Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Jag har tyvärr råkat ut för lagerras på min ac-kompressor. Har sökt en massa här på forumet men inte hittat nån info direkt.

    Går det på nåt sätt att byta lagret som sitter på kompressorn så man slipper tömma systemet och byta hela kompressorn?

    All info i ämnet är välkommet.

    Tack på förhand.

    Henke

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Byta lager i AC-kopplingen går att göra utan att tömma systemet på köldmedium!

    Tag bort plastinnerskärmarna vid höger hjulhus, insugningsljuddämparen (under skärmen framför hjulet) och höger plastskydd under motorn. Då finns det gott om plats att komma åt kopplingen.
    Tag bort multiremmen
    Skruva bort centrummuttern på kompressoraxeln (sitter nog inte hårt)
    Drag av den yttersta tunna kopplingsskivan som sitter med splines på kompressoraxeln (sitter nog inte hårt)
    Tag tillvara på den eventuella brickan innanför kopplingsskivan som man justerar in kopplingsgapet med
    Tag bort låsringen som håller resten av kopplingen på kompressorn (låsringen sitter mot lagret)
    Drag av kopplingen med en 2- eller 3-armad avdragare
    Nu har du fått bort bla lagret som sitter "fastnitat" i kopplingshuset
    Lagret heter DA355020RS

    Kolla dessutom noga så att lindningen (som sitter med ytterligare en låsring innanför kopplingen) är OK. På min bil hade den bränts sönder och hade 0 ohm i motstånd (på en ny ligger motståndet på ca 3,5 ohm).
    Motståndet är lättast att mäta där reläet sitter (i säkrings- och relälådan framför vindrutan till höger sett framifrån bilen)
    Står du framför bilen och tittar mot vindrutan är det det högraste-främsta reläet (närmast vänster framskärm och närmast fronten) . Tag bort reläet och mät ohmen där reläets stift 87 går ner samt mot jord.

    En ny koppling finns att köpa tex på AVANTIA http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... kt_id=3318

    När du monterar dit kopplingen igen justerar du in kopplingsgapet till 0,4-0,8 mm (med lämplig bricktjocklek bakom kopplingsskivan) och drar fast muttern med 15-21Nm.

    Per L

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Tack för ett utförligt och riktigt bra svar. Pga sjukdom har jag inte hunnit kolla nånting på det än men ska ta mig an problemet imorgon förmodligen. Vore ju bra att slippa tömma systemet.

    Det var hutlöst va dyr kopplingen var! Blir ju billigare att köpa ny kompressor begagnad, däremot åker man ju på att tömma systemet då. Visar sig vad det blir.

    Thanx again.

    Henke

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Busenkellt att tömma om man har grejer. Dock så för miljön så kan man göra det rätt väg. (dvs tömma ner i tub) Detta lättast genom att få tag på en kylmontör (som jobbar med livsmedelsbutiker, ac eller liknande). Detta är gjort på en handvändning, och att sen återfylla går på nolltid. (5 min) se då till att ta nytt köldmedium, och väg upp det från tub så du verkligen har rätt mängd. (För mycke är skadligt då kompressorn får vätskeslag, och för lite så suger kompressorn ner sig och ger ingen effekt).

    Kan möjligen hjälpa dig att ta kontakt med någon kylmontör beroende på vart du befinner dig. Då jag själv jobbar med kyla ^^.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av HenkeM
    .........

    Det var hutlöst va dyr kopplingen var! Blir ju billigare att köpa ny kompressor begagnad, däremot åker man ju på att tömma systemet då. Visar sig vad det blir.

    Thanx again.

    Henke
    Lagret kostar runt 350:- Kolla ring till Rotera i Täby - de har säkert lagret du behöver. Om magnetkopplingen i övrigt är bra finns ingen anledning att kasta pengarna i sjön.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Busenkellt att tömma om man har grejer. Dock så för miljön så kan man göra det rätt väg. (dvs tömma ner i tub) Detta lättast genom att få tag på en kylmontör (som jobbar med livsmedelsbutiker, ac eller liknande). Detta är gjort på en handvändning, och att sen återfylla går på nolltid. (5 min) se då till att ta nytt köldmedium, och väg upp det från tub så du verkligen har rätt mängd. (För mycke är skadligt då kompressorn får vätskeslag, och för lite så suger kompressorn ner sig och ger ingen effekt).

    Kan möjligen hjälpa dig att ta kontakt med någon kylmontör beroende på vart du befinner dig. Då jag själv jobbar med kyla ^^.

    Om du jobbar med AC bör du ju veta att man måste vakuumsuga systemet innan återfyllning.
    Hinner inte med allt.....

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Självklart, men vacuumkörning behöver endast gå längre stunder om du får in fukt eller om systemet stått tomt ett längre tag. Om du har tryck i systemet och endast skall switcha till en annan kompressor behöver du bara suga ner till vacuum, detta går fort om du håller fukten borta under tiden allt är öppet. Samt att du låter ett litet övertryck vara när du lossar den befintliga kompressorn (0,1-0,3 bar).

    Gör du på detta sätt tar inte vacuumkörning mer än ett par minuter.
    Står systemet öppet en längre tid bör du köra vacuum under en längre tid samt göra en mellanfyllning med kvävgas för att få ur fukten.

    //
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    41

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Tänkte dela med mig av resultatet av all hjälp jag fått.

    1.Började med att demontera all plast för att få tillgång till kompressorn. Lossade, enligt instruktion ovan, på kopplingen.

    2.Läste av siffrorna på det befintliga lagret och kontaktade Rotera i Täby. Lagret fanns på hyllan för 325kr. Dom skickade lagret i ett vaderat kuvert så det dök upp dagen efter. Suveränt tillmötesgående och bra service.

    3.Fick hjälp på mekanisk verkstad med att svarva bort "puckarna" som håller lagret på plats. Går förmodligen lika bra med Dremel eller liknande för att slipa bort dom.

    4.Pressade sedan ur det gamla lagret, som var helt slut för övrigt.

    5. Gjorde rent insidan av remskivan där lagret suttit.

    6.Ett lager loctite och sen pressade vi i det nya lagret.

    7.Monterade tillbaks allting i samma ordning som förut och satte dit den längre drivremmen.

    Allting fungerar perfekt!

    Det här forumet är verkligen en suverän källa av kunskap och vilja att hjälpa andra. Har nog sparat sammanlagt 10-15000kr sen jag blev medlem p.g.a. alla tips.

    Tack Alla, i det här fallet framförallt Per L för arbetsbeskrivningen och csan för tipset om Rotera Täby.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    För framtida forumläsare kan det vara bra att veta om lagernumret jag skrev ovan stämde eller ej!

    Per L

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    För framtida forumläsare kan det vara bra att veta om lagernumret jag skrev ovan stämde eller ej!

    Per L
    Osäker men magnetkopplingen jag rev idag (9-3 aero 2001) var det svårt att läsa på tätningsringen men NSK Japan och måtten 50x35x20 kunde vi tyda iaf.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Det stämmer säkert!
    På mitt lager stod det DA355020RS om jag läste de små siffrorna rätt
    Och det stämmer ju bra med innerdiameter*ytterdiameter*bredd

    Per L

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Håller på med att byta lager på min -99 och på det stod det 35BD5020DUK (möjligtvis DOK på slutet).
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Hur vet man att det rör sig om lagerras? Jag var ute och körde igår och plötsligt slutade ac'n att kyla och ett nästan skrikande ljud uppkommer när man varvar upp motorn. Kan det vara legerna som är slut?
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 546

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av lehegarat
    Hur vet man att det rör sig om lagerras? Jag var ute och körde igår och plötsligt slutade ac'n att kyla och ett nästan skrikande ljud uppkommer när man varvar upp motorn. Kan det vara legerna som är slut?
    Det skrikande ljudet kommer från den slirande remmen! Lagret har skurit och remmen slirar på kompressorns drivhjul. Fortsätter du att köra med det där ljudet kommer remmen att brinna upp. strax innan så kommer det bolmande svart gummirök från remmen och sedan går den av.
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    som jag trodde...har inte haft tid att kika på det.
    Ska riva isär det imorgon!

    Mvh
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 751
    Medlem#
    9176

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    En annan risk som finns om man kör med ett totalskuret lager på remskivan är att lagrets innerring börjar snurra på sin "axel" som är en del av kompressorhuset.

    Denna del slits då ner och då blir det dyrt eftersom hela eller delar av kompressorn behöver bytas med behov av tömning och fyllning av köldmedia ev byte av torkare mm.

    Per L

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Perstorp
    Inlägg
    53

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Beställde lager idag från Rotera. Listade 325:-
    Uppgav bara måtten som står i inläggen ovan.
    STS Racing
    9-3 Aero under Uppbyggnad
    Clubsport

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    12

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Har mejlat rotera för ett lager byte. Mitt gamla var väldigt kasst så vi tog bort kompressorn i väntan. Hittade lagret på NSK:S sida med annan benämning
    http://www.nskf-bearings.com/Product_nu ... arings.htm
    men måtten finns där. Men nu har jag ju fått tipset av er att vända mig till rotera.se , tack !
    Saab 9-3 SC 1,9TiD Vector -07
    Saab 9-3 SE 2,0T -99

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    52
    Medlem#
    7820

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Jag bytte på min 9-3OG 2002, fick pröjsa 620:- på Avantia

    Lager AC-koppling: NSK 35BD5020DUK (35x50x20)
    Dubbelradigt vinkelkontaktlager

    Mvh
    Henke

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Om ni lyssnar på detta ljud, skulle ni säga att mitt lager är kört?

    Utan ac: http://www.youtube.com/watch?v=D0dZpnmra8c

    Med ac: http://www.youtube.com/watch?v=KwtEsHXnSio
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. Någon som bytt lager i AC-kompressor 9-5 99a?
    Av Bjorn_Karlstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 09:32
  2. Lager AC-Kompressor
    Av dragzter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 15:54
  3. Trasigt lager i AC-kompressor og9-3
    Av SAABFredrik i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •