Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Luktar ättika när bilen stått ett tag OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    57

    Luktar ättika när bilen stått ett tag OG9-5

    Hej!!

    Varje gång jag startar bilen, när den stått ett tag, så luktar det ättika i ca 2 min.

    Nån som vet vad det kan vara. En 9-5-99:a

    Mvh fenix

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Boden
    Inlägg
    122

    Re: Luktar ättika

    Hur länge har du haft bilen? Finns vissa människor som häller ättika på kopplingslamellen ifall den har börjat slira. Kan ju vara något sånt!
    Tyvärr äger jag ingen Saab längre

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864

    Re: Luktar ättika

    Kan vara ac´n som luktar, helt normalt.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Luktar ättika

    Är det inne i bilen det luktar så gissar jag också på AC:n
    Att det är helt normalt håller jag inte med om. Däremot verkar det vara vanligt.

    När min har luktat ättika mer än vid nåt enstraka tillfälle så har det än så länge alltid berott på att dräneringen till AC:n har varit helt eller delvis igensatt så att kondensvatten har blivit stående.
    Den har även luktat sur disktrasa. Då var det filtret som behövde bytas.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Luktar ättika

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Är det inne i bilen det luktar så gissar jag också på AC:n
    Att det är helt normalt håller jag inte med om. Däremot verkar det vara vanligt.

    När min har luktat ättika mer än vid nåt enstraka tillfälle så har det än så länge alltid berott på att dräneringen till AC:n har varit helt eller delvis igensatt så att kondensvatten har blivit stående.
    Den har även luktat sur disktrasa. Då var det filtret som behövde bytas.
    Håller med, oxo läst om att det kan vara dräneringen som sätter igen.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    olofström
    Inlägg
    63

    Re: Luktar ättika

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Är det inne i bilen det luktar så gissar jag också på AC:n
    Att det är helt normalt håller jag inte med om. Däremot verkar det vara vanligt.

    När min har luktat ättika mer än vid nåt enstraka tillfälle så har det än så länge alltid berott på att dräneringen till AC:n har varit helt eller delvis igensatt så att kondensvatten har blivit stående.
    Den har även luktat sur disktrasa. Då var det filtret som behövde bytas.
    är det kupefiltret då?
    min luktar med gamla kallsonger
    9-3 vector ss -03 svart

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Luktar ättika

    Citat Ursprungligen postat av jockesvensson
    ...är det kupefiltret då?
    Ja. Bara att ta ut det och sniffa och se om doften känns bekant.
    Är också ett bra tillfälle att rensa ur gammalt skräp och se över dräneringen.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    57

    Re: Luktar ättika

    Var sitter dräneringshålen till AC:n, är det lätt att rengöra??

    Fenix

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Luktar ättika

    I den här tråden finns en beskrivning...
    Var sitter friskluftsintaget för ventilationen OG9-5

    Det är lätt. Fjäderclipsen som håller slangarna kan vara knepiga att lossa och få på plats om vettiga verktyg saknas.

    Se bara till att allt sitter ihop ordentligt när du är klar.
    Jag slarvade för nån månad sen och lyckades dela en skarv i samband med annat arbete.
    Märkte det genom att golvmattan var blöt. Riktigt blöt. Tog ett bra tag att torka ur det.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22

    Kupéluft luktar ättika men bara från vänster/mittenutblåset

    Har ett litet luktproblem med min kupéluft och jag misstänker att det inte är det helt vanliga problemet. Jag är tacksam för alla uppslag som jag redan inte provat.

    SYMPTOM
    Det luktar ättika (typ surt håsa) i en del av kupéluften. Men lukten förefaller endast komma från den vänstra och mittersta ventilen och försvinner inte snabbt. Detta tycker jag är underligt, eftersom jag inte hittat någon annan tråd som beskriver just detta fenomen.

    Jag försökt kolla i WIS hur luftkanalerna ligger, men förstår inte direkt.
    Finns det möjlighet att det samlats surt vatten någonstans efter ventilationshuset och där kanalerna delas till de olika utblåsen?



    ÅTGÄRDER FRAM TILL IDAG
    Blåst rent dräneringarna i sommras. Inget smuts här inte. Luften strömmar fortfarande ut här med full fräs om jag stänger alla ventiler och kör på max fläkt.

    AC-rengöring. Man tryckte in skum i värmepaketet, men lukten försvann inte helt.

    Bytt kupéfilter två gånger på ett år. Vid första bytet lyckades verkstaden trycka loss en del av skumgummit så det la sig och surade i det inre nedre, våta hörnet. Trodde jag hittat felet, men det försvann inte helt. Vid andra bytet (julas) var filtret nästan helt rent, men det luktade soplarvätska starkt. Märkligt!

    Då upptäckte jag att dräneringen vid vindrutetorkarna/torpedväggen var helt igenproppad av gegga och löv. Kanske detta orsakat att spolarvätska runnit ner till kupéfiltret om det svämmade över. Osäker...

    Jag har försökt titta kupéfläkten genom att lyfta lite på täckplasten under torkararmarna. Men där ser man inga smutsiga ruttna löv. Om jag också kikat på kupéfläkten innefrån ventilationshuset.
    ~=:: SAAB 9-5 Vector 2.0t BioPower Automat Sport Combi 2006 ::=~

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    ryd
    Inlägg
    28

    luktar ättika i bilen när man startar

    började med att det luktade unket och konstigt när jag hade haft bilen hos lackeraren men det försvann efter nån dag
    och det har inte känts nåt på säkert 1 månad nu men härom dan så luktade ganska skarpt ättika när jag skulle iväg körde bara en lite bit och när jag startade igen så luktade det igen fast betydligt mindre dagen efter vad det borta sen har det kommit nån gång fast bara lite lite och det är bara dom första minuterna efter start som det luktar
    nån som har en gissning om vad det kan vara??
    bilen är en 9-5aero kombi 03a

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: luktar ättika i bilen när man startar

    Det är från ventilationen. Det samlas kondensvatten i ACns hus & dräneras det inte som det skall eller om det kommer annat skräp in så bildas det bakterier & sur doft. Så en koll på detta är vettigt, kolla så dräneringen är okej & inte tilltäppt, tyvärr är det inte helt enkelt att rengöra själva tråget. Byt även kupeluftfiltret. Det kan vara mögligt & läskigt. Finns prisvärda kupeluftfilter till 9-5 hos Biltema.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    ryd
    Inlägg
    28

    Re: luktar ättika i bilen när man startar

    kommer man åt och rengöra det när man tar bort kupefiltret?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: luktar ättika i bilen när man startar

    Om du stänger av ac'n några minuter före ankomst så hinner systemet torkas ur så du slipper ättiksdoften som kommer fr bakterier. Kör på med fläkten utan ac alltså.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    126

    Re: Saab 9-3 TTiD luktar vinäger/ättika..?

    Ja, det där har jag också råkat ut för. Luktade ett par dagar sen försvann det lika snabbt som det kom. Jag är också intresserad av att veta vad det kan ha varit!
    Trodde nästan att ngn drev med mig ett tag

    Saab 9-5 Aero -02
    Saab 9-5 Aero -02.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    126

    Re: Saab 9-3 TTiD luktar vinäger/ättika..?

    Citat Ursprungligen postat av gurraha
    Jag tycker det låter som AC'n. Det kan tydligen lukta just ättika när det har börjat växa bakterier i systemet. Det går att åtgärda med någon form av desinfektionsmedel som firmor som sysslar med AC kan spruta in i systemet.
    Ja, det var det första som slog mig men så försvann det lika snabbt som det kom utan att ha försökt åtgärda saken. Varade i kanske 2 dagar.

    I den andra bilen vi har kan det lukta illa fast då på ett annat sätt. Den brukar kunna stå ett par dagar emellanåt och då kommer lukten. Där misstänker jag definitivt ACn, flter el dyl. Inte alls samma lukt som i saaben.
    Saab 9-5 Aero -02.

  17. #17

    Luktar ättika från ventilation vid start, nytt kupéluftfilter OG9-5

    Hej!

    Bytte kupéluftfilter för ca en månad sedan, och nu senaste dagarna när det blev varmt så har det börjat lukta ättika när ventilationen först startas.

    Vad jag har förstått så beror detta på bakterier i systemet, men lukten fanns inte innan bytet av filtret, och jag rensade dräneringsslangarna när filtret byttes. Vad kan vara orsaken till denna lukt, och bör man göra något åt den?

    Bilen är en 9-5 årsmodell 2005.

    /Erik N

  18. #18
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Det kommer försvinna med tiden. Ställ bilen i solen med ac på max kyla en bra stund så systemet får jobba riktigt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #19
    Okej. Försöker med det.

    Tack!

Liknande ämnen

  1. Luktar ättika när bilen stått ett tag NG9-3 TTiD
    Av Rudestroem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 14:44
  2. Obalans de första km när bilen har stått 9-5
    Av Richi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 14:42
  3. Vad bör man göra när bilen har stått länge NG900
    Av AlexAlingsås i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 22:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •