Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Någon som har mätvärden på tempgivare? 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82

    Någon som har mätvärden på tempgivare? 9000

    Hejsan.

    Har brottats med check engine ett litet tag nu, och det är dags att gå vidare på en djupare nivå.
    Bilen är en 9000CSE -95 och efter en större renovering så fick jag CE 4 blink, vattentempgivare.

    Nålen i instrumentet rör sig som den ska så det är inte givaren till instrumentet, och den verkar gå bra i värmen vilket talar för att termostaten är ok med då den går upp i temp hyfsat fort.

    Tempgivaren till Trionic är helt nybytt då det var första åtgärden för att få bort CE.
    Termostaten kanske inte ska uteslutas helt ännu, men den är koktestad i kastrull och har inte gått mer än ett par månader.

    Nollar jag CE så kan jag köra ca 5 mil / 20 minuter innan den tänds på nytt, tomgången skenar iväg och den blir allmänt bökig.
    Så nu har jag mätt kablarna hela vägen upp till T5 handsken och de är helt ok, och de sitter fast i handsken som de ska.

    Mäter därför på tempgivaren nu, och vid 20 grader är resistansen ~7.5 kOhm, ökar värmen så ploppar den plötsligt upp till ~15.6 kOhm för att sedan sjunka parallellt med värmen som stiger, så vid Ca 100 grader ger givaren ~11 kOhm.
    När givaren kallnar klättrar resistansen följsamt och fint hela vägen upp till 15.6 kOhm igen, sedan hoppar den plötsligen ner till 7- 7.5kOhm igen när den når ~20 grader.

    Tycker detta verkar lite skumt, och undrar därför om någon vet hur den fungerar och vilka värden den ska ha vid resp. temperaturer..

    Mvh: Andy
    !!!! Citius - Altius - Fortius !!!!
    Med fingrarna i en 9000 surturbo

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Någon som har mätvärden på tempgivare? (CE 4blink)

    Givaren är kass: Har mätvärdena som jag mätt fram på en frisk givare uppskrivna nånstans som jag inte hittar nu men det skall handla om några få (10-20?) ohm vid normal drifttemperatur , ca 90 grader C.

    Edit: temp/resistans för givaren till T5 ur Haynes

    20/2100-2900 ohm
    40/1000-1300ohm
    60/565-670ohm
    80/295-365ohm
    90/24-26ohm
    110/14-16ohm
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    82

    Re: Någon som har mätvärden på tempgivare? (CE 4blink)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Givaren är kass: Har mätvärdena som jag mätt fram på en frisk givare uppskrivna nånstans som jag inte hittar nu men det skall handla om några få (10-20?) ohm vid normal drifttemperatur , ca 90 grader C.
    Tack för ett löjligt snabbt svar LM

    Tycker det är märkligt att den är trasig i stort sett ny i kartong, men konstigare saker har väl hänt antar jag. Nu ska Mekonomen få sig en skrapa!
    !!!! Citius - Altius - Fortius !!!!
    Med fingrarna i en 9000 surturbo

Liknande ämnen

  1. Mätvärden vevaxelgivare 9-5
    Av montecarlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-11-06, 02:18
  2. 9000 Tempgivare och ohmvärden
    Av Lindh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-07-24, 21:45
  3. Mätvärden Tronic5 dashlogger
    Av nilsson-90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 18:17
  4. två kablar tempgivare 9000????
    Av magnusjl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 20:37
  5. Mätvärden för Lambdasond och luftmassmätare
    Av kängstorp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-19, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •