Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem lufta koppling på 9000

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888

    Problem lufta koppling på 9000

    Hej!

    Har precis bytt koppling (lamell + tryckplatta) samt växellåda på min 9000. Lådan jag bytt till har bara gått 5000 mil så jag använde slavcylindern som satt på den "nya" lådan.

    Problemet nu är att jag har ingen koppling, dvs pedalen är helt mjuk och fastnar i botten. Tog huvudcylindern från en bil på gården med fungerande koppling men ingen skillnad.

    När jag luftar så kommer det lite vätska och en jävla massa luft bara... vad kan det vara? Alla tips mottages med glädje!
    (Luftar genom att trycksätta behållaren)

    Edit: Fick kopplingen att ta när jag fyller behållaren till toppen, (dvs långt över max nivån som är ungefär när behållaren är halvfull) och sedan luftar lite försiktigt.

    Tycker det är konstigt att när nivån försvinner ner lite från "proppfull" så kommer det bara luft sen... är 9000 svåra att lufta?
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 157
    Medlem#
    2555

    Re: Problem lufta koppling på 9000

    Behållaren skall vara nästan proppfull hela tiden, titta noga inne i behållaren så förstår du.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Mora
    Inlägg
    173

    Re: Problem lufta koppling på 9000

    Gjorde själv detta felet för ett par veckor sedan. Tog ett tag innan man fattade att det verkligen skulle vara helt fullt i behållaren.
    Titta ner i behållaren och titta in mot torpedväggen så ser du den lilla extra behållaren däri.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888

    Re: Problem lufta koppling på 9000

    Tack för svaren! När behållaren har "max" så pass långt ner så antog jag att det borde funka men nu har man lärt sig.... den ska vara full+++
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: Problem lufta koppling på 9000

    helt rätt.. ful på hela tiden, sen är det bara att lufta och lufta och åter lufta *ler*
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    207

    Re: Problem lufta koppling på 9000

    Lånar tråden lite...

    Har sökt som attan här, men hittar inte någon beskrivning på HUR man luftar. Någon kanske har en länk eller kan i punktform beskriva hur man gör. Kan man göra det med en Luftman från Mekonomen? En fundering är ju hur man "fyller på oljan" under själva luftning.

    Jag har problemet att kopplingspedalen IBLAND fastnar i bottenläge och att ibland också känns trög at trycka ned. Men bara ibland och någongång när den stått länge.

    Erber
    Min värsta mardröm är att efter min död så kommer min fru att sälja mina leksaker för det pris jag sagt till henne jag betalade för dem.
    9000 CSE 2,3t A50 - 9-5 2,3t SC Linear -03

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: Problem lufta koppling på 9000

    Det går att göra på många sätt, men så här brukar jag göra.

    1. Toppfyll behållaren
    2. Anslut Luftman (OBS max 1bar tryck i däcket)
    3. Sätt en genomskinlig slang (gärna med en backventil från spolarsystemet) på luftnippeln och led ner i en genomskinlig flaska
    4. Öppna luftnippeln och lufta en skvätt - håll hela tiden koll på nivån i behållaren
    5. Fyll på behållaren (Luftman måste alltså bort för att göra det)
    6. Lufta mer - nu borde det inte komma fler bubblor.
    7. Fyll behållaren igen och lufta lite mer för att vara säker.
    8. Lufta ur överskottsvätskan ur behållaren via ett bromsok (alt sug ur behållaren)
    9. Koppla loss Luftman från däcket (ej från behållaren) och anslut istället slangen till lämpligt uttag på insuget
    10. Starta motorn och låt den den gå på tomgång några minuter för att vacumsuga kopplingssystemet.
    11. Klart för provkörning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. lufta koppling på 9000
    Av andm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 22:12
  2. Lufta koppling Saab 9-3 ss
    Av Jobj i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-10, 08:57
  3. Hur lufta koppling på 900??
    Av nozzen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 18:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •