Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Rookie behöver lite vägledning.

  1. #1

    Rookie behöver lite vägledning.

    Hallå.

    Har försökt leta runt lite på forumet, men inte riktigt hittat de svar jag söker.

    Jag har tidigare haft en Saab 900 2.3L som tyvärr hade gjort sitt. Och efter att nu ha testkört min polares 9-5 med steg 1 blev jag frälst igen.

    Så det som står på inköpslistan är en 9.3 Aero med 210HK. Nått efter 03 och helst inte mer än 11-12mil.

    Kan säga att jag kommer inte köra tok fort med bilen, men vill ha ordentligt drag så jag kan köra om när jag vill.

    Har kikat lite på ett steg 1 chip, men är sugen på att hamna runt 285hk eller nått sånt.

    Lönar det sig att köpa delar och byta själv, och bara beställa själva programmeringen, och behöver man tänka på nått annat om man skall ha ett steg 3? Typ en IC, eller nått sånt ? Har läst att många är rädda att kopplingen skall rasa. Är Aero kopplingen bättre? Eller vad skall man ha för koppling i den?

    Tacksam för svar, så jag kan införskaffa mig en Saab så snart som möjligt.

    Mvh
    Kent

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    339

    Re: Rookie behöver lite vägledning.

    Kika på vad Maptun byter på deras steg4 som ger 285hk.

    Du kan även jämföra vad som byts på en (2.0t 175hk 2003) och (2.0T 210hk Aero 2003-) så ser du att de inte byter kopplingen på Aeron, denna byts på ett steg5.

    Givetvis kan du slita ut kopplingen snabbt om du kör som en tok, gasa med förstånd

    Om du kan fixa delar själv borde det bli billigare och det är ju inte fel

    Mvh
    Christof

  3. #3

    Re: Rookie behöver lite vägledning.

    Om man tar och fixar steg 1 först, och sedan börjar byta luftfilter, avgassystem, kat allt eftersom, är bilen så inställd på original sakerna så att man måste chippa om den för att kunna tillgodoräkna sig lite mer effekt?

    /Kent

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Rookie behöver lite vägledning.

    Citat Ursprungligen postat av caveman83
    Om man tar och fixar steg 1 först, och sedan börjar byta luftfilter, avgassystem, kat allt eftersom, är bilen så inställd på original sakerna så att man måste chippa om den för att kunna tillgodoräkna sig lite mer effekt?

    /Kent
    Du kan byta luftfilter o avgas och ändå ha steg 1 utan problem, men vid steg3 eller mer så måste du ha ett större avgas än orginal
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  5. #5

    Re: Rookie behöver lite vägledning.

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Citat Ursprungligen postat av caveman83
    Om man tar och fixar steg 1 först, och sedan börjar byta luftfilter, avgassystem, kat allt eftersom, är bilen så inställd på original sakerna så att man måste chippa om den för att kunna tillgodoräkna sig lite mer effekt?

    /Kent
    Du kan byta luftfilter o avgas och ändå ha steg 1 utan problem, men vid steg3 eller mer så måste du ha ett större avgas än orginal
    Men jag antar att om jag tar ett steg 1, och sedan byter till saker som ingår i steg 3, så får jag inte riktigt samma effekt eftersom bilens styrning är 100% anpassad ?

    Men det blir en förbättring att byta de delarna i efterhand ändå, eller blir det sämmre iom att bilen blivit konfigurerad för steg 1 , och det då blivit ändrat.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 314

    Re: Rookie behöver lite vägledning.

    Citat Ursprungligen postat av caveman83
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag

    Du kan byta luftfilter o avgas och ändå ha steg 1 utan problem, men vid steg3 eller mer så måste du ha ett större avgas än orginal
    Men jag antar att om jag tar ett steg 1, och sedan byter till saker som ingår i steg 3, så får jag inte riktigt samma effekt eftersom bilens styrning är 100% anpassad ?

    Men det blir en förbättring att byta de delarna i efterhand ändå, eller blir det sämmre iom att bilen blivit konfigurerad för steg 1 , och det då blivit ändrat.
    köp ett steg 3 direkt så klarar du dig länge. Inte dyrt heller så.
    Nja filter o avgas gör föga skillnad när det handlar om chiptrimmning, så hugg ett steg 3 du så behöver du inte bry dig om upgrades på ett tag
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ingen vägledning med Kenwood navigator OG9-5
    Av Owe_n i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-11-10, 17:23
  2. Rookie behöver hjälp med fälgfakta
    Av hankenstein i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 00:56
  3. SAAB-ROOKIE....behöver råd
    Av deluxe i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 21:39
  4. Rookie
    Av VanBjoern i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 07:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •