Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ac:n kyler inte, 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    135

    Ac:n kyler inte, 9000

    Har en 9000 -98 där Ac:n alltid fungerat bra men så helt plötsligt en dag slutade den bara.

    Är inte så jättehaj på hur en ac fungerar men följande tester har jag gjort:

    Får som sagt ingen som helst kyla, snarare lite värme då acc:n sätts på LO. Gjorde självtest men ingen skillnad och inga felkoder visades. Såg att det satt två reläer i motorrummet som hette något med ac, så jag provade att byta ut dem men ingen skillnad. Det går ström fram till kompressorn och den verkar slå på som den ska, trots detta blir rören inte kalla. Har inte tillgång till utrustning för att mäta trycket i systemet men tänkte att eftersom ac:n gick från att kyla perfekt till att inte kyla inom loppet av några sekunder borde det vara en ganska stor läcka. Testade därför att manuellt släppa ut lite gas vid de båda nipplarna men det pyste rejält så tryck finns åtminstone.

    Någon som har någon idé om vad som skulle kunna vara fel eller någon idé om ytterligare tester som kan göras?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Blandnings-spjället som hakat sig/pajat ...? Plocka bort plasten över akvariet. Framifrån sett strax till vänster om fläkthuset kommer det ut en "pianotråd". Den ska vara kopplad till spjällaxeln. Kolla så att den funkar . När man rör på den fram och tillbaka så kan man se på andra sidan om axeländen där hänger med.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Töreboda Skaraborg
    Inlägg
    10

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Du kan ju också känna på dom två rören som går in i kupen. Det ena bör vara ljummet (klena) och det andra bör vara kallt(grova)

    Är dom det så är det nog nåt med temp reglering sov beskrivs i ovanstående inlägg!

    Xlarge

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    135

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Hej, båda rören har samma temperatur.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Är du säker å att pumpen slår till? Den yttersta delen på hjulet löper alltid med och sedan slår en magnetkoppling till om pumpen behöver/kan gå, du ser om den går av och till om du tittar på den en stund. Att det finns tryck i systemet innebär inte att det finns tillräckligt med tryck i systemet Och ac-systemen går relativt bra även om de har tappat en fel köldmedium så om det inte är blodigt hett ute så kan de upplevas gå bra även om det är lite medium kvar. Det enklaste är nog att åka till en ac-reparatör och provtrycka systemet
    /Johan

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Stenskott i kondensorn, som sitter framför kylaren, är rätt vanligt på våra osopade vägar. Ta loss fronten/grillen o kolla. Man ser om det har läckt och om det finns visuella skador. Finns ganska gott om hela kondensorer på skrotarna. 92-98 e de samma vet jag. 94 o framåt e de samma pump.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Töreboda Skaraborg
    Inlägg
    10

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Citat Ursprungligen postat av Victory
    Hej, båda rören har samma temperatur.
    Slår kompressorn till, Centrumet roterar, så är det för lite gas i systemet!

    Bara sätt dig i bilen så "bjuder" jag på ena fylla!

    Bjuder = Gör billigt

    Xlarge

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Det kan vara så enkellt att du har ett elfel. Testa detta genom att lägga på 12volt (+) direkt till kontaktstycket som finns vid magnetkoppling. Jordning sker genom chassit. Då skall det slå till. Gör sedan detta med motorn igång, och håll ena handen på hetgas/sugledning in till kupen. Den grova skall bli kall (mellan 0-10 grader) rätt fort. den andra kan ligga någon grad över utomhustemp.

    Känn även på översta röret som går in i kondensorn, den ska bli varm fort då detta är hetgasledningen.

    Eftersom du säger att du har tryck i systemet (de pyser till duktigt i ventilerna) så borde något hända när du gör detta test.

    Funkar de med att du "tjuvkopplar" så är det elfel/utsignal till kompressor finns inte.
    Blir de samma effekt, så är de antingen magnetkopplingen som är paj, eller så är det så lite tryck i systemet att du inte får någon kondensering alls.

    Skriv hur det går.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Hudiksvall
    Inlägg
    14

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Hej! Har samma fel, ingen kyla, bara värma kommer på LO.

    Citat Ursprungligen postat av Xlarge
    Du kan ju också känna på dom två rören som går in i kupen. Det ena bör vara ljummet (klena) och det andra bör vara kallt(grova)

    Är dom det så är det nog nåt med temp reglering sov beskrivs i ovanstående inlägg!

    Xlarge
    Jag kände på min och de var lika varma, snarare att det grövre var värmare! :S

    hur vet man att det är dåligt med gas tex?

  10. #10
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Citat Ursprungligen postat av johansoderstrom
    hur vet man att det är dåligt med gas tex?
    Man provtrycker hos en ac-firma. Det går inte att avgöra genom att tex "se om det pyser när man trycker på en ventil" utan behöver provtryckas.
    /Johan

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Hudiksvall
    Inlägg
    14

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Jag testade med att blåsa lite på givaren och kalibrerade ac´n. det blev lite svalare i utblåsen men det kom varmluft vid fötterna!:S något spjäll som krånglar?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av johansoderstrom
    hur vet man att det är dåligt med gas tex?
    Man provtrycker hos en ac-firma. Det går inte att avgöra genom att tex "se om det pyser när man trycker på en ventil" utan behöver provtryckas.
    /Johan
    Inte helt rätt, det är såhär att AC i bilar läcker alltid. Eftersom att de är en packbox runt ingående axel i kompressor som alltid läcker. Särskilt om bil står still, eller AC:n avslagen, därför man alltid ska köra den emellanåt fast det inte behövs. Det som händer då är att de går upp ny olja mot packboxen och tätar (liten avvikare^^).

    Altså, så får man sakta sakta mindre i systemet, man måste fylla på någon gång. Ett gott tecken är att det finns kvar gas/övertryck då detta garanterar att det inte varigt undertryck, och på så vis så vet man att det inte kommit in fukt i systemet, och man slipper vacuumsuga. Pys inte mer än nödvändigt, då man får ur mer än man tror.

    Bästa är att ni tippar i lite och ser vad effekten blir. Bor ni så att ni kan ta er till stockholm så kan jag hjälpa er då jag har allt som behövs (arbetar med industriell kyla).
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Hudiksvall
    Inlägg
    14

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    kollade igår om kompressorn slog till och det gjorde den inte. testade att ge den direkt fas från pluspolen och en slog till men ingen kyla i rören kom. Dåligt med gas? isf om det är lite gas finns det någon givare som gör att kompressorn inte slår till när det är lite gas?

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Citat Ursprungligen postat av johansoderstrom
    .........om det är lite gas finns det någon givare som gör att kompressorn inte slår till när det är lite gas?
    Nu framgår det inte vilken bil det gäller - men på 9000 så sitter det en tryckbrytare på torkfiltret. Den reagerar på 3 trycknivåer.

    1) Vid tryck 2 bar och lägre får magnetkopplingen ingen spänning - alltså drar kopplingen inte runt kompressorn.
    2) Vid ~15 bar slår kylfläkten igång. Även vid kall motor!
    3) Vid ~28 bar slår tryckbrytaren ifrån magnetkopplingen.

    Om jag inte minns helt fel är systemen dimensionerade för ett maxtryck på 34 bar.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Stämmer bra. Detta för att inte köra utan gas. Lite soppa i den så är de nog bara o ååk.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    96

    Re: Ac:n kyler inte, 9000

    Jag kapar denna tråden iom att felet som beskrivs i första inlägget nog är identiskt med mitt.
    Började med att ac slutade kyla i torsdags precis när vi kommit in i Stockholm efter 40 mil. Fungerade bra innan. Misstänkte magnetkopplingen inte slog till men det gör den som den ska. Röret in till akvariumet blir inte kallt och det verkar som att det kommer lite uppvärm luft ur utblåsen trotts att den är inställd på low och ac.

    Eftersom kompressorn slår till antar jag att gas finns i systemet annars hade tryckvakten slagit ifrån magnetkopplingen. Men då borde röret blivit kallt. Tänker jag rätt?

    Gäller en Saab 9000 -97
    Svart Og9-3 Aero -01

Liknande ämnen

  1. AC kyler inte 9-3 SC 09
    Av Glader9991 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •