Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Var ute och körde, helt plötsligt dog motorn, SAAB OG 9-3 SE

  1. #1

    Var ute och körde, helt plötsligt dog motorn, SAAB OG 9-3 SE

    Körde hem från jobbet igårkväll, helt plötsligt dör motorn.

    Det var efter en långsam inbromsning mot ett rödljus.
    Provar starta bilen igen, starten går runt, motorn hostar igång, men dör direkt efter ca 2 sekunder.

    Kollade säkringar i bilen, verkar vara hela.
    Kollade säkringsboxen under huven, verkar vara helt.

    Har tidigare haft problem med att gasen "hänger sig" mellan växlingar, därför hade jag det i bakhuvudet. Men givetvis kan ju detta vara något helt annat.

    Kikade lite lätt under huven medans jag stog vid sidan av vägen, om det var någon vakumläcka eller hål i nån slang eller nån kontakt som har skakat loss.

    Bilen har ej vart buskörd utan den är brukskörd.

    Bogserade hem bilen till mig och kikade vidare.

    Provade att starta bilen med gaspedalen halvvägs nertryckt och då går motorn fint. tänder som den ska, inga konstigheter. Släpper gasen och bilen varvar ner mot tomgång och då dör bilen.

    Bilen har alltså ingen tomgång... därför dör den (är min teori)

    När man försöker starta bilen så tickar någonting vid spjället ca 5 tickningar.

    Kollar man nära ser man att det är den lilla svarta elprylen* bakpå spjället.

    *elprylen som jag inte vet vad det är, den har nån liten elmotor i sig som flyttar på en plastflärp. det är det som skapar det här tickande ljudet. när plastflärpen flyttar på sig. Men jag ser inte vad den här plastbiten försöker ta tag i???

    Så jag rev av motorkåpan och började med spjällhuset. sitter ju bara med tre skruv och lite slangklämmor.

    Väl av med spjällhuset så ser det lite konstigt ut... fjädrarna som håller imot spjället är lite för slappa tycker jag... när spjället ska vara stängt så glipar det lite granna.

    Hjulet där gaswiren ligger i har ju ett stopp mot en metallbit där det sitter en justeringsskruv för att justera in spjället.

    Hjulet ligger inte emot där. utan hjulet ligger mot någon annan metall bit...


    Till min fråga...

    Är det här ett problem någon annan vart med om? - Jag har för mig att jag läst någonstans att saab hade problem med något spjäll och att det var en "known issue" som saab fixade med nån del och upgradering i programvaran? Är jag helt ute och cyklar här??

    Skall spjället vara som jag beskriver?

    Det kanske inte är spjället även fast det ser ut så, kanske bara jag som hakat upp mig på det...

    Om så, vart sitter tomgångsmotorn, jag hittade inte den igår?!

    Några andra tankar om vad det kan vara för något som bråkar för mig?

    Bilen är en -02 OG 9-3 SE med svarta tänkassetten = T7 om jag inte fattat fel?

    Mvh Johan Elmquist
    Saab 9-3 SC Aero -06

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Var ute och körde, helt plötsligt dog motorn, SAAB OG 9-3 SE

    Återställ spjällhuset om det gått i "Limp Home" vilket allting tyder på: http://forum.saabturboclub.com/viewt...02111#p1702111
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Var ute och körde, helt plötsligt dog motorn, SAAB OG 9-3 SE

    Den har troligen gått i "limp home".
    Måste återställa spjällhuset och radera felkoderna

    Vet du om farthållaren fungerar?
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  4. #4

    Re: Var ute och körde, helt plötsligt dog motorn, SAAB OG 9-3 SE

    Om spjällhuset går i Limp utan direkt anledning. Så kan det vara läge att rengöra/renovera detta, alternativt byta ut det. Jag själv gjorde det förstnämnda. Annars kan bilen komma göra detta om och om igen.
    Felet kan även vara mjukvaran, är detta fallet så får du åka till saab och be dem byta.

    Radera felkoder är bara att lyfta av ena batteripolen.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Var ute och körde, helt plötsligt dog motorn, SAAB OG 9-3 SE

    Citat Ursprungligen postat av Bergstrom
    Felet kan även vara mjukvaran, är detta fallet så får du åka till saab och be dem byta.
    Nja, det är inte mjukvaran som är felaktig, däremot är den nya uppgraderade mjukvaran mer tolerant mot avvikelser hos spjällägesgivaren om jag fattat rätt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dog helt plötsligt och sedan har dålig tomgång OG9-5
    Av gurragas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 17:51
  2. Saab 900 -97, motorn dör helt plötsligt.
    Av Saab-Karin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 02:05
  3. 9000i 2,3 motorn dör helt plötsligt
    Av da_saab9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •