Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Kom på några vandaler idag

  1. #21
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Kom på några vandaler idag

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Nödvärnsrätten ger dig laglig rätt att skydda även egendom (inte bara din, utan även andras) med våld om så krävs. Dessutom har man rätt till ett envarsgripande om du tar någon på bar gärning utförandes ett brott med fängelse i straffskalan, som stöld och skadegörelse. Envarsgripande innebär att du har rätt att hållla kvar brottslingen med det våld som krävs för att hålla denne kvar tills polisen kommmer. Börjar brottslingen fäktas får du försvara dig enligt nödvärnsrätten och försvara dig fysiskt.
    Så, behövs det får du ge slynglarna på käften om du kommer på dem med att stjäla och idka skadegörelse.
    Fint va?
    Mjaaaa.. det där litar jag inte riktigt på. Skulle aldrig, utan en angivelse av exakt lagtext våga ens vålda en gnutta på någon sate som stjäl eller skadar någon annans egendom.

    Min far är grävmaskinist och har en stor garagelokal men en dag så hade han inte plats med stora maskinen inomhus. Så den fick stå ute... Av en ren slump gled jag förbi där klockan 14 en lördageftermiddag och såg att det var någon i hytten. Stannade till då jag antog att det var farsgubben men icke..! Två kids i ålder 12 och 13 som klottrade på insidan av hytten. WTF?! Slagit sönder en ruta hade de också.. som tur var hade jag en kompis med mig så det var ingen match att hålla fast dem.. Men, när vi ringde polisen så fick vi svaret "Va bra.. men vi kan inte göra något så det är bara släppa dem..." Åkte hem med ungj*vlarna till föräldrarna och man förstod direkt varför kidsen gjorde som de gjorde.. föräldrarna brydde sig inte ett dugg...

    Ibland önskar jag att det skulle finnas ett körkort för att få föröka sig.
    Ok då.
    Ur brottsbalken:

    24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet
    1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
    Rätt till nödvärn föreligger mot
    1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
    2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
    3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
    4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:45.
    ...

    4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.
    Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:45.
    ...

    Se även http://lawline.se/answers/8709


    24 Kap. Om häktning och anhållande
    ...

    7 § Om det finns skäl att anhålla någon, får en polisman i brådskande fall gripa honom även utan anhållningsbeslut.
    Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Lag (1987:1211).


    Här går lagparagraferna in i varandra. Du har rätt att med våld (om så krävs) avbryta ett pågående egendomsbrott enligt nödvärnsrätten. Du har enligt lagen om anhållande även rätt att kvarhålla brottslingen för att kunna överlämna denne till polis. Om brottslingen i samband med kvarhållandet/gripandet gör motstånd och brukar, eller ens hotar med våld träder nödvärnsrätten in igen och ger dig rätt att använda det våld nöden och situationen kräver.
    Tyvärr har enskilda polismän ibland visat prov på väldigt dålig lagkunskap i samband med envarsgripanden, men det är faktiskt en sak för domstolarna att reda ut, inte polisen.
    All makt åt Thengil!

  2. #22
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Kom på några vandaler idag

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Min far är grävmaskinist och har en stor garagelokal men en dag så hade han inte plats med stora maskinen inomhus. Så den fick stå ute... Av en ren slump gled jag förbi där klockan 14 en lördageftermiddag och såg att det var någon i hytten. Stannade till då jag antog att det var farsgubben men icke..! Två kids i ålder 12 och 13 som klottrade på insidan av hytten. WTF?! Slagit sönder en ruta hade de också.. som tur var hade jag en kompis med mig så det var ingen match att hålla fast dem.. Men, när vi ringde polisen så fick vi svaret "Va bra.. men vi kan inte göra något så det är bara släppa dem..." Åkte hem med ungj*vlarna till föräldrarna och man förstod direkt varför kidsen gjorde som de gjorde.. föräldrarna brydde sig inte ett dugg...

    Ibland önskar jag att det skulle finnas ett körkort för att få föröka sig.
    Det exemplet tror jag beror på polisens lathet, det är faktiskt deras skyldighet att rycka ut vid brott. Men nödvärnsrätten kan vara klurig i det fallet, så unga gärningsmän är ju inte ens straffmyndiga, men de har ändå begått brott med fängelse i straffskalan (skadegörelse) så egentligen bör nödvärnsrätten träda in. Annars skulle man ju inte ens få förhindra en 14-åring att hugga någon med kniv. Och polisen bör väl inte ha kunnat fastställa gärningsmännens ålder över telefon? Alltså är min slutsats att polisen var lat och inte gjorde sitt jobb.
    All makt åt Thengil!

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Kom på några vandaler idag

    Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.
    Eftersom det knappast kan bli fråga om fängelsestraff för några tolvåringar som klottrat i hytten på en grävmaskin och de sannolikt ej heller var efterlysta förstår jag att Polisen fann det tveksamt att motivera ett "envarsingripande" i det fallet.

    Själv tycker jag dock att Polisen borde tagit ungarna i nackskinnet och skjutsat hem dem till föräldrarna för att stämma i bäcken.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #24
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Kom på några vandaler idag

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Om den som har begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning eller flyende fot, får han gripas av envar. Envar får också gripa den som är efterlyst för brott. Den gripne skall skyndsamt överlämnas till närmaste polisman.
    Eftersom det knappast kan bli fråga om fängelsestraff för några tolvåringar som klottrat i hytten på en grävmaskin och de sannolikt ej heller var efterlysta förstår jag att Polisen fann det tveksamt att motivera ett "envarsingripande" i det fallet.
    Men det är faktiskt inte gärningsmannens ålder som spelar roll, utan brottets beskaffenhet. Det är ju faktiskt polisens skyldighet att rycka ut oavsett om brottslingen är 14 eller 40 år gammal. Är brottslingen inte straffmyndig skall polisen efter utredning lämna ärendet vidare till de sociala myndigheterna, så ett envarsgripande (inte ingripande... ) är fullt lagligt i det fallet. Polisen har faktiskt inte möjlighet att strunta i brottslighet, oavsett gärningsmannens ålder.

    Men hursomhelst, om man ser till ursprungsfrågan så är det helt klart att ett envarsgripande och visst våld hade varit helt lagligt för att avbryta en pågende stöld från ett fordon samt skadegörelse mot sagda fordon.
    All makt åt Thengil!

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Kom på några vandaler idag

    På 2veckor har 6st bekanta fått sina Volvo tillbehör stulna, såsom XC grill, R-vinge.
    Helt jävla sinnessjukt mycket stölder nu.

    Hoppas de små kräken går på fel bil en dag och lär sig den hårda vägen.
    Saablös dåre

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Kom på några vandaler idag

    Citat Ursprungligen postat av _Strongman_
    Helt jävla sinnessjukt mycket stölder nu.
    Det är dags att pimpa kärrorna nu, sommar vettu.....

Liknande ämnen

  1. Några köpråd!?
    Av TuRbO Myran i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 02:04
  2. Några frågor...
    Av plingan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 12:50
  3. Några ligister...
    Av jonitz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 11:16
  4. Vandaler?
    Av Olomar i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 23:20
  5. Några frågor om min nya ng9-3.
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 21:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •