Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Varför blir det apelsinskalslack?

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Varför blir det apelsinskalslack?

    Hallå.

    Håller på med ett projekt att rätta till lite rost längst ner på dörrarna på min blåa ng900.

    Har lackat några gånger nu på div saker, dels med vanligt 2 komponentfärg (härd+färg) och nu även kört med vattenbaserat +2k klarlack.

    Hur jag än vänder på det så får jag alltid lite apelsinskalsyta på färgen?

    Vad är hemligehten för att slippa detta?

    Verkar dock inte bara vara jag som har problem med detta då brossan haft sin bil inne fär lackering och de har ju inte på nått vis lyckats bättre än vad jag gjort...

    Någon som har några tips, eller är det helt enkelt så att man får leva med detta?
    Kollar man på bilar ute så verkar det ju som sagt inte vara direkt ovanligt att det får sånn yta...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    jag ska lämna in min bil för omlack nu i helgen & han som ska göra det visade mig apelsinlacken som är orginal från fabrik & omlackeringen som gjordes vid försäkringsskada. Är ungefär samma storlek på "skalen".Frågade han om man slipper dom nu då när han lackar om men han sa att man inte kommer ifrån det helt men att man kan få större & mindre "skal".
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    det låter med andra ord som att jag får leva med detta?

    Mitt lack blev väl kanske lite sämre än vad som är org på bilen, MEN det är ju klart bättre med lite apelsinskalslack än rostfläckar...

    Har väldigt många järn i elden för tillfället så det kan ju hända att det hela går lite fortare än det borde med.

    Lägenheten helt uppocknervänd för ommålning, bilen står ett par mil ut i skogen i sommarstugan utan några dörrar för de ligger inne i ladan, stressande värre.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Och allt detta på semestern?
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    nu vet jag inte hur det ser ut på din bil men det finns många orsaker till apelsinskal, för kallt, för dåligt tunnad färg i förhållande till spruta och lufttryck. Man är för feg så man sprutar för lite färg...........

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Citat Ursprungligen postat av Direkta
    Och allt detta på semestern?

    Jupp, dörrarna på bilen var planerat sedan tidigare, då jag har hållt på att punktblästra och köra med lackstift på tok för mycket.

    Lägenheten kom mer som ett infall, fan vilken full färg det var på väggen bara sådär får klar himel.

    Det är ju evig tur att man har 3 veckors semester till efter denna....

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    nu vet jag inte hur det ser ut på din bil men det finns många orsaker till apelsinskal, för kallt, för dåligt tunnad färg i förhållande till spruta och lufttryck. Man är för feg så man sprutar för lite färg...........
    Jag har fått en hel del rinningar tidigare, nått jag nästan helt lyckats undvika nu, detta har ju berott på att jag blåst förmycket färg.. så jag är lite försiktig av mig, brukar köra på i 2 omgångar, först lite tunt som får torka en liten stund så det klibbar, sen på lite tjockare då det liksom "fäster" lite bättre och inte rinner så förbannat då.

    Jag har denna gången kört med vattenbas blå färg och klarlack på denna, själva basfärgen blir inget apelsinskal i av utan det blir just när jag lägger klarlacken.

    Men å andra sidan, som jag skrev innan, hellre att det är lite apelsinskalslack under den svarta listen på dörrän än att det är rostbubblor och en massa fläckar ifyllt med lackstift...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    938

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Testa många många lager klarlack och sen våtslipa med finare och finare papper.. ner till 2-4000!
    sen en polering....
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Väldigt många faktorer som spelar in. Lufttryck, storlek på munstycke, hur mycket
    man lägger på, att det är rätt förtunnat, temperatur....
    Kanske inte vem som helst som kalrar det, men går gör det. Annars är det som
    Ghost säger. Våtslipa och sedan rubbing/polish.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    417

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Det är en konst att lacka helt enkelt
    9-3 ss 2.0t Vector 04:a /// Mackanized BioPower Garaget

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    satte ihop allt igår och man får krypa bra nära för att se att lacken inte är helt 100 som jag ville ha den, och vem står på knä 20cm från bilen och kollar lacken under listen på någon annans bil.

    Helt klart bättre än rostbubblorna som var där tidigare.

    2 dörrar och en framskärm kvar, tur att det är 3 veckor semester till så man har tid...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Svaret på hur man slipper apelsinskal har andra redan förklarat. Men rent generellt kan man säga att den perfekt lacken ligger på en hårfin gräns mellan apelsinskal och rinning. Apelsinskal är för tunnt eller att det inte flyter ut ordentligt, medans rinning blir motsatsen.

    Konsten att få det perfekt är extremt få som klarar och "lättast" är kanske att gå via vattenslip och polering. Mycket jobb men väl värt mödan när man ser en perfekt lack.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Exprimenterade lite idag och har fått till resultatet betydligt bättre, nästan obefintligt med apelsinskal, bra mycket bättre än det brossan fick lackat på firma.

    Ökade mängden härdare så jag nästan körde 50/50 med härdare och klarlack, blev en jäkla skillnad.

    Brukar köpa färg på meca och de skickade med 5 dl klarlack och strax under 2dl härdare, så jag har ju gått på att det var blandningsförhållandet.
    Men det blev som sagt mycket bättre resultat att gå upp i mängd härdare.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Brukar stå på burkarna vilket blandningsförhållande man bör ha.
    Kanske inte alltid dock.

    /Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Brukar stå på burkarna vilket blandningsförhållande man bör ha.
    Kanske inte alltid dock.

    /Per-Ola

    Det är rena plåtburkar jag köper min färg i, de blandar den i butiken.

    Men beställer man en viss mängd så utgår man ju från att antalet dl härdare är anpassat efter antalet dl med färg.
    Jag bad ju om 4 dl klarlack med härdare till det.

    Men men, ska montera tillbaks dörrarna imorgon och sen börja polera upp bilen, hur som hellst så blev min lackering bättre än som det var innan.
    Räknade det till 15st rostfläckar jag punktblästrade på passagerardörren fram.
    Då får ju lacken vara rätt taskig för att vara sämre än det.

    Var ju dessvärre tvungen att montera bort dörrarna för lacken då jag inte har någon möjlighet att få in bilen där jag lackar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 967

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Brukar stå på burkarna vilket blandningsförhållande man bör ha.
    Kanske inte alltid dock.

    /Per-Ola

    Det är rena plåtburkar jag köper min färg i, de blandar den i butiken.

    Men beställer man en viss mängd så utgår man ju från att antalet dl härdare är anpassat efter antalet dl med färg.
    Jag bad ju om 4 dl klarlack med härdare till det.

    Men men, ska montera tillbaks dörrarna imorgon och sen börja polera upp bilen, hur som hellst så blev min lackering bättre än som det var innan.
    Räknade det till 15st rostfläckar jag punktblästrade på passagerardörren fram.
    Då får ju lacken vara rätt taskig för att vara sämre än det.

    Var ju dessvärre tvungen att montera bort dörrarna för lacken då jag inte har någon möjlighet att få in bilen där jag lackar.
    Rengör du med silicone remover innan du lackar?
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero
    Citat Ursprungligen postat av Pumba


    Det är rena plåtburkar jag köper min färg i, de blandar den i butiken.

    Men beställer man en viss mängd så utgår man ju från att antalet dl härdare är anpassat efter antalet dl med färg.
    Jag bad ju om 4 dl klarlack med härdare till det.

    Men men, ska montera tillbaks dörrarna imorgon och sen börja polera upp bilen, hur som hellst så blev min lackering bättre än som det var innan.
    Räknade det till 15st rostfläckar jag punktblästrade på passagerardörren fram.
    Då får ju lacken vara rätt taskig för att vara sämre än det.

    Var ju dessvärre tvungen att montera bort dörrarna för lacken då jag inte har någon möjlighet att få in bilen där jag lackar.
    Rengör du med silicone remover innan du lackar?
    Tvättade med thinner.

    men å andra sidan så har jag slipat ner till grundfärgen på dörrarna så det borde inte vara så jätte stort problem.

    Men som sagt hjälpte mycket med att ta mer härdare.

    Skulle säkert hjälpa en hel del med om man hade ett par grader varmare och bra lyse.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    man ska undvika att ändra på förhållandet härdare och färg. Normal sett så brukar man använda avsedd produkt, nämligen förtunning.........Det är ju där man kan experimentera med olika blandningar och typer av förtunning.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    man ska undvika att ändra på förhållandet härdare och färg. Normal sett så brukar man använda avsedd produkt, nämligen förtunning.........Det är ju där man kan experimentera med olika blandningar och typer av förtunning.

    Och det betyder att meca har gett mig rätt blandingsförhållande ändå?

    Om jag blandar på ett sätt med härdare och lack och resultatet blir mindre bra.
    ändrar blandningsförhållandet och lacken blir bra, är inte det ett tecken på att man hittat vad man gjort fel?

    Blandar jag i mer förtunning så får jag rinningar istället och längre torktid, vilket då blir fel med.

    Men nu är ju bilen färdiglackad och klar och resultatet är iaf bättre än det som min bror lackade på sin bil hos firma, de måste ju vara totalkass på den billackering eller så har jag lyckats någorlunda bra.

    Man får ju även ha i åtanke att det är en gammal sleten ng900 som gått 27000mil som jag rostlagar, så behovet av någon proffslack känns ändå lite avlägset.

    Men nu håller väl rosten sig borta ett tag till iaf, tanken var att byta bil innan den passerat 30K mil, vilket lär vara någon gång framåt vårkanten.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    det är väl klart att lacken blir tunnare om du använder mer härdare men fel proportioner kan ge märkliga reaktioner om man har otur. Härdaren är bara en katalysator för härdprocessen och det förhållandet ska vara det som angivet, vill man sedan ha tunnare färg så tunnar man med förtunning.
    Torktiden torde knappast bli längre? Med normala blandförhållanden i en färgspruta så brukar det röra sig om en liten skvätt bara med förtunning. Säg en 500ml med färg i sprutan, då kanske man slår i 20-30ml med förtunning.
    Med modern förtunning så kan man laborera hur färgen flyter ut eftersom det finns olika grad av dunstning.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Varför blir det apelsinskalslack?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är väl klart att lacken blir tunnare om du använder mer härdare men fel proportioner kan ge märkliga reaktioner om man har otur. Härdaren är bara en katalysator för härdprocessen och det förhållandet ska vara det som angivet, vill man sedan ha tunnare färg så tunnar man med förtunning.
    men samtidigt så måste man ju ha rätt mängd härdare annars blir det ju pankaka?

    Första dörren tog nästan 3 timmar innan den torka så det kan ju under inga omständigheter vara en normal torktid i 22 graders värme?

    De 2 andra tog ungefär 45-60min nått för att vara så pass tor att det inte klibbade.

    Ett sätt att unvika rinningar är ju att först lägga ett tunt lager som får torka lite lätt så det blir klibbigt, sen blåsa på mer färg för att på så vis inte få så mycket rinningar.
    har man då för lite härdare så det inte kommer till klibbstadiet hyfsat fort så kommer ju effekten av den metoden att bli skit med.

    Jag tor ändå i månt och mycket att jag fått för lite härdare till den färgen de blandat, dels pga torktiderna och resultatet.

    Förtunning är jag väldigt försiktig med då min "klibb" metod fungerar mindre bra då det som regel förlänger härdtiden.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Varför blir alltid Pc´s långsamma?
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 12:23
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 17:29
  3. Varför blir oljan smutsig så himla snabbt?
    Av Tolan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •