventuella hörselskador så har det under Vallåkra, flertalet år, startats upp en Top Fuel. Skotermotor-96:an är som en viskning i jämförelse. Men visst, bara för att ett större evenemang gör "misstag" så rättfärdigar inte det mindre evenemang att göra samma "misstag".

    Men som sagt. Det ger ingenting att vi munhuggs om dessa. Två personer med två olika åsikter. Ingen har rätt, ingen har fel.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Höör
    Inlägg
    358

    Re: Filmer/Bilder Saabens dagar

    Citat Ursprungligen postat av larsola
    Hallo!

    Tackar för snabbt svar...
    Ja den såg fin ut... någon som har flera bilder på den?

    Mvh Lars-O.

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange


    83:a dryga 15000 mil, orenoverad orginalskick i fint skick, få ägare var det nog också.

    //MH
    Hej.

    Det e min kärra som e på bild.

    En ägaren innan mej som va född 1927.
    Har ägt den i ca 2mån.

    Mvh uffe
    En gång turbo alltid turbo! Scarabegrön 9000Cse Jubileum 225hk. Vinrödmet 9000T 85a 3016mil. Acasiagrön Og900T 8v 3d 80a. Röd Og900 Cab 88a 1800mil. Vinrödmet 99T 78a. Brun Og900Gls 80a 8500mil! Silvrig 99Ems 75a Björn Borgs gamla bil. Medlemsnr. 2817

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Eftersnack Saabens dagar

    Ett stort tack till alla som organiserade och initerade träffen, med särskilt tack till Peter Bäckström och hans team som höll museet öppet hela helgen free of charge! Årets absoluta sociala höjdpunkt har just avslutats, och med lite sorg i hjärtat körde jag hem mot Göteborg på småvägarna, som en av de sista som lämnade området tillsammans med PeterT16, Törnros och Joh900. Sorg för att så här trevligt blir det inte under 3 hela dagar igen på väldigt länge.... Ok, vädret var inte som förra gången, men det regnade ju eg bara under slutet på Lördagen.

    Som Rodder76 också sade så var det hemskt kul att träffa ännu fler "nicks" och få ett ansikte på folk, till alla er som jag språkade med så vill jag framföra ett stort kollektivt "Trevligt att råkas"! Till er jag inte hann prata med så får vi helt återkomma på nästa träff!

    Rätt bil vann i alla klasser tycker jag. Jag höll på den Gröna 900an från 1980, men Trubbnosen, den svarta, var helt mums den också! Mina egna bilar var ju dussinbilar, 4 gula cabbar och minst 4 röda Aeros på plats.... Rent allmänt tycker jag uppslutningen var bra, med en fin blandning av lite allt möjligt.

    See you in Mantorp och på Kinnekulle gott folk!
    MEDLEM 7032.

  18. #18
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Eftersnack Saabens dagar

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Fast jag förstår mig inte på vissa på Saabklubben, vad är det för intressant att komma dit med en rostig vit/brun 99:a och visa att den där nybisiktigad, det är ju bara tragiskt att bilprovningen har haft en dålig dag, den duger inte ens för folkrace.

    Det andra var den 96:an longnos med snöskotermototor, visst kul att sätta in en sådan men vad är vitsen när den väsnas så man måste ha hörselskydd för att vara i närheten, bara beklagligt att även där har sbp haft en dålig dag och inte satt spanska flaggan på skrotet. Tur att våra turbobilar att lyssna på

    //MH
    Tur inte alla tycker som du då. Jag ansåg de två bilar du nämner klart intressanta och att det var kul att de dök upp.

    Svensk bilprovning kan inte förbjuda bilar du tycker är fula. De har sina saker att kontrollera och funkar det okej är det ju inga problem...

    Edit; Såg att Rodder svarat föredömligt med...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  19. #19
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Eftersnack Saabens dagar

    Måste också tacka för en grymt trevlig helg... saabklubbarna har gjort ett grymt jobb som vanligt för att få ihop detta!

    Det enda jag saknade jämfört med saabfestivalen var en dag på kinnekulle, men att det inte var möjligt förstår man ju till 100%!

    Så tack alla inblandade

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    479

    Re: Filmer/Bilder Saabens dagar

    Där ser man...
    Du har pm!

    mvh Lars-O.

    Citat Ursprungligen postat av ViggenUffe
    Citat Ursprungligen postat av larsola
    Det e min kärra som e på bild.

    En ägaren innan mej som va född 1927.
    Har ägt den i ca 2mån.

    Mvh uffe

Liknande ämnen

  1. Hur funkar pappaledighet (10 dagar)?
    Av Expressoblack i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 14:08
  2. Filmer/Bilder Saabens dagar
    Av MrTurbo i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 13:39
  3. SAABENS dagar! Aeroboy, you made my day!!
    Av TurboNico i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 11:32
  4. Saabens dagar!
    Av Robertsson i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2009-07-20, 01:42
  5. Galet mycket snö på 3 dagar
    Av Hamilton i forum Tidsfördriv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •