Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Enbart GLT på 9000 Aero -93

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    15

    Enbart GLT på 9000 Aero -93

    Har läst en hel del om laddtryck och vad som ska kontrolleras och checkas av! Men inte fan blir jag klokare för det! Nackdelen är att jag är en av få som har just denna bil i min stad eller just 9000 i alla fall! SÅ det är inte lätt att byta grejer med kompisar för att utesluta saker!

    Kör en 9000 aero -93

    Nu till det jag undrar över.. Min bil laddar bara GLT, dvs 0,4 bar ca. Jag har fått den att ladda 0,8-0,9 under 10 min tid. Och det var efter att jag bytt en gummipackningen på vevhusventilationen! Sen gick den tillbaka till GLT igen!
    Jag har kontrollerat vakumslangar och kontrollerat och mätit MV har kört utan att ha den inkopplad med och då går den lika dåligt så att säga! Jag har prövat att rycka W-slangen från MV och då laddar den mer ja! Är det ändå MV det är fel på även om den visar rätt Ohm värden? har till och med blåst i R och där är det stopp i dom andra två går det bra. WG armen rör sig som den ska enligt mig! har ryckt el sladden till map:en oxå och går bilen går likadant ändå! Har jag fel på både mapen och mg?`Har läst en del om APC oxå! Men blir ändå inge klokare!

    Någon som har tid och ork att svara på en tråd till om detta????
    Vore väldigt tacksam för svar! Börjar nämligen bli knäckt. vill ha en bil som går som den ska för en gångs skull!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 878

    Re: Laddtryck!

    Tydlig felbeskrivning men skitkass trådrubrik så den förtydligade jag.

    Om du skriver VAR du bor är chansen större att någon lånar dig en garanterat fungerande magnetventil för att testa.
    Själv tycker jag det låter som det vore ett bra nästa steg i felsökningen.
    Att mäta resistansen i MV:ns spolar säger tyvärr ingenting om hur den fungerar mekaniskt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Enbart GLT på 9000 Aero -93

    Har du ingen MV att låna är det ingen jätteinvestering att köpa en beggad från skroten. Nackdelen med detär att du inte vet om den funkar så det är lite av en chansning.
    Du kan testa MV genom att "dutta" 12V och kontrollera att det klickar och blir skillnad när du blåser i anslutningarna. När spolen spänningssätts ska alltså ventilkäglan flytta sig åt endera hållet.

    Medan du letar Mv kan du även kolla att slutstegen i styrenheten är friska.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    15

    Re: Enbart GLT på 9000 Aero -93

    När jag sätter på strömmen på bilen utan att starta den och sedan går ut och lyssnar på mv så smattrar den som fan rent ut sagt! Men att byta mv får bli nästa uppdrag! Drar jag sen bort anslutningen från MV så hörs inget klickande inte heller när jag sätter tillbaka kontakten. Så inget klickande.. bara smattrande!

    Bor för övrigt i Lindesberg!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    15

    Re: Enbart GLT på 9000 Aero -93

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Har du ingen MV att låna är det ingen jätteinvestering att köpa en beggad från skroten. Nackdelen med detär att du inte vet om den funkar så det är lite av en chansning.
    Du kan testa MV genom att "dutta" 12V och kontrollera att det klickar och blir skillnad när du blåser i anslutningarna. När spolen spänningssätts ska alltså ventilkäglan flytta sig åt endera hållet.

    Medan du letar Mv kan du även kolla att slutstegen i styrenheten är friska.

    Hur kollar jag slutstegen i styrenheten om jag får fråga?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Enbart GLT på 9000 Aero -93

    Det finns bla en tråd under FAQ som beskriver detta med slutstegen. Finns även fler trådar om jag inte minns fel

    Smattrande ventil ?!?
    Låter som felet är något annat än ventilen då
    Kanske läge att prova en annan DI också
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    15

    Re: Enbart GLT på 9000 Aero -93

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det finns bla en tråd under FAQ som beskriver detta med slutstegen. Finns även fler trådar om jag inte minns fel

    Smattrande ventil ?!?
    Låter som felet är något annat än ventilen då
    Kanske läge att prova en annan DI också

    Det var inte länge sen jag bytta den.. ett par månader bara! Funderade på det med. Men jag har provat med en annan och det är inte det felet!

Liknande ämnen

  1. Enbart grundladdtryck, varför? 9-5
    Av Gizze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-22, 10:42
  2. Styrbox 9-5 Aero 2003 enbart TCS?
    Av Gasser i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 17:59
  3. Kan man köpa lampglaset enbart på 9000 -94:a?
    Av -Rickard- i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 01:29
  4. Hirsch-trimmad 9-5 går enbart på GLT
    Av 99t8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 08:51
  5. Enbart grundladd 900 aero
    Av Pershav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-03-16, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •