Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Alltså, det låter ju inte annorlunda mellan filmerna. Att remmen gnisslar och visslar litegrann kan bero på att löprullarna är lite slitna. När min löprulle på spännaren på ng900:an hade skurit lät bilen som en WRC-bil låter inifrån cockpit, den hördes på ett kvarters håll när jag kom

    När magnetkopplingen på Aeron (och kompressorn) gick sönder vobblade hjulet en halv centimeter i sidled samtidigt som det kom ett högt malande ljud då och då som hördes ända in i kupén när man körde sakta. Jag trodde att något lossnat och släpade under bilen först.

    Ditt låter inget konstigt, och det vobblar inte. Är du möjligen lite hypokondrisk när det gäller bilar? Ingen fara, det är jag med
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Alltså, det låter ju inte annorlunda mellan filmerna. Att remmen gnisslar och visslar litegrann kan bero på att löprullarna är lite slitna. När min löprulle på spännaren på ng900:an hade skurit lät bilen som en WRC-bil låter inifrån cockpit, den hördes på ett kvarters håll när jag kom

    När magnetkopplingen på Aeron (och kompressorn) gick sönder vobblade hjulet en halv centimeter i sidled samtidigt som det kom ett högt malande ljud då och då som hördes ända in i kupén när man körde sakta. Jag trodde att något lossnat och släpade under bilen först.

    Ditt låter inget konstigt, och det vobblar inte. Är du möjligen lite hypokondrisk när det gäller bilar? Ingen fara, det är jag med
    Tjena slaktis, alltid kul att hora av dig. Jag tror inte att jag ar sarskilt hypokondrisk, ACn funkar ju inte ju. Men jag fattar inte varfor. Pafyllt, ingen lacka... Hur som... tack for din analys, den var ju positiv dessutom, skont. Men eftersom kopplingen verkar fungera nar jag satter pa ACn sa betyder det att min thermoswitch ar hel ocksa, eller?

    Jag kanse borde namna att min tempsensor dog for ett tag sedan. Jag har bytt den men mojligtvis sabbade det switchar av olika slag eller dioder i AC systemet? Eller... ar jag dum i huvet?

    En sak jag borde saga ar att kylsnubben sa att det var kompressorn eftersom det var daligt tryck. Han hittade inga lackor eller nagot, bara att det var daligt tryck.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Ok, såhär är det.

    Jag har kylmedel i systemet.

    När jag tittar i titt-fönstret på torkfiltret så syns absolut ingenting, inte innan start av AC, inte under gång och inte efter att jag stänger av AC.

    När kylsnubben gjorde sin diagnos så stod manometerstället på Low pressure på typ 5 bar, och High pressure stod typ på samma. Kylkillen sa att det var därför han trodde att kompressorn är paj. Han sa att High pressure borde vara uppe vid minst 15 bar eller något sånt.

    Vad tror ni?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Ok, såhär är det.

    Jag har kylmedel i systemet.

    När jag tittar i titt-fönstret på torkfiltret så syns absolut ingenting, inte innan start av AC, inte under gång och inte efter att jag stänger av AC.

    När kylsnubben gjorde sin diagnos så stod manometerstället på Low pressure på typ 5 bar, och High pressure stod typ på samma. Kylkillen sa att det var därför han trodde att kompressorn är paj. Han sa att High pressure borde vara uppe vid minst 15 bar eller något sånt.

    Vad tror ni?
    Jag tror att kompressorn måste gå för att för att du skall få upp högtrycket.

    Men du kan inte titta efter och se om magnetkopplingen på kompressorn drar när du beställer kyla?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Ok, såhär är det.

    Jag har kylmedel i systemet.

    När jag tittar i titt-fönstret på torkfiltret så syns absolut ingenting, inte innan start av AC, inte under gång och inte efter att jag stänger av AC.

    När kylsnubben gjorde sin diagnos så stod manometerstället på Low pressure på typ 5 bar, och High pressure stod typ på samma. Kylkillen sa att det var därför han trodde att kompressorn är paj. Han sa att High pressure borde vara uppe vid minst 15 bar eller något sånt.

    Vad tror ni?
    Jag tror att kompressorn måste gå för att för att du skall få upp högtrycket.

    Men du kan inte titta efter och se om magnetkopplingen på kompressorn drar när du beställer kyla?

    J.K Nilsson
    Jo jag har ju sagt att den gör det. Utan oljud. Men skit samma, jag sålde fanskapet för länge sen
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #26

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Om ac'n låter som en diesel när den är på men inte när den är av, vad är det då som är problemet? Den kyler dock fortfarande bra.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    267
    Medlem#
    4460

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Min låter oxå men kyler fortfarande väldigt bra!
    9000Aero -97 OG900i -90

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    ledsen kompressor som är på slutet av sin livslängd.. injicera olja i ac-systemet, brukar vara pag-150 eller byt kompressor. Helst innan det rasar. Mitt råd är att byta AC-kompressor och slit loss magnetkopplingen och sälj den till nån stackare på detta forum eller behåll den för framtida bruk?
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  9. #29

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Per L
    Byta lager i AC-kopplingen går att göra utan att tömma systemet på köldmedium!

    Tag bort plastinnerskärmarna vid höger hjulhus, insugningsljuddämparen (under skärmen framför hjulet) och höger plastskydd under motorn. Då finns det gott om plats att komma åt kopplingen.
    Tag bort multiremmen
    Skruva bort centrummuttern på kompressoraxeln (sitter nog inte hårt)
    Drag av den yttersta tunna kopplingsskivan som sitter med splines på kompressoraxeln (sitter nog inte hårt)
    Tag tillvara på den eventuella brickan innanför kopplingsskivan som man justerar in kopplingsgapet med
    Tag bort låsringen som håller resten av kopplingen på kompressorn (låsringen sitter mot lagret)
    Drag av kopplingen med en 2- eller 3-armad avdragare
    Nu har du fått bort bla lagret som sitter "fastnitat" i kopplingshuset
    Lagret heter DA355020RS

    Kolla dessutom noga så att lindningen (som sitter med ytterligare en låsring innanför kopplingen) är OK. På min bil hade den bränts sönder och hade 0 ohm i motstånd (på en ny ligger motståndet på ca 3,5 ohm).
    Motståndet är lättast att mäta där reläet sitter (i säkrings- och relälådan framför vindrutan till höger sett framifrån bilen)
    Står du framför bilen och tittar mot vindrutan är det det högraste-främsta reläet (närmast vänster framskärm och närmast fronten) . Tag bort reläet och mät ohmen där reläets stift 87 går ner samt mot jord.

    En ny koppling finns att köpa tex på AVANTIA http://www.avantia.com/ac_sida_produkte ... kt_id=3318

    När du monterar dit kopplingen igen justerar du in kopplingsgapet till 0,4-0,8 mm (med lämplig bricktjocklek bakom kopplingsskivan) och drar fast muttern med 15-21Nm.

    Per L
    Nu väcker jag liv i en gammal tråd då jag har kört fast lite vid ett moment.
    Jag vet inte hur jag ska spärra kopplingen så att jag kan dra av centrummuttern på kompressoraxeln. Någon som har tips på hur man ska gå tillväga?

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Lager Ac kompressor rasat. Byta själv? OG9-3

    Läs denna tråden, det mesta framgår:
    viewtopic.php?f=30&t=268983
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #31
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Vill bara tipsa om att passande kompressorlager finns hos Frej Bildelar för rimliga pengar.
    http://www.frejbildelar.se/ac/kullag...ager-till-ac-2

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Landvetter
    Inlägg
    86
    Per L: Ett stort tack till dig för din utförliga och bra beskrivning! Jag gjorde ett byte av remhjul med lager igårkväll och det var guld värt att ha en beskrivning att följa.

    Om någon funderar över det så kan man säga att poly V-remmen ständigt snurrar AC-kompressorns remhjul (där används lagret som ibland rasar eller kärvar) och när AC:n startar är det en magnetkoppling som ser till att det snurrande remhjulet börjar driva kompressorn. Har du ett missljud som slutar när du stänger av AC:n kan det alltså vara i kompressorn, har du ett missljud som inte påverkas av huruvida AC:n är på eller av så kan det vara lagret. Så har åtminstone jag förstått efter att ha tagit isär och satt ihop igen.
    Jag bytte även tillbaka till lång poly-V och det var nästan enkelt när rätt del av innerskärmen ändå var borttagen.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av myself_johan Visa inlägg
    Nu väcker jag liv i en gammal tråd då jag har kört fast lite vid ett moment.
    Jag vet inte hur jag ska spärra kopplingen så att jag kan dra av centrummuttern på kompressoraxeln. Någon som har tips på hur man ska gå tillväga?
    Visserligen är du nog redan klar nu, det är ju fyra år sen du frågade, men ändå
    Jag satte en träpinne mellan en av knopparna på den yttre tunna kopplingsskivan och marken, det räckte för att lossa min mutter.
    9-3 Äro -01. Nästan en aero. Och en peppargrön 9-5 biopower -08. Och en silver 9-3 Aero V6 -06.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -
    Och jag väcker tråden en gång till, kanske sista chansen att rädda min 9-3:a ett tag till. Var färdig att köra iväg den till skroten då jag inte känner för att lägga pengar på ny kompressor med allt vad det innebär.
    Jag har nyss fått ett knackande/väsande ljud som kommer och går, och när vi kollade så såg det ut som att remskivan vobblade en del. Tänkte som första åtgärd sätta dit en kortare rem för att kunna köra vidare och även konstatera att det är det som är felet. För övrigt kyler ac'n bra och motorn går fint i övrigt, men har även konstaterat att slangen från ventilkåpan ner till vevhuset har murknat sönder.
    Hur ska en kompressor kännas när den är frisk? Jag lättade på remspänningen och kunde då vrida remskivan fram och tillbaka nån cm, men sen var det stopp. Gissar att den borde snurra rätt lätt så länge inte kopplingen är dragen, eller hur?

  14. #34
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Remskivan ska snurra fritt utan missljud, motstånd eller glapp. När magnetkopplingen slår till så går det tyngre däremot då kompressorn dras runt också, om du snurrar på den yttre delen så drar du runt kompressorn.

Liknande ämnen

  1. Någon som bytt lager i AC-kompressor 9-5 99a?
    Av Bjorn_Karlstad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 09:32
  2. Lager AC-Kompressor
    Av dragzter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 15:54
  3. Trasigt lager i AC-kompressor og9-3
    Av SAABFredrik i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •