Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Startproblem OG9-5 3,0TiD -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    7

    Startproblem OG9-5 3,0TiD -02

    Bilen är en 9-5 med treliters dieselmotor. Sexcylindrig med common rail insprutning. Motorn är i standardutförande (177Hk). Den har gått problemfritt i drygt 30.000mil.

    En dag ville den inte starta efter att ha stått i ca 20min. Den startade direkt vid bogsering. Efter detta har den startat på startmotorn några gånger men behöver oftast bogseras igång, ibland två sekunder och ibland flera minuter. Den tänder på förblandning (typ startgas men jag använder rostlösningsolja som är snällare) vilket eliminerar glödningsproblem samt att startmotorn skulle gå för sakta. När den bogserats igång går den inte på fullast på en stund, därefter går den perfekt.

    Jag har bytt kopplingarna på bränsleledningarna vid motorn samt bränslefiltret. Jag har testat att montera en förpump (membranpump) på matarledningen till högtryckspumpen utan resultat…

    Jag har liksom fastnat på att det skulle vara "luft i bränsle"-relaterat men tycker att den då borde starta med förpumpen…?!
    Om högtryckspumpen skulle vara trött så borde den ju inte gå perfekt när den går… Och inte starta ibland…

    Inga felkoder finns lagrade enligt universalinstrument. Kylvattentempen verkar korrekt enligt instrumentet. Instrumentet visar inte railtryck på denna bil viket annars hade varit spännande… (Kan man se det med nån mjukvara till Lawisel CANUSB?).

    Tacksam för tips…

    /Oskar Jakobsson, Sundsvall

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Saab 9-5 3,0Tid -02. Vill inte starta.

    Jag är kanske ute och seglar här men borde inte också dieslar ha en vevaxelgivare? Har du isf provbytt den?
    /Johan

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 115
    Medlem#
    6234

    Re: Saab 9-5 3,0Tid -02. Vill inte starta.

    Bensinar V6:an har. Men enligt ECP så har inte Dieseln någon vevaxelgivare. Och sen enligt EPC så finns det inte V6 Diesel 2002 utan den kom 2003.

    Men har inte dom kamaxelgivare istället för vevaxelgivare??
    Senast redigerat av Moderator den 2021-09-09 klockan 09:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Saab 9-5 3,0Tid -02. Vill inte starta.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Och sen enligt EPC så finns det inte V6 Diesel 2002 utan den kom 2003.
    Jag tycker du skall gå tillbaka dit du köpt din EPC och begära att få pengarna tillbaka i så fall.

    Som tidigare nämnts på forumet så verkar Bilcity i Bollnäs ha relativt stor erfarenhet av dessa motorer.
    Som sista utväg har de tom en till salu på blocket nu: http://www.blocket.se/gavleborg/Saab...r_20830376.htm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    7

    Re: Saab 9-5 3,0Tid -02. Vill inte starta.

    Hmm, Systemet har motorvarvtal då den snurrar så vevaxelgivaren funkar... Kamgivaren har jag testat på en annan bil. Ser med oscilloskop att spridarna får signal. Har nu konstaterat att det inte blir tryck i railen.....

    Högtryckspumpen är ju inte paj eftersom den går ibland... Finns det en nödstoppsfunktion på pumpen (som det finns på alla elstyrda fördelarpumpar)? Eller är det kontrollventilen på pumpen som kärvar på nåt vis? Kan styrsytemet låta bli att bygga railtryck av någon anledning?

    Tacksam för vidare tips... Och.. Jag är rätt säker på att motorn sitter i bilen och att den är en -02 ;-)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Inlägg
    7

    Re: Saab 9-5 3,0Tid -02. Vill inte starta.

    Lösningen var att blåsa rent inloppet till högtryckspumpen. Jag blåste med tryckluft bakifrån returerna... Sen har den funkat perfekt i några månader...

Liknande ämnen

  1. Kolla skick på motorn OG9-5 3,0TiD D308
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 14:00
  2. När slutades 9-5 3.0TID tillverkas? Cylinderfoderfråga?
    Av aeromagnus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 16:13
  3. Saab 9-5 3.0tid svagheter/problem
    Av A_Bill i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-17, 23:47
  4. 9-5 3.0TiD något att ha?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 14:59

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •