Pärlan har varit avställd under en längre tid men nu är det dags att fixa igång henne igen. Hon hoppade gladligen igång vid första startförsöket men tyvärr hade oljeröret till turbon rostat sönder.

Eftersom det var ont om rör till TD04 och SAAB vill ha 1800:- för ett nytt, så fick det bli ett besök hos den lokala hydralikfirman.

Killen där var mycket hjälpsam men hade väldigt dålig koll på vad som behövdes för bilbruk. Han hade tre förslag; stålförstärkt gummislang, stålomspunnen slang och stålomspunnen teflonslang.

Den stålförstärkta slangen skulle tåla ca 100C medan den stålomspunna bara skulle klara 80C. Teflonvarienten skulle klara uppåt 250C. Eftersom jag mest ville kunna flytta bilen lite i garaget och i närområdet just nu, fick det bli en stålförstärkt variant just nu.

Min undran är dock hur mycket värme oljetrycksslangen utsätts för. Jag har sökt lite på forumet och alla pratar bara om stålomspunna slangar, men om de tål *mindre* värme än de stålförstärkta så känns det ju lite konstigt att det är sådana man vill ha...

Finns det någon anledning till att man vill ha stålomspunna slangar eller är det mest för att det ser coolt ut som folk vill ha det?