Hmm, kan kan det... Men org. setup med grövre avgas så troligtvis inte, om laddet alltid svajar. Även på kvällarna då det är ex. 10-15 plusgrader?
Hmm, kan kan det... Men org. setup med grövre avgas så troligtvis inte, om laddet alltid svajar. Även på kvällarna då det är ex. 10-15 plusgrader?
SAAB 9-3 Aero -01
måste testa detta....sa att jag bytte stift för ca 2 veckor sedan men det kan nog vara 3 veckor...anledningen var att plötsligt vid fullgas så slog det stopp..för att sedan bli bra igen men det uppstod ryckningar...bytte stiften o det blev bra...
idag var jag ute o körde en längre sträcka...8 mil...bestämde mig för att testa lite...körde på ganska hårt...så hårt det går med org. 200 hk...många omkörningar osv...uppstod inget kraftigt stopp..men kände däremot små ryckningar...ibland bara...men såg oxå att mätaren gick över det röda..för att sedan gå tillbaka...
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
Motorn spikar troligtvis. Ett tips är att du ser över din magnetventil!
SAAB 9-3 Aero -01
ska be grannen som är elektriker hjälpa mig...har inte rätt kunskap om det här med att mäta....har grejer??? varför...bra att ha...hmm...jaja...ska se till att lära mig av honom senare hur man gör....
tack alla så länge för alla tips...
ut i solen med er nu
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
tändkassetten är några år nu...skulle tippa på 6-7 år gammal...får ta alla tips o gå igenom ett efter ett...har eventuellt en kassett att låna...
stefan
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
Svajande laddtryck kan bero på för slapp fjäder i tryckklockan.
Har detta nämnts i tråden tidigare har det i så fall gått mig förbi.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
har mätt upp mv nu...3.1 ohm samt har spänning till 2:a stift
är det svårt att ta bort WG, om man skall kolla fjädern??
är ingreppet svårt eller klarar en annan av det...drar mig inte för att skruva o jävlas bara man vet att man har koll på hur man gör sen för att kolla den sk fjädern....
tjejen börjar tjata om att köpa ny bil....f-n det här är ju min pärla...
hon får skaffa en egen bil iså fall
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
hej
wategaten är ganska lätt att få bort, lättast är underifrån, jag har en följd fråga
om nån vill svara på, jag har kollat på en "bolt on wastegate" till min 9000 2.3t bsr steg 1 235hp 401NM, vad blir det för skillnad om jag sätter i en sån??
Saab 9000 års 98, 2.3t BSR Steg1 235hk/401NM
Det finns ett förnämligt felsökningsschema för "felaktigt laddtryck" under FAQ
För trådskaparen föreslår jag samma sak som LM, dvs kontrollera att GLT (grundladdtryck) ligger stabilt på 0,4bar över hela registret.
Enklaste sätt att fixa GLT är en lätt fot på bromsen (räcker att tända bromsljuset).
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
lånar tråden lite jag har oxå fått svajande ladd ibland (ng900 350+hk) slår mellan ca 1 o 1,5 bar,
tänkte testa med en ny MV men eftersom den är så dyr (T5) samt hört att den från T7 ska hålla bättre borde det inte gå att fixa så man kan köra med "fel" MV någon som mätt motståndet i T7 MV:n vs T5
och hur skulle funktionen påverkas av fel MV om man ser till att motståndet blir rätt
Har förövrigt provat o ryckt slang till WG o då laddar den stabilt så antinget säger T5 ifrån pga nånting? lr så är MV slut
Det finns flera skillnader mellan MV avsedd för T5 respektive T7, den största är väl att T5-ventilen innehåller två spolar, T7-ventilen bara en.Ursprungligen postat av Erik Karlsson
Det går att använda en T7-ventil till T5 men då får du modifiera styrboxen också.
Lägger du 5-10 minuter på att söka kommer du säkert hitta mer info om detta.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
ok då är det bara att börja leta tycker det är svårt att använda SÖK men bara att letaUrsprungligen postat av LM
mvh erik
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
man tackar för hjälpenUrsprungligen postat av LM
testa med en annan magnetventil.
eller testa adaptera boxen.
adaptera boxen gör du så här:
1. lägg i fyran
2. lägg dig vid 2500 RPM
3. gasa fullt ut hela vägen till 4500 RPM
4. Släpp sedan
5. repetera ett par gånger (gör det många gånger det gör inget)
6. Tacka Symptom ifall det funkar :P
Lycka till grabbar!
Mvh Symptom
mitt ladd åker upp o ner mellan 1.0 - 1.4 bar när man håller full sula i 4:an o 5:an. 9000 2,0T -96. med steg 3.
och har snackat med lite saab fantaster som tror att det kan vara magnetventilen som håller på att lägga av.
kan det vara så?
Ursprungligen postat av TheSkillz
helt klart! men testa adaptera som jag skrev i förra inlägget..
okej. då får jag prova det på väg till jobb imorron:P tack för svar!
var till stockholm under helgen. Provade att gasa på lite...fick pulserande gaspådrag samt att det INTE kändes som att det var 200 hk som jobbade...ska in med bilen på komptest om en vecka. MV mätt med bra värden alla slangar kollade och bytta..nya stift EJ testat med annan tändkassett ännu...annars går den bra..
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance
nu hittade jag faktiskt nåt som var trasigt,,,, anslutningen till slang R var trasig nere på röret?? vad gör R för nåt...har försökt läsa men fattar väl inte riktigt...
har lagat detta nu så det återstår att testa...
9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance